Advertenties


Koppelingsproblemen ná reparatie

Gestart door Erik_78, 31 januari 2015, 00:11:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik_78

Een aantal dagen geleden kreeg ik tijdens het rijden en antal keer kortstondig de melding: "storing remsysteem". De melding verdween ook snel weer, maar kwam wel steeds vaker terug. Ik ben toch maar even langs een garage gegaan (dicht bij mijn werk) en daar bleek sprake te zijn van lekkage in het hydraulische koppelinssysteem (ik weet even niet of het een cilinder of alleen een leiding was). Vanavond heb ik de auto weer op kunnen halen, reparatie kostte €240,-.

De monteur had proefgereden en de auto door de wasstraat gehaald, maar toen ik weg wilde rijden kreeg ik (met stationair draaiende motor) het niet voor elkaar om vanuit vrij een versnelling in te leggen. Dat lukte wel met de motor uit. Iemand van de garage heeft toen een aantal keer gepompt, waarna het wel lukte om een versnelling in te leggen. Waarschijnlijk heeft er dus nog lucht in het systeem gezeten. Verder gaf ik aan dat het koppelen wel erg anders voelde dan dat ik gewend was, maar volgens deze meneer was dat normaal, omdat alle vloeistof er uit was geweest etc.

De rit naar huis verliep toch niet helemaal geruststellend. Het schakelen ging stroef, het lukte soms slechts met moeite om een versnelling in te leggen, maar wat vooral opvalt is dat de koppeling nu een behoorlijk lange vrije slag heeft. Andersom merk ik dat, vanuit stilstand, de koppeling nog geen twee centimeter op hoeft te komen om aan te grijpen. Alles wat daarboven zit voelt vaag, of sponzig.

Het gaat overigens om een Mégane III Estate van 2010, 1.5 dci 110 met bijna 180.000 kilometer op de klok.

Heeft iemand een iedee of dit alleen gewenning is, of is er nog steeds (of weer) sprake van een lekkage? Of misschien iets anders? Ik vind het erg vervelend, omdat ik nogal afhankelijk ben van mijn auto. Dus alle tips zijn welkom.

mark29

lucht in het systeem.
deze zijn best lastig te ontluchten. ik doe die met een injectiespuit.
luchtzuigen. vloeistof persen.
gewoon terug gaan. laat ze het maar oplossen.

Da Likita

Wat een prutsers !

Zoals mark zegt, lucht in je leiding. Terug gaan en op laten lossen.

Is dat niet zo'n systeem met 2 clips, of is dat enkel bij de nieuwe clio ? Nog niet eerder een koppeling gedaan van een meg 3.
Met 2 van die clips is het ontluchten anders en veel weten niet hoe dat moet. Krijgen we best wat telefoontjes over ook.

Ik doe dat ook met een injectiespuit, hydraulisch lager vol pompen voor de bak erop gaat, leiding aansluiten en dan de bak aandrukken. Werkt perfect. Soms doe ik het via een remklauw, ontluchtingsnippel open, slang erop en de slang op druklager. Vooral veel bij VW, is ook een manier

mark29

Ja zo doe ik dat ook, voor ik het druklager monteer, vol laten zuigen, monteren, dan met spuit opzuigen, komen er bellen, en dan de vloeistof terugblazen.
Maar gaat soms best wat tijd inzitten, leiding met 2 clips, die je opzij schuift, een hopeloze constructie.

Erik_78

Vanochtend ben ik maar even bij de dealer langs gegaan. Die constateerde inderdaad dat er een beetje lucht in het systeem zat en heeft de boel ontlucht. Vanochtend moest ik ook weer flink 'pompen' voordat ik hem überhaupt in de versnelling kreeg.

Hopelijk is het probleem nu opgelost. Aangrijpingspunt is inderdaad weer redelijk normaal, maar vind het gevoel altijd wat sponzig. Als het probleem terug blijft komen zou het, volgens de dealer, kunnen liggen aan een lekkage in het druksysteem. Dat zal wel een prijzige reparatie worden... Eerst maar even afwachten of het probleem nu niet meer terug komt.

Da Likita

#5
Inderdaad he, met de 2 clips is echt hopeloos. Maar goed, die dat bedacht heeft zullen ze wel weggewerkt hebben haha.

Als je wederom moet pompen dan is het niet wederom niet goed.
Is het olie niveau nog wel op peil ?

Als na de koppeling ineens een lekkage optreed en dit was voor de vervanging niet, zou ik toch echt een schappelijke prijs vragen en zeker coulance of garantie aanvragen. Wat ook weleens gebeurd is dat de o-ringetjes gaan lekken bij het druk lager. Sporadisch maar kan altijd

matthew

Ok er zat lucht in en is lastig ontluchten.

Maar het druklager is hier niet vervangen maar de koppelingscilinder.

Want voor 240 euro zet je geen druklager.

En wat er eigenlijk eerder stuk gaat is het druklager. Natuurlijk komt ook af en toe de koppelingscilinder voor.

Maar wat ik bedoel te zeggen als het probleem aanhoud, is er niet nog iets anders stuk? Het druklager bv.

mark29


Erik_78

Nadat gisteren het systeem ontlucht is, lijken de problemen nu wel opgelost. Paar lange ritten gehad en leverde geen problemen meer op. Al vind ik het aangrijpingspunt van de koppeling nog altijd wat laag.

Overigens dank voor de tips hier, is voor mij erg nuttig en handig geweest. :-)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev