Advertenties


Speakers wel of niet versterken

Gestart door Ed_16v, 20 juli 2012, 19:42:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ed_16v

Ik heb vanmiddag deze speakers gekocht:

http://www.pioneer.eu/nl/products/25/131/201/TS-A6913i/specs.html

Ik had deze vanmiddag op een Pioneer USB unit met 4 x 52 Watt vermogen aangesloten en zo ver mogelijk opengedraaid. Ik had het idee dat ik de speakers beter op een versterker kan aansluiten, ook al is de RMS slechts 40. Is dat idee terecht? Het hoeft voor mij geen boombox te worden, maar ik wil wel dat er zoveel mogelijk uit de speaker kan worden gehaald, dat lijkt me rechtstreeks op de headunit niet mogelijk.
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Rogier

Ik vindt persoonlijk een versterkte speaker beter klinken dan een onversterkte versie ;)

Ed_16v

Ja, ik ben niet zo'n audio held maar die gedachten had ik ook. Ik vraag met alleen af of een versterker ertussen echt een verschil gaat maken wat de prijs van zo'n versterker rechtvaardigt?
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Roadkill (Michiel)

Nou je hoeft er iig geen heel zware versterker tussen te hangen, en die zijn nog voor leuke prijzen te kopen (praat ik wel over de betere merken)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Ed_16v

Wat zijn een beetje de betere merken? Ik heb het idee dat die markt een beetje overspoelt wordt met allerlei goedkope 10.000 Watt versterkers voor 60 Euro en zo  :)
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Rogier

Jbl heeft goeie versterkers voor niet al te veel geld, pioneer heeft ook goeie versterkers alleen daar betaal je ook wel voor ;) je hebt ook nog fusion maar daar ben ik persoonlijk niet over te spreken, ik zou zeggen ga even na een audio zaakje toe bij jou in de buurt en laat je informeren.

en een versterker kan wel meer vermogen halen uit je speakers dan je radio ;) en je geluid kan een stukje harder terwijl het nog mooi zuiver klinkt ;)

Ed_16v

Ik had begrepen dat de radio doorgaans in werkelijkheid niet meer produceert dan 4 x 25-30 Watt...
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Christian de Vriend

Thuis heb ik ervaring opgedaan met audio (zei het in de woonkamer) maar princiepe is het zelfde.

Als je een speaker neemt met meer vermogen dan je amp (versterker) dan moet je versterker harder aan staan,om de speaker mooier
te laten klinken,doordat die meer vermogen moet produceren om de speaker in beweging te brengen.

Is het andersom,dus amp meer vermogen dan speaker,dan hoeft de amp niet veel moeite te doen om vermogen te leveren aan de speaker
de speaker gaat mooi klinken,ondanks dat die harder staat,echter moet die verhouding niet te groot zijn,anders blaas je de speaker op.

In de woonkamer heb ik zelfbouw speakers staat,dit is mn 3e set,ik ben er achter gekomen dat pioneer de versterker vermogen uitdrukte in piek vermogen
en niet RMS vermogen, piek zou die 7x180W geven,terwijl het maar 7x 90 RMS is,dus mn filters moesten ook worden aangepast om een iets lagere
impedantie te geven,zodat de amp iets meer vermogen on leveren,in combinatie met een paar drivers (woofer en tweeter) met lager vermogen,
klinkt het eindelijk zoals het moet zijn.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Ed_16v

Zo, ik ben eens aan het zagen geweest in het metaal van de hoedenplank. De ovale Pioneers zitten er nu in, mooi de phase 2 hoedenplankbekleding met originele speakerkappen eroverheen en je ziet er niks van. De tweeters steken nog mooi uit het gat in de bekleding. Mooi zo.  !-!
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Roadkill (Michiel)

Mooie oplossing om ze zo weg te werken, persoonlijk vind ik achterspeakers alleen helemaal niets..... (persoonlijk heb ik liever gewoon voorin een knappe composet en dan aangevuld met een sub, geeft het mooiste geluid) Maar goed ik heb er een simpele Pioneer HU in met dan de welbekende Pinoeer composet speciaal voor de Meg, wens is een andere HU en dan het spul nog eens aan te vullen met 2 kleine Subs op de plaats waar nu de achterspeakers zitten, en dan een leuk versterkertje er bij.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Ed_16v

In de deuren zit nu een setje Pioneers (2-weg) van de vorige eigenaar nog. Die ga ik ook nog vervangen met nieuwe Pioneers. Maar dat worden geen composets, moet dat niet hebben al die losse componenten en zo. Gewoon 1 speaker, inbouwen, klaar. Als het maar leuk klinkt. Ik snap wel dat die compo's beter gaan.
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

erik_bos

Niet om oude koeien uit de sloot te halen, en vat alsjeblieft de vraag niet verkeerd op, maar Rogier, wat vindt je zo slecht aan Fusion?
Persoonlijk vind ik het uitstekende dingen. Ik draai tot dusver4 auto's lang volledig op Fusion en zou eigenlijk niks anders meer willen :)

Renegade (Mark)

Ik denk persoonlijke voorkeur, materiaalgebruik in de speakers, toonbereik, de "kleur" van het geluid, bouwkwaliteit enz. enz.

Zo kan ik me echt totaal niet voorstellen dat mensen een beats-hoofdtelefoon kopen, het enige wat er in je oren terecht komt is wat ongecontroleerde bass en thats it. Mijn voorkeur gaat dan uit naar het geluid van Sennheiser.

Het is maar om even een voorbeeld te geven, voor jou oren kan fusion lekker klinken, voor een ander persoon misschien niet. Ik wil zelf niets anders meer dan Focal/Hertz/Audison !-!

erik_bos

Zo had ik 'm nog niet bekeken. Ik dacht qua problematiek ;)

RicharddeJong

Ik zou proberen een actieve subwoofer op de kop te tikken en daar je speakers op aansluiten dan heb je geen kast van een verstekker in je auto liggen maar wel een mooie sound ! sowieso klinken versterkte speakers altijd beter vind ik zelf !

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev