Iemand die onderstaande herkend bij zijn Mégane IV?
Bestuurdersstoel kraakt
Mijn bestuurdersstoel kraakt, echter in de leuning. Niet bij het gaan zitten of uitstappen, maar vooral als je een bocht / rotonde, o.i.d. rijdt.
Bij de Talisman schijnt bij een reeks modellen de bouten van de rail aangetrokken te moeten worden, maar bij de Mégane is dit eigenlijk niet bekend (dealer gaat nog zoeken in Actis).
Iemand die het herkent?
Motorkap klappert
Op snelwegtempo, en vooral bij voorliggers (of op hogere snelheid zonder voorliggers) zit er best wel wat beweging in de motorkap. Je ziet hem echt klapperen. Is al eens naar gekeken, en het slot is wat strakker afgesteld. Heeft niet echt veel geholpen. Iemand die dit herkend? Op een Frans forum las ik iets over een OTS op de motorkap, maar daar wordt ik niet veel uit wijs.
Vreemde bonk voorin
En tot slot merk ik de laatste paar dagen, na flink doorrijden op wat bochtige wegen, een vreemd en zacht 'bonk'-geluid. Ik heb de reactiestangen van de stabilisatiestang al bekeken, dat zit allemaal vast (kwaaltje schijnt). Heb ook niet het idee dat het iets met het kantelen van het motorblok te maken heeft. Wie herkend dit? :)
Uiteraard ook bij de dealer aangegeven, maar andere ervaringen helpen altijd om het sneller te vinden !-! .
Verder weinig te klagen met de GT, op het verleidelijke om (veilig) te hard te rijden na dan.
Iets met een (onopvallende) agent eruit rijden op de snelweg en bij de stoplichten na de afrit ineens blauwe lampjes en sirene achter je horen :D
Goede nieuws: Hij kon geen meting doen, dus bleef bij 20 te hard o-)
(https://i.imgur.com/vhhdrd3m.jpg)
Momenteel kan ik niet zeggen dat ik een van de problemen herken.
Maar ik ga straks nog een ritje doen met de Megane en zal er dan nog eens extra op letten.
De motorkap zit een ots op. De binnenste laag wordt dan weer aan de buitenste laag vast gekit. Toevallig 1 in de werkplaats staan vandaag.
Is het toevallig een elektrisch verstelbare stoel? Grote kans dat de metalen den van de verstelling tegen elkaar komen, al eens gezien bij een Espace.
Ah, goed om te lezen Mark van de motorkap. Nee, geen elektrische verstelbare, het zijn de sportstoelen in de GT. Ik heb op een Frans Forum (deze lees ik veel met dank aan Google Translate (http://forum-auto.caradisiac.com/marques/renault/sujet112056-22505.htm)) een video gevonden van hetzelfde geluid:
https://www.youtube.com/watch?v=Rh-k4gk_lZ0
Ontzettend irritant 8)7
van dat motorkap probleem herken ik wel in dat plaatje. Je ziet het op snelwegsnelheid wel bewegen/wapperen, niet zo veel maar toch wel. Dus er is wel iets aan te doen zo te lezen?
Voor mijn zomervakantie dan even langs brengen.
Stoel en dat gebonk ken ik niet, ik heb zelf aangepaste ASS stoel in mijn Megane.
Las op het Franse forum dat de OTS er is omdat boven de 180 km/u er problemen kunnen ontstaan. Hmm... dat rij ik toch wel met regelmaat moet ik eerlijk zeggen. (Duitse grens op 10 min rijden).
@Mark, klopt dat qua omschrijving? En heb je wellicht een nummer voor me? Dan geef ik dat aan de dealer door. (M'n pa (Cotech) is helaas met vakantie, dus heb even niet een makkelijk bruggetje in de avond ;) )
Ik zal jullie hier op de hoogte houden.
Mag toch aan nemen dat elke dealer er al wel een paar heeft gedaan. Geld ook voor de rs
Ik werk al lange tijd maar paar uurtjes in de week, dus ik maak dit soort dingen eigenlijk niet meer mee, sorry.
Ik zie wel geregeld autos staan met de stoel eruit, en over kraken had ik een jaar geleden al verschillende keren iets gehoord.
Mijn token is ook al een tijd verlopen beetje onhandig allemaal. Maar goed.
Die motorkap ots ken ik nog wel van de espace, is die ook al op de megane dan?
Ja, maar ze zullen er denk ik niet allemaal onder vallen, anders hadden we er wel een flink aantal meer van gehad.
Ik had m'n vader nog even aan de telefoon (onderweg in Frankrijk), en die zei dat hij het wel kende van de Espace en Scénic waar ze inderdaad al een aantal van gehad hadden. Of het ook op de Mégane geldt wist hij niet, maar zo te lezen dus wel.
Nog even twee drukke weken op het werk, daarna maar even langs de huisdealer.
Toch geen van deze problemen ondervonden.
Wel iets anders, wanneer ik mijn stuur draai schuurt er ergens iets, maar kan niet vinden waar het is.
Ook is het iets dat niet heel de tijd voorvalt, soms is het er, dan weer een hele tijd niet.
@knight-rider,
In het interieur? Of zou het de 4Control kunnen zijn die iets in de rubbers kraakt?
M.b.t. het gebonk, ik heb het idee dat het harder wordt. Zeker op een klinkerweg als het wat op en neer schommelt. Verdenk nu sterk de stabilisatorstang (of rubbbers), want volgens mij was dat een bekend probleem bij de Mégane en Talisman? (Weten beide Mark'n hier iets van? ;) )
Als ik de auto flink op en neer schut aan de dakrail is het licht hoorbaar.
Die rubbers staan vooral bij de clio en capture bekend.
De stabilisator stangetjes zijn idd niet zo geweldig op deze auto's.
Citaat van: adinsx op 10 juni 2019, 10:51:58
@knight-rider,
In het interieur? Of zou het de 4Control kunnen zijn die iets in de rubbers kraakt?
Ja, echt in het interieur, ter hogte van het stuur zelf.
De ene dag schuurt het de hele tijd en de volgende dagen hoor je weer helemaal niets meer.
Ik heb al meermaals zitten kijken of ik ergens iets zie, maar tot nu toe niets kunnen vinden.
Citaat van: mark op 10 juni 2019, 12:59:53
De stabilisator stangetjes zijn idd niet zo geweldig op deze auto's.
Ja, maar dat zijn die verticaal staan toch? Daar heb ik al naar gekeken en zag ik niet veel geks aan. Kan er zo alleen niet bij om even te 'voelen'.
Morgen maar eens kijken bij maximale stuuruitslag.
Heb ik ook last van, van dat schurende geluid.
Schijnt ook een kwaal te zijn en komt vanuit de veerpoten aan de voorkant.
Ik heb denk ik het gerammel gelokaliseerd. Stabilisatorstangetjes ogen goed en vast, maar wat ik (alweer op een Frans forum) tegenkwam is het hitteschild vanaf de turbinezijde van de turbo, die om de uitlaat heen zit. Dit zit los vreemdgenoeg en ik denk dat die lekker op en neer rammelt als de auto ook wat op en neer schut. Klinkt iemand dat bekend?
Foto van het forum:
(http://aws-cf.caradisiac.com/prod/photos/6/7/7/1754677/7511695/img-75116959c1.png?v=1)
(http://image.noelshack.com/fichiers/2018/46/1/1542051802-09365adf-5bc2-4bab-930f-d97c352851d1.jpeg)
Hier kun je op zien dat hij niet aansluit op de turbo, en ik denk dus gaat lopen rammelen...
Hoezo niet aansluit? Ik zie dat niet, dat ie wijder is dan de uitlaatpijp etc is normaal.
Kan je hem heen en weer bewegen? Dan zit er iets los inderdaad. Is er aan gesleuteld?
Ik zal zo even bij mijn eigen auto een korte video maken, dan wordt het wat duidelijker. Er is niet aan gesleuteld overigens.
Net gemaakt:
Hoort dit, of zou dit dat rammelende geluid kunnen geven? Of toch de stabi-stokjes?
Ik heb het idee dat het wel tegen de turbo aan hoort te liggen / vast hoort te zitten (geklemd).
Handig die video. Nee dat hoort wel vast te zitten.
Leek mij ook. Kreeg via Facebook van een bij een dealer werkende technicus door dat hij er al eens een had vervangen. Moet inclusief de hele katalysator, dus ook hele subframe los. Aardig klusje...
Denk dat ik komende woensdagmiddag maar even langs de dealer ga met wat garantiewerk ;).
Ja grappig he. En nog denken mensen op vrijdagmiddag wel even snel geholpen zijn.
Voor steeds meer klussen moet of de motor eruit of de subframe eraf. En dit is niet meer zo eenvoudig als bij een megane van bouwjaar 2000.
Zo, dat hitteschild zit los. Dat zou zomaar eens de rammel kunnen zijn. Bij de THP motoren van PSA komt dit ook veel voor. Wat verlang ik soms terug naar de tijd van de "oudere" auto's zonder teveel elektronica en andere milieu aanpassingen. Toen kon je nog om de motor heen fietsen om ergens bij te komen.
Ik denk nog een aantal jaar en ze gaan het zo maken dat je 1 centrale stekker hoeft los te maken, alle vloeistoffen aftappen een paar bouten lossen en je de motor met bak en subframe in één keer kan laten zakken binnen een uur. Daarna kan je alle reparatie's uitvoeren.
Vrijdag nog een oliefilterhuis moeten doen bij een Peugeot 207 met een 1.6 16V VTi motor. Heel het voorfront moeten verwijderen, katalysator weg moeten halen om bij 2 kleine boutjes te komen om het filterhuis los te maken. 1 voordeel ik kon wel alles goed schoonmaken van olie en vettigheid.
Maar dit word zeker een garantie afhandeling.
https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepregister.aspx
leuke site, hierin staan echt alle terugroepactie's
vriendelijke groeten,
Ben
Interessante site.
Raar dat ik nooit iets van die terugroepacties voor de Megane IV heb gehoord
Om nog even te updaten:
Motorkap strakker afgesteld, klappert nog wel iets (ook bij 220+ in Duitsland ;)), maar niet meer zo erg.
Krakende stoel is gefixed. Was eerst geen OTS op, maar later wel. Boutjes zijn nagetrokken en iets is ingevet
Het tokkende geluid kwam van de stabilisatorstokjes, die zijn vernieuwd en nergens meer last van
Het losse hitteschild gaf niet direct rammels, maar kon wel. Onder garantie is een nieuwe besteld en na vijf weken is ie binnen. Een complete downpipe+kat. Een flinke klus, want subframe etc. moet los. Daarna moet de auto dus ook weer opnieuw uitgelijnd worden.
I.v.m. vakantie vanaf laatste week augustus laat ik de klus pas ná de vakantie uitvoeren. Geen zin in zo'n grote klus vlak voor de vakantietrip, want er zal maar iets gebeuren / niet goed vastgezet zijn...
Tot zover de update ;)
@knight-rider
Het gaat vaak heel specifiek om een bepaalde productieserie waarin iets niet goed in is gegaan. Dan moet je auto er maar net invallen.
Voor de stoelen is er ook een mededeling tm 5698.
Oud topic maar goed.
@mark29, kan jij aan die tm 5698 komen?
Ik krijg hem niet naar voren in mijn account van dialogys. Ik wil graag weten of dit ook op mijn stoel/auto gebaseerd is. Word helemaal gek van een geluid uit mijn stoel als ik over een hobbel/drempel rijd en ikzelf iets loskom van de zitting.
Zie ook dat ik 2x een blauwe OTS heb open staan. Misschien ga ik hem wel even wegbrengen bij de dealer.
1x OTS met betrekking op update software rekeneenheid ivm NOx uitstoot
1x OTS met betrekking op intercooler waar een rooster voor gemaakt moet worden. Zal wel voor bevriezing te maken hebben schat ik in.
Ik heb er een foto van. Kreeg hem via whatsapp binnen namelijk.
Weet niet of ik iets van een telefoon naar hier kan uploaden.
Ik kwam op jouw site een mobiel nummer tegen. Ik heb daar de foto naar toe gestuurd. Ik weet alleen niet of die dan bij jou komt of bij een collega van jou.....
Dat roostertje helpt ook niet altijd hoor. :D
Vorige winter 2 auto's terug gekregen die met de berger zijn gebracht, en die hadden al zo'n roostertje.
.
Ik las niet goed. Dit bericht kan weg.