Advertenties


Ventilator kachel werkt niet!

Gestart door ThE-BaKeR, 23 februari 2005, 15:31:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThE-BaKeR

Maandagavond zal de boel worden doorgemeten. Op dit forum zijn een aantal electrische schema's aanwezig, waaronder ook deze:



Wie kan mij vertellen waar de rood omcirkelde hoofdzekering van de aanjager zich bevindt in de auto?

ThE-BaKeR

Weet niemand waar deze hoofdzekering zit?  :-\

peterachterop

Zit deze niet gewoon bij de rest van de zekeringen links onder het stuur?

Tony

#33
Die zekering zit in het motor compartiment, rechtstreeks aan je accu.
Die is nl van het aanjagercontrole relais

Je moet er 3 hebben nl: 20 A (F27), 7,5 A (F4 - verlichting) en 15A (F10) (inde zekeringenkast)

Wat dat schema betreft, die is niet goed.
Er zijn verschillende schema's omdat er meerdere aanpassingen zijn geweest.

Ik kan hem wel naar je mailen
Maar moet je wel het type megane aangeven (DAOG, DA0F of zoiets)

ThE-BaKeR

Citaat van: Tony op 13 maart 2005, 17:25:05
Die zekering zit in het motor compartiment, rechtstreeks aan je accu.
Die is nl van het aanjagercontrole relais

Je moet er 3 hebben nl: 20 A (F27), 7,5 A (F4 - verlichting) en 15A (F10) (inde zekeringenkast)

Wat dat schema betreft, die is niet goed.
Er zijn verschillende schema's omdat er meerdere aanpassingen zijn geweest.

Ik kan hem wel naar je mailen
Maar moet je wel het type megane aangeven (DAOG, DA0F of zoiets)


Graag Tony!  :D

Waar vind ik het type? Je hebt niet genoeg informatie aan Renault Megane Coupe 1.6e 1996 ph1?

ThE-BaKeR


Tony

Kijk, da's nou handig!
Het type staat overigens ook op je kentekenbewijs deel I (chassisnummer).

Je kunt tevens die 40A zekering dan NIET vinden en het zoeken staken, want die heeft ie niet.
Tenzij je optionele airco aan boord hebt (wat ik niet vermoed).

- Het trouwens wel lastig dat je hier niet even gauw een jpegje op het forum kunt zetten -

Ik stuur hem wel op.


ThE-BaKeR

Ah mooi! Nee, ik heb inderdaad geen airco...

Maar volgens mij heb je het verkeerde schema gestuurd Tony! Er staat niks over de aanjager en dergelijke in...

Tony

Dat zal niet...  :o

Nu de goede dan  :D

ThE-BaKeR

Ah, dankje Tony!  :D

Nou, laat het meten maar beginnen! Vanavond om 7 uur komt een kameraad langs (werkt bij Mercedes). Die zal de boel even doormeten. Ik zal vanavond de resultaten posten!  ;D

Tony

We hadden het toch ook over een Megane? :-)

ThE-BaKeR

Gisteren zijn we weer aan de gang geweest met de auto. Maar het werkt nog niet. Nu heb ik voor vrijdag een afspraak gemaakt bij de Renault dealer. Kunnen ze gelijk mijn achterruitverwarming  nakijken... :P

Wat hebben we allemaal gecheckt:
- Kachelpaneel
- Kachelweerstand
- Alle zekeringen
- Aanjager zelf
- Bedrading aanjager

Zelf denk ik dat het in het eerste gedeelte zit, de kabel vanaf het kachelpaneel naar de kachelweerstand. Maar goed, vrijdag gaat hij naar Renault in Steenwijk. We zullen dan wel zien wat eruit rolt. Ikzelf ben wel benieuwd naar de oorzaak van het probleem!

Tony

#42
Ik weet niet wat je gemeten hebt, maar hier de waarden die je moet uitlezen (aan de hand van het schema dat je hebt).

Stap 1
Weerstandunit loskoppelen.
Controleer de spanning bij de verschillende ventilatorstanden (controlepaneel, asssoiresstand inschakelen):
1 => 12 volt op C1
2=> 12 volt op C4
3 => 12 volt op A1 en A2
4 => 12 volt op C3 en A3

Als een van deze spannngen niet goed is, moet het controlepaneel vervangen worden.


stap 2

Koppel de weerstandunit los en meet met een Ohmmeter de volgende waarden:

in   uit
A3   2 weerstand = o ohm
C3   2 weerstand = oneindig
C1   2 weerstand = oneindig
C4   2 weerstand = oneindig
A2   2 weerstand = oneindig
A1   2 weerstand = oneindig
B4   1 weerstand = o ohm
B3   1 weerstand = o ohm

Waarden fout = weerstandunit vervangen.


Stap 3
Koppel de uitgangstekker los van de weerstandunit.
Meet de volgende waarden tussen connector en voeding:
2 12 volt
1 Massa

Juiste waarde: Kachelmotor defect.

ThE-BaKeR

Nou, vanmorgen ben ik met de auto bij Renault geweest. Na wat onderzoekjes werd mij verteld dat hoogstwaarschijnlijk een relais op de ECU kapot is. Dat mijn achterruitverwarming het niet doet, zou ook komen door iets wat met de ECU te maken heeft.

Aangezien een ECU niet echt een goedkope oplossing is  :-\, is er besloten om een bypass te maken vanaf het kachelpaneel naar het aanjagergedeelte.

De achterruitverwarming is ook wel om te leiden, maar dan moet er nog een relais tussen. Maar goed, dat kan nog wel. Het mooie weer komt er weer aan, en ik ben allang blij dat de ventilator het weer doet!  :D

Tony

#44
Nou, ik denk toch dat dat niet klopt.
Alleen de types JA0x zijn ook aangesloten op de ECU (injectie computer) maar vanwege de airco.
In je recycle-aanjagercircuit zit ook een relais. Als die niet werkt, dan doet de rest het ook niet.
Bel is naar die garage en vraag maar eens waar dat relais dan wel niet zit (ik denk toch niet in de ECU) Misschien heb jij een afwijkend model. Maar als er al een relais niet goed werkt, dan is dat een relais dat wordt aangestuurd door de compartiment computer (dat is iets anders dan de ECU) want die zit achter je zekeringenkast incl relais. Maar dan meet je dus niets meer op je zekeringen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev