Advertenties


Megane III Clima Control aanjager/ventilator draait niet

Gestart door MariB, 8 juni 2020, 12:32:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MariB

Ik heb sinds 2 maanden een Megane III / 1.6-16V waarvan sinds 'n paar weken de kachelventilator/motor niet meer draait. Ik heb 'm bij de plaatselijke garage laten uitlezen en die hebben een storing in de kachelmotor gevonden.

Nu heb ik enkele vragen:
- moet de motor vervangen worden?
- of de kachel-weerstand?
- of kan het mss ook de stekkeraansluiting op de motor kunnen zijn: dit wordt op verschillende sites ook als oorzaak aangegeven?

Mocht het nodig zijn dat ik toch de motor moet vervangen, dus het hele dashboard demonteren(?!), is er een wpl handleiding of video beschikbaar?
Ik heb het hele forum doorzocht, maar geen vergelijkbaar topic kunnen vinden

Ps.
Ik heb al enige ervaring met het vervangen v.e. kachelmotor van een Peugeot 306, dus ik weet wat me evt. te wachten staat!  :cry: >:( l-

MariB

Ik heb nu op 'Problemcar' een mogelijke oplossing gevonden. Zou dit ook de oorzaak bij mij kunnen zijn? Kan de dealer die evt. storing wel verhelpen, wat de universele garage niet kan?! Ik heb bij Arend in Den Bosch redelijk goede ervaringen met uitlezen, diagnoses, e.d.

https://problemcar.nl/topic/renault/renault-megane-estate-iii-jan-2010-ventilator-kachel-loopt-niet-236050

mark29

Voor kachelmotor moet dashboardkastje met wat plastic eromheen los.
De motor is los te halen met speciaal gereedschap wat bij de nieuwe motor geleverd word.
Vaak helpt een keer aanduwen al.

Dus niet complete dashboard.

mark29

Hoezo rijd je al een paar weken zonder ventilator? Wat als de voorruit beslaat?

MariB

@Mark29 :
Bedankt voor de tip. Dat scheelt iig een hele hoop gesleuteld en ergenis.

Met dit weer (temperatuur) beslaat de voorruit niet zo snel. Er komt wel een beetje lucht uit de kanalen, net voldoende om de ruiten schoon/droog te houden.

MariB

#5
Citaat van: mark29 op  8 juni 2020, 18:17:21
Voor kachelmotor moet dashboardkastje met wat plastic eromheen los.
De motor is los te halen met speciaal gereedschap wat bij de nieuwe motor geleverd word.
Vaak helpt een keer aanduwen al.

Dus niet complete dashboard.

Dat speciale gereedschap zit wsl alleen bij de motor als je 'm bij de dealer besteld!? En die kost al gauw n € 300,-, terwijl in de aftermarket handel ze al verkrijgbaar zijn vanaf € 60,- tot € 190,-
En van de sloop heb ik m al voor € 25,-, maar dan heb ik geen spec. gereedschap.
Is er ergens een afbeelding beschikbaar van dit gereedschap of heeft iemand dit gereedschap toevallig nog liggen, dat ik het kan overnemen of lenen (als het hier in de buurt is dan: omgeving Den Bosch / Oss) ?

MariB

Heb al meerdere sites gevonden waar de motor geleverd wordt inclusief dat spec. gereedschap en voor een redelijke prijs.
Dus dat komt helemaal goed.

Vanavond eerst maar eens het dasboardkastje verwijderen.

MariB

Citaat van: mark29 op  8 juni 2020, 18:17:21
Voor kachelmotor moet dashboardkastje met wat plastic eromheen los.
De motor is los te halen met speciaal gereedschap wat bij de nieuwe motor geleverd word.
Vaak helpt een keer aanduwen al.

Dus niet complete dashboard.

Is daar ergens een korte beschrijving van beschikbaar: .pdf of video??
Ik heb het dashboardkastje verwijderd en een luchtkanaal, maar volgens mij moet er nog veel meer los!!??

MariB

Is er iemand die kan/wil reageren op mijn vragen???!!! _o_ _o_ _o_

MartijnB

Stuur even een PM met je emailadres. Heb wel een handleiding waar je misschien iets aan hebt.

Citaat van: MariB op 17 juni 2020, 10:23:31
Is er iemand die kan/wil reageren op mijn vragen???!!! _o_ _o_ _o_

mark29

Sorry, ik ben niet zo veel online meer.

Ja ik heb zoveel autos gezien, weet het zo niet uit mijn hoofd, ik moet het zien, dashboardkastje, en dan bovenin stukje kabelboom opzij doen, goeie lamp en spiegel zal wonderen doen. Het valt echt mee om los te halen, laatste keer voor mij was wel jaartje geleden denk ik.

MariB

Citaat van: mark29 op 17 juni 2020, 11:21:33
Sorry, ik ben niet zo veel online meer.

Ja ik heb zoveel autos gezien, weet het zo niet uit mijn hoofd, ik moet het zien, dashboardkastje, en dan bovenin stukje kabelboom opzij doen, goeie lamp en spiegel zal wonderen doen. Het valt echt mee om los te halen, laatste keer voor mij was wel jaartje geleden denk ik.

Dank je wel Mark.

MariB

Citaat van: MartijnB op 17 juni 2020, 10:56:36
Stuur even een PM met je emailadres. Heb wel een handleiding waar je misschien iets aan hebt.

Email verstuurd

MariB

@Mark en Martijn,

Het 'grote' probleem is opgelost.

Dankzij de documentatie van Martijn en tips van Mark, kwam ik erachter dat de kachelventilator apart gezekerd is: Deze zekering wordt nl. niet aangegeven in de standaard handleiding die bij de auto zit. Daar staat alleen zekering 1 t/m 20 in vermeld, terwijl er bovenin de zekeringkast (uit het zicht dus!) nog n stuk of 20 zekeringen meer zitten. Zekering 40 is dus voor de ventilator. De zekering die daar in zat was stuk en veel te zwak: 15A. Terwijl er volgens het komplete schema 40A. in hoort te zitten. Dus nu met een 40A. zekering werkt 'ie weer perfect!

Nogmaals dank allebei en vele veilige en koele(!) kilometers toegewenst!

MartijnB

Goed om te horen! Dat gaat het eerste worden waar ik naar opzoek ga als mijn ventilator ermee stopt.  :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev