Advertenties


Mijn megane coupe 2.0 16V

Gestart door Christian de Vriend, 12 december 2011, 20:34:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christian de Vriend

Hallo Allemaal

Het werd toch maar eens tijd dat ik een project topic ging aanmaken,ik was van mening niet veel meer te doen aan de mc
maar jammer genoeg gaat het virus niet weg,en ben ik gedwongen om door te gaan  :q

Mijn megane heb ik zo goed als standaard gekocht,met 34.500km op de teller in 2004 (alweer)
nu 8 jaar later staat er 196000 op de teller,en heb ik vele km's met veel plezier gereden.

Zal jullie dan ook de hele geschiedenis besparen van wat ik allemaal gedaan heb,of heb aangepast,hier is een korte lijst

Motor:
zelf gemaakt luchtfilter systeem
denzo iridium bougies
magnecore bougiekabels
FSE dubbel membraams benzine druk regelaar
4 - 2 - 1 supersprint spruitstuk
supersprint kat vervanger (met demper voor tegendruk)
middendemper vervanger
raceland eindemper met op afstand bedienbare klep.

Remmen:
EBC schijven (gegroefd en geventileerd)
EBC yellowstuff remblokken

Onderstel:
KW schroefset variant 2 (hoogte+hardheid)

Exterieur:
testarossa skirts
RS achterbumper
evo spoiler
hoge dakspoiler
team dynamic pro race 1,2 velgen (16" 7j )
falken 952 banden 205/45 r16
motorkap en dak gewrapt in 3M carbon folie

interieur:
helemaal niks,enkel sport stuurtje

Audio:
pioneer DEH-P8100BT radio
lightning audio 2x100w en 2x200w amp
lightning audio 1x150w amp
lightning audio 2x150w conp voor en achter
lightning audio 1uf cap.
Groundzero zekring met lage voltage waarschuwing


Wat er nog aan gaat komen?
-Koplampspoilers (beplakt met 3M carbon folie)
-Gecleande achterklap (beplakt met 3M carbon folie)
-16v interieur (enkel de bestuurders stoel te repareren)
-BMC luchtfilter
-Perfect power piggyback (tbv ecu,en de afstelling ervan)

Als dit er allemaal op zit,wil ik een nos installatie op de mc monteren,puur om het werkend te zien,in samenwerking met de perfectpower piggyback
de nos set heeft een controller,en dus geen knoppen op het stuur o.i.d ,maar gewoon controller aan,en vol gas geven,de rest gaat van zelf.
Ik begin met de 25pk shot,en als de motor toe is aan revisie,dan gaat die naar 50pk shot,maar nogmaals,dus is een meer jaren plan.

Genoeg gekletst,hier de foto's

de 1e zijn zoals in mn megane heb gekocht (fotos zijn gemaakt op de dag van aankoop)







En dit zijn de fotos zoals het er nu voor staat.














Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Er zijn een paar veranderingen in de planning gekomen,aan de ene kant ten goede... maar aan de andere kant..
komt mn megane de komende 6 maanden zeeland niet meer uit.

Het is zo goed als zeker dat mn koppakking door is,en gaat de motor er over 2 a 3 maanden uit de megane,en dan gaat het
nodige gebeuren,sowieso de pakking,maar daarna hoop ik nog wat andere dingen te kunnen doen,maar nogmaals,dat hoop ik

Dit gaat gebeuren:
koppakkking vervangen
kop laten vlakken (indien nodig afpersen)

Wat er dan eventueel gaat gebeuren:
complete kop revisie (vlakken,afpersen,nokken polijsten,klepzetels bewerken)
cilinders laten honen
zuigerveren vervangen
krukaslagers vervangen
alle keringen pakking ect. vervangen.

Waar niet meteen een 2,0 16v ? geen tijd,geen zin,hoop gedoe,en ik vind het wel best zo met mn 1.6

wel gaat er 1 van de 2 dingen gebeuren,als het torretje weer vers is,of ik spaar door voor een turbo conversie
of ik installeer mn NOS installatie die al kant en klaar ligt op zolder,het ligt al 3 a 4 jaar stof te happen,dus nu de mooie
gelegenheid om het eens te installeren.

Dit setje heb ik destijds gekocht samen met een nos controller,dit zorgt ervoor dat ik niks hoef te doen,enkel het systeem
aanzetten dmv een schakelaar,gaspedaal onderin,en alles word automatisch geregeld,de controller
kan ik instellen bij elk toerental de installatie gaat inspuiten,en bij welk toerental dit weer stopt,
als hij begint,kan ik dit geleidelijk laten doen,ipv dat de motor het in 1 klap krijgt,die opbouw tijd kan ook apart worden
ingesteld,en daarbij is het ook mogelijk de toename van pks aan te passen.
Bij de nos set krijg je een aantal nozzels,deze bepalen hoeveel pk je motor voor zn kiezen krijgt,dit kan tot 25,50,75,100 ect..
gaan,ik ga hem inzetten op 50,maar de controller kan ik instellen dat die van de 50 pk, ik tot 30% kan terug regelen.

En bovenop alles,kan deze controller gekoppeld worden aan een ecu (die moet dit wel ondersteunen) de controller geeft
aan wanneer hij de nos installatie activeert,en ecu weet dan dat hij moet overschakkelen op een andere instelling
op deze manier kan je met die extra instelling weer iets meer benzine toevoegen,maar de hoofdzaak is toch wel om
de ontsteking te verlaten,normaal word deze vervroegt als je een auto laat chippen,vervroegen betekend dat de ontsteking
plaats vind,nog voor de zuiger op zn bovenste dode punt komt,door het te verlaten zorg je ervoor dat de ontsteking plaats
vind als de zuiger daadwerkelijk op dat dode punt komt,met als doel dat de zuiger,drijfstang en krukas (veel) minder belast
worden als de nos word ingespoten.

Heel verhaal,maar de bedoeling is dat mn megane even voorrang krijg dit jaar.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Zoals menig van jullie al weten,ben ik sinds gisteren de aape trotse eigenaar van een Megane Coupe phase 1 2.0 16v
ui 1996 met 190.000 op de teller.

Komende tijd ga ik alles overzetten,maar aller eerst gaat de megane grondig geïnspecteerd worden op eventuele techinsche
gebreken,daarna komt de rest aan de beurt,wat ik allemaal van plan ben ga ik (nog) niet opnoemen,te veel om te te noemen
dus ik zie wel wat er komen gaat.

technisch moet het volgende gebeuren zoals het er nu naar uit ziet
-remmen voor vervangen
-fusee nakijken voorzijde
-raampjes achter nakijken (gaan beide niet meer open)
-km teller valt soms weg
-schokdempers nakijken,indien nodig al schroefset overzetten
-velgen overzetten,op de speedlines zitten 4 verschillende merken banden.

Na aankoop ging het meteen mis,we stonden in zwijndrecht met 1 lekke band,1 band met dikke bobbel en een thuiskomertje
dus met 80 over de snelweg naar vrienden gereden in oudenbosch,en daar kreeg ik een set velgen te leen,dus op de fotos
zie je geen speedlines.













Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

De 1e afbraak en wederopbouw punten zijn al gedaan.

eerst heb ik de radio overgezet,geen muziek is toch saai.

als tweede had ik voor de 1,6 nog een nieuw bmc/cda filter liggen,de aanwinst zat er aan te komen,dus heb ik deze nieuw in de kast
laten liggen,en nu was het een mooie gelegenheid om deze te monteren,het is nog ff tijdelijk,straks komen er nette buizen in,en word alles wat aangepast.

als derde heb ik de zij blinkers overgezet,dat oranje vond ik maar niks.

en als laatste (voor vandaag) heb ik de velgen en spoortverbreders overgezet,en het maakt hem nu toch weer anders.


Hier de foto,excuus voor de viezigheid,volgende week krijgt de 16v een fikse schoonmaak beurt.













Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Kleine update

zaterdag 10 nov is de 16v de testbank op gegaan,en moet zeggen dat ik trots ben op de resultaten,het blokje is nog vers

uiteindelijk behaalde ik 134bhp en 181Nm op de wielen.



Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Vandaag was dan jammer genoeg de grote dag,mn ouwe trouwe 1,6e is nu naar zn laatste rustplaats gegaan.

omdat ik het te druk heb,heeft tuninghouse mn megane uit elkaar gehaalt,en weg laten brengen.

Er zijn 4 dozen met onderdelen uit de megane gekomen,met de nodige bumpers,spiegels,spoilers ect... dus dat
ga ik op het gemakje uitzoeken.

Moet zeggen dat ik er enigs sinds wel moeite had met de volgende foto's

van de sloop heb ik 75 euro gekregen,ik wist eigenlijk niet wat ik er mee moest,ik wilde het niet zomaar over de balk smijten
dus heb ik besloten het te besteden aan een kerst cadeau voor mn liefste,namelijk een sieraad.











Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Nieuw jaar,nieuwe ronden en nieuwe kansen

Volgende maand gaat er weer het 1 en ander gebeuren,ik verwacht erna dat het wat rustiger gaat worden,aangezien het "alles in 1 klap" is

De gehele ophanging en remmerij gaat aangepast/vervangen worden.

wat heb ik gekocht?

-Brembo 280mm cup schijven
-ferodo 3000 remblokken
-rem zadels en klauwen voor de 280 schijven
-extra set met fusee's
-katalizator
-middendemper
-seabring sport eindemper.

Nog aan te schaffen:
- stalen remleidingen

Wat gaat er gebeuren?

KW set aanpassing en monage (voor en achter)
fusee's zullen naar alle waarschijnlijkheid nieuwe lagers krijgen (uit voorzorg)
alle fusee kogels worden vervangen
de remklauwen worden vervangen voor montage van grotere schijven
remschijven vervangen voor 280mm brembo's
nieuwe stalen remleidingen monteren

Op deze manier kijgt de 16v een nieuwe en frisse ophanging,zo kan ik er weer tegenaan voor de komende jaren.

Daarnaast gaat de huidige kat leeg gehaalt worden,en word er een loze buis tussen gelast (kat vervanger)
de seabring eindemper gaat gemonteerd worden,aangezien de oude demper (met klep) aangepast moet worden,en ik een compleet RVS
uitlaat systeem wil,wacht ik met de montage,en aangezien seabring er stil is (naar mijn zit) zet ik die er onder voor de komende tijd,ik wacht alleen ff
af hoe het geluid is,is het te tam,dan gaat de middendemper er ook van tussen.

De benzinedruk regelen die in de 1,6 zat,gaat gemonteerd worden op de 16v.

Of het meteen gebeurd,of iets later (afhankelijk van banksaldo :) ) gaan alle vloeistoffen in en rond de motor vervangen worden
aangezien ik niet weet welke meuk mn voorganger(s) er in gegooit hebben.
tevens de achter schijven en blokken ook vervangen.

Verder zie ik wel wat ik nog ga doen,van de zomer ga ik nog wat onderdelen van de 1,6 overzetten.

fotos volgen nog.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

#7
Kleine update

Gisteren een afspraak gemaakt met Tuninghouse,volgende week dinsdag breng ik de 16v naar hem
toe,en gaat de verbouwing beginnen,het volgende zal gedaan worden

montage remschijven
montage KW set
nieuwe fusee kogels
nieuwe stuur kogels
nieuwe wiellagers
nieuwe remleidingen (goodrich leidingen)
nieuwe rem olie
nieuwe motor olie
nieuwe bak olie
montage kat vervanger
montage sport eindemper (seabring)

als er nog centen over zijn,gaan er denso iridium bougies gemonteerd worden.

Na dit gebeuren zal het wat stiller worden,ik wil eerst genieten van de 16v
zn top weet ik nog steeds niet,aangezien de remmen vervangen moesten worden,
wellicht van de zomer wat meer dingen ondernemen

montage dakspoiler,de evo wacht nog,die gaat er op als de gecleande klep er op gaat
montage instelbare benzine druk regelaar
montage deurgrepen in kleur
vervangen buitenspielen (temp sensor defect)
kachel repareren.

leuke zomer klusjes :)
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

jaja

Bij 16v motoren,horen ook 16v boetes,vandaag lag er een envelop in de bus van C.J.I.B.
of ik 590 euro wil betalen,dus je zien de bui al hangen,eerst maar even de boete betalen,dan zien we verder  :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Volgende week nieuwe rondes nieuwe kansen

De staatskas in aangevuld,mn spaarrekening ook,dus het word weer tijd om de draad op te pakken
en de nodige dingen aan te passen aan de 16v.

As dinsdag staat de afspraak vast bij Tuninghouse,daar zal de nodige aanpassingen gemaakt worden.

Binnenkort is het eigenlijk de bedoeling om ook de achter remmen compleet te vervangen,zo kan ik met een gerust hart
gaan hoeken met de 16v,die dan ook de KW set er onder heeft zitten.

Al met al zal die met de RTC openingsmeeting aangepast zijn.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Vandaag ff een kijkje genomen bij tuninghouse,het ziet er goed uit

er moet nog het 1 en ander gebeuren,maar de montage van de remmen gaat zonder problemen.

Wat je op de fotos ziet is de KW set van de 1.6e gemonteerd op het fusee van een megane coupe phase 2
samen met de remklauw en gaffel (deel wat klauw aan fusee vast maakt) met de brembo cup schijven en ferodo blokken.

morgen word de andere kant af gemaakt,en komen ook de remleidingen binnen.

De uitlaat hangt er nu ook onder.







Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Kon het even niet laten... was toch alleen op de snelweg :)

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Zat me zaterdag ochtend te vervelen,toen ik me bedacht dat ik nog koplampspoilers ergens had liggen met een lap 3M carbon folie
dus heb ik mn stoute schoenen aangetrokken,heb de verffohn uit mn bedrijfswagen gepakt,en ben begonnen.





Met dit als 1e eind resultaat



Van (Heatzone) Mark kreeg ik het voorstel,dat het wel af zou maken ,als de grilletjes ook in carbon geplakt werden.
toen bedacht ik me in eens,dat ik de grilletjes nog had liggen die van de 1,6e af kwamen,en die waren geplakt met die folie,dus naar zolder
gerent... en jawel... zie hier het resultaat.



Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

De 1e lichtelijke tegenvaller zit er jammer genoeg aan te komen,de koppeling is aan het
sterven,tijdens een ritje trok ik goed op vanuit de 1e versnelling,en de koppeling slipte
hopelijke ga ik de dag des oordeels ontlopen,en ben al gaan rondneuzen

Kort maar krachtig,ergens komende maanden gaat er een nieuwe koppelings set in
en als we dan toch bezig zijn,dan maar meteen een versterkte sasch koppeling
omdat dat toch alles open gaat,gaan we maar meteen het vliegwiel afdraaien,dan is
dat ook maar meteen gedaan.

na de koppelingset staan de achterremmen op de nominatie,en dan hoop ik toch wel ff vooruit
te kunnen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

Aangezien ik devileyes wil monteren,maar toch zwarte details wil,heb ik voorlopig de H4 koplampen van de 1,6 gemonteerd.
men moet hiervoor de bedrading aanpassen,maar werken doet het wel.

De voorbumper gaat ook (ooit) gewrapt worden,maar dat is voor later.

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev