Advertenties


Ventilator kachel werkt niet!

Gestart door ThE-BaKeR, 23 februari 2005, 15:31:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ferdi

ik heb de polen die doorgebrand waren losgeknipt en aan elkaar geknoopt en daar nar de stekker zelf en de draadjes heel goed afgetaped  ;)  :D

Remco_B

Ik heb hetzelfde euvel, bij mij werken standen 1 t/m3 niet en stand 4 wel. Ik heb een Megane Coupe uit 1996. Ik las dat dan de kachelweerstand kapot is.

Hoe kan je deze vervangen??????

ThE-BaKeR

Ik zal eens kijken of ik morgen langs de sloop kan. Dan zoek ik even een kachelpaneeltje op. Weet ik gelijk of die weerstand kapot is of niet.

Tony

tja...
Die weerstand kun je gewoon kopen voor een kwartje (ntc weerstandje)  en hij doet het weer.
Deze zit er alleen maar in om oververhitting te voorkomen (bijv.bij vastzittende ventilator). Als dat ding dus niet werkt, dan zit je ventilator vol bladeren of het lager zit vast. (hij brand dus niet zomaar door)
Die spiraal (shuntwerstand) gaat dus nooit kaput en hoef je niet te vervangen.
Als sommige standen het niet doen, dan is de selector defect. Open maken, seals verwijderen en kijken of je onderbroken banen kunt restaureren, zo niet, niet naar de sloop dus! Maar gewoon poeplap trekken en monteren.
Vergeet dus vooral niet te controleren of dat de ventilator soepel draait, anders kun je weer opnieuw beginnen.

Tony

Citaat van: Remko de W. op  4 maart 2005, 09:18:35
die mensen moeten ook eten...  :) :)

Precies! incl. ontbijt, lunch en diner (2 personen)  en een afzakker in de kroeg.

Net weer 5kg lasdraad gekocht... moet ook betaald worden. En mijn paard die ik van Remco gekregen heb. Hij lacht nog steeds!  :D :)

Ik denk dat ik 'm maar naar jou noem  ;D

ThE-BaKeR

Citaat van: wess op 24 februari 2005, 23:46:09
nee, rooster tussen je motorkap en raam verwijderen. Daar zit de vetilatiebuis. Die sloop je eruit. Maak de buis? open en voila. Daar zit een spiraalvormig ding met een weerstand. En die moet je bestellen bij de renault dealer.

succes? :D

kosten +/-? 47,= euro
De veroorzaker van mijn probleem! Bedankt Wess!

Aangezien ik moet werken morgen, zal mijn vader even langs de Renault dealer gaan en zo'n "spiraalvormig ding met een weerstand" bestellen. Dan is het alleen nog een kwestie van de boel weer terugzetten en vastschroeven. Was een aardig karwei anders.  :P

Tony

En NIET vergeten of je kachelmotor soepel draait anders ben je in 'no time' weer wat arbeidsuren en 47 Euri's armer.
Want dat is vaak de oorzaak dat de boel doorbrandt. Haal anders de motor even uitelkaar en smeer de lagers.

wess

blij dat het gevonden is :D hebbie wat te doen het weekend ;D

ThE-BaKeR

Vanmorgen is mijn vader bij de Renault dealer geweest met "het spiraalvormig ding met weerstand".  ;) Toen werd er verteld dat je niet per s? een nieuwe hoeft aan te schaffen. Je kunt gewoon een ijzerdraadje vanaf de linkerkant van de weerstand naar de rechterkant van de weerstand aanbrengen, en dan functioneert hij ook weer zoals het moet. Dus als je je de 47 euro wilt besparen... :)

Maar goed, dit hebben wij dus ook gedaan. Maar nu werkt het spul nog niet. Ohw ja, de aanjager zelf hebben we getest op 12V en die doet het geweldig. Morgen gaan we de weerstand eens doormeten die in het kachelpaneel zit, en eventueel een nieuwe weerstand aanbrengen of het hele kachelpaneel vervangen. Ik ben benieuwd en hou jullie zeker op de hoogte!  :D

Tony

Dat ijzerdraadje verhaal zou ik maar gauw vergeten.
Die weerstand (ntc-weerstand) is er om te voorkomen dat de temperatuur te hoog oploopt (bijv. als je motor vastzit) Omdat alles kunststof is kan de shuntweerstand (dat spiraalvormige ding) zo heet worden, dat het plastic kan gaan smelten of branden. Bij elke hobby-electro- winkel kun je die ntc kopen (uitknippen - uiteinden laten zitten zodat je de nieuwe weer makkelijk kunt aansolderen - meenemen naar de winkel). Dat je kachel op 12 volt goed loopt zegt niet alles. Je moet hem met de hand lekker soepel kunnen draaien. Doe hem, als je de boel toch uit elkaar hebt liggen, meteen smeren.




ThE-BaKeR

Hmm, okee. Misschien is het dan inderdaad verstandig om er een nieuwe weerstand tussen te solderen...  :-\

Maar goed. Wij hebben nu dus een ijzerdraadje er aan gesoldeerd, maar nu werkt de ventilatie nog niet. De electronicazaak bij ons in het dorp heeft ook even de weerstand van het kachelpaneel doorgemeten, maar die leek wel goed. Wat mij trouwens ook nog opvalt aan het kachelpaneel is dat de verlichting erin niet zo goed meer werkt.

Het lijkt wel dat het paneel niet genoeg stroom krijgt?  ???

Tony

Kijk,

Ik gebruik mijn kachel bijna nooit. Da's logisch
Als je je kachel vaak gebruikt, wat weer overdreven is, dan gaat je bediening slijten en dus ook op den duur kapot.
Zo herken je de kouwkleumen en bikkels onder ons (bij de bikkels gaat vaak de motorvastzitten -incluis weerstand kapot-)Dat je lampjes net zo fel branden hoeft niet perse met je kachel te maken te hebben, tenzij je je radio verkeerd hebt aangesloten ( de mijne gaat op mute als ik de dashboard verlichting regel - foutje van Grundig dus- Maar je kunt ook een massa probleem hebben. Of een combinatie. Hoe dan ook: Meten is zweten.
Check je zekeringen, en begin te meten vanaf de regelaar tot aan de motor.
Je hebt de motor getest, weerstand vervangen etc...
Maar voordat je iets vervangt, doe de voltmeter even zijn werk doen, dat sluit al veel uit.
Ik denk nog steeds dat je bediening kapot is Zie eerder in deze topic om dat op te lossen.
Ik ga nu een borrel nemen om 48 uur lassen op een swift te verwerken.

ThE-BaKeR

Citaat van: Remko de W. op 10 maart 2005, 19:54:09
hebben ze je daar zeker ook wijsgemaakt dat je de zekeringen
kunt vervangen voor van die kleine spijkertjes.... :) :) :)

want dan doet alles het toch ook... ;) ;D


[size=08pt](voor de blondjes onder ons, dit is een grapje, dus niet doen hoor)[/size]
Nee Remko, dat nog net niet.  ;D

Vanmiddag maar eens naar Oudehaske voor een paneeltje...

ThE-BaKeR

Bij de sloop in Oudehaske hadden ze nog wel een paneeltje. Deze mocht ik eerst proberen, voordat ik hem zou kopen. Dus ik plug het andere paneeltje in mijn auto en...........hij doet het ook niet!  >:(

Ik bel vanavond nog wel even met een collega, of hij even alles voor mij wil doormeten. Er zal dan vast wel ergens een breuk of iets dergelijks in de kabel zitten... Misschien dat de aanjager niet genoeg massa krijgt?

Tony

Heb jij dan nog een kachelmotor dan? :o
Een open haard is toch practischer, die doen het altijd. :)

Dat merkte ik vandaag met het aflassen van de swift: Sjonge wat een warmte, vooral de passagiesstoel deed het geweldig. :D :) :) :)
Jammer dat ik nu de boer op moet voor een nieuwe stoel... :'(

ps: Is die steker al gecontroleerd (ivm doorgebrande contacten)?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev