Advertenties


Koppeling TCe 180

Gestart door Skyhawkq, 19 juni 2015, 15:44:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Skyhawkq

Beste forumleden,

Onlangs heb ik een Megane TCe 180 uit 2010 met 30.000 km op de teller aangeschaft.
Na de proefrit was ik snel verkocht. Het is een zeer fijn sturende auto met een heerlijke motor.

Nu ervaar ik echter het volgende probleem.
De koppeling maakt een bijgeluid wat in eerste instantie niet opvalt maar als je het één keer hebt gehoord, hoor je het steeds weer.
Als ik de koppeling van mijn 180 TCe intrap hoor je bij de eerste centimeters van het intrappen een soort licht schrapend/schurend/vegend geluid. Dit geluid hoor je weer bij het op laten komen van de koppeling maar dan bij de laatste paar centimeters. Het geluid is te omschrijven als een soort tjsroep. Het geluid is eenvoudig te reproduceren door de koppeling een heel klein stukje in te trappen en dan wat gas te geven als de auto in de versnelling staat. Je hoort het geluid dan constant en het neemt toe in volume indien meer toeren gedraaid worden.
Hierbij moet ik opmerken dat de bak niet echt als een mes door boter gaat. De bak schakelt niet beroerd maar er zit best wat weerstand bij het inleggen van de versnellingen. Met name als je wat vlotter wilt rijden belemmerd de bak vlot op en terug schakelen.
De koppeling voelt verder prima en solide aan.

Zelf zat ik aan het druklager te denken maar de garage beweerd dat het een producteigenschap is. Ik heb nog een een paar maande garantie en een niet onwelwillende garage dus ik ben benieuwd naar wat jullie ervaren en hiervan denken.

Ard Klok

Herken het bovenstaande niet, dus twijfel of het een producteigenschap is.

Jerry88


Tedo

Druklager zou best eens kunnen. Heb mijn TCe 180 nog niet, maar tijdens de proefrit dit geluid niet waargenomen.

mark29

ik denk de koppeling. de veren in de drukgroep.
nieuwe koppeling laten plaatsen. kun je nu nog een goede korting op krijgen misschien.
waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar veel met de voet op het pedaal gereden.

Leemhuis

De koppeling in mijn TCe180 maakt geen bijgeluiden en de bak schakelt soepel.
Het is dus zeker geen "product eigenschap"
Laat je dus niet met zo'n term door de dealer afschepen.
Mégane 3 GT hatchback 2010 (2014-2020)
Mégane 4 GT hatchback 2017

Eddy2205

Mijn auto heeft nu 56.000 gelopen maar geen gekke geluiden dus het is niet normaal.

Diagnose stellen op afstand van een geluidje is heel lastig. Maar het is te kijken of het geluidje uit het druklager komt of uit het dubbelmassa vliegwiel.

Advies is om gewoon even langs een dealer te rijden en daar een controle laten uitvoeren of zij een idee hebben waar het geluid precies vandaan komt en wat hun advies is.


Skyhawkq

Het is alweer even geleden maar ik wilde graag nog het resultaat op mijn vraag vermelden.

Naar aanleiding van jullie opmerkingen terug gegaan naar de dealer. Deze hebben er een monteur mee laten rijden. Hij heeft het geluid gehoord.
Het oordeel was dat er niets bijzonders aan de hand is en dit 'gewoon' een producteigenschap is.

Met dit oordeel wilde ik mij niet af laten schepen waarop de dealer aanbood een schriftelijke verklaring mee te geven dat de koppeling en bak in orde zijn en de bijgeluiden bij de auto horen.
Daar ging ik mee akkoord en heb keurig een factuur ontvangen waarop in het kort staat dat de koppeling en bak beoordeeld zijn en de aangetroffen bijgeluiden bij de auto horen.

Voor zover de dealer. Hoe rijdt de auto nu?
Ik ben nu 24.000 kilometer verder en de bak schakelt nog altijd precies hetzelfde. Niet slechter maar ook niet beter geworden. De koppeling blijft het bijgeluid maken, zeker als er wat voller op het gas wordt gegaan. Zeker als je snel optrekt en vlot door schakelt hoor je het geluid goed. Echter, het wordt niet erger en de koppeling geeft geen andere gevoel dan 24.000 kilometer terug.
So far so good dus.

Tedo

Goed te horen! Hopelijk heeft het ook op de langere termijn geen schadelijke gevolgen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev