Advertenties


gaskabels ? megane IDE 2000

Gestart door zoef100, 23 maart 2009, 10:22:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zoef100

Goedemorgen,

Heb een euvel met de megane dat is dat als ik voor een rood stoplicht moet stilstaan, het toerental op 2000 toeren blijft hangen. Raak ik iets het gaspedaal aan dan zakt deze direct terug naar 750 toeren.
Thuis aangekomen even gekeken, naar de gaskabel verloop, ik zie daar 2 kabels lopen  :?
bovenop elkaar gelegen. Eentje zit met een klemmetje vastgeschroefd op het schutbord , de andere is met zo`n splitpen afgesteld. Ik constateerde al dat deze te los zat en heb de splitpen even losgehaald en strakker gezet,het andere kabeltje dat snap ik niet helemaal deze zou ergens aan vast moeten zitten ?
Als ik dit volg kom ik bij de nippel uit maar deze zit nergens aan vast , neem aan dat deze nippel in een uitsparing hoort te zitten. Als ik iemand gas laat geven zie ik de zwarte ronde schijf bewegen waar de dikkere gaskabel op zit bewegen dat is goed , echter het andere kabeltje doet eigenlijk helemaal niets die ligt alleen die andere wrijving te geven ?
Wie weet waar dit kabeltje voor dient ? Heeft de megane soms een trekkende gaskabel en een drukkende gaskabel ? wat wel opvalt is als ik de kabels iets smeer met een druppeltje olie dat ik even geen last heb van een toerental wat te hoog is , dus het probleem is echt de kabels. Wie weet raad.

M@ttie

Hij heeft normaal maar 1 gaskabel, zal wel een kabel van een cruise control zijn.... En deze zal wel verwijdert zijn alleen het kabeltje niet!!!
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

zoef100

Hoi Mattie je hebt helemaal gelijk, het is idd een kabel voor de cruisecontrol die de vorige eigenaar verwijdert heeft.
De kabel heeft degene laten zitten, ik heb deze verwijdert en de boel nog eens goed ingespoten 
De motor komt weer netjes naar de 750 toeren toe tijdens stilstand voor bv een stoplicht.
Dank je wel voor je antwoord.

Lars013

Heb ook een megane ide. en heb ook dat hij blijft hangen bij de 2000 toeren. trap ik t gas beetje in en dan valt ie weer terug naar normale toeren.
Zou dit de gaskabel zijn of de stappenmotor?

zoef100

#4
hey goed te horen dat er nog meer zijn met hetzelfde probleem.

Ik denk steeds dat het aan de VDO van siemens ligt die er bij mij ingebouwd is .
Heb het gaskabeltje al losgekoppelt bij het gasklephuis.
Wie weet hoe zo`n VDO van siemens  werkt want deze zit er nog gewoon in ?

Ik zit nu te denken zou het toch de gaskabel zijn ? of idd de stappenmotor .
Heb de kabel al een keer goed ingespoten en toen bleek dat de motor het een daggie goed deed . De volgende dag was het weer 2000 toeren voor een stoplicht :(
De stappenmotor zit in een soort zwart omhulsel en durf deze niet los te maken bang dat ik em niet meer goed krijgt. Vooral omdat m`n vrouw er vaak in rijd wil ik niet dat zij problemen krijgt.
Ik vraag dan aan de kenners wie weet wat ik moet doen ?

Lars013

Man bij de garage zei ook dat t waarschijnlijk stappenmotor was. Iemand enig idee wat het gaat kosten?

zoef100

Neem aan dat schoonmaken niet veel kost ?

zoef100

#7
ben er uit !  De aansluiting van de hard kunstof buis even losmaken bij de rode pijl , let op de rubberen aftakslang aan de zijkant die moet er goed ingedrukt inzitten. (Dit is de rubberen slang die je zie zitten bij nummer 7 )Als je in het gat kijkt waar de  de hard kunstof pijp heeft gezeten  zie je de gasklep zitten . Pak een doek een spuit deze flink in met remmenreiniger en maak rondom de klep goed schoon. Druki met de vingers tegen de klep zodat je wat dieper kunt schoonmaken.
Spuit bij de draaipunten van de klep deze ook in met remmenreiniger. Zorg dat de gaskabel soepel loopt en de kabel een mooie bocht maakt zonder knikken . Na deze handeling(en) loopt de auto weer netjes 750 toeren zonder hangen  .   !-!

Dus lars voor jouw hetzelfde aangezien je precies dezelfde klacht hebt.



Lars013

Ok ben benieuwd! Zal het morgen ff proberen! Heeft een vogel op me auto gepoept toen ik aan het werken was. Toen ik klaar was ben ik hem gelijk gaan wassen! Maar het is al door de lak heen, al helemaal wit uitgeslagen. morgen ff poeten met commandant en ff met turtle wax. Hopen dat t goed komt!

Lars013


zoef100

PS loopt nog steeds  _o_   

1. Blijf V power tanken kost wel iets meer maar je komt er ook verder mee per liter.
2. Gooi elke 5000 km een flesje injector cleaner in de tank. (kosten 10 euro)
3. Ververs de olie en het oliefilter om de 5000 km. (laten doen kosten rond de 75 eur incl)
4. Af en toe gasklephuis ff schoonmaken op de hierbovengenoemde manier (kosten busje remmereiniger
    bij de Action 2.98 euro)
5. Af en toe open trekken in toeren op de snelweg en niet teveel kleine stukjes rijden.

Zo hou je je IDE motor redelijk vrij van verroeting van je blok.

zoef100

Het enige wat ik nog wil weten is of je van de benzine IDE motor de EGR klep kan afdoppen met een blinde plaat zonder dat dit gevolgen heeft voor de motor en ecu  zelf ?  Wie kan dit bevestigen ?

Laurens Klein

neem aan dat dit geen gevolgen heeft. De EGR klep zorgt dat er warme uitlaatgassen weer als inlaatgassen gebruikt worden. En als je hier een blinde pakking/plaatje tussenzet blijft alles het gewoon doen zoals het hoort zodat er geen foutmelding komt.

zoef100

Mooi dank je wel voor het antwoord, iemand nog die het uit heeft gevoerd ?  ;)

zoef100

Heb onlangs een chef werkplaats Renault stam aan de lijn gehad, en hem gevraagd over het euvel IDE .
Kreeg een weinig zeggend antwoord hierop, bijna bij het belachelijke af.

Ook op de vraag of de EGR klep disabled kan worden adviseerde hij om het niet te doen ?
Het waarom daar was deze meneer bijzonder vaag over.

Ik heb eens goed gekeken maar tis nog een gepiel het af te doppen volgens mij bij de megane IDE .

Wie kan me ff op weg helpen wat je nu precies moet doen.



EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev