Advertenties


aanhaalmoment wiellager achter

Gestart door Limited4, 23 maart 2009, 10:23:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Limited4

Hallo,Ik ben nieuw hier en gelijk al een probleempje. :?
Heb afgelopen weekend een wiellager achter vervangen maar heb nergens een aanhaalmoment kunnen vinden. Heb al wel een vraagbaak besteld maar nog niet binnen en hoop dat iemand op het forum het weet. Ben bang mijn nieuwe lager gelijk kapot te rijden.
Het gaat om een megane coupe 1.6E uit 97.

Gr,
Bas

Limited4

Ja dat klopt wel maar ik bedoel als je je remtrommel weer monteerd. Die draai je vast op je lager.

LKW

Ik heb snel even in de vraagbaak gekeken, maar daar staan ook geen aanhaalmomenten in. Wel voor de volgende punten:

Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Moeren achterassteunen 100 (10,0)
Wielbouten 90 (10,0)
Onderste schokdemperbout 135 (13,5)
Bovenste schokdemperbout 100 (10,0)
Naafmoer 175 (17,5)

Ook in de verdere beschrijving van het vervangen van het achterwiellager staat geen aanhaalmoment vermeld.

Limited4

Ok bedankt. Dus toch een kwestie van "gewoon" goed aandraaien. Toch blijf ik het vreemd vinden dat er geen aanhaal moment voor staat,maar ik kom uit de klassieker wereld en daar is dat echt wel van belang! Even wennen dus  ;)

M@ttie

Volgens de gegevens van renault moet een trommel met geperst wiellager wel degelijk op moment alleen niemand doet het omdat de luchtol m ook zo lekker vast jankt.... 8)7

Naafmoer 175 nm en wielbouten 90 nm... opgezocht via documentatie renault.
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000


maXcomX

Onzin, Het aanhaalmoment is 17,5 nm als je ze te strak zet (of met de luchtsleutel maar wat aanrateld, ga ff snel je diploma halen fietsenmaker!) dan liggen de lagers er na 10 km alweer uit, maar dat hoor je meteen als je auto straaljagergeluiden gaat maken)

RobScénic

17.5 Nm lijkt mij wat sterk.... Dat is gewoon handvast!
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

subzero

De renault aanhaalmomenten worden in DECA NEWTON METER (da.Nm) gegeven.

Dus 17,5 da.Nm = 175 Nm

Dus 175 Nm is correct. Y

maXcomX

Klopt helemaal, ik was net aan het corrigeren, toen de verbinding verbroken werd (laat he)  8)7, Ik had het net ff in de Dialogys van Renault opgezocht, want ik was er niet meer zeker van, aangezien ik 2 weken nog een stel vervangen had (en dat was een hele bevalling, omdat de lagerschaal compleet in de trommel geroest was)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev