Advertenties


meer vermogen

Gestart door deWess, 27 juli 2005, 17:45:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meganez

Leuk zo'n turbo project

vriend van me is hier ook al 1,5 jaar mee bezig en ik heb hem alles van begin af aan op zien bouwen.

Een swift 1.3 gti, hij is met een spuitbus zwart gespoten omdat hij af en toe moet testrijden, en met ongespoten bumpers val je eerder op, maar hij moet dus nog helemaal strak gemaakt worden.





Strak maken van de auto gebeurd nog door een spuiter.

En het extreme deel van het project





Er zit een zeer dikke turbo op, en heel het blok is, veelal met de hand, aangepast voor de turbo. Heel de kop is aangepast, andere zuigers voor lagere compressie ed. In en uitlaatpoorten met de hand met schuurpasta bewerkt, kleppen laten slijpen, subframe aangepast om het luchtinlaat circuit zo effecient mogelijk te laten verlopen en heel de kabelboom is er uit getrokken en er is een volledig zelf te programmeren computer geplaatst. Uiteraard andere remmen, koppeling, vliegwiel enz. Komt daalijk ongeveer 250 pk uit op 700 kilo auto..

En alles is zelf gedaan op het vlakken van de kop en uithonen van de cilinderbussen na.

Hier een lijstje van zijn forum:

These are the mods:
rebuilt engine with new bearings, seals etc.
- light polished intake ports
- modified cilinderhead heavy ported exhaust and combustion chambers,further polished
- regrind valves (30/45 for better flow) and bigger seats with 1mm (polished)
- low compression pistons 75mm with chrome rings further polished (turbine tech)
- o-ringed engine
- equel lenght manifold designed for the twin scroll purpose of the turbo, ceramic coated (turbine tech)
- ihi vf38 twin scroll, titanium axle, ball bearings
- stainless steel supply lines turbo (water and oil) (turbine tech)
- left side intake manifold, ported and polished (turbine tech)
- 55mm throttle body (turbine tech)
- large aluminium front mounted intercooler (polished)
- aluminium 2.25" chargepiping (polished) with mandrel bents en silicone couplers
- vitara headgasket
- hks ssqv bov
- underdrive pully
- msd blaster 2 coil
- magnecore 8.5mm spark plug wires
- chrome oil catch can
- nissan 200 sx injectors flowing about 345cc (plug & play)
- mk1 fuel rail
- fuel press regulator
- walbro 255l/h pump
- ACT 4-pucket clutch
- stainless steel intake filter
- aluminium oil cap
- Mocal oil cooler with thermostat with stainless steel lines
- Oil filter relocation kit with stainless steel lines
- upper strut bar
- underbrace body (turbine tech)
- whole new exhaust built from scratch, first part 2.5", second part 2" from thick stainless steel (to keep gass velocity)
- wideband lambda from wbo2.com, newest version
- custom dashboard with digital oil,water temperature, digital oil pressure, analoge boost & rpm, standard fuel and speed gauge, digital wideband lamda, all in the standard dashboard, relocated the wiring a the back
- standalone ecu, adaptronic with map sensor & air temperature correction, with features like boost control, launch control and traction control
- forge bleedvalve and electronic boost controller from standalone, running parallel
- made chassis stronger

Hier nog wat beter pics
http://www.cardomain.com/ride/483184

Citaat van: Dirk Kuipers op 19 april 2007, 10:12:26
Ik ben al even wat info aan het verzamelen. Omdat ik een vrij grote motor heb (2.0 16v) moet er ook een aardig grote turbo op. Het probleem is dan dat je ook last kunt hebben van een te groot turbo gat. Een kleine turbo heeft hier minder last van.

Jij hebt niet per defenitie een grote turbo nodig omdat je een grote motor hebt hoor, zeker niet als je maar op 0,5 bar wil gaan rijden (wat overigens niet echt veel is). Het voordeel van een kleine turbo is inderdaad dat deze wat eerder op spoelt, en dat je er wat minder vermogen uit haalt, maar als je meer vermogen wil stel je de turbodruk gewoon wat hoger af.

Alleen als jij denkt dat je met een kleine turbo niet voldoende vermogen er uit kan halen zou ik voor een grotere gaan, en dan kan je kijken naar bijvoorbeeld een vnt. Deze turbo's zijn variabel in geometrie waardoor ze toch snel opspoelen (dus kleiner turbogat) en toch heel veel lucht je cilinder in kunnen pompen (dus veel vermogen). Deze turbo's alleen kosten echter wel al minimaal 700 tot ongeveer 1200 euro.

Wat ik denk dat er aangepast moet worden is:
-een niet al te grote turbo
-zeer goede weg bedenken om je olie naar je turbo te voeren en af te voeren
-zuigers (lage compressie zuigers)
-koppeling en drukgroep
-onderblok uitboren (voor lagere compressie)
-injectoren/benzienedruk regelaar
-uitlaatspruitstuk laten lassen met flensen voor de turbomontage
-volledige uitlaatsysteem met een stuk grotere diameter
-ander inlaatsysteem met intercooler (mits goed geplaatst hoeft dit geen hele grote te zijn, maar dat ziet er wel stoer uit)
-dump valve of blow off valve
-remmen
-motormanagement aanpassen afhankelijk van deze aanpassingen montage van andere map sensor en/of luchtmassameter.

en dan nog wat kleine dingetjes zoals je bougies, op bezine met ron getal 98 of hoger gaan rijden enz. enz. en dan zal ik vast nog wel een aantal belangrijke dingen vergeten zijn.

Ik zou geen dikkere koppakking plaatsen omdat deze er dan ook eerder uit wordt geblazen. Ook moet je geen andere nokkenassen nemen, want met ander nokken assen zullen je kleppen langer open blijven staan. Je uitlaatkleppen zullen al warmer worden door de turbo maar daar komt bij dat je kleppen gekoeld worden via je cilinderkop en als ze open staan krijgen ze geen koeling, dus als ze langer open staan worden ze nog warmer en dat zullen ze niet fijn vinden.

optioneel is dan nog
-optimaliseren cinlinder kop door bleuprinten (bijwerken in en uitlaatpoorten en evt koelkanalen)
-kleppen in een andere hoek laten slijpen voor een betere flow (en koeling)
-volledig zelf te programmeren computer
enz enz

Je kan het zo gek maken als je wil, afhankelijk van je budget.


lúk

dat is eg ziek  8)7 dan vlieg je over de weg  8)

Dirk Kuipers

Hey nils,

Leuke reactie! Heeft die vriend van jou niet teveel PK's voor dat gewicht?

CiteerIk zou geen dikkere koppakking plaatsen omdat deze er dan ook eerder uit wordt geblazen.
Ik denk wel dat ik dit ga doen. Iedereen raad mij dit namelijk aan.

CiteerOok moet je geen andere nokkenassen nemen
Dat vertelde MBCarperformance inderdaad ook.

Ook heb ik te horen gekregen dat mijn blok in principe al gebouwd is voor een turbo, en je er niet al te veel meer aan moet veranderen. Toen men dit motorblok ontwikkelde dacht men dat hier een turbo op komen moest. Dit is later echter toch niet doorgegaan, alleen is de setup van het (onder)blok wel in takt gebleven.

Citeer-een niet al te grote turbo
Ik wil toch wel graag een middel tot grote turbo nemen. Dit wordt dan inderdaad wel een hybride Turbo, waardoor je inderdaad minder erg last hebt van een turbogat. In principe wil ik eerst op 0,5 bar rijden, maar je weet natuurlijk niet wat je daarna nog wilt.. ;)
Als je echt op veel meer bars rijden gaat, dan krijgt je blok er echter ook wel een dreun van. Ik wil m'n blok echter niet in een jaar kapot rijden. Als ik bv op 1,5 bar rijden ga, moet ik nog veel meer aanpassen waarschijnlijk.

Citeer-dump valve of blow off valve
Dat zeker weten!! ;)


Een vriend van mij is overigens ook een turbo aan het bouwen op een heel licht auto'tje.
http://www.cinquecentoclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1396&postdays=0&postorder=asc&start=0
Alleen deze staat nog stil.

Meganez

Citaat van: Dirk Kuipers op  6 juni 2007, 09:57:02
Hey nils,

Leuke reactie! Heeft die vriend van jou niet teveel PK's voor dat gewicht?


Best wel, daarom heeft hij er ook een sper differentieel op gezet, dit scheelt aanzienelijk. Kost alleen ook een hoop geld.

LVD

en toch, zou ik als je eenmaal aan dit project begint, een programeerbare injectie nemen. gezien een normale 16v computer niet geprogrammeerd kan worden, moet je al een andere mapsensor.
Voor rond de 1000 euro heb je een vrij compleet systeem, maar dan heb je wel wat. Je hebt bv een DTA S60, die zijn gericht op het gebruik met turbo motoren. je kan je injectie nauwkeurig afstellen, waardoor je er zeker weten veel meer vermogen uit haalt, je kan je motor veilig afstellen, waardoor je de levensduur ook wat langer kan houden.
groot voordeel is ook, mocht je eens naar de garage moeten voor bv. apk, je kan met je injectie, door lambda adjustments, heel gemakkelijk je lambda naar beneden halen, waardoor de keuring ook geen enkel probleem geeft.
Wat ik zelf erg mooi vindt, is dat je bv ook traction control hebt erop, gezien je nu al aangeeft 200+ pk wilt, is dat best makkelijk op een voorwielaangedreven auto Y

ik ben erg benieuwd naar je project, gezien het feit ik zelf ook al erg lang met het idee in mn hoofd rond loop !-!

Dirk Kuipers

Ik heb van horen en zeggen dat er in scandinavie 2.0 16v blokjes rondrijden met 700+ PK's.
Ach ja, dan moet je wel heel wat centjes erin pompen, en volgens mij bijna alles ook wel aan passen.

Citeerik ben erg benieuwd naar je project, gezien het feit ik zelf ook al erg lang met het idee in mn hoofd rond loop
Hou op! :P Als ik het er straks op heb zitten, wil ik wel de enigste blijven natuurlijk!! :) hahahaha

Maarre, mijn planning is pas in de winter. Dus het duurt nog wel even hoor. ;)
Eerst wil ik straks een paar maanden genieten van hoe hij er nu bij staat.

Meganez

Citaat van: LVD op  6 juni 2007, 20:59:34
en toch, zou ik als je eenmaal aan dit project begint, een programeerbare injectie nemen. gezien een normale 16v computer niet geprogrammeerd kan worden, moet je al een andere mapsensor.
Voor rond de 1000 euro heb je een vrij compleet systeem, maar dan heb je wel wat. Je hebt bv een DTA S60, die zijn gericht op het gebruik met turbo motoren. je kan je injectie nauwkeurig afstellen, waardoor je er zeker weten veel meer vermogen uit haalt, je kan je motor veilig afstellen, waardoor je de levensduur ook wat langer kan houden.
groot voordeel is ook, mocht je eens naar de garage moeten voor bv. apk, je kan met je injectie, door lambda adjustments, heel gemakkelijk je lambda naar beneden halen, waardoor de keuring ook geen enkel probleem geeft.
Wat ik zelf erg mooi vindt, is dat je bv ook traction control hebt erop, gezien je nu al aangeeft 200+ pk wilt, is dat best makkelijk op een voorwielaangedreven auto Y

ik ben erg benieuwd naar je project, gezien het feit ik zelf ook al erg lang met het idee in mn hoofd rond loop !-!

Ik zal is vragen wat die maat van me voor computer heeft, die is namelijk volgens mij wel iets goedkoper. Van horen zeggen weet ik dat deze computer sowieso de volgende functies heeft.

- Je kan er een wide band lambda sensor op aansluiten. Een normale lambda geeft alleen maar aan of je boven of onder een stoichiometrisch, dus perfecte, verbranding zit (de verhouding tussen lucht en brandstof is 1:14,7 dus je lambda is precies 1). Een wide band lambda geeft precies aan hoeveel je boven of onder die lambda = 1 zit. Deze computer heeft een self learning mode waarmee hij aan de hand van de lambda sensor zelf probeert uit te rekenen hoeveel brandstof er ingespoten dient te worden. Dit is erg handig als je gaat beginnen.
- Hij heeft ook traction control en launch control.
- Je kan verschillende programma's opslaan en simpel wisselen waardoor je dus ook altijd door de keuring heen kan komen en je er bijvoorbeeld een zuinige stand op kan zetten als je even een maandje geen zin hebt 3 keer per week bij de pomp te staan.
- Hij heeft heeel erg veel mogelijkheden om de hoeveelheid in te spuiten brandstof uit te laten rekenen. Dit gaat altijd aan de hand van het toerental, maar dit kan dus in combinatie met het inlaatdruk signaal (map) of met de waardes van een luchtmassameter (maf) en zo nog een aantal dingen, je hebt dus best veel vrijheid in je keuze hierin.

Dirk Kuipers

CiteerIk heb de 2.0 16v vandaag gekocht, en ik moet zeggen dat hij echt een STUK sneller is dan de 2.0 8v... Phoeh, wat scheelt dat een berg zeg..
Heerlijk!!!!!!!!!

Voorlopig ben ik hier wel weer even blij mee!!!

Citeermaar mischien eerst eens met een 2l-16v rijden.
voordat je daar extra energie gaat steken...

Tijd is weer aangebroken om dit topic omhoog te halen!!!!!!
_o_ 8)7


Citeer@Dirk   Op Gronau stond een 2.0 8v met een g lader is dat iets als hobby project http://home.planet.nl/~cijs0029/meetingpictures/imagepages/image106.html
Die link werkt niet meer. Is er ergens anders informatie over deze megane te vinden??

Mijn ideeen zijn toch weer wat veranderd..
Mijn gevoel gaat op dit moment meer naar een supercharger (compressor) i.p.v. een turbo...

Ik ben al wel veel aan het omkijken. Ook dit topic weer even helemaal doorgelezen. Toch wel nuttig zo, een topic waar gediscussieerd wordt over meer vermogen.. Nuttig en zeker leerzaam.

Wellicht kunnen we dit voortzetten? ;)

Wat is er bij een supercharger allemaal nodig?
De charger komt op je riem die hem aandrijft als ik goed heb begrepen..
Hier een foto van mijn motor:

Is de indeling van mijn motor dan wel ideaal? Want volgens mij zit het juist daar al helemaal vol..

Iemand nog tips waarmee je bij een charger rekening moet houden?

Hoop op weer wat discussies!!! :P

Dirk Kuipers

#158
Dit topic nog maar eens omhoog halen...
Ik bedoel, een topic als deze is best leerzaam als je hem helemaal door leest.

CiteerJe hebt bv een DTA S60, die zijn gericht op het gebruik met turbo motoren. je kan je injectie nauwkeurig afstellen, waardoor je er zeker weten veel meer vermogen uit haalt, je kan je motor veilig afstellen, waardoor je de levensduur ook wat langer kan houden.
Inderdaad, de DTA S60 komt nu ook op mijn auto.
Wel moet je ook rekening houden met een nieuwe kabelboom en rollebank uurtjes.
Vrijdag gaat mijn auto weg, en hoop hem dan over een paar weken dus rijdend terug te krijgen...
Spannend!! :P
Voordeel van dit systeem is trouwens ook dat je de geschiedenis kunt bekijken... Als je motor het niet meer doet, hoef je niet te zoeken en bekijk je de logs gewoon waar het mis gaat.
Daarnaast kun je deze altijd weer anders programmeren, dus een andere setup of meer compressie is qua software nu iig geen probleem meer.

Zijn er nu inmiddels ook al andere mensen die met het idee met meer vermogen rond lopen in een coupé?

parzival

wat loopt er dan voor rooie slang ? links van je motor ?

Dirk Kuipers

Dat is een kabel van de dynamo (die toen nog op die positie zat) naar de accu. Origineel loopt deze van de dynamo naar de startmotor, naar de accu. Deze moest ik ander leggen i.v.m. een scheidingsrelais voor mijn tweede accu achterin.
Heeft dus niets te doen met meer vermogen. ;)

Ben je ook opzoek naar meer vermogen? of?

parzival

nou ietsjes meer zou niet zo vervelend zijn.. maar geen zin in gedoe.. en aangezien mijn vriendin er vnl in rijdt.. en mijn Nissan QQ genoeg power heeft.. ik was iig niet van plan om complete turbo's of donor motoren te gaan gebruiken

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev