Beste mensen,
Sinds enkele dagen loopt mijn temperatuur meter op tot 2,5 strepen normaal gesproken bleef dat altijd op een vaste punt zowel met warm als koud weer (2 strepen).
Koelsysteem is ontlucht, nieuwe thermostaathuis geplaatst en helaas nog steeds het zelfde verhaal.
Op het moment van versnellen dus hogere snelheid & toeren loopt de temperatuur meter naar de 2,5 strepen, bij gas loslaten of snelheid aanhouden zakt het wel weer een beetje maar de meter blijft schommelen.
Heeft er iemand hier ervaring mee ?
Weet je zeker dat alle lucht eruit is?
Rijd je een 1500 dci toevallig? Die dingen worden nooit echt goed warm.
het is inderdaad een 1500dci, weet wel vrij zeker dat alle lucht er uit is. Het rare is dat kwa vermogen etc niks veranderd is aan de auto alleen de temperatuur meter schommelt.
Dit is conform Renault.
Hier zijn al zoveel topics over geschreven. Is niks aan te doen.
Vandaag langs de dealer geweest en laten uitlezen geen storingen.
vervolgens is de temperatuur van de koelvloeistof bekeken ligt rond de 79 graden maar de temperatuurmeter in de instrumentenpaneel laat het hoger zien.
De dealer komt er niet uit ?
Een keer goed warm rijden, bij voorkeur op de Duitse autobaan, dan pas weet je zeker dat alle lucht uit het systeem is...
Bedrijfstemp. van 79 graden is niks bijzonders voor de 1.5 dci.
Hoezo komt de dealer er niet uit? Als de clip met parameters een temperatuur aangeeft. En die klopt. Dan is dat toch gesneden koek?
De dealer heeft dus gemeten en komen op 78/79 graden uit maar de km teller (temperatuur meter) geeft boven de 85 graden aan er is dus een afwijking.
De monteur kwam er niet uit ik heb op youtube gezien dat ze de meters kunnen testen door middel van renault clip software
https://www.youtube.com/watch?v=IU3YUZ7tZgI
Ik word maandag gebeld door de monteur omdat hij eerst met renault contact moest opnemen. Ook heeft de monteur de test die op youtube staat niet kunnen uitvoeren waarschijnlijk door dat het een verouderde renault clip software is.
Welke clip versie had ie? Is een kleine dealer met maar 1 clip ofzo?
http://www.frankmol.nl
Ze hebben er maar 1 staan naar mijn weten
1 is veel te weinig. Voor oude autos hebben je een oude versie nodig. Voor jongen weer 176. En iets ouder weer tussen in. Anders blijf je tobben.
Citaat van: adem37 op 13 april 2018, 18:13:42
De dealer heeft dus gemeten en komen op 78/79 graden uit maar de km teller (temperatuur meter) geeft boven de 85 graden aan er is dus een afwijking.
Maar...
Een Megane 3 heeft toch helemaal geen eenheden bij de temperatuurmeter staan?!?
Enkel blokjes bij een digitale teller, en alleen maar streepjes in het geval van analoge temp. meter...
Hoe kun jij dan weten dat 'ie boven de 85 graden aangeeft?
Mis ik iets..?
Zoals ik zeg; De dealer heeft het gemeten door middel van een uitleesapparaat, zij kunnen precies de graden zien van de koelvloeistof die is dus in orde. Het probleem is hoogstwaarschijnlijk de temperatuurmeter in de instrumentenpaneel.
Aanstaande maandag ga ik weer langs bij een andere dealer die meer tijd voor de auto heeft.
Ik zou het koelvloeistof niveau een beetje in de gaten houden, en verder niet teveel geld insteken...
Bedrijfstemperatuur is blijkbaar goed, dat is het belangrijkste.
Wellicht koelvloeistof eens verversen?
Als die nou 20 jaar oud is. En roest bruin is, maar dat zal nog niet.
Daarbij geeft hij aan al een thermostaat al vervangen te hebben. Dan is er al een groot deel ververst.
Koelvloeistof is voor een grote deel al ververst omdat er een nieuwe thermostaathuis geplaatst is, hierbij is het dus ook noodzakelijk om het te ontluchten wat ook gebeurd is.
Helaas wijkt de temperatuurmeter nog steeds af.
Maar mijn gevoel gaat toch richting de instrumentenpaneel zelf omdat de meter bij het stoppen van de auto eerst een kleine tik naar beneden gaat vervolgens in 1 keer zakt. Ook heb ik bij een maatje van mij gekeken hoe zijn temperatuurmeter zakt (megane gt line uit 2012) die van hem zakt in 1 keer.
De dealer geeft aan dat de instrumentenpaneel tegen de 700 euro ex btw kost en nog eens zonder inbouwen, heb naar schade auto's gekeken maar helaas heeft niemand meer de teller liggen.
Als de verlichting in het instrumentenpaneel stuk is weet ik dat bedrijven het naar ac tronics kunnen opsturen, of dat je als particulier bij kms-apeldoorn terecht kunt om dit te laten maken. Je zou wellicht met 1 van hen contact op kunnen nemen of zij hier ook iets mee kunnen.
Ik las het, en dacht aan ac tronics, en volgende reactie lees ik die naam toevallig.
Ac tronics doet zaken via garages, jouw garage kan contact met ze opnemen, en dan kunnen hun het repareren, stukken goedkoper dan nieuw, en heb je jouw eigen paneel weer met de goede kilometerstand.
Een ander paneel met een gekke stand geeft altijd gedoe en wantrouwen met de verkoop van de auto.
Ik heb vandaag een video gemaakt van hoe de temperatuur meter reageert en bij het uitzetten van de motor is me ook opgevallen dat de toerental teller ook raar doet, die zakt ook niet in 1 keer terug maar stapsgewijs.
Eigen video: https://youtu.be/1Zvxa0Y0KoM
via de renault clip test zakken de meters wel in 1 keer.
Renault clip test: https://www.youtube.com/watch?v=IU3YUZ7tZgI
Zit die filmpjes te bekijken maar zie hem volgens mij niet anders zakken dan de mijne. Zal eens kijken vanmiddag. Je zal waarschijnlijk zelf het verschil weten, maar als buitenstaander zie ik niets geks...nou ben ik niet heel ervaren :) Ben benieuwd naar de kenners op dit vlak.
Tja ik zou het niet eens opmerken.
Er is een nieuw thermostaat(huis) geplaatst; is het in dat geval niet logischer om de thermostaat te verdenken..?
Waarom is de thermostaat vervangen? Is dat ding niet voor niks vervangen. Denk het wel.....