Hoi,
Zoals de titel al luidt: mijn kachel doet het alleen op de hoogste stand.
Natuurlijk ben ik gaan zoeken hier op het forum en ben ik erachter gekomen dat het hoogstwaarschijnlijk de kachelweerstand is?
Deze zou onder de parafaankap zitten. Bovendien gaat het om een renault megane coupe van 1996 met airco.
Nu heb ik toch nog een paar vragen:
1. Waar zit deze onder de kap en is het makkelijk te vervangen?
2. Heeft iemand eventueel een foto hoe dat ding eruit ziet wat ik moet vervangen.
3. Moet ik een nieuwe kopen (eventueel iemand een prijs) of op de sloop halen?
Bedankt alvast.
Groetjes,
Sven
1: Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar bij mijn coupe (1996) zonder airco zit hij op het luchtverdeelhuis. Als je vanaf de accu onder het parafan (dat rooster onder je voorruit)
2: In mijn geval is hij gemaakt van grijs plastic en kun je de twee stekker contacten zien. Wanneer je hem uitbouwt zie je ook 3 metalen spiralen met een afdekkapje. (ik stuur je een foto)
3: Ik heb mijne vorige week moeten vervangen. Ik zou er niet 1 op de sloop halen, omdat je dan neit weet hoelang deze het vol houd. Nieuwe voor mijn coupe koste 33 euro bij de Renault dealer.
Voordat je gaat repareren moet je even aan de stekkers "rammelen" die op de weerstand zitten. Soms is er een twijfelent contact en verhelpt dit "rammelen" de storing.
Vandaag even gaan proberen om hem eraf te halen.
Kreeg de ruitenwisser met geen mogelijkheid eraf! Even searchen en heb het gevonden.
Maar zit die weerstand nou aan de bestuurderskant?
Bovendien kon ik alvast wel even spieken en zag dat er 2 "dozen" onder zatten. 1 Langwerpige en 1 vierkante.
Zal de weerstand dan binnen in deze vierkante box zitten?
Groeten,
Sven
Volgens mij hoeft je voor het vervangen van de weerstand neit de ruitenwissers te demonteren. Wanneer je de rechterparafankap (passagierskant) weghaalt en eventueel ook de accu is de weerstand makkelijk uit te bouwen 2 schroeven. De rechterparafankap zit met 1 schroef uiterst rechts vast en is in de linkerparafankap geklikt. Wanneer je de schroef verwijdert kun je de kap door zacht te wrikken los maken van de linkerparafan kap.
Kijk, hier help je me onzettend mee!
Morgen ga ik het meteen proberen :)
Kan het geen kwaad dat me accu tijdelijk los gekoppeld is dan?
Kan geen kwaad, maar probeer eerst:
CiteerVoordat je gaat repareren moet je even aan de stekkers "rammelen" die op de weerstand zitten. Soms is er een twijfelent contact en verhelpt dit "rammelen" de storing.
Mocht dat niet werken moet je de accu uitbouwen om er beter bij te kunnen. Accu uitbouwen heeft geen gevolgen, je moet alleen je klok opnieuw instellen en
eventueel je radio (voorkeuze zenders). Denk eraan om eerst de min pool te verwijderen en daarna de plus pool, dit om kortsluiting te voorkomen.
Je weerstand met airco heeft geen spiralen en kost ook over de 100 euro,verder is het inderdaad paravan kap boven de accu demonteren en dan kun je zien waar de weerstand zit want daar loopt 1 zwarte en 1rode draad naar toe en die zit vast met een schroef.
Ok, dat is minder de prijs.
Maar goed, ik kan hem niet vinden. Wel heb ik deze foto: http://img216.imageshack.us/my.php?image=meganereparatie031be8.jpg
Wat is het nu precies dan?
En bovendien lag er een stekker los bij mij. Gaat om deze http://img217.imageshack.us/my.php?image=meganereparatiekg0.jpg
Toen ik deze in elkaar stak en op contact zetten hoorde ik: Tik, Tik, Tik, Tik, Tik en na tijd was het over?
Wie weet wat dit is, en hoe ik deze tik weg krijg? Lijkt mij dat deze kabel gewoon erin geplugt moet zitten?
Bedankt alvast voor de moeite en de hulp o-)
Even zoeken en heb het gevonden. Is de stekker van recirculatieklep, dus zal deze binnenkort ook maar is vervangen.
Echter heb ik een megane coupe met airco uit 96 maar kan nergens vinden hoe het hierbij moest?
Bovendien kwam ik in een ander verhaal tegen dat de weerstand van mijn auto zat bij het kachelhuis? En andere hebben het weer erover dat die bij de accu moet zitten? Wat is nu waar? Aangezien ik deze week vrij ben en even na mijn auto wil kijken. Bedankt
Hierbij paar foto's. Kan iemand alsjeblieft zeggen waar die weerstand zetten? Lees dubbele verhalen als ik de zoekfunctie gebruik. Gaat om megane coupe 1.6 van 1996 met airco.
1. Genomen vanaf de kant van accu (passagierskant)
http://img216.imageshack.us/my.php?image=26012009704uv6.jpg
2. Ook vanaf accu genomen, nu duidelijk te zien welke kabel los is? Volgens mij is deze van de circulatieklep van als ik deze erin klik hoor ik TIK TIK TIK bij contact aanzetten.
http://img246.imageshack.us/my.php?image=26012009705jq8.jpg
3. Vanaf accu kant genomen en dan richting de bestuurderskant
http://img216.imageshack.us/my.php?image=26012009706jt9.jpg
4. Soort bak aan de kant van bestuurder.
http://img216.imageshack.us/my.php?image=26012009702yw5.jpg
Waar o waar zit nu die weerstand? Bedankt vast, en misschien dat iemand bij de foto het gedeelte kan arceren waar die moet zitten?
Zelf denk ik foto 3, als je goed kijkt zie je Thermique op het kastje staan!
Kan iemand bevestigen of hier de weerstand in zit?
jah klopt deze is het ik heb hem er zelf vant weekend nog uit gehad nieuw weerstandje dr in gesoldeert en hij deed het weer perfect kleine moeite.
de weerstand zit op foto3 en is een stekker met veel draadjes (dit is in tegenstelling wat ik eerst zij van 1 rode en 1 zwarte,maar dat komt omdat je airco hebt en ik me vergist daarin).
Alleen is er bij kachelweerstand niet zomaar iets te solderen zoals vorig bericht meld gedaan te hebben bij hem.
Als je de klep vertanding van de recircu;atieklep wilt vervangen moet de airco leeg en dan je kachelunit onder het paravan compleet gedemonteerd worden.
Wat ook kan is aan de bestuurderskant onder het paravan de stekker met een blauw hulsje binnen de stekker los te koppelen ,alleen moet je dan even controleren hoe de klep staat(binnen circulatie of van buiten).
Maar hier zijn al meerdere topics over met duidelijke foto's.
Dank je wel. Die stekker met blauwe randje had ik inderdaad gevonden ja. Die maak ik nog wel een keer, voorlopig wil ik eerst de kachel weer laten werken op alle standen.
Ik heb hem eruit gekregen en heb nog een paar vragen.
1. Hier bij automaterialenbedrijf kon ik zo weerstand niet kopen :neen:
2. Wie weet waar ik wel er 1 kan kopen, of is mijne nog eventueel te maken?
3. Wat zullen de kosten ongeveer hier van zijn ? Nieuwe of reperatie.
Hierbij paar foto's hoe die eruit ziet.
http://img216.imageshack.us/my.php?image=28012009708pd1.jpg
http://img217.imageshack.us/my.php?image=28012009709bu4.jpg
http://img222.imageshack.us/my.php?image=28012009710vc2.jpg
http://img217.imageshack.us/my.php?image=28012009711lt2.jpg
Dergelijke specifieke auto onderdelen zijn inderdaad (vaak) niet verkrijgbaar bij de automaterialen handel. Deze zijn te verkrijgen bij de renault dealer. Bel wel eerst even voor de prijs en de beschikbaarheid. Y Y
Dealer niet bte repareren en tussen de 100 en 150 euro kosten plaatje
Misschien vervangen met deze? http://www.display.nl/Halfgeleiders/Transistor/Transistor-MJ-serie/MJ11015.html (http://www.display.nl/Halfgeleiders/Transistor/Transistor-MJ-serie/MJ11015.html)
Als dat kan scheeld dat enorm veel.
En voor zo prijsje kan je het altijd proberen toch?
Iemand die weet hoe ik me oude eraf krijg aangezien deze vast "genageld" zijn?
En hoe ik de nieuwe er op moet zetten?
Hmm.....misschien hier vragen hoe je het best te werk kan gaan. http://www.circuitsonline.net/ (http://www.circuitsonline.net/)
hee heb toevallig gister de transistors van me weerstand vv...
eerst de 2 punten van de transistor lossolderen
daarna heb ik de transistor aan de kant met de koelribben uitgeboord(niet helemaal)en toen aan de printplaat kant met soldeerpistool verwarmd en toen aan de andere kant doorgedrukt(voorzichtig)
daarna warmtepasta erop en met schroef en moer vastgezet
werkt weer perfect en ben voor 15 euro klaar:D:D:D
jippie:D
ps me relais was ook stuk misschien hebben meer mensen hier last van?!
Ok, wou het vandaag dus ook proberen. Maar krijg het echt niet los gesoldeerd is hier nog een speciale manier voor. We hebben zo soldeerbout gewacht tot die op temperatuur was maar het smolt niet echt hard en als ik de bout er van af haalde was het meteen hard en kon ik er niks meer mee doen.
En heb jij ze allebij vervangen? Hier in Deventer zit wel zo electraboer die zulke transistors verkoopt, maar waar kan je die pasta kopen?
Bedankt alvast, als ik het zo kan repareren zou natuurlijk fantastisch zijn!!
ej
jah ik heb ze door moeten drukken nadat ik ze een stuk heb uitgeboord aan de andere kant. als je dan je soldeer bout erop set en verwarmd en aan de andere kant druk zet schieten ze er vanzelf uit als je even wacht moet wel rondom de soldeer plek verwarmen. en niet te vergeten natuurlijk de 2 andere punten van je transistor los te hebben gesoldeerd veel susses ik hoor het nog van je of het gelukt is!!
groete
Mijn kachelweerstand voor de coupe met airco is ook defect.
Nu melde iemand dat hij een nieuwe weerstand erin heeft gesoldeerd. Als het gaat om de weerstand die in een airco-meganefase 1 zit gaat wil ik graag weten hoe je een nieuwe weerstand erin zet.
Verder heb ik op de site van automaster-base.nl de wwerstand gevonden onder het kopje verwarming. Bij hen kost hij 95 euris Bij renault 125 ex btw.
quick
Sorry ik zie dat het antwoord al gegeven is.
quick
Wellicht een wat late reactie, maar mijn kachelweerstand (voor aircouitvoering) had het ook begeven. Via de site masterbase.nl heeft mijn onderdelenleverancier het ding kunnen leveren vor € 105. Wel veel euris voor zo'n ding.
q
Hoi, wat bedoel je met onderdelenleverancier? Brezan en dergelijke?
Of kan ik ook rechtstreeks via die site kopen, staat daar niet heel duidelijk beschreven.
Groeten