Advertenties


controle wiellager voor

Gestart door Megafun, 17 oktober 2017, 20:12:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Megafun

een vraag aan de echte monteurs en keurmeester op dit forum.
Mijn garage beweert dat ze kunnen constateren dat de voorwiellager kapot zijn door het voorwiel rond te draaien en aan de veer van de schokbreker te voelen.
Dit resulteert in afkeur van de APK.
Conclusie de beide wiellagers vervangen.
Wie geeft mij een duidelijk antwoordt of dit mogelijk is?

mark

Ja dat is de manier waarop dit gecontroleerd word.
Het lager moet voelbaar of hoorbaar zijn om afkeur te zijn.
Dat is hier dus het geval.

Megafun

hoe kan je dit voelen aan de veer met een voorwiel aandrijving? Je hebt te maken met aandrijfas en bak die toch ook weerstand geven?

mark

Als een wiel lager echt ver heen is, kun je duidelijk een trilling voelen als je de veer vast pakt.
Laat je megane ergens anders keuren als je jouw garage niet vertrouwd.  ;)

Jacques

Als je handig bent is het goed te doen om de wiellagers te vervangen, zeker voor een megane 1 (waarbij de schokbreker met twee bouten aan de fusee is verbonden). Ik hoor het wel als je uitleg wilt.

mark29

Als je twijfels hebt. Laat die monteur het eens aan je voelen en vergelijken met een andere auto. Dan heb je een beeld.
Wiellager kapot voel je vaak duidelijk aan een veerpoot trillen.

Megafun

bedankt voor het antwoordt maar ik ben zelf monteur geweest en werk nu als adviseur bij een dealer daar kwam de werkplaats-chef met de opmerking dat beide voorwiellagers  van de auto van een klant kapot waren en dat dit afkeur was. Dit kon hij voelen aan de veer van de voorpoot. Dit is natuurlijk ge### want er zitten meer trillingen in de aandrijving bij een voorwiel aandrijving. Ook zit de veer nog met een rubber op de voorpoot. Als het lager kapot is voel je dat via beweging aan het wiel of je hoort het met rijden. Er is uiteindelijk ook maar 1 lager vervangen en hij is apk goedgekeurd.
Zo wordt de klant dus besodemieterd ( € 440.- ) door onkunde van de keurmeester en dan nog werkplaats chef ook. Jij wil je auto echt niet bij ons in de garage brengen voor reparatie.
jammer dat er verder geen reacties zijn.

mark29

Wat jij wil.

Gaat anders maar een apk keurmeester diploma halen. Dan zie je dat jouw theorie de prullenbak in kan.

mark

Als je bij een auto met goede wiel lagers een slinger aan het wiel geeft, voel je bijna geen trillingen in de veer.

Blijf gewoon lekker achter je bureautje zitten, en laat de monteurs gewoon hun werk doen. >:(

RobScénic

Je werkgever zal ook heel erg blij met je zijn of niet? Voelt een beetje als een wraakactie van een gefrustreerd persoon....
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev