Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: Blokvijf op 21 februari 2024, 01:20:24

Titel: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 21 februari 2024, 01:20:24
Ik ben bezig een F7R 710 blok te kopen om die in te bouwen in een megane cabrio 2001 1.6 16V. Wat zijn de belangrijkste dingen waar ik rekening mee moet houden?
Gr. Ronald
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Jacques op 21 februari 2024, 01:30:20
downpipe erbij, ECU + sleutel ivm startonderbreker. Papieren van herkomst blok als je de ombouw wilt laten registreren bij de RDW. (Ik heb zelf zo'n blok ingebouwd in mijn R19, maar dan met een F7P ECU)
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Yorick op 21 februari 2024, 03:40:47
Tof project, maak een projectoagina!! Vinden we leuk!
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: larsdijkstra op 21 februari 2024, 07:14:18
Gaaf, ga ik volgen! Succes
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 22 februari 2024, 00:03:41
Als het zover is dan laat ik het hier zeker weten. Met de juiste kennis gaat mij dat zeker lukken. Die kennis kan ik natuurlijk zelf uitvogelen maar het zou makkelijk en fijn zijn als ik geholpen kan worden door mensen hier die dit al eens gedaan hebben of er sowieso iets van weten. Dat komt goed denk ik. Wordt vervolgd.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Jacques op 22 februari 2024, 01:51:12
deleted
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Ramon87 op 24 februari 2024, 21:48:33
Leuk project. Zelf nog geen grote dingen gedaan met de motor zelf maar indien je verlegen zit om docu, doe maar een bericht. Vooral de electronica.
Mogelijk dat je ook nog handige dingen kunt terug vinden in mijn project pagina. Succes  !-!
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 1 maart 2024, 14:40:27
Super. Bedankt voor deze reacties. Het blok heb ik nog niet want die jongen moet nog nadenken over mijn bod. Wordt vervolgd. 👍🏻
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 11 maart 2024, 16:56:18
De koop van het blok gaat niet door. We konden het niet over de prijs eens worden. Dus ik ben nog op zoek. Weet iemand iets?
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 26 maart 2024, 22:59:24
Ik heb weer even een vraag. Wat is het verschil tussen een F7R blok en een 2.0 16V IDE uit 2000?
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Jacques op 27 maart 2024, 12:09:52
2 totaal verschillende blokken. F5Q (blok uit de IDE) is direct ingespoten in de verbrandingsruimte en staat berucht voor vele problemen en F7R is indirect ingespoten (voor de inlaatkleppen). Voor de F7R zijn heel veel tuningsonderdelen te koop. Ik heb gisteren weer met de R19 F7R gereden. Het is en blijft een hele fijne auto.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 2 april 2024, 01:30:27
Duidelijk verhaal. Ik was zelf al een paar keer op internet tegengekomen dat er tuningonderdelen zijn specifiek voor de F7R. Dat trok mijn aandacht vandaar dat ik daarin geïnteresseerd ben geraakt. Is €750,00 een reële prijs voor dat blok? Wordt te koop aangeboden met dat als minimum prijs. Mijn bedoeling is om het blok te gaan reviseren. Dat is eigenlijk iets wat ik al heel lang wil maar er nooit van gekomen is. Dat het een Renault blok wordt had ik niet kunnen bedenken maar dat heeft wel een reden. Een verhaal misschien voor later.
Maar als ik toch wil gaan reviseren is het dan niet beter om een defect blok te kopen? Ligt natuurlijk wel aan het defect dat wel te reviseren moet zijn. Is hier een adres voor. Of gewoon sloperijen afbellen.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Jacques op 3 april 2024, 11:05:58
Als je gaat kijken op de openingsmeeting van RTC 7/4 zul je zien dat er veel meer mensen zijn die een F7P, F7R, F4R of een Honda S2000 (240pk) hebben ingebouwd in een R5
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 6 april 2024, 16:16:27
Is een F4R blok ook interessant om mee door te gaan?
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Jacques op 6 april 2024, 20:29:19
Ja zeker. F4R is de verdere ontwikkeling van de F7R. Het is ook een 2L 16V.  De boring en de slag zijn hetzelfde. Er zijn veel tunnings-onderdelen voor. Joost van der Hammen heeft er een in zijn R5. De motoren leveren 136pk tot  182 pk afhankelijk van van waar ze in zitten en dat is zonder turbo. Kijk morgen even rond bij de RTC meeting. Als je er nog een turbo op zet, zijn vermogens rond de 240 pk haalbaar, maar dan zijn de versnellingsbak en de koppeling de zwakste schakel. 
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 8 april 2024, 03:12:41
Ik heb de meeting gemist omdat ik het nu pas lees. Jammer maar ik moet er nog even een beetje in komen.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 8 april 2024, 17:29:16
Ik heb een Renault Megane Scenic bj. 31-01-2003 staan. 2.0 16v automaat. Die had ik voor het blok gekocht. Niet voor al teveel gekocht ivm storing van de automaat. Dagelijks starten en lopen. Na een aantal kilometers gaat de automaat in een soort noodloop. Stoppen, motor uit en weer aan en verder de hele dag geen problemen. Ik heb gehoord dat het kan liggen aan te weinig, slechte of verkeerde olie in de bak. Maar dat is voor nu niet zo interessant. Als ik het goed heb ligt daar een F4R 740 blok in. Daar kan ik dan ook mee aan de slag ipv met een F7R.
Jij zegt dat het vermogen varieert tussen 136 en 182pk. Waar zit dat verschil?
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Jacques op 8 april 2024, 23:21:52
Het vermogensverschil zit in de compressieverhouding, kleppen, in- en uitlaatkanalen, nokkenassen en de in- uitlaatspruitstukken. Maar ook 136pk is best leuk. Wil je met de automaat gaan rijden of moet er een JB3 of JC5 bak aan passen. In dat laatste geval moet er een vliegwiel met koppeling aan met de juiste aantal tanden voor je ECU. Ik wacht even je antwoord af, want in kan hier wel een boek over schrijven.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Jacques op 8 april 2024, 23:44:14
Ik zou ook de voorremmen overzetten, dat heb ik zelf ook gedaan.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 9 april 2024, 00:27:10
Ik wil uiteindelijk wel met een schakelbak gaan rijden.
Die voorremmen zijn zeker zwaarder uitgevoerd?
136pk is inderdaad ook leuk. Maar met de tijd kan daar nog wel iets meer van gemaakt worden toch? Hoeft van mij niet extreem. Maximaal 200pk. Of is dat ook extreem.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Jacques op 9 april 2024, 00:34:57
De schijven hebben een diameter van 280mm, zijn 24 mm dik. De klauwen hebben 130mm brede remblokken en de zuiger heeft een diameter van 54mm. Je moet er ook een HRC (hoofdremcilinder) 23,8mm bij hebben. Het geheel past net in een 15inch velg.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: mark29 op 9 april 2024, 16:59:56
Die automaat zal kwestie zijn van elektrokleppen vervangen die aan de voorkant zitten, nieuwe olie erin, en weer doorrijden.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 9 april 2024, 23:34:55
Bedankt voor de reacties weer. Ik moet me nu eerst even bezig houden met drie auto's voor de verkoop. SLK 230 uit 97, Megane cabrio 1.6 16v uit 2000 en een Lada Niva 1.7 uit 2007. Dan heb ik weer wat geld en ruimte.
Daar had ik plannen mee maar heb uiteindelijk besloten om alleen met mijn Megane cabrio uit 2001 door te gaan met gebruik van de Scenic wat betreft het blok, achteras, remmen en dergelijke. En wellicht daarna nog wat leuke dingen.
Dus ik kom hier zeker op terug en dan ook even kijken hoe ik een projectpagina kan aanmaken. Alles op zijn tijd.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Jacques op 11 april 2024, 21:00:36
Heb je wat details over de 230 SLK? mag in een PB
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 12 april 2024, 00:34:06
Dat kan maar ik heb een potentiële koper. Mijn motto is afspraak is afspraak. Als dat niet doorgaat laat ik het weten.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 16 april 2024, 23:10:48
Ik heb een probleem met de Megane cabrio die ik in orde maak voor de verkoop. De auto naar binnen gereden, de brug op om het flexibele uitlaatstuk inclusief kat te vervangen. Nu wil de auto niet meer starten. Dashboard verlichting gaat aan, de brandstofpomp hoor ik ook maar de startmotor doet niets. Nu weet ik dat er een alarm is ingebouwd die ook op de sleutel reageert. De deuren gaan open maar het ledlampje blijft branden. Dashboard opengehaald en de module gelokaliseerd. Een cobra alarm speciaal voor Renault. Dankzij een topic uit 2009 weet ik dat dit aftermarket door dealers is ingebouwd. Is ook wel te zien aan de manier waarop dat is gedaan. Ik heb helaas geen reset code. De kabelboom van het alarm gevolgd en onder de linker dorpel wat aansluitingen. Ik denk signaal aansluitingen. Er gaan ook een aantal draden naar achter de zekeringkast waarvan ik vermoed dat daar de onderbreking zit. In het Haynes boek staat wel iets beschreven om die te verwijderen om bij de relais te kunnen komen maar die is vrij beknopt en het is me nog niet gelukt.
Mijn vraag nu is hoe dit te doen. Of misschien een andere oplossing. Ik heb nog niets losgeknipt op het ledlampje na. Voorheen nooit problemen met het alarm gehad.
Titel: Re: F7R 710
Bericht door: Blokvijf op 26 april 2024, 00:26:17
Zo, weer even wat tijd in kunnen steken in het alarm probleem. De zekeringenkast kunnen demonteren om te kunnen zien wat er met de draden van het alarmsysteem gebeurd die achter de zekeringkast verdwijnen. Vrij simpel. De twee paarse en de twee groene draden met elkaar verbinden. Starten lopen. De rest ven alle draden kan je doorknippen en isoleren. Met deze info hoef je dus je zekeringkast niet te demonteren. Het is te doen maar je bent er wel even mee bezig.
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev