Advertenties


Tuning en brandstofverbruik

Gestart door Leemhuis, 31 december 2016, 14:34:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leemhuis

Ik heb al een aantal topics voorbij zien komen over tuning van TCE motoren. Wat mij in de verhalen wel aanspreekt is niet zozeer het extra vermogen en koppel, dat heb ik al genoeg met een TCE180, maar de extra soepelheid van de motor bij lagere toerentallen.
Wat ik me wel afvraag is wat de consequenties zijn voor het brandstofverbruik. Zijn er Megane rijders met een getunde TCE180 die daar gegevens van hebben en dat willen delen?
Een andere vraag die opkomt is of het een voordeel voor een getunde motor is om RON98 brandstof te tanken i.p.v. Euro95, en zo ja wat is het voordeel? Een beter lopende motor? Lager verbruik? Of maakt het niets uit?

Groeten,

Erik
Mégane 3 GT hatchback 2010 (2014-2020)
Mégane 4 GT hatchback 2017

Stefan

Ik heb een gechipte TCE 180 en houd al jaren het verbruik bij in een app
Voordat de auto gechipt was, reed ik gemiddeld zo'n 9,5l/100km
Nu met tuning (en meer vermogen / koppel / etc) staat het gemiddelde op 9,6l/100km
Scheelt uiteindelijk gemiddeld dus niks.
Maar je gebruikt het toegenomen vermogen ook weer meer, dus eigenlijk heb je meer "lol" voor hetzelfde geld/verbruik zegmaar.
Op zeer lange stukken, vakantie kilometers bijvoorbeeld, zie je wel dat er wat zuiniger als voorheen gereden kan worden, mits je natuurlijk je rechter voet weet te bedwingen op de snelwegen.. Y ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Leemhuis

Oeps, dat laatste is wel een probleem, zeker op de duitse autobahn
Maar bedankt voor de info Stefan.
Mégane 3 GT hatchback 2010 (2014-2020)
Mégane 4 GT hatchback 2017

Stefan

Ja, dat is meestal het grootste probleem he Y ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Marvin tce 180

Ik zit ook rond 9,6 l op de 100 km met het verbruik, alleen ik tank wel bp 98 ultimate en daar is de auto ook op afgesteld.
Megane Estate GT-Megane 4 RS

Stefan

Ik tank altijd v power bij de shell.
Nooit gewone euro 95
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Tedo

Ik ook, of Esso supreme. Is trouwens geen RON 98.

Bastian91

Wat hier boven gezegd is inderdaad. Brandstof gebruik zelfde alleen voor mij duurder omdat mij verteld is dat 98 beter is en dat heb ik maar voor waarheid aangenomen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev