Advertenties


Zoemend geluid tussen 2500 en 3000 toeren

Gestart door zoef100, 7 december 2009, 09:32:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

zoef100

Hallo CC eigenaren,

Onze megane 2.0 16 V IDE  rijd en start fantastisch (tank Vpower + 4 keer per jaar olie wissel en af en toe op toeren jagen dan blijft tie rijden) maar een een ander probleem. Bij gemiddeld 80 km/h  3000 toeren  kap dicht hoor je een irritant loeiend geluid . m`n echtgenoot reed en ben eens goed gaan luisteren waar het nou vandaan komt . Ik hoorde het duidelijkst  aan de achterkant (bestuurderskant) . Bij gas minder of meer dus toerental lager of hoger neemt het zoemende geluid snel af tot nul. Daarna kap open maar dan is het haast niet te horen
door de herrie om je heen. Wie heeft een vermoeden wat het kan wezen of herkend dit ? 

Robin

Zoemt het geluid mee op het toerental? Alsin; hoe meer toeren, hoe hoger of harder het geluid?

Dat kan duiden op aarde problemen eventueel.
Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

zoef100

Het geluid begint iets bij 2500 toeren en is het hardst bij 3000 toeren. Eronder of erboven is het geluid weg.
Beetje het geluid alsof je een imperial op je dak hebt en je rijd 120 km/h dan hoor je deze ook loeien.

Robin

Ah dus niet alleen bij 80 km/h, ik zal de TT even aanpassen, echt een idee waar het vandaan komt heb ik zo niet ;(
Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

Paul

Is het niet bij een bepaalde snelheid?
Anders zou het een wiellager kunnen zijn.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

maXcomX

#5
Dat was mij ook niet geheel duidelijk.
Als ie stilstaat kan dat de tussen-pulley van de distributieriem zijn of je dynamolager. Als je regelmatig je je motorruimte cleant, dan zou ik zeggen de laatste. Is het de tussen pulley, dan kan die daar heel oud mee worden...
Trap ook eens je koppelingpedaal in, is het dan weg dan kan je priseaslager of toplager niet helemaal jofel zijn. Komt het uit de bak, dan andere (zwaardere) olie gebruiken. Renault heeft hiervoor een modificatie voor uitgebracht voor sommige typen versnellingsbakken.
Tijdens het rijden kan het een wiellager zijn. Let op: als je achterste wiellager zoemt, en dat is soms heel lastig te horen of dat van links of rechts komt. Het beste kun je dit checken in het bochten werk, als het zoemen toeneemt dan zij het zeker de lagers. Vervang ze gewoon allebei. Je kunt er bijna op wachten of de andere gaat ook kapot. Let verder dan op de afstelling: te strak en het gezoem komt weer terug. Daarnaast kan het ook zijn dat je banden gecupt zijn, dat geeft ook een behoorlijk irritant zoemend geluid, soms al vanaf 50 km/h. Tot slot zet ff je stereo uit, soms zoemt de stereo door storing van de dynamo.

Groeten Tony.

zoef100

Opgelost waren de achterbanden. Die waren aan het cuppen !

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev