Advertenties


Hoe composet in te bouwen?

Gestart door Dee-ehn, 22 oktober 2006, 11:50:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dee-ehn

Voor mijn Megane heb ik een composetje op de kop getikt (16cm). Er ligt echter al de standaard Renault composet in de wagen. Die wil ik dus gaan vervangen voor mijn eigen composet. Kan iemand hier mij misschien tips geven over het aansluiten van deze composet? Er ligt natuurlijk al bekabeling en het zou mooi zijn als ik deze kan (her)gebruiken.

Ik zoek dus naar goede plaatsen om ook de scheidingsfilters weg te werken en hoe ik waar aan kabels kom. Ik neem haast aan, dat in de standaardsituatie, ook ergens scheidingsfilters in de wagen liggen? Alle tips zijn dus welkom :)

Ohja.. ik lees wel eens ewat mwensen hun deuren dempen.. is dat iets wat nodig is?

Meganez

Volgens mij (correct me if i'm wrong..) werkt het originele composetje van renault zeer simpel met een weerstand of omvormertje bij de tweeter die er voor zorgt dat hij alleen de hoge tonen krijgt. Daarom kan je met een nieuwe composet met eigenscheidingsfilter de originele bekabeling niet meer gebruiken. Bovendien weet ik niet op hoeveel vermogen je van plan ben te gaan spelen, en of de speaker draad vanaf een verterker in de kofferbak moet komen of gewoon vanaf de radio, want als je vanaf een versterker uit de kofferbak gaat spelen heb je sowieso betere bekabeling nodig om kwalieteitsverlies van het geluid te beperken.

Kijk hier even hoe je de speaker kabels door de deur kan voeren:

http://www.meganecoupe.nl/tundes2/faqice.html

En de deuren dempen, komt het geluid altijd ten goede, het is alleen de vraag of je het de moeite vind. Als je een composetje van onder de 100 euro laat spelen vanaf een fabrieksradio zou ik er niet aan beginnen, maar als jij voor een goede kwaliteit radio en compo hebt gekozen kan je inderdaad wat kwaliteit "winnen" door de deuren te dempen.

Dee-ehn

Nils, bedankt voor je antwoord.

Indien de "electronica" die Renault inzet enkel verwerkt is in/bij de tweeters dan is dat natuurlijk geen probleem, aangezien dit snel verwijderd is..is dat niet zo dan is er wellicht wat meer moeite voor nodig. Ik zou er al blij mee zijn wanneer ik de kabel van de woofer kan hergebruiken zodat ik tenminste deze kabel niet hoef te vervangen. Dan hoef ik dus niet handmatig kabel te gaan doorvoeren.

Mijn composetje gaat idd op een versterker aangesloten worden, maar we hebben het hier niet over dure en zware toestanden; ik ben niet van plan flink te gaan beuken hiermee.. ik snal dat dat alelmaal natuurlijk vrij relatief is :). Maargoed.. standaard bekabeling zal voor mij wel volstaan. Duurdere bekabeling loont immers pas echt bij langere afstanden...

Wat moet ik verwachten van een goede demping? En wat ik doen om de deur goed te dempen?

Bedankt!

Erix

'Dempen' van een deur werkt in feite hetzelfde als het dempen van een behuizing. Het doel is om het plaatwerk achter de woofer en het plastic waar de woofer van je composet in gemonteerd zit zoveel mogelijk trillingsvrij te maken zodat er geen geluidsgolven terug komen naar de woofer. Deze reflecterende geluidsgolven werken namelijk in op de beweging van de conus waardoor je vervorming krijgt.

Wat en hoe betreft dempen?! Velen overdrijven hier nogal in en plakken alles vol met bitumen. Een wat efficientere oplossing is om de golven direct achter de woofer met een diffusor constructie en verder wat wollig absorbtie materiaal op enkele tactische plaatsen en wat bitumen op de grote vrije plaatdelen.

Hier was verder al een topic over geweest waar je nog wat meer info kunt vinden: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=2755.0
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev