Advertenties


Koppakking

Gestart door zooka, 6 augustus 2007, 12:19:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zooka

Hallo,

Mijn vader heeft en megane uit '97 1.4 of 1.5 weet ik niet zo  1 2 3.
Onderweg naar de super belde mijn moeder dat de wagen onder de kap rookte en dat ze niet verder meer wilde rijden.
Eenmaal onder de kap gekeken door een anwb man kwam de conclusie dat de koppakking lek was.
Vreemd want de wagen heeft 100% geen koelproblemen gehad en verliest ook geen vloeistof verder ( wel is de koelvloeistof troebel / smurrie-achtig)

Ooit is eens het spruitstuk vervangen en precies achter het spruitstuk komt ook die lekkage vandaan (verklaart ook het roken) alleen wel tussen het onder en bovenblok.
Nou weet ik niet of er een verband tussen die 2 dingen kan zijn maar ik dacht zet het er even bij  --

We waren van plan om de koppakking zelf te vervangen alleen is hierover weinig info te vinden.
Ik weet dat de kopbouten vernieuwd moeten worden en ik de aanhaalmomenten op papier kan vragen bij de dealer.
Nou leek het me makkelijk als ik ergens misschien een voorbeeld-site  erbij kan hebben en zo ongeveer kan zien wat de volgorde van werken is.
Ben zelf wel redelijk technisch met vervangen van onderdelen maar niet mbt het motorblok en renault in het algemeen.

Ik las ook hier en daar dat sommige renault blokken niet kunnen/mogen worden afgevlakt...hoe zit dit bij de megane?
Is het wel nodig om te vlakken dit omdat de wagen geen last heeft gehad van warmte problemen en de olie geen koelvloeistof bevat?

Hoopjes vragen maar ben wel erg nieuwschierig....tnx voor de reply's alvast!!
Mvg

Birt

Als recent het uitlaat spruitstuk vervangen is, dan kan het zijn dat de tapeinden waar deze mee is gemonteerd in een van de koelvloeistof kanalen is gekomen door hem te strak aan te draaien. of misschien wel niet strak genoeg. dit ligt redelijk dicht bijelkaar in het blok. Zelf had ik dit met de middelste onderste. Hier begon het bij langs te druppen. Toen ik alles weer vast had was er niks meer aan de hand.

Verdere info over koppakkingen kan ik je niet geven. Misschien iemand van de renault monteurs die hier "rondhangen".
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

matthew

Als de lekkage achter het spruitstuk vandaan komt kan er ook een friesstop stuk zijn.Als je het spruitstuk demonteerd kun je dat zien of dat zo is.

Verder de kop van een megane is gewoon af te vlakken zou ik wel door een gespecialiceert bedrijf laten doen.
Je kunt wel zelf meten of de kop krom is door er een waterpas kruislinks op te leggen en dan een voelermaatje van 0.05 er proberen onderdoor te steken als dat met gemak gaat 0.1 proberen  als dat gaat laten vlakken.

Verder als je aan de koppakking gaat beginnen,stroom eraf,distributie op tijd dat is wel belangrijk,ik zou de waterpomp ook mee vervangen en de thermostaat en nieuwe olie met oliefilter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

TrickeY

dan moet je wel 100% cker zijn dat je waterpas helemaal recht is ;)

joerie1980

Citaat van: Birt op  6 augustus 2007, 14:36:07
Als recent het uitlaat spruitstuk vervangen is, dan kan het zijn dat de tapeinden waar deze mee is gemonteerd in een van de koelvloeistof kanalen is gekomen door hem te strak aan te draaien. of misschien wel niet strak genoeg. dit ligt redelijk dicht bijelkaar in het blok. Zelf had ik dit met de middelste onderste. Hier begon het bij langs te druppen. Toen ik alles weer vast had was er niks meer aan de hand.

Ik heb na het vervangen van de katalysator, waarbij ik ook de moeren van het uitlaatspruitstuk heb losgemaakt voor het verwijderen van het hitteschild, last van onverklaarbaren koelvloeistof lekkage. Ben er al mee naar de garage geweest en daar konden ze zo snel niets vinden.
Nu ik dit lees, denk ik dat het hier misschien aan ligt. Zou je hierover wat meer info willen geven. Kan het zijn dat de bouten niet strak of te strak zijn aangedraaid?

Birt

Je zou een poging kunnen wagen deze een extra slag aan te draaien (koud blok) mits dit niet heel veel kracht kost. En ja wat is te strak. Gewoon vast is genoeg.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

joerie1980

Heb het ontdekt! De dikke rubberen slang die van de onderkant van de radiator naar de thermostaat gaat, lekt aan de thermostaat kant. Ik kan het niet precies zien, maar als ik met mijn vinger langs de onderkant van de aansluiting tussen de slang en de thermostaat ga, voel ik vocht. Na even ruiken, bleek het dus koelvloeistof te zijn.

Kan ik zo'n slang bij de Brezan kopen of moet ik me weer laten afzetten bij de Renault dealer?

Paul

Je kunt je het beste laten afzetten bij de dealer, zo'n slang zal niet zo duur zijn.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev