Advertenties


Recirculatieklep megane 1 (1998) met airco

Gestart door meganeman, 5 februari 2012, 17:48:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meganeman

Hallo

ik heb nu dus ook een tikkende recirculatie klep. Heb heel de forum doorgelezen en ook bij problemcar gekeken maar kom er niet uit.

Ga a.u.b. niet beginnen met "zoek op de forum" want de meeste die problemen hadden worden op deze manier dus eigenlijk niet geholpen.

Bij de meeste topics staan/ stonden wel fotos maar nu niet meer.

Dus. dat klep is kapot. En bij een auto met airco kan je beter de klep niet vervangen maar gewoon uitschakelen. Dus de bewuste stekker met blauwe rubber. Maar, zoals iedereen vraag ik me ook af waar dit stekker zit bij een auto met airco. Deze vraag kom ik zo vaak tegen in de topics waar als antwoord staat "gebruik de zoek functie" Zit hij nou aan de kant van de accu of aan de kant van de blower. De ene zegt bij de accu ander zegt bij de blower.

En mocht ik de stekker vinden. Hoe weet ik of de klep open staat of dicht als ik de stekker los haalt. Als ik hem op binnen circulatie zet gaat na een tijdje de klep dicht(of open net hoe je het bekijkt) en ik hoor dan niets meer. Maar dan beslaan mijn ruiten dus. Als ik de binnen circulatie uit zet hoor ik na een seconde of 5 dat getik. En dat blijft tikken. Staat op dat moment de klep wel volledig open??? Is het alleen maar de motor die niet weet dat hij moet stoppen.???

graag hoor ik van jullie. Ik denk dat deze probleem ook een plek mag krijgen bij de FAQ met fotos....



meganeman


dennis1975

moet je dit maar even lezen als je wil  ik heb het zelf ook gedaan de airco moest wel leeg bij mij maar dat was geen probleem kan hem zelf weer vullen
ik heb heel de kachel unit onder het voorraam eruit gehaald uurtje werk --

http://www.megane-france.net/xoops/modules/smartsection/item.php?itemid=4

mvg dennis de waal
Renault Mégane Coupé 2.0 16V Coach 1996

BadEend

Een heel gedoe nog dus, ik heb ook last van een tikkende recirculatieklep.

meganeman

Hoi Dennis

Dankje. Maar ik hoef dat ding niet te repareren. Stekkertje eruit en klaar. Maar waar zit die stekker dus. En als hij aan het tikken is is de klep dan volledig open?

RobScénic

Bij mijn Coupe destijds zat die stekker aan de bijrijderskant onder de paravan. Bij de accu dus. Volgens mij staat de klep dan volledig open inderdaad.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

meganeman

Dankje Rob...
Ik ga daar eens dan naar kijken. Als ik nu zo kijk dan zie ik daar wel wat stekkers liggen. Moet daarvoor paravan los of kan ik daar zo bijkomen...

groetjes

RobScénic

#8
Ik zou de accu er even uit halen, dan kun je er wat makkelijker bij.
Als je nog wilt weten hoe je een eventueel klepperende recirculatieklep vast kunt zetten, pm dan even je e-mailadres. Dan stuur ik je wat foto's op die duidelijk maken hoe dit te doen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

BadEend

Zou je die foto's hier ook kunnen plaatsen?

RobScénic

#10
Dit is de tekst uit een ander topic, maar daarvan zijn de foto's verwijderd. Omdat ik destijds de foto's gedownload had heb ik ze nog. Dus nu kaap ik andermans topic, en host de foto's van hem:

Het is me nu ook gelukt om de kachelklep te bereiken en deze voor altijd open en vast te zetten!
Want het irritante getik na het starten is nu wel voorbij, maar de klep bleef dichthangen.
Ik kreeg ook niet genoeg verse lucht aangevoerd. Ramen beslaan te snel en na een uur rijden kreeg ik telkens hoofdpijn. Ook hoorde ik de klep slaan nadat ik een portier dichtgooi. Over het bereiken van de klep en fixeren dadelijk meer...

Verder ben ik er ook in geslaagd om de ruitenwisserarmen los te krijgen zonder mijn voorruit te vernielen.

Om met het laatste te beginnen: als je de ruitenwisserarm wilt verwijderen, maak dan eerst de contramoer een stukje los en knijp voorzichtig met een waterpomptang de arm los. Met een beetje geduld en wrikken lukt dat prima. Druk in godsnaam niet teveel kracht op je voorruit anders zegt deze knal! Dit kan ik bevestigen uit eigen ervaring. Hier een voorbeeld van het losmaken van de arm:



De bevestiging van de arm gebeurt door middel van ribbels, zie volgende foto:

Door deze foto begrijp je beter hoe de arm bevestigd is.

Als je de ruitenwisserarmen beide hebt losgehaald moet je alleen nog de parafant (plastic afdichtingsplaat) verwijderen. Hier nog een foto van de linkerschroef van de rechterparafant:



Om bij het kachelhuis te komen hoef je het linkerdeel van de parafant niet los te maken.
Als de rechterparafant los is, zie je rechts het kachelhuis. De grijze plug (met blauwe rubber) die naar de klepmotor gaat heb ik al losgemaakt:


Door het losmaken van deze grijze plug, zal de klepmotor niet meer tikken tijdens het starten.
Hier nog een foto waarbij ik laat zien hoe je de grote (rode) plug van het kachelhuis demonteert:

Door de rode plastic strip naar links te trekken kun je de brede plug verwijderen.

Nu hoef je nog maar 1 schroef los te maken om het bovenste deel van het kachelhuis te verwijderen:



Tenslotte kun je het bovenste deel loswippen en zie je duidelijk de verwarmingsweerstan d. Langs deze groene weerstand stroomt verse lucht, en de lucht wordt door deze weerstand opgewarmd zodra je de kachelknop richting het rode gebied draait. Verder heb ik hier niets meer gedaan, omdat het mij niet dichter bij de klep bracht.
Want om via deze route bij de klep te komen, moet je (in mijn geval) de airco leeg laten en nog veel meer handelingen verrichten.
Daarom zocht ik naar een alternatieve route om bij de klep te komen. Via dit forum las ik een tip om deze te benaderen via de zekeringenkast.
Daarom kom ik nu bij mijn eindelijke betoog: hoe kun je het best de recirculatieklep of korter: kachelklep in de open stand zetten?

Demonteer hiervoor eerst het deel boven de zekeringen waarin de dimknop zit voor de binnenverlichting en de koplampen stelknop. Dit doe je door 2 Torx schroeven los te maken. Tenslotte moet je nog 1 schroef losmaken en die is aangegeven met een witte pijl op de volgende foto:



De beide schroeven die je hiervoor moest losmaken zie je links en rechts van de witte pijl.
Als de middelste schroef los is gemaakt, kun je het hele zekeringenkastje voorzichtig naar beneden wurmen.
Dit kost een beetje geduld. Wellicht aan te raden om de accu van te voren los te maken, voor het geval je een sluiting mocht veroorzaken...

Als je de zekeringenkast een beetje naar beneden trekt, komt plotseling onze beruchte kachelklep te voorschijn:


In mijn auto bungelt deze klep helemaal los en nu begrijp je ook waar dat geklapper vandaan komt (bij een defecte klepmotor) als je een portier dichtgooit... Nu begrijp je ook dat er nauwelijks verse luchtaanvoer komt in deze stand. Daarom heb ik de klep gefixeerd met een bierviltje langs de rechterzijde:


Je ziet in deze foto ook duidelijk de ventilator zitten. Het merk bierviltje is overigens niet zo belangrijk. Mijn klep zit nu muurvast, klappert niet meer en blokkeert niet meer de aanvoer van verse lucht...
NB: het is aan te raden om iets anders te gebruiken om de klep te fixeren. Maar door gebrek aan tijd en ideëen nam ik dit viltje... Een kunststoffen spie die je ook nog vastlijmt is wellicht nog duurzamer.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Roadkill (Michiel)

Vind het enkel beetje omslachtige manier om de ruitenwissers eraf te krijgen,gewoon de contramoeren losdraaien,de arm omhoog klappen en dan eventueel nog ff beetje wrikken en dan komt ie ook echt wel los...
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

RobScénic

Soms gaat dat ja, in andere gevallen is dit gewoon een hele goede optie.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

dennis1975

ik zie wel dat het bij mij anders was die stekkers zaten niet daar bij mijn megane 2.0 16V uit 1996 het stekkertje voor de Recirculatieklep zat echt herlemaal achter weggebouwd zodat ik alles uit moest bouwen om er bij te komen en de Recirculatieklep zelf was bij mij van staal

mvg dennis de waal
Renault Mégane Coupé 2.0 16V Coach 1996

BadEend

Misschien een idee om dit topic aan de FAQ toe te voegen?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev