Advertenties


Chiptunen 2.0 turbo

Gestart door paqbro, 7 februari 2008, 07:12:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paqbro

Heeft het zin om mijn 2.0 turbo (163 pk) te chiptunen.
Ik zie op internet bedrijven die 190 pk beloven.
Zin of onzin ?
Renault Mégane 3 RS250, cup onderstel , Recaro stoelen, Xenon verlichting, 19 inch velgen.

Erix

Turbo motoren chippen heeft een stuk meer zin dan een atmosferische motor chippen. Als de turbo motor goed gechipt wordt dan wordt de turbo-druk namelijk ook verhoogd en dit is erg goed voelbaar. Die 190pk is dus goed haalbaar  !-!
ZX-Audio · the finest audio products around

Timo Zuiderduin

Ik vermoed zelfs dat die 190 een beetje aan de zuinige kant is.
als je een bedrijf kan vinden die aan "chippen op maat" doet valt er waarschijnlijk wel meer uit te halen.

maar indien je dat doet zou ik eerst het in/uitlaatsysteem aanpassen zodat er nog meer winst te behalen is.

Nick Mattheus

en zeker ook zorgen dat dit redelijk blijft, zodat het blok, enzoverder dit wel aankan... ;)

enkel weet ik niet hoeveel dit juist aankan :neen:
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Timo Zuiderduin

voor het blok zal het vermoedelijk geen probleem zijn.

zorg alleen dat je de druk niet te hoog opvoert om de Turbo heel te houden.
eventueel een andere dumpvalve kan ook helpen.

paqbro

Bedankt voor de antwoorden !  !-!
Renault Mégane 3 RS250, cup onderstel , Recaro stoelen, Xenon verlichting, 19 inch velgen.

Christian de Vriend

Heb je al iets gedaan aan de motor?zoals een dumpvalve ect..?
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

paqbro

#7
Nee, hij is nog helemaal orgineel.
Heeft een andere dumpvalve alleen zin wanneer de turbocompressie hoger wordt ?
Renault Mégane 3 RS250, cup onderstel , Recaro stoelen, Xenon verlichting, 19 inch velgen.

matthew

Chippen kan goed,190 pk is wel haalbaar.Bij een turbomotor kun je ongeveer 20%vermogenswinst tellen.

Je hoeft niet zo zeer nog iets aan te passen.

Wat je wel echt moet doen (moet sowieso al bij turbo motor)GOED warmrijden duurdt meestal 10 tot 15 minuten voor de motorolie warm is(dus niet naar de motortemperatuurmeter kijken want die beweegt al gauw),en zeker 30sec nadraaien na een rit en een minuut na een pittege rij rit!
Ook de olie eerder verversen dan de 30000km ik zou naar 15000 of 20000km gaan.(ik zelf ga het om de 15000 doen).



Nick Mattheus

dus matthew, heb jij je rs ook al laten chippen? :q
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

matthew

Nee dat heb ik niet ik vind hem nog steeds snel genoeg

Christian de Vriend

Citaat van: paqbro op  7 februari 2008, 22:50:43
Nee, hij is nog helemaal orgineel.
Heeft een andere dumpvalve alleen zin wanneer de turbocompressie hoger wordt ?

een dumpvalve heeft altijd zin,het zorgt ervoor dat de opgebouwde druk tussen de turbo en de motor weg gevoerd wordt als je het gas los laat,hierdoor blijft de turbo draaien,als je het gas weer intrapt,pakt de turbo beter op,en heb je je volledige druk sneller tot je beschikking

kortom,standaard druk/turbo ja of nee,het maakt niet uit,een dumpvalve heeft altijd nut :)

en dan heb je zelfs 2 versies,de meeste gebruikte is het gene wat je vaak hoort,het beruchte afblaas geluid
de ander is een closed-loop valve,die gooit de druk weer voor de turbo,zodat de turbo nog langer op toeren blijft,dit is dus meer prestatie gericht.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Nick

Citaat van: matthew op  7 februari 2008, 23:00:17
Chippen kan goed,190 pk is wel haalbaar.Bij een turbomotor kun je ongeveer 20%vermogenswinst tellen.

Je hoeft niet zo zeer nog iets aan te passen.

Wat je wel echt moet doen (moet sowieso al bij turbo motor)GOED warmrijden duurdt meestal 10 tot 15 minuten voor de motorolie warm is(dus niet naar de motortemperatuurmeter kijken want die beweegt al gauw),en zeker 30sec nadraaien na een rit en een minuut na een pittege rij rit!
Ook de olie eerder verversen dan de 30000km ik zou naar 15000 of 20000km gaan.(ik zelf ga het om de 15000 doen).


Je hoeft hem niet elke keer na te draaien. De turbo van de RS spoelt automatisch na als je de motor uitzet. Je kan dit ook horen als je de motor uitzet. Daarom is een turbotimer bijvoorbeeld ook onnodig voor een RS.
Weet niet hoe dit bij een normale 2.0T is

matthew

Een turbo draaid na als je hem met hoge toerentallen hebt gereden en uit zet maar dat is dus niet goed,er is geen oliedruk meer en loopt die dus droog en dat houd die niet lang vol.Nadraaien dus!
Een turbo timeris dusook nog steeds handig want dan houd die oliedruk en dat heeft de turbo nodig olie om de boel te smeren.

Wat je misschien eventueel hoort als je je auto uitzet is de koelven van de airco dit is vaak bij climatronic als die op automatisch staat.

Christian de Vriend

Als je een GT turbo neemt (dus kogel gelagert) dan heb je van het warm en na draaien minder last.

voorbeeld

je hebt een t25 turbo (oliefilm smering)
en je hebt de gt25 (olie en kogellagers)

zoals je al kan verwachten,zijn de gt turbo's aanzienlijk duurder,andere voordeel is,is dat je heel vroeg al je max druk
tot je beschikking hebt.

Ik heb get een keer meegemaakt op een dynomeeting met een 5,die had een gt25 turbo,en die had al bij 2500 zn max turbodruk,terwijl bij een standaard turbo van een 5 die net op toeren begint te komen.

let wel,een vroegere spoeling heeft ook te maken welke turbo je neemt,hoe het spruitstuk is...dus ook beetje afhankelijk van meerdere factoren.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev