Advertenties


Ventilator kachel werkt niet!

Gestart door ThE-BaKeR, 23 februari 2005, 15:31:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThE-BaKeR

Vanmorgen reed ik nog heerlijk naar mijn werk in een warme auto, maar vanmiddag was dat anders. Toen ik net naar huis ging, kwam ik er achter dat hij niet meer de lucht "blaast". Stand 1 t/m 4 werken totaal niet.

Er komt wel warme lucht uit, en als ik hem instel op koud, komt er ook wel koude lucht uit. Het is dus puur het blazen. Waaraan kan dit liggen? De zekering was goed (er waren twee pictogrammen waarbij een ventilator stond, dus ik de neem aan dat een van de twee zorgt voor het "blazen").

Waar kan dit aan liggen?

Tuned

klepje blijft hangen waarmee je hem harder en zachter zet of kan dat niet..

ThE-BaKeR

Als ik aan de knop draai, dan voel ik wel de verschillende standen zeg maar...

wess

kan je kachel weerstand zijn die dan de geest heeft gegeven

Tony

Hoi,

Jouw probleem kan verschillende oorzaken hebben.

- Het kan zijn dat het ventilatorlager vast zit (bij sommige automerken loopt het hemelwater gewoon over dit lager heen) meestal bij hen, die normaal nooit de vetilator gebruiken. Remedie: Goed schoonmaken en inspuiten met WD40.
- De theromostaat is doorgebrand (tcr) thermal controlled resistor. Maar dit gebeurd meestal als de ventilator geblokkeerd is, bijv. door een defect ventilatorlager. (kosten: ongeveer 1 euro)
- De regelweerstand is onderbroken (vaak op een pcb gedampt, vlak onder de regelknop) Dit is wat lastiger, want dat kost je een nieuwe unit. Gelukkig treedt dit euvel zelden op en het is vaak intermitterend is (dan weer wel dan weer niet) en vaak bij een bepaalde stand.
- Stekerverbinding aan de ventilator vervuild of geoxideerd.

Ik hou het pp een vastzittend lager; dat komt het meest voor.


Hoe dan ook ben je wel even bezig met demonteren.

Positief is dan weer wel, dat je er lenig van wordt en dat deze storing relatief weinig geld kost.

Succes!

ThE-BaKeR

Ik neem aan dat ik het dashboard moet slopen?!

Broekie

even gebruik makend van dit topic....

Mijn ventilator doet het alleen op stand 4, op stand 1,2 & 3 komt er totaal geen lucht koud/warm uit de ventilatoren...

wat kan hier het probleem zijn ??

Broekie

Citaat van: Remko de W. op 24 februari 2005, 19:35:36
dat is zeker de kachelweerstand... ;)

en waar zit die?? wat kost zo'n ding?? en is het makkelijk zelf te vervangen ??

ThE-BaKeR

Citaat van: Remko de W. op 24 februari 2005, 19:38:46
@ the baker.

check de stekkerverbinding aan de achterzijde van je kachelpaneel,
daar wil wel eens een draad inbranden...

of je kachelmotor heef idd de geest gegeven.

in dit geval....meten is weten... :D
Moet ik dan het dashboard uit elkaar halen?  ::)

wess

nee, rooster tussen je motorkap en raam verwijderen. Daar zit de vetilatiebuis. Die sloop je eruit. Maak de buis  open en voila. Daar zit een spiraalvormig ding met een weerstand. En die moet je bestellen bij de renault dealer.

succes  :D

kosten +/-  47,= euro

Ferdi

Citaat van: Henry "Don Broekie" op 24 februari 2005, 21:01:22
Citaat van: Remko de W. op 24 februari 2005, 19:35:36
dat is zeker de kachelweerstand... ;)

en waar zit die?? wat kost zo'n ding?? en is het makkelijk zelf te vervangen ??

bij mijn was het de stekkerverbinding die op verschillende pooltjes doorgebrand was... in eerste instantie dacht ik ook aan de kachelweerstand lag.. (Renault kwaaltje) maar dat bleek achteraf ook niet te zijn... bij mijn zat de stekker zeg maar een stuk richting het stuur naast de accu...

iig succes  :D

rik23

@Ferdi, dat was bij mij ook het geval. Hoe heb jij dit opgelost? Compleet nieuw kachelhuis.....? ???

member of de slee

ongeveer 4maanden geleden had ik dit probleem ook, toen alle stekker verbindingen lang gegaan, ingespoten met contact spray, daarna nooit meer problemen gehad.
Kijk even verder op het forum, dr zijn meer topics aangemaakt over dit probleem.

ThE-BaKeR

Je bedoelt de stekker die in het kachelpaneel zit? Een collega heeft voor mij deze stekker die achterin het kachelpaneel zit doorgemeten en is tot de conclusie gekomen dat hier totaal geen spanning op staat. Waar loopt deze stekker trouwens helemaal heen?

Of loopt die kabel naar de ventilatiebuis waar Wess het over had?

Citeer
nee, rooster tussen je motorkap en raam verwijderen. Daar zit de vetilatiebuis. Die sloop je eruit. Maak de buis? open en voila. Daar zit een spiraalvormig ding met een weerstand. En die moet je bestellen bij de renault dealer.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev