Advertenties


Mijn megane coupe 2.0 16V

Gestart door Christian de Vriend, 12 december 2011, 20:34:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christian de Vriend

#15
Gisteren heb ik mn bedrading maar eens beter nagekeken,mn koplampen waren net kaarsenlichtjes in het donker
is misschien romantisch en gezellig,maar niet met 130 km/h op de snelweg.

Daarom heb ik mn stoute schoenen aangetrokken,heb 2 stuks H4 connectors besteld (voorbedraad) vervolgens de stekker die in de oude
H7 koplamp zit,er uit gehaalt met een waterpomp tang,en daar de kniptang in gezet.

In die bedrading zaten een paar klemmetjes waar mn haren van overeind gaan staan,naar mij mening ook gevaarlijke klemmen,namelijk deze


Wat je krijgt is dat bij het aanknijpen van de klem,de mesjes in de ader gaan,hierdoor gaan er sowieso een paar soepele adertjes
afgesneden worden,dit leidt er toe dat de ader diameter afneemt,en zeker bij hogere amperage,kan dit kortsluiting en/of brand veroorzaken.

Ik heb een rol krimkous gepakt,en rode doorverbinders van AMP,heb in mn schema's van de dealer ff opgezocht wat de bedrading
betekend van de stekker (deze stekker verbind koplamp met de auto) en toen gaan knippen.
Daarna ff getest of alles het goed deed,en jawel het probleem was opgelost,in dim stand bleek mn groot licht ook mee te gaan branden
waardoor beide peertjes op 6v branden,ja dan ga je niet veel zien in de nacht.

Dit is er vanaf gekomen (van de bedrading aanpassing van mn voorgangers)



Dit is het eind resultaat



En ff totaal fototje gemaakt.

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Vandaag weer een onderdeel erbij gehaald.

Dit is een spruitstuk van een clio/r19  1,8 16v ,de spruitstukken van de clio williams en de megane 16v werden vervangen door
dit exemplaar,als ze werden aangepast voor het circuit of rally.

Of dit echt zo is weet ik nog niet, 20 July of 10 Augustes gaat de 16v op de testbank met het huidige spruitstuk,daarna word deze gemonteerd
en gaan we het verschil zien.



Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Men zegt,zie het positieve in het negatieve

mn APK gaat veel geld kosten,daar in tegen is mn zoektocht voor het ontbrekende deel van m'n
F7P spruitstuk tot een rap eind gekomen,morgen ben ik in het bezit van dit deel,samen met
een set remschijven en blokken voor achter.

denso iridium bougies gaan er ook in volgende week....

en meer updates komen nog binnenkort  !-!
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

En jawel.... de onderdelen zijn binnen,volgende week gaan de remmen er onder,en kan met enige trots zeggen dat de 16v straks rondom Brembo
schijven heeft,voor de nodige rem kracht.

Het laatste deel van het spruitstuk is ook binnen,als van de winter de koppeling vervangen word,gaat het spruitstuk gemonteerd worden
en dan ergens volgend jaar ga ik zien wat het echte resultaat is op de testbank.

Voor een optimale afstelling heb ik straks 2 keuzes,of een verdelerkap op de 16v monteren,en een kabelboom van een clio 16v of willi monteren
of een complete stand alone motor management ter vervanging van de motor ECU.

Voorlopig heb ik nog ff de tijd om dit allemaal uit te zoeken,voorlopig maar eens de rest van de puntjes aanpakken.





Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Zooo kleine update.

APK achter de rug,en meteen 1200 euro lichter op de rekening... maar swa , dit heb ik een beetje zien aankomen nadat we hem controleerde na aankoop.

Er zit nu een andere stoel in de 16v tijdelijk,ik ga nu opzoek naar iets degelijks zodat de huidige stoel gerepareerd kan worden.

Afgelopen zaterdag is de 16v de bank op gegaan,het resultaat met de kat vervanger was minimaal,maar toch ietje winst.
17 Aug. gaat hij weer de bank op,dan gaan we iets toepassen zodat de ontsteking vervroegt word,om zo meer vermogen
te krijgen,of dit gaat lukken weten we nog niet,als het lukt,dan vertel ik het hoe of wat.

Jammer genoeg is de kabel gebroken van het slot voor de motorkap,dus dat word nog een leuke uitdaging om de kap open te krijgen.

Voorlopig ga ik me concentreren op de kleine dingen,want de volgende motorische stap gaat aardig wat centen kosten,alvorens ik dat
ga doen,ga ik eerst de rest van de technische punten aanpakken,en dan het uiterlijk.

Hier een afbeelding van de dyno resultaat.

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Vandaag weer lekker bezig geweest.

De audio die er in zat (wat je audio kan noemen) wat zo slecht,dat ik vandaag een deel van mn audio gemonteerd heb,wat uit de 1,6 is gekomen.

bij het monteren van mn compo-set kwam ik er achter waarom ik van voor vrijwel geen geluid had,de deur speakers zaten er niet meer in,
dus ikke blij dat ik die gaten weer kon vullen.

De achterspeakers waren,en zijn,ook een probleem,de speakers die er in zaten waren 13cm ,de groudzero speakers zijn 16cm
aangezien ik ff geen zin had om weer die ouwe meuk terug te doen,heb ik de huidige speakers op de oude grilletjes gemonteerd,ziet er niet
uit,maar geluid geeft het wel.

Mn stuur kolom kap heb ik ook vervangen,de 16v had een audiopook,die zat in de weg,en ik gebruikte hem toch niet
de pook zelf heb ik vanaf dag 1 weg gehaalt,maar zat tegen een gat aan te kijken,vandaar de kap van de 1,6.

En omdat ik toch bezig was,heb ik een filtertje gemonteerd op de slang van de stappenmotor,zo krijg de motor verse lucht.

vorige week heb ik de stappen er uit getrokken,zowel op het gasklephuis als het spruitstuk zijn de gaten afgedopt.

Dus al met al een lekker productief weekje achter de rug,dus hier zijn de nodige fotos.

Aller eerst de erg weg.

afdopplaatje op het gasklephuis


Afdop bout in het spuitstuk


Filtertje op de stappenmotor


De ouwe meuk van de hoedeplank



De nieuwe hoedeplank speakers,zowel de doos als zoals ze nu zitten.






De compo-set die van voren is gemonteerd,je ziet er niks van,dus fotos maken had weinig zin :)

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

#21
Zooo Kerst (bijna) achter de rug,en heb van mn lief een H4 bi-xenon set gekregen,en al eerder van Josje een H1 xenon set gekocht.

Het geeft een klap meer licht in het donker.



Het is de bedoeling dat (met name voor Frensh Car Show 2014) de koppeling binnenkort vervangen gaat worden,zoals het er nu naar uit ziet is dat
begin february.

Naast een versterkte koppeling,gaat het vliegwiel afgedraait worden tot 4400gram
Het 1.8 16v spruitstuk gaat er op,en tevens aanpassing aan het uitlaat systeem.
omdat de bak,en het blok,er hoogst waarschijnlijk toch uit gaan,dan ook maar meteen een shortshifter kit monteren.
en de 16V krijg nieuw bloed in de bak en blok.

Het is daarna de bedoeling meer aan het uiterlijk te gaan doen,paar weken geleden hebben ze een vuurwerkbom naar de auto gegooid
die de nodige schade heeft veroorzaakt,dus voor het ook ziet de megane er nu niet uit,al helemaal niet voor een liefhebber.

Dit is de shortshifter kit die er straks op komt.

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Tijdje stil geweest,tijd voor een kleine update.

Na de vuurwerkbom schade heeft iemand ook nog zn trekhaak in mn hoek gezet aan de bestuurderzijde,gelukkig is de man het netjes komen
melden,maar leuk is anders, het schade bedrag is goedgekeurd door de verzekering,en tegenpartij heeft al schuld bekend,
dus nu is het wachten op het geld.

Zoals het er nu naar uit ziet,gaat mn 16V in mijn ogen voor 80% klaar zijn na de reparatie qua exterieur,Dit komt door een paar voordelen die ik
heb met de schade,geluk bij een ongeluk denk ik maar,Daarna is de koppeling aan de beurt.

wat er voor het schade herstel gaat gebeuren:
nieuwe koplampen,knipperlichten,zijscherm en grillen
grillen,motorkap,dak en gecleande achterklep in carbon folie
uitlaat aanpassingen,uitlaat spruitstuk 1800 16v en middendemper montage
montage skirts

kort daarna zal de 16V een volgende reparatie ondergaan,namelijk het vervangen van de koppeling,tevens krijgt de 16v een grondige onderhouds beurt
de distributie riem word vervangen,samen met de KVS pomp en motorsteunen,alle vloeistoffen worden ververst.
tevens gaat er dan (gezien alles toch open gaat) een versterkte koppeling en verlicht vliegwiel gemonteerd worden,samen met een
SPAL radiator fan (voor betere koeling)

Het vliegwiel en koppeling heb ik al binnen.







Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

zojuist het laagje stof van m'n project pagina afgeblazen.

Voor mij een aantal aardig bewogen maanden wat betreft de 16V (voor mijn doen dan)

Begin dit jaar heeft er iemand een trekhaak in de 16v gezet,dit is hersteld,en voor het schade bedrag heb ik meerdere dingen kunnen
aanpassen aan de 16V qua uiterlijk,het resultaat hebben sommige wellicht kunnen zien op de CRS/RTC openingsmeeting.

tijdens deze reparatie is het spruitstuk vervangen voor een F7P spruitstuk,en op een testbank meeting is gebleken dat ik onderin (rond 3000 toeren)
een deel van mn koppel moet inleveren (wat voelbaar is) en dit kreeg ik bovenin een klein beetje terug,dus binnenkort weer terug F7R spruitstuk
monteren.

Daarna was de motor aan de beurt,de vorige eigenaar heeft het de 16v waardeloos onderhouden,alles slecht gemonteerd,en goedkope meuk gebruikt.
vorige week is de motor met subframe er van onder gegaan,de koppeling is vervangen samen met de drukgroep,deze is versterkt
het verlichte en gebalanceerde vliegwiel is gemonteerd,en de distributieriem is vervangen samen met de de kvs pomp.

tijdens het demonteren kwamen we er achter dat het het hele motor ophang gebeuren aan de rechterkant bouten miste,of de zaten los,
of finaal dol gedraaid,de kap van de distributieriem aan de boven zat nog maar met 2 bouten "vast" 1 zat los,de ander was er al uit gegaan
en was ook niet meer recht,alle bouten van de hele distri. kant zaten of los,of knal vast.

al met al,alle motor steunpunten zijn vervangen,op de dogbone na,want daar verwacht ik powerflex rubbers voor,ik wil ergens volgend jaar alles
vervangen qua motor/bak steunen en draagarmen met vibratechnics en powerflex,aangezien nu de kosten ook wel aardig opgelopen zijn
was er nu even het budget niet voor.

tijdens het demonteren is de airco er af gehaald,en de motor is omgebouwd naar non airco,tevens is de motor kabelboom vervangen voor een
andere,zowel de non airco ombouw als de kabelboom komen van een 16v cabrio die ik samen met iemand gekocht heb als donor.

Ergens tussen door heb ik ook nog een olie radiator van iemand overgenomen met de nodige slangen,enige wat ik nog nodig heb is een
sandwichplate.

En ja,als we dan toch bezig zijn,dan maar ook meteen het luchtfilter systeem aanpassen,hierbij moet men denken aan een luchtfilterbox
van een 1994 espace V6,het filter hiervoor zou volgende week binnen moeten komen,de behuizing en flexslang voor de koude lucht liggen al klaar.

enige wat eigenlijk nog moet gebeuren is de achteras zien te verlagen.

Maar eerst moet as zaterdag het blok verder afgebouwd worden,enige wat moet gebeuren is rand apparatuur weer aansluiten
het blok ligt weer terug in de 16v.

De nodige fotos volgen nog,maar wil eerst alles af hebben alvorens ik alle laat zien.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Bij deze gooi ik toch nog wat fotos op mn pagina.

De post hierboven legt uit wat er precies is gedaan toen het blok er uit is gegaan,echter zijn er in de tussentijd alweer een paar kleine aanpassingen gedaan.

Het luchtfilter systeem is aangepast,er zit nu een luchtfilterhuis onder de motorkap van een espace v6 uit 1994,deze huizen worden ook vaak gebruikt voor de
cup clio's.







Op het moment is de megane geschorst,in de tijd dat hij stil staat gaan er een paar kleine dingen gebeuren.

de kunststof brandstofrail word vervangen door die van de clio 16v/williams,echter is deze aangepast,de aansluiting voor de 5e injector is afgedopt
en de brandstofdruk regelaar is er van tussen gehaalt,hierdoor kan ik een dubbel membraams instelbare regelaar monteren die ik nog heb liggen.
tegen worden de brandstofleidingen van de rail tot onder de auto vervangen door degelijk spul,ipv het standaard meuk.





De remklauwen worden gereviseerd,en krijgen de kleur geel,weer eens wat anders dan rood.

Tevens worden alle panelen vervangen voor beter uitziende uitvoeringen (gewoon standaard)

De motorsteunen (3 stuks) worden vervangen voor beter spul,de dogbone (tussen subframe en bak) word geupgrade met powerflex rubbers,de linker en rechter
motorsteun worden beiden vervangen door motorsteunen van vibra technics ,uiteraard is dit geen standaard spul,maar word dit gebruikt voor op het circuit.

de dogbone met powerflex



Vibra technics motorsteunen





Hier zijn nog enkele fotos van de motor demontage.



















Dynamo was ook aan vervanging toe





De ingevreten en versleten vliegwiel,drukgroep en koppeling





Blok klaar en terug in het ruim





Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

#25
aangezien de 16V voorlopig stil staat,en ik mn tijd een beetje probeer te vullen,ben ik opzoek
gegaan naar een apart projectje voor de 16v,iets wat niet "ff" te doen is,en veel uitzoek
werk,trail and error zal kennen.

wat is de bedoeling? in woorden heel simpel.een 7 inch touchscreen in de megane te
monteren met daarop een overzicht van bijv. olie druk en temp,samen met kvs temp.

de "rekenkracht" van dit verhaal is een raspberry pi b+ ,of dit allemaal gaat werken weet
ik niet,maar vind het al prachtig om het uit te zoeken.

Het duurde niet lang voor ik door had dat het niet mogelijk is een renault van voor
1998 ff aan te sluiten via obd aan een computer(tje) ,ik zal met een clip modulle
moeten gaan werken,of direct op de sensoren wat aan moeten sluiten.

nogmaals,het zal niet makkelijk zijn,zal ook trail and error zijn,maar hé,een mens moet
wat te doen hebben

Dit is overigens een raspberry pi b+ (past in de palm van je hand)
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

#26
Vandaag was eindelijk de dag aangebroken dat de 16v door de APK ging,jammer genoeg niet zonder slag of stoot,vorige week een voorkeuring gedaan,en daar kwamen
wat puntjes naar voren.
-co waardes te hoog (dduuhhh zonder cat geen wonder) de cat moest nog worden aangepast.
-remleiding afgekeurd ivm corrosie
-achterlichten massa probleem (bekend probleem en makkelijk verholpen)
-stadslicht defect (meteen beide vervangen door LEDs)

Nadat alles opgelost was,had ik een afspraak gemaakt voor de keuring,bij aankomst kwam ik er achter dat (wellicht door vervangen van de remleiding) het
ABS lampje branden,toen heb ik even een vloekje gedaan,en kreeg ik er een drifje achteraan,want aanstaan de zaterdag moet de 16v de testbank op om te
kijken of de AFR (air to fuel ratio) nog goed is,want over 1,5 week ga ik naar french car show in de UK.
meteen een nieuwe afspraak gemaakt om dat laatste puntje na te zien,want ik ging dit makkelijk oplossen door het abs lampje door te verbinden met de
olie lampje,s'avond wilde ik dit aanpassen,maar het lampje bleef nu uit,volgende dag naar de apk gereden..... en jawel...... apk gekeurd.

1 bonk genot op de terug weg,en 1e wat ik deed was... natuurlijk de cat er van onder,en de xenon in de koplampen.

Wat is er in de afgelopen maanden gebeurd?
-standaard brandstofrail vervangen door die van de williams,met een afgedopte brandstofdruk regelaar.
-externe dubbel membraam instelbare benzine druk regelaar geïnstalleerd.
-setje gereinigde injectoren geïnstalleerd.
-brandstofleidingen tot onder de megane vervangen
-de onderste motorsteun (de dogbone) vervangen,en de standaard rubber vervangen voor powerflex paars rubbers.
-de motorsteun zelf vervangen voor een tijdelijke standaard steun.

globale plannen voor dit jaar?
-vibratechnics motorsteunen monteren,deze heb ik al in bezit,er moet alleen een custom plaat gefreesd worden,samen met de powerflex rubbers van
de dogbone,zorgt ervoor dat de motor straks niet meer kan bewegen en/of kantelen,wat er voor zorgt dat de motor soepeler draait,en als je echt
de natuurkundige wet er op naslaat,dan zal al het vermogen worden omgezet maar de as,ipv op de "rotatie" beweging van de motor,het schudden
van de motor blijkt echt in de praktijk er voor te zorgen dat je iets wat vermogen verliest,enige nadeel is dat je veel meer motor geluid/trilling
in de auto hoort,maar dat neem ik voor lief.
-verlaging achter
-luchtslang voor luchtfilterbak aanpassen.
-hele remmerij leiding meuk vanonder de megane trekken,en vervangen voor iets degelijks. (wat de grootste klus gaat worden)

zeker de laatste staat hoog aan de lijst,die abs pomp deed sowieso al niks meer met mn huidige remmen,de hrc (hoofdrem cilinder) kan het ook
niet helemaal aan,en de remdruk regelaar is ook elk jaar maar afwachten of die niet vast zit.

plan van aanpak?

ABS pomp weghalen
hoofdrem cilinder vervangen voor die van de laguna
remdruk regelaar vervangen voor een handmatig instelbare (en verplaatsen naar een plek bij de handrem)
al het koper leiding werk er van onder trekken,en vervangen voor een voor remleiding met stalen/rvs bescherming.

En wellicht tussendoor gaat de rolkooi er in,die al 4 jaar in de schuur ligt.

Al met al ga ik as weekend eerst genieten van de 16v,dit weekend zal ik wel wat fotos in mn topic plaatsen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Bij deze de nodige fotos van de onderdelen

De dogbone (onderste motorsteun) met powerflex paars rubbers.



De Vibratechnics motorsteunen (motor en bak steun)



Benzinerail met weg gewerkte brandstofdruk regelaar.





Externe brandstof druk regelaar.



En zoals het er nu uit ziet onder de motorkap.

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Gisteren is de Megane de testbank op gegaan voor controle,om te kijken of de nieuwe injectoren goed functioneren,echt wat
ik niet had verwacht,is dat door het vervangen van het luchtfilterhuis (van de espace v6) er toch weer een winst geboekt is.

Het resultaat is 5pk en 8Nm erbij,dit komt op een totaal van 147pk en 200Nm schoon aan de haak (op de wielen)

Dat maakt dat de motor rond de 165pk en 225Nm aan de krukas. (147pk en 180nm is standaard)

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Zo... even het stof er af blazen...

Valt niet mee,megane rijdend houden,en een kleine erbij hebben (of is het andersom??  :q )

Afgelopen maanden wat spullen gekocht voor de 16v,en wat plannen gemaakt van wat ik wil,tijds bestek? .... mja goeie vraag
ik zie wel.

Over 2 weken ga ik langs Jacques om een plaat te maken zodat de vibratechnics motorsteunen gemonteerd kunnen worden.

Enkele maanden geleden heb ik van Dirk olie temp en druk meter gekocht,samen met de temp sensor,ik heb nog een nieuwe
adapter/sandwichplate gekocht voor de sensoren,en een nieuwe temp sensor,dit geheel moet nog worden aangesloten,dit gebeurd
zodra ik volgende maand de olie ga verversen,de olie word dit keer vervangen door Castol edge 5W30 vol syntheet.

Deze winter ga ik er voor om een standalone ecu te monteren,ik wil het huidige elektronische brein er uit trekken,en er iets voor
terug steken wat beter werkt en programeerbaar is,dit laat ik doen door BS-autotune,op de dynodagen is gebleken dat er nog
leuke aanpassingen en winst te behalen is,wat dat precies gaat doen weet ik niet,ik hoop de 150pk en 200nm aan de wielen voorbij
te gaan,na deze aanpassing zal het wel een aardig eindje gedaan zijn met het motorische deel,wellicht een kop revisie (ooit) en dan
meteen laten flowen,maar dan is toekomst werk.

Qua uiterlijk gaat het om 2 belangrijke dingen,die kont omlaag gooien,en de wielkuipen te laten uitrollen en meteen weer
strak maken,aangezien her en der de nodige puntjes roest te voorschijn komen.

De verlaging is helaas mislukt toen Willem kwam,alles zit rot vast,ik heb nog 1 mogelijkheid,en dat is een glijhamer te gebruiken
en hopen dat het los komt,zo niet... dan gaat er een mailtje naar het bedrijf waar Mark zn as vandaan heeft gehaald.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev