Advertenties


Distributieriem kapot

Gestart door Mo, 17 december 2011, 15:20:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mo

Beste mensen,
Ik heb een megane coupé 1.6 16v van bj 2000, waar ik gisteren mee aan de kant stond met pech. Waarschijnlijk is de distributieriem kapot. Tijdens het rijden hoorde ik rare geluiden uit de motor. Ik aan de kant gezet met nog draaiende motor (maar wel piepende, krakende, en schommelende motor).  Toen ik aan het kijken was wat er nou aan de hand kon zijn viel hij plotseling uit :?. En vervolgens niet meer starten. Hij is gesleept naar de garage, vervolgens even snel naar gekeken en werd mij verteld dat de distributieriem waarschijnlijk kapot is. Wegens drukte konden ze niet uitgebreid naar kijken. ik kreeg ook de melding dat ik alvast of naar een andere auto of een motor kon kijken :? :cry: Hij heeft 213dkm gelopen. Ik heb hem ook niet zo heel lang. de voorige eigenaar had me toen verteld dat de distr. bij 180dkm was vervangen. Klopt dus dan niet echt :neen:

Heeft iemand ervaring met kapotte distributieriem? Wat kan ik het beste doen? Andere motor?auto? of reviseren? Ik wil liever geen andere auto want hij was helemaal naar mijn wens,met o.a. naast alle standaard opties; airco, een krachtige geluids installatie van pioneer met bt carkit ingebouwd, xenon verlichting er op gezet(had pas nog chrome angeleyes met led ringen + chromen knipperlichten besteld ze komen aanstaande week binnen ;(), LED interieur verlichting en kenteken verlichting, booskijkers, chromen grille, ramen extra getind, mooie armleuning enz.enz. alles bijmekar bestwel veel uitgegeven. Heb een raad nodig.. Wat zouden jullie doen?

Bedankt alvast voor de reacties..

Felix

Heb je geen onderhoudsgeschiedenis van je auto? Als de distributie vervangen is zou het daar in staan lijkt me.

Als je distributie breekt, dan gaan de kleppen niet meer open en dicht, waardoor de zuiger hier tegenaan stoot. 9 van de 10 keer beschadigen die dus en kan je je cilinderkop vervangen.
De kans bestaat ook dat hij doorslipt omdat het een en ander niet goed is afgesteld. In dat geval valt het leed mee ;)

Maargoed, dat is slechts basic informatie, ik ken het type motor niet en laat staan dat ik zelf een auto heb xD



Renegade (Mark)

Bij de 1.6 16v (K4m) raken de inderdaad kleppen de zuiger als de distributieriem stuk gaat. Om te kijken wat de schade is zul je toch de cilinderkop eraf moeten halen, de kans bestaat dat je enorm veel geluk hebt en je alleen met wat kromme kleppen er vanaf komt, de kans is er ook dat de zuigers het niet overleefd hebben.

Als de auto helemaal is zoals jij het wilt zou ik gaan voor een revisie, bij een ander blok weet je nooit helemaal zeker wat je koopt, als je reviseert heb je een fris blok dat er weer een paar ton tegenaan kan !-!

Roeland75

ik zou nog maar even informeren bij de vorige eigenaar. Als het bij een Renault dealer is gebeurt is het willicht nog onderdelen garantie..... (mailtje met orginele rekening naar Renault NL)

En repareren is de goedkoopste oplossingen!

Roeland

nielsjoh

Als de auto helemaal goed bevalt, verder niets mis mee is, en zeker niet rot is, zou ik het ZEKER laten maken, heb je ook weer meteen een jonge motor  !-!
Ex: Renault Megane Coupe 2.0 8v 1998
Ex: Renault Laguna 1.6 16v 2003
Huidig: Renault Megane Coupe 2.0 16v F4R 2002

Fubar (Marcel)

#5
Citaat van: Mo op 17 december 2011, 15:20:47
Ik wil liever geen andere auto want hij was helemaal naar mijn wens,met o.a. naast alle standaard opties; airco, een krachtige geluids installatie van pioneer met bt carkit ingebouwd, xenon verlichting er op gezet(had pas nog chrome angeleyes met led ringen + chromen knipperlichten besteld ze komen aanstaande week binnen ;(), LED interieur verlichting en kenteken verlichting, booskijkers, chromen grille, ramen extra getind, mooie armleuning enz.enz. alles bijmekar bestwel veel uitgegeven. Heb een raad nodig.. Wat zouden jullie doen?
Bedankt alvast voor de reacties..

Ga op zoek naar een goede revisiebedrijf (ik ken eentje in Soesterberg en in Alkmaar). Indien de vorige eigenaar nog de papieren heeft, vraag er naar.
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Jacques

Ik zou voor een gebruikt blok gaan met niet te veel km. Ik weet dat bijvoorbeeld Opdam vaak voor ca 300 euro een blok heeft en ze kunnen het eventueel ook inbouwen. Dat kun je ook zelf doen. Ik zou wel, als je geen historie weer, er een nieuwe distributiefriem om (laten) zetten. Zeker als het blok los is, kun je er simper bij. Kijk eens op www.onderdelenlijn.nl en dan even zoeken in "de voorraad" Dan krijg je alle bedrijven waar ze een blok hebben liggen. De 1.6 is het meest populaire blok.

matthew

De riem kan goed wel gewoon vervangen zijn hoor.
Maar zijn ook de loop en spanrollen vervangen?Want dit moet ook standaard bij deze motoren.
Het kan dus zijn dat zo'n rol kapot is gegaan.
Wat ook weleens gebeurd is dat de rand van de nokkenastandwiel eraf draaid,deze is dan wel beschadigd bij monteren d riem deksel,en komt ook pas na latere tijd aan het licht.

Wat oorzaak ook kan zijn is een vastgelopen dynamo poelie waardoor multiriem eraf draaid en misschien tussen distribuite is gekomen.
De zuigers zullen wel kunnen blijven zitten,maar je zult wel 16 nieuwe kleppen moeten zetten.
CIlinderkopje opknappen kost wel wat,want je krijgt dus nieuwe kleppen en koppakkingset(omdat kop eraf moet)en nieuwe d riemset en multiriem set.OOk zou ik dan de waterpomp gelijk meenemen ben je daar namelijk ook safe van dat die nog kapot draaid.

Mo

Bedankt allemaal voor de nuttige info, alle boekjes heb ik behalve het onderhoudsboekje, en de gegevens van de vorige eigenaar heb ik ook niet meer. Heb hem van marktplaats. Hij staat nu voor de garage van de vader van een collega van mij. Hij is een gepensioneerde werknemer die altijd bij Renault dealer heeft gewerkt;) Tijd heeft hij zat en ervaring ook. Dus me auto is nu wel in goede handen, en na dat hij hem heeft bekeken laat hij mij weten wat de schade is en wat we het beste kunnen doen.
Het is een K4M / 700 blok als ik me nog goed herinner. Maar goed het is dus even afwachten en hopen dat de schade meevalt.
Ik hou jullie wel op de hoogte ;)
Gr. Mo

matthew

Als hij hem kan maken,gaat het ook tegen een ander tarief en dan kan het wel de moeite waard zijn om hem te repareren.

Mo

Ja klopt, hij heeft een eigen garage / schuur waar hij ook een brug heef enz. heeft ;) Ik ben benieuwd hoe lichter ik straks ben na dit ellende :?

juul

heb ik ook gehad dat de d-riem geknapt is geweest.
heb de kop laten reviseren en de boel nieuw en nu rijd ie weer als een zonnetje (op lekke uitlaat na dan l-)

Roadkill (Michiel)

Er adverteerd ook een bedrijf uit R'dam geloof ik met fabrieksnieuwe motoren,en vind persoonlijk de prijzen daarvan wel meevallen,btw op Marktplaats komt ie regelmatig voorbij. Zou zeker repareren als ie verder goed is
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Mo


Ga even zoeken dan, thanks voor de tip;)

Mo

Citaat van: juul op 17 december 2011, 22:10:13
heb ik ook gehad dat de d-riem geknapt is geweest.
heb de kop laten reviseren en de boel nieuw en nu rijd ie weer als een zonnetje (op lekke uitlaat na dan l-)

Wat heeft het gekost toen als ik vragen mag? ik kan me dan alvast een beetje op voorbereiden 8)7

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev