Advertenties


Reviseren EDC bak noorden van het land?

Gestart door Bibi, 7 april 2024, 21:07:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bibi

Hallo,

Ik ben op zoek naar iemand die verstand heeft van een edc bak of het reviseren van een edc bak van mijn Renault GT 2016? 
Het liefst in het noorden van het land.

Hij maakt namelijk een vreemd geluid van de 3 naar de 4. Een soort slip geluid. Je hoort het bijna niet, maar zal vast niet goed zijn.
Ik weet niet of er meer mensen problemen mee hebben gehad en wat de oplossing was?

mark29

#1
Is al lang geleden voor mij, maar deze bak is een combinatie van een ouderwetse automaat, en een droge koppeling.
Waarschijnlijk is bak eraf, koppelingset vervangen, de boel monteren, inleren en programmeren bij de renault dealer al voldoende voor jou.


Sorry, bovenstaande klopt dus niet, ik was al het twijfelen, ik heb een ouder type bak in mijn hoofd.

A110

Volgens mij is dit al een "natte" koppeling EDC.

Er is volgens mij een service bulletin bekend bij Renault dat de versnellingsbak gespoeld moet worden en daarna met andere olie gevuld moet worden.
En mocht dat niet het probleem oplossen dan staat er in het service bulletin dat de complete koppeling vervangen moet worden.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark

#3
Is idd een natte koppeling. Eerst de bakolie flushen, mocht dat niet helpen dan moet er een nieuw koppelingspakket in.

En dan nog bestaat de kans dat het aan de bak zelf ligt. Ook al eens gehad.
Nieuw koppelingspakket er in, en een maand later het zelfde gezeik weer. Toen helemaal alles nieuw incl. Nieuwe bak. Was voor de klant gelukkig garantie werk. Anders had die voor de kosten haast een andere gt kunnen kopen.  8)7

Automaat rijden is leuk voor in de lease, maar tegenwoordig voor de particulier niet te betalen kwa onderhoudskosten.

Officieel is de bakolie elke 90.000km aan de beurt, dat is veel te lang.
Zou max elke 60.000km aanhouden, het liefst nog eerder.

Ik ben te tel kwijt, hoe vaak ik die koppelingspakketjes heb vervangen.

Zijn er heul veul.

Bibi

Goedenavond,

Bedankt voor jullie reacties. Rond de 100.000 km is er na aandringen nieuwe olie in gekomen. Meerdere dealers, flushers gevraagd of de bak geflushed kon worden, maar iedereen zegt dat het niet kan.

Wat bedoel je A110 met een service bulletin bekend bij Renault?
Weet de dealer van dit probleem?

Hij heeft nog geen 116000 km op de teller, dat is toch niet best dat de bak nu al problemen geeft?

Daarnaast nog een vraag. Hij maakt alleen het geluid als ik automaat rijd, als ik zelf met beleid schakel doet hij het niet. Dan kan het toch ook niet slijten of wel?

Maar reviseren zal dus niet helpen? Hopelijk dan alleen een nieuw koppelingspakket en flushen?
Weten iemand van jullie waar ik dat kan laten doen?
Ergens in het noorden zou fijn zijn.

Bibi

Hallo ben ik alweer.
Weet iemand dan waar ik de bak kan laten flushen?
En als ik met beleid zelf schakel en het geluidje niet hoorbaar is, klopt het dan dat het ook niet erger wordt?

mark

Elke monteur met een beetje gezond verstand kan dit doen.  !-!

Verder is het gewoon een slijtage kwestie, kortom je bent gewoon aan de beurt, zal alleen maar erger worden als je er niets aan doet.

Bibi

Hallo Mark,

Bedankt voor jouw reactie. Heb inmiddels iemand gevonden met gezond verstand en nog belangrijker verstand van automaatbakken. Wat blijkt er zit een droge edc in, dus kan niet geflushed. Wel olie vervangen maar dat is vorig jaar al gebeurd. Is je diagnose nog steeds hetzelfde, dus dan nieuwe koppelingsplaten? Wat kost zoiets ongeveer? Kan het ook zijn dat er een nieuwe update op moet?

Bibi

Citaat van: mark29 op  9 april 2024, 16:57:37Is al lang geleden voor mij, maar deze bak is een combinatie van een ouderwetse automaat, en een droge koppeling.
Waarschijnlijk is bak eraf, koppelingset vervangen, de boel monteren, inleren en programmeren bij de renault dealer al voldoende voor jou.


Sorry, bovenstaande klopt dus niet, ik was al het twijfelen, ik heb een ouder type bak in mijn hoofd.

Hoi Mark, klopt dus wel is wel een droge koppeling.

mark

dat is vreemd, heb nog nooit een gt gezien met een dc4 bak.

Naar mijn weten zijn die alleen met een dw5 bak geleverd, natte koppeling dus.

mark29

Ohja dc4, dat was de benaming, die dw5 en dw6 bakken heb ik ook los gezien, die van een espace was iets van 7000 euro, en een kilo of 120 a 130.

Ja dc4, destijds wel mee gewerkt, maar ik deed die klussen niet zoveel, ik had het niet zo op bakken. Mijn collega tegen over mij wel, maar we deden alles samen, dus wel steeds erin en eruit tillen etc. Ik deed vooral veel riemen, vond ik veel leuker om te doen.

Maarre ja, droge koppeling set, en er zit een actuator op, die kan je allemaal vervangen,daarna kan de renault dealer de hele set programmeren. doe je dat niet, dan denkt de auto dat je met een versleten set nog rijd.

Ik moet zeggen, het is al een tijd geleden, jaar of 8 ofzo, dat dit wat actueler was. ik ben ook al een aantal jaar niet meer werkzaam bij de dealer. zowiezo de autos uit.

A110

Ik denk dat het eraan ligt wat voor type Renault het is. Ik was van een Megane IV uitgegaan. Die hebben bij mij weten inderdaad altijd een "natte" koppeling.

Maar het zou dus ook nog een Clio GT kunnen zijn die hebben wel een "droge" koppeling.

De natte koppelingen kunnen gespoeld worden.
De droge koppelingen niet. Eigenlijk is vervangen hiervan de enigste oplossing voor problemen. Door stof van de koppelingsplaten gaat alles wat vaster zitten. Dit stof gaat vooral tussen de druklagers zitten waardoor deze niet meer goed los komen. Blijven wat hangen op hun bussen.
Het is een enorm werk en zo'n set is ook zeker niet goedkoop. En het moet met speciaal gereedschap gedemonteerd en gemonteerd worden.
De droge koppelingen doen wij regelmatig vervangen. De natte koppelingen hebben ook wij nog niet gedaan. Deze komen vooral nog veel bij de dealer.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev