Advertenties


electrisch dak cabrio werkt niet

Gestart door kuivenhoven100, 16 februari 2009, 12:14:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansenn

denk niet dat het schoepenrad het probleem is. Als deze nl stuk is kan de pomp geen druk opbouwen en kan deze dus de achterplaat ook niet 10 cm omhoog duwen.
Misschien klemt de kap ergens of reageert een sensor niet.

Waarschijnlijk is de kap lange tijd niet open geweest.

Kan je trouwens de achterklep wel weer gewoon sluiten? Zo ja, dan zou ik het probleem eerst ergens anders zoeken dan in de pomp.

JP-S

De klep gaat gewoon open en dicht, echter 10cm. Voor de rest gebeurt er niks.

Suggesties om te zoeken, hoe kan ik controleren of de kap nergens klemt? Is er een manier om hem handmatig te bedienen?

hansenn

hoe de kap op zichzelf werkt weet ik niet. Maar als je er zelf mee gaat wrikken en trekken, draai dan wel het kraantje van de pomp even open.

Is het olienivo trouwens nog goed?

JP-S

de auto staat een beetje achterover op de oprit. Simpel gezegd, aan de voorzijde van het vaatje staat hij onder "min", aan de achterzijde boven "min". komt dat heel precies qua minimaal niveau?

De kap heeft inderdaad lang niet gewerkt, ik heb de auto gekocht nadat hij reeds een jaar stil stond.

hansenn

olieniveau moet voldoende zijn. Komt niet zo heel precies met die min-max streepjes.

Misschien kan iemand de achterklep/kap proberen een beetje aan te duwen, terwijl een ander de kap bedient. Misschien wek je hem dan wel uit zijn winterslaap.

Is een bekend probleem met cabrio's. Daken die lange tijd niet open zijn geweest (of dicht, zoals op plaatsen waar het nooit regent) willen nog wel eens weigeren.

flowiee

Dus als ik het zo lees, kan een elektrische kap ook handmatig open en dicht gedaan worden wanneer deze niet werkt zodat de kap toch gebruikt kan blijven worden?


Bert Janssen

Hallo, ik heb me net aangemeld hier (zal me nog voorstellen in het wie is wie topic).
Heb sinds september 2013 een Megane cabrio bouwjaar 1999, met automatisch dak.
Onlangs vond ik een olievlek op de garagevloer; blijkt dat er een lekkage in de cabriokaphydrauliek is.
Dealer meldde dat een nieuwe pomp 1200-1300 euro kost. Maar het is niet de pomp want rond deze is nergens olie te bekennen.
Vanochtend met auto erheen geweest; ze hebben de boel gecheckt en het blijkt dat de cilinders en leidingen van het dak vervangen zouden moeten worden.
Gaat volgens schatting 1600 euro (of iets minder of meer) kosten. Gaat hem dus ook niet worden.
Nou las ik hier dat het dak ook eenvoudig op handbediening omgezet kan worden, maar ik ben me er niet zeker van of ik het goed begrepen heb.

Even samenvatten:
kraantje op de pomp openzetten zodat er geen druk opgebouwd kan worden, dak ontgrendelen en voorkant omhoogduwen tot de "piep", achterkant omhoogduwen tot het als het ware inklikt, dan met het touwtje in het skiluik de afdekklep ontgrendelen, de klep met de hand omhoogtillen, dak omlaagvouwen, klep met de hand sluiten en goed in de vergrendeling drukken.

Correct?
Of ontgrendeling ik de afdekklep electrisch met de knop onderin de middenconsole?
Of ontgrendelt de klep doordat de achterkant van het dak daar een signaal voor geeft door sensoren?
En het vergrendelen van de klep: kan dat ook via de knop op de middenconsole?

Indien er voor het ont-/vergrendelen van de afdekklep hydraulisch druk nodig is als ik dat met de knop op de middenconsole doe, moet ik dus altijd het reservoir blijven bijvullen. Als het volledig handmatig kan, dan hoef ik niet meer om te kijken naar het oliereservoir en ook geen zak kattebakkorrels in de garage te hebben...
Don't dream your life; live your dreams!

Jungleman

#97
bij handbediening van een electrische kap, ontgrendel je de klep via een kabeltje in de kofferbak. voordat je het dak gaat bewegen, moet je wel de aandrijving van de pomp uitschakelen door een of ander piefje rond te draaien.

zie ook deze instructiefilm van Renault UK:

http://www.youtube.com/watch?v=tLvfhuOXh_I
(@6:00)

:)

jermaineganput

#98
Al een oplossing gevonden?

jermaineganput

Citaat van: M@ttie op 16 april 2009, 22:31:41
Ja die gaat wel vaker los, ik doe als zo'n megane cabrio voor onderhoud komt er standaard een ty-wrap omheen...
Is wel het kraantje op de pomp zo gedraaid dat die druk op kan bouwen, dus dat die uit handbediende modus is gehaald...

Hallo,

Mag ik vragen waar deze switch zit? En waar de tywrap omheen moet?
Misschien is dat de oplossing voor mijn storing....

Gr. Jer

Diaantje

Help!!!
Gisteren bij thuiskomst wou het dak niet helemaal dichtgaan.
Natuurlijk ik helemaal in paniek. Gebeld met Renault dealer, die wist ook niet wat te doen.
Toen maar rustig aan naar mn broer gereden en samen hebben we het dak dicht gekregen..
Toen samen op internet gezocht en via deze site gevonden hoe we het dak dicht hadden kunnen doen.
Uit het  instructieboekje werden we niets wijzer.
Nu heb ik dus het dak weer dicht, maar als ik hem weer openen wil, gaat de afdekplaat niet open.
Achterraam komt wel omhoog..
Nu vonden we in het opbergbak van het dak een kapot tieripje...dus denken we aan de microschakelaar...maar waar zit die en hoe herken ik die?
Is er iemand die dicht in de buurt van blijham woont en mij kan helpen??
Please please..

G. Hendriks

Citaat van: kuivenhoven100 op 13 april 2009, 19:21:41
ha Rene,

ik vermoed dat je toch eerst naar de contacten in je kap moet kijken, als 1 van deze geen goed contact heeft gaat er meteen iets piepen als je de vergrendeling los maakt.
Je pomp krijgt dan ook geen signaal om open of dicht te gaan op de achterste boog zitten er 2 en bij het slot van de afdekplaat .
Ik denk dat je daar toch eens de bekleding weg moet halen en goed moet kijken, bij mij had de "vakkundige "dealer daar ook iets scheef getrokken!

Even dit oude draadje oppeppen. Prima info, maar ik kan die twee contacten in de kap niet vinden. Waar zitten die? En nog een vraag: als ik de microswitch van het slot van de afdekplaat indruk, gebeurt er niets (n.b. mijn contact staat aan!). Is dat normaal?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev