Advertenties


Rateltje en tikken (hoe leg je dit uit??)

Gestart door Yskonyn, 31 maart 2007, 13:55:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yskonyn

Tja, ik loop al een tijdje met iets dat ik al heb proberen uit te leggen aan de Renault dealer maar die weten niet wat ik bedoel...
Misschien dat ik hier meer geluk heb over ideetjes wat het zou kunnen zijn, maar uitleggen van geluiden via tekst is misschien nog moeilijker dan via woorden... Maar ja ik doe mijn best. Het gaat om twee zaken:

1) Als ik stil sta en ik doe het gas naar een bepaalde stand, meestal rond de 1000-1500 toeren dan hoor je een tikkend geluid van rechtsvoor komen in een vast ritme, tikke tikke tikke tikke, doe je dan nog wat meer gas erop van versneld het geluid ook tot het een soort 'rrrrrrrr' wordt.
Het tikken klinkt volgens mij een beetje als het geluid wat je ook hoort als bougies een vonk geven, maar dan uiteraard harder, want anders hoor je het niet binnen, maar het type 'tikke' zeg maar.. (Volgen jullie het nog??  ;) ) Rij je, dan heb je teveel achtergrond geluiden en hoor je het tikken niet meer, maar het zal er dan ook best zijn.
Misschien moet ik erbij zeggen dat ik een scheur in mijn uitlaatspruitstuk heb, maar gezien het geluid duidelijk van rechtsvoor komt lijkt me niet dat dit ermee te maken heeft...

2) Als je rustig rijdt of je gas los laat dan hoor je een soort ratelend geluid in de motor. Misschien dat sommigen het omschrijven als een 'knikkerbak' of 'nagelen'? Bijvoorbeeld als ik rustig 45-50 rij in z'n 3 dan hoor het het geluid. Ook als je de koppeling in trapt en het gas los laat om af te remmen blijft het geluid.
Het is net of er allelei dingen los liggen die beginnen te trillen, maar dan IN de motor. Hij doet niet vreemd en loopt erg mooi, dus geen bokken, trillen of andere vreemde zaken.
In zijn 1 hoor je het eigenlijk nooit en als je optrekt hoor je het ook niet, tot je schakelt, dan hoor je het weer, maar zolang je gas blijft geven gaat het ook weer weg, tot je dus rustig blijft rijden, dan hoor je het weer...  8)7
Het is erg lastig uitleggen, maar het is wel een duidelijk te horen geluid, want zelfs mijn vriendin vroeg gister ineens wat dat rare geluid was, terwijl die meestal niet zo snel iets op valt aan een auto (met alle respect ;) ). Het is net alsof je een ijzeren plaat hebt met allemaal kleine steentjes erop die gaat trillen ofzo.
Kan hier dan misschien wel de scheur in het uitlaatspruitstuk ermee te maken hebben??

Boy

dat ratelende geluid is denk ik een versleten spanrol
heb ik ook gehad ;)

Yskonyn

Welke van de twee bedoel je? :)
Het zijn namelijk 2 apparte zaken/geluiden.
Het lijkt me overigens stug, want 10.000km geleden zijn de spanrollen namelijk nog vervangen met de distributieriem?  :?

Gerard_sv650s

Ik had pas ook zo iets en toen was het schroef draad van de bougie los gegaan. dus het witte gedeelte zat los in het gedeelte waar het schroef draad aanzat.
Dit gaf de zelfde prolbeem als jij nu beschrijft.

Birt

Beide omschrijvingen heb ik ook aan mijn auto gehad.

1. Is iets waar volgens mij niet veel aan te doen is. In de FAQ staat iets over een zwaardere krukas poelie, maar zou ook best kunnen zijn dat een lager in het motorblok niet helemaal zuiver meer is en dan onbelast wat bijgeluiden maakt. Zou ik me niet al te erge zorgen over maken zolang het blok mooi rustig loopt.
Nog een andere optie is de waterpomp of de spanrollen, maar die kun je allemaal goed lokaliseren aan de kant van de distributieriem.

2. Kleppen stellen helpt een poosje. Ook iets dikkere olie wil wel eens helpen, maar het zit in mijn optiek in de manier hoe de kleppen bedient worden en gemaakt zijn. Ook hoor je het iets beter als je een openluchtfilter hebt.

Met beide geluiden heb ik ongeveer een jaar of 3 probleemloos rondgereden.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Paul

1 Is het dampabsorbtievat (3x woordwaarde), komt vaker voor dat ze wat meer geluid maken.
   Deze zit gemonteerd onder de rechtse koplamp met 2 kunsstof slangen en een zwarte 2-polige stekker.
   Als je de stekker lostrekt, dan zal het geluid wel weg zijn. Er is niets aan te repareren, dus als je het   geluid irritant vind, dan moet je een andere monteren.

2 Ik denk dat het de kleppen zijn, deze zijn niet te stellen bij een 1.6 16v,
   Hoe lang is het geleden dat de olie vervangen is en met wat voor olie.
   De 16v motoren zijn toch altijd wel wat rumoerig op de kleppen.
   Het kan ook nog zijn dat de grijze afdekkap bovenop de motor(als die er opzit is niet altijd) rammelt.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Yskonyn

Bedankt voor alle suggesties, ik heb weer even wat om mee te spelen! :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev