Advertenties


electrisch dak cabrio werkt niet

Gestart door kuivenhoven100, 16 februari 2009, 12:14:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kuivenhoven100

Alles doet het weer!!!!!!!!!!!!!!!!

dus mocht het dak van een meg cabrio ph1 niet werken en je hoort een ratelend geluid uit de pomp gewoon een revisie setje bestellen bij de dealer en voor 25 euro en een half dagje werk ben je klaar.
je haalt gewoon de pomp los, maar laat alle hydro slangen eraan houd hem op de kop zodat de olie eruit loopt schroeft 2 boutjes los haalt de 2 delen van elkaar af plaatst het nieuwe tandwiel en afdichtingsrubber erin schroeft het weer inelkaar en alles weer op zijn plek vast zetten. ontluchten hoeft niet dit doet het systeem automatisch, na 2 x open en dicht doen is alle lucht eruit en  werkt je dak weer als een nieuwe.

TIP nooit een electrisch dak handmatig bewegen zonder het kraantje op de pomp los te draaien!!!!!!!!!!!

bedankt voor de tips die ik gekregen heb, en ik hoop dat iemand ooit nog eens iets aan mijn beschrijving heeft.

groeten johan

rene1969

#16
Mijn dak wil niet meer dicht. Ik heb hem zonder problemen kunnen openen (elektrisch).  Alleen toen ik het dak dicht wilde doen, ging de dekplaat wel omhoog en schoof het dak 40 cm omhoog en stopte toen. Daarna helemaal niets meer. Als ik de knop voor het dak indruk om de kap dicht te maken hoor ik alleen de waarschuwingssignalen. De pomp hoor ik niet gaan. Er zit genoeg olie in en de accupolen heb ik al tegen elkaar gehad. Waar zitten eventuele zekeringen die ik kan controleren. Het dak heb ik wel weer handmatig dicht gemaakt via de draaiknop bij de pomp in de kofferbak, maar de dekplaat wordt niet vergrendeld. Is dit alleen door de renault-garage te verhelpen of heeft iemand nog handige tips?
Groeten René

kuivenhoven100

hoi rene

de dekplaat moet in het slot zitten voordat het systeem de pomp kan activeren, volgens mij moet je het kraantje op de pomp open zetten dan het dak aan de voorzijde open doen, en met zn 2en de achterste boog omhoog halen, als je dan de afdekplaat optilt zit er tegen de achterbank het slot, aan de onderkant hiervan zet een touwtje dat via het skiluik naar beneden loopt deze moet je even terug halen zodat de plaat weer in het slot kan vallen. Niet doordrukken, als je de plaat erop hebt liggen weer het knopje bij de pook gebruiken, en als het goed is trekt het slot de plaat weer naar beneden. JE eerste klacht lijkt mij dat 1 van de sleepcontactjes in het dak geen goed contact maakt, bij de dealer is wel een uitdraai te krijgen waar deze precies zitten ( erg lastig  uit te leggen)
hoop dat je er wat mee kan

groeten johan

rene1969

Bedankt voor de info maar had het idd al voor elkaar gekregen om de dekplaat te vergrendelen, op dezelfde manier als die je beschreven hebt. Vandaag langs de dealer gegaan om te vragen wat er loos kan zijn. Een monteur heeft even een paar dingen bekeken en uitgeprobeerd maar het niet voor elkaar gekregen. Hij moet dus toch uitgelezen worden en doorgemeten. Nu moet hij toch voor de APK aankomende week, dus kijken ze dat ook gelijk na.

rene1969

#19
Vandaag naar de dealer geweest voor de storing in mijn kap. Bij het uitlezen vonden ze geen storing. Daarna hebben ze verschillende delen losgemaakt en verbindingen doorgemeten en nu VERMOEDEN ze de hydrolische pomp. Dit vermoeden kost me nu 200 euro l-. De pomp zelf kost 2760 euro excl inbouwen.  8)7 Ik hoor de pomp ook niet ratelen zoals een paar berichten terug.
Heeft iemand nog een idee hoe ik de boel weer aan de praat krijg. Want anders helaas pindakaas doe ik het dak wel handmatig open en dicht voor dat bedrag.

Alvast bedankt.

M@ttie

je hoort de pomp niet ratelen maar hoor je m wel draaien....
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

matthew

volgens mij gaat er wel eens een tandwiel kapot dat wel te repareren is,maar het kan inderdaad zijn dat dit niet te repareren is en dan is een electrische jap heel mooi maar die pomp is echt zo f*ck*ng duur.

rene1969

Vandaag even mijn pomp uit elkaar gehaald om de motor te controleren. Het tandwiel is nog heel en als ik de motor direct op de accu aansluit draait hij mooi rond. Wat valt er nog meer te controleren? Waar zitten evt. zekeringen voor de kap. Wordt nu wel heel mooi weer en wil toch kijken wat ik zelf nog voor elkaar kan krijgen. O ja zodra ik de auto op contact zet begint het alarm van de kap al te piepen. Wie heeft suggesties.

René

rs50jochem

Mogelijk ontgrendeld de klep niet goed.. Even in je kofferbak het palletje bedienen (zie je boekje ;) )..

rene1969

#24
Zowel met vergrendelde positie als met ontgrendelde positie van de dekplaat werkt de kap niet. Relais doorgemeten en op alletwee de relais dezelfde waarden gemeten op alle pennen. (Lijkt me onwaarschijnlijk dat deze allebei kapot zijn.) Zit er in het zwarte kastje links in de kofferbak waar alle bedrading op aangesloten zit soms nog een zekering? Dan kan ik daar morgen naar kijken. Doordat de pomp niet wordt aangestuurd (er komt geen spanning op) werkt er niks meer. Op de dikkere bedrading die van de accu(?) afkomt staat wel 12 volt. Het boekje heb ik natuurlijk als eerste gelezen maar hielp me niet verder.


kuivenhoven100

ha Rene,

ik vermoed dat je toch eerst naar de contacten in je kap moet kijken, als 1 van deze geen goed contact heeft gaat er meteen iets piepen als je de vergrendeling los maakt.
Je pomp krijgt dan ook geen signaal om open of dicht te gaan op de achterste boog zitten er 2 en bij het slot van de afdekplaat .
Ik denk dat je daar toch eens de bekleding weg moet halen en goed moet kijken, bij mij had de "vakkundige "dealer daar ook iets scheef getrokken!


rene1969

Hij begint al met piepen zonder dat ik de vergrendeling losmaak. Dus als ik de auto alleen nog maar op contact zet.

kuivenhoven100

stopt het piepen zodra je gaat rijden of blijft het door gaan?


rene1969

Vandaag weer even mijn kap nagelopen. Nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat de switch die in de achterboog zit helemaal niet vastzat op het punt waar die op vast hoort te zitten. Deze weer vastgezet en nu draait de motor van het slot weer, en bouwt de pomp weer druk op. Dit hadden ze met die drie uur zoeken bij de dealer toch ook moeten zien?????????
Nu weer kijken wat er nog meer loos kan zijn. De kap en de afdekplaat werken nog niet maar in ieder geval lijkt mij dat het hydraulische systeem in orde is. Dit in tegenstelling wat de dealer beweerde.

Als ik de auto gestart heb houd het piepen op.

M@ttie

Ja die gaat inderdaad wel vaker los, ik doe als zo'n megane cabrio voor onderhoud komt er standaard een ty-wrap omheen...
Is wel het kraantje op de pomp zo gedraaid dat die druk op kan bouwen, dus dat die uit handbediende modus is gehaald...
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev