Advertenties


Auto start niet meer na kortsluiting accu! help :(

Gestart door méganemartijn, 11 juli 2009, 00:05:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

méganemartijn

Op deze mooie dag wou ik even wat aan mijn audioset doen. Ik was van plan om een sub achter in de kofferbak te leggen, maar het noodlot sloeg toe tijdens het aanleggen van de versterkerkabel. Deze kwam een fractie van een seconde tegen het chassis aan met als resultaat een paar vonkjes! K schrok me kapot!

na dat alles aangelegd was wou ik de auto starten. op contact ging nog, maar nadat het startonderbreeklampje uitgeknipperd was, en ik de auto wou starten was het.. Tik

nadat ik even tot mezelf ben gekomen na nog een keer schrikken ben ik alle zekeringen bij langs gaan lopen, waaronder ook de Reken-eenheidzekering, zoals Renault dat zo leuk noemt. Deze was niet doorgebrand.

Daarna heb ik ver- en ontgrendeld en heb ik geprobeerd nog een keer te starten. Dit keer begon alles te flikkeren!! (binnenverlichting, lampjes op het dash, toerenteller begon te springen zonder dat de motor aanstond!!, het relais onder de motorkap (startmotorrelais??) begon te klikken)   Dat was al helemaal de reden om in paniek te raken!

na al verscheidene mensen te hebben gebeld en gesmst kwam het eropneer dat, óf de startonderbreker naar zijn grootje is gegaan, óf dat de accu door de optater zijn vermogen is verloren en dat ie daardoor geen genoeg stroom kan geven voor de startmotor.

maar wat ik al helemaal appart vind is dat ik vanavond er nog even bij langs heb gelopen en de lichten heb getest, als ik de lichtschakelaar omdraai naar stadslicht, dan brand het licht wel goed enz. Draai ik m dan naar dimlicht, gaat alles uit, inclusief het binnenverlichtinglampje!

Wat zou er in hemelsnaam aan de hand zijn!? is de startonderbreker naar zijn grootje, de computer (ik hoop bijgod niet) of dat de accu gewoon stuk is?  wie kan mij svp helpen wat ik moet doen? want ik baal hier vreselijk van!  ;( :? ;(

Martijn

matthew

startonderbreker zal niks hebben,maar begin maar eens bij je accu door te meten.

En in het motorruim zitten ook nog onder een kap hoofdzekeringen ,misschien dat er daar 1 van kapot is.

Deze kunnen bij je accu onder een kap zitten of bij je linker voorscherm.

méganemartijn

oke! zal ik morgen doen. zekeringen had ik al gecheckt, they are all fine

Volgens mij heeft de accu een behoorlijke optater gekregen. zonet nog even geprobeerd om de alarmlichten aan te doen. ik hoorde het relais vaag klikken en de richtingaanwijzers deden niks, ipv daarvoor ging het binnenverlichtinglampje aan en uit  :?

het punt is ook, als ik de auto ver- en ontgrendel en dan op contact zet dan is alles normaal, wil ik m dan starten, gebeurt er dus niks, wil ik m daarna nog een keer starten, gaat alles als een gek knipperen en de toerenteller gaat dan springen :?

ver- en ontgrendel ik m dan weer en zet m weer op contact, is het weer normaal.

ikhoorde van een vriend van me dat de accu door de plotselinge kortsluiting een groot deel van zijn vermogen is kwijtgeraakt en daardoor de startmotor (die overigens veel vermogen vraagt) niet kan aanjagen...

morgen haal ik eerst alle versterkerkabelbende uit de auto, ik wil dit nmlk niet nog eens meemaken, dan maar geen sub.
heb mijn auto nog maar net een week, en dan gebeurt dit  ;(

matthew

ik zou dan ook controleren of de bekabeling niet blood licht aan het chassis.

En een sub met versterker moet er gewoon in kunnen heeft bijna iedereen hier,het is alleen wel zo als je echt twijfelt of je het zelf wel kunt,moet je het iemnd anders laten doen van wie je zeker weet dat die het kan.

Maar begin morgen maar eerst eens met de accu.

méganemartijn

heb gelijk nog de 30A zekering uit de versterkerkabel gehaald. deze zat ongeveer 20 cm vanaf de  + pool
de megane is nu mijn 2e auto, hiervoor had ik een kleine toyota starlet waarbij ik ook een complete geluidsset had ingebouwd  ;)

maar, ik zal idd morgen de accu checken, zou het inderdaad zo kunnen zijn dat door de plotselinge sluiting de accu zijn vermogen is verloren dan?

rs50jochem

In de toekomst als het aanleggen van de + kabel gewoon omdraaien, dus eerst de kabel door de auto heenleggen en op de versterker vastschroeven en daarna pas op de accu.. Dan had dit in mijn belevenis voorkomen kunnen worden.. ;)

Accu even meten zonder contact aan en even meten (door 2e persoon) terwijl je start, als hij tijdens het starten richting de 0 gaat is ie echt weg te gooien..

RobScénic

Wat ook goed werkt is als je de hoofdzekering uit de +kabel van de versterker haalt als je deze gaat aansluiten.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Benjamin Renon

De basis blijt toch om zeker de - pool van de accu los te halen als je met zulke kabels gaat werken. Dan krijg je nooit sluiting. Hoop voor je dat het alleen je accu is. Anders wordt het toch zoeken.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

DHL

Ik durf er geld opzetten dat het de accu is, wellicht hebben lampjes enzo gebrand, misschien de radio wat laten spelen tijdens de werken...Gewoon aan de lader en zal wel lukken. Batterijen zijn snel leeg (bij Renault :?)

méganemartijn

#9
ik had de radio er wel zacht bij aan staan, maar niet erg lang ofzo..
maar ik denk dat inderdaad door die kortsluiting de accu zo snel is ontladen dat ie ineens leeg/vermogenloos was.

Als ik m nu op contact zou zetten zouden alle lampjes het goed doen, de radio zou het ook gewoon doen, en zelfs de blazer ook (laagvermogenapparatuur)  maar als ik m wil starten dan is het: klik en dan gebeurt er niks meer. Wil ik m dan nog een keer starten dan gaat alles vaag doen( mits ik de startonderbreker NIET meer ver- en ontgrendel), wat is dat dan? kan dan de computer door de lage spanning niet goed meer werken en dat ie daardoor ''valse'' gegevens doorstuurt naar alles?  

dat de toerenteller gaat stuiteren en dat de lampjes en relais onder motorkap gaat klikken? dat was wel een schrikmoment, alsof het leek dat de computer naar zijn grootje was..

DHL

Probeer eerst eens enkele uren een acculader... Dat getik enzo heb je als je te weinig stroom hebt.
Ken je iemand met een startbooster dan weet je het direct...

méganemartijn

vandaag was mijn zus hier. We hadden met haar auto geprobeerd de mijne aan te jagen.

gisteravond ging ik nog even naar de auto, deze ging heel moeizaam van het slot en op contact ging ie ook niet. Lege accu dus.
vanmiddag hebben we met mijn zus haar auto via startkabels haar accu verbonden met de mijne. ineens deed alles het weer qua deurvergrendeling en dashboardfuncties. maar de auto wou niet starten... het was, klik en meer niet...

´´de auto moet starten omdat ie nu aan de andere accu hangt´´ zei de vriend van mn zus, maar er gebeurde gewoon nog niks.

ze zeiden dat het dan niet aan de accu ligt  :?

wat kan het dan zijn.. de stroom is, toen ik met de audiokabel bezig was, wel even eraf geweest. misschien dat de startonderbreker iets tegenhoud??  ik weet het ook niet meer..


méganemartijn

dat lijkt mij dan ook het beste dan... 

maar waarom kan de auto dan niet starten met een externe accu/startkabels? dat vonden mn zus en haar vriend ook wat vreemd

Laurens Klein

startkabels kunnen neit dik genoeg zijn. Het beste is om gewoon de accu ff een nachtje aan de lader te hangen of er een andere accu in te zetten.

matthew

Het beste bij overstarten van een andere auto is dat de andere auto dan ook loopt,dus eerst de kabels aansluiten en dan de goeie auto starten en dan die van jou.

Maar welllicht heb je er toch ergens een zekering uitliggen,want als je sluiting maakt is dit toch wel vaak het geval,.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev