Advertenties


hoeveel bar

Gestart door ronaldm, 1 april 2006, 11:38:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timo Zuiderduin

Ik had er tot nu toe meestal 2.4 inzitten. (Pirelli P-Zero Nero 205-40-17)

maar ik ga ze morgen denk ik maar wat meer lucht geven.

Michel Cijs

toyo zelf geeft aan in mijn en jan's geval, 2,7 bar omdat de band erg strak staat

maar normaal zou 2,3 goed zijn

aangezien 2.7 echt erg hard is, zet ik ze op 2.5. werkt prima voor mij  !-!

Michel Veltman

eerlijk gezegt vind ik de band écht hard voelen bij 2.9 bar, rond de 2.7bar voelen ze perfect..Maargoed de druk loopt meestal rap terug naar de 2.5/2.6 bar wat ze wel langer volhouden...

laatst nog bandencontrole gehad (loopvlak) en kreeg te horen dat de banden keurig slijten..
- "Never argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience." ;)
- aka Yonexfreak :)

Meganez

Citaat van: Remko de W. op  2 april 2006, 22:59:07
We hebben er met mijn Vriend Tony op het oude forum al eens over gediscuseerd,
maar zijn er eigenlijk nooit uitgekomen... 8)7

de stelling was, dat hoe groot de band ook is de druk blijft gelijk,
er gaat alleen meer lucht in om aan die druk te komen... :)

is natuurlijk niet helemaal waar, want grotere banden grotere drukken,
band van personenwagen vergelijken met vrachtwagen... ;)

maar als de luchtinhoud gelijk blijft , moet je ook de druk gelijk houden...

je gaat van bv. 185-60-15 op 2,4bar, naar 205-40-17 op 2,4 bar...
(blijft de inhoud dan gelijk)

wat is dan het verschil aan luchtinhoud en hoeveel verschil in bar... :?

205/40/17

17' geeft een straal van 43,18 cm aan de binnenkant
bij 17' heb je een straal van (43,18 + 8,2 + 8,2 =) 59,58 cm aan de buitenkant
Om de inhoud te bepalen gaan we tussen deze stralen in zitten = 51,38 cm

Op dit punt heb je een omtrek van (51,38 * pi =) 161 cm

20,5 cm breed
8,2 cm hoog (40 % van 20,5 cm)

27064 cm^3 inhoud band
27 liter


195/50/15

15'geeft een straal van 38,1 cm aan de binnenkant
bij 15'heb je een straal van (38,1 + 9,75 + 9,75 =) 57,6 cm
Om de inhoud te bepalen gaan we tussen deze stralen in zitten = 47,85 cm

Op dit punt heb je een omtrek van (47,85 * pi=) 150 cm

19,5 cm breed
9,75 cm hoog (50 % van 19,5)

28519 cm^3 inhoud band
28,5 liter

Hieruit zie je dus dat het een feit is dat een 195/50/15 band meer inhoud heeft als een 205/40/17 band!!

1 bar is de atmosferische luchtdruk.. dus gewoon de druk van de buitenlucht.

Dus pomp je de 195 op met 1 bar, dan zit er 28,5 liter lucht in
pomp je de 205 op met 1 bar, dan zit er 27 liter lucht in

pomp je de 195 op met 2 bar, dan zit er 57 liter lucht in
pomp je de 205 op met 2 bar dan zit er 54 liter lucht in
(laatste voorbeeld)

pomp je de 195 op met 2,2 bar, dan zit er (2,2 * 28,5) 62,7 liter lucht in
pomp je de 205 op met 2,7 bar, dan zit er (2,7 * 27) 72,9 liter lucht in

Hoop dat het bar/hoeveelheid lucht verhaal nu een beetje duidelijk is..

Het blijft een feit dat de druk (in bar) die het beste voor jou band is, helemaal afhankelijk is van je belading, rijgedrag en je eigen band onafhankelijk hoe groot of klein de band is. Er staan echter wel adviesen voorgeschreven per band en het gewicht wat er op staat en als de "toyo man" zegt dat deze bij de t1-r op 205/40/17 - 2,7 bar is dan zal dat vast wel zo zijn, maar het kan dat een andere band weer beter presteert als deze iets zachter is. Afhankelijk van onder andere de stevigheid van de wangen, enz enz

Michel Veltman

goede uitleg Nils en idd zoals je zegt verschilt het bijna altijd per type band
van de Toyo is bekend dat ze gebruik maken van vrij zacht rubber terwijl mn vorige band Michelin gemaakt was van veel harder rubbersamenstelling

navraag bij leverancier kan nooit kwaad om zeker van te zijn ;)
- "Never argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience." ;)
- aka Yonexfreak :)

Stefan

toch best apart dan dat er vanuit de fabriek voor mijn Mazda 2,2 bar wordt voorgeschreven(bij normale belasting) en dat terwijl de bandenmaat (205/50/17) niet eens zo heel veel anders is (10% minder plat) als de 17inch onder de coupe's.
Oja, er zitten onder Bridgestone potenza RE040,
Hoe kan er dan zo'n verschil inzitten volgens jullie experts...??? :?
ben ik wel eens benieuwd naar.... ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Meganez

Ten eerste wil ik nog even een tip geven. De fabrieksopgave van de bandenspanning van 2,2 bar is bij KOUDE banden. Als de banden warm zijn moet hier 0,3 bar bij opgeteld worden!!

Je banden zijn naar een bepaald model ontworpen. Vaak zie je aan de binnenkant de wat diepere groeven, dit is voor afwatering, en aan de buitenkant wat meer kleinere groeven. Dit is voor meer grip in de bochten. Als je auto in rust staat of recht voorruit rolt raken deze kleinere groeven maar voor een klein deel het wegdek. Als je de auto door de bocht gooit hoe harder hoe meer. Als je band echter te zacht is zullen de wangen van de band een beetje bol staan (bij 205/40/17 moeilijk te zien omdat het kleine wangen zijn) en zal het deel wat normaal gesproken alleen in bochten het wegdek moet raken, het wegdek altijd raken, met als gevolg een hogere slijtage van de band, en een hogere rolweerstand dus meer verbruik.

Pomp je ze echter te hard op zal de band zichzelf wat ronder trekken en heb je een veel kleiner contact oppervlak met de weg. Je rolweerstand zal afnemen dus je topsnelheid zal hoger liggen en je verbruik zal afnemen, echter verlies je nu grip in de bochten omdat  ze geen goed contact meer maken. Als je een band bekijkt tijdens het rijden in bochten zul je verbaasd staan hoe erg deze vervormt (wat niet erg is, maar er juist voor zorgt dat het speciale profiel voor meer grip in de bochten ook echt het wegdek raakt)

Deze vervorming is dan ook weer afhankelijk van de stevigheid van de wang.. (de wang is dus de zijkant, of de hoogte van de band) daarom verscheelt het per band (ongeacht het formaat) dus met welke druk deze optimaal presteerd.

Het blijft altijd een compromis zoeken tussen voldoende grip (zachte band) waarbij je niet te veel wil verbuiken en niet te veel last wil hebben van slijtage (harde band)

Stefan

#22
ok, bedankt voor je uitleg Nils !-!
Ik ben er echter niet van overtuigd dat de opgegeven waarde van 2,2 bar bij mijn auto alleen geld bij koude banden en dat ik er zelf nog 0,3 bar bij moet denken.
Iedere leek die in zo'n auto rijd moet toch op ieder moment na kunnen kijken hoeveel bar er in de band moet, laten we er vanuit gaan dat de meesten er GEEN verstand van hebben...
Je banden oppompen om ze daarna koud te houden is niet logisch, ik mag aannemen dat de fabriek begrijpt dat je je banden oppomp omdat je er op rijdt (en de banden dus warm worden)... :)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Meganez

http://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_press.jsp?lang=NL

CiteerWelke bandenspanning?  Terug naar 'De adviezen van Bibendum'

De juiste bandenspanning is van belang voor veiligheid en levensduur en dient koud gecontroleerd te worden. In het geval dat deze warm gecontroleerd wordt, moet u 0,3 bar optellen bij de aanbevolen spanning.

Als michelin 't zegt  ;) :)

Stefan

nou ja..
het zal wel.. :q
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Meganepower

Ik heb zelf Dunlop SP9000 215-40-17 en ik heb ook geen idee op hoeveel bar ik hem moet zetten!!!

ronaldm

ik heb het vandaag ff gecontroleerd ze stonden op 2.3 ik heb ze nu op 2,6 gezet

federal 205-40-17

Maarten v E

auto van mij staat nu bij de bandenboer.  Heeft me zaterdag de spanning op 2.6 achter en 2.3 voor gezet met 205/40/17

gr
Maarten

Michel Veltman

rare verhouding tussen voor en achter als je mij vraagt....
(voor ligt ook je blok bv...achter ligt vrij weinig, dus waarom achter 0,3 hoger dan voor..)
- "Never argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience." ;)
- aka Yonexfreak :)

Maarten v E

nou ja misschien was het wel andersom ;), ik was niet helemaal wakker toen ik daar verscheen

geen station wagen. ,maar een coupe, staat er nu om uit te lijnen. de spoorzstang?? zat vast, dus kregen hem met veel moeite uitgelijnd

gr
Maarten

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev