Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: deWess op 27 juli 2005, 17:45:55

Titel: meer vermogen
Bericht door: deWess op 27 juli 2005, 17:45:55
hoi ik heb een megane coupe uit '96 een 2.0 8v

is er voor dit model met deze motor wat te doen om wat meer vermogen te krijgen? (meer pk's)

en kan het kwaad?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Christian de Vriend op 27 juli 2005, 18:25:20
waar wil je beginnen?er is genoeg te doen.

deze dingen heb ik met mn 1.6e gedaan,as zaterdag gaat er een benzinedruk regelaar in,je hebt geen grote pk winst,maar hij er zeker wel feller op.

-filter systeem
-bougiekabels
-bougies
-uitlaatspruitstuk
-katvervanger
-middendemper vervanger
-Sportdemper
-benzine druk regelaar (van Weber)

Of het kwaad kan?ligt er aan hoe je de motor behandeld,netjes warm rijden,niet te veel toeren laten draaien ect.....
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 27 juli 2005, 21:19:11
je kan hem laten chippen maar dit levert heel weinig winst op voor je geld! behalve als je een turbo hebt!

Ik zou eerst met uitlaatsysteem en luchtfilter beginnen.
maar je kan geloof ik ook een powerbox erop zetten,.. een turbo,.. etc. etc. er zijn vele dingen mogelijk maar deze kosten over het algemeen vrij veel geld.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Christian de Vriend op 27 juli 2005, 21:40:05
chip zou wel kunnen,maar dan moet je ervoor veel aanpassen,en een vrij programeerbare chip nemen,zo kan je alles optimaal instellen
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: coupe-monte-carlo op 27 juli 2005, 21:41:46
Citaat van: Christian op 27 juli 2005, 21:40:05
chip zou wel kunnen,maar dan moet je ervoor veel aanpassen,en een vrij programeerbare chip nemen,zo kan je alles optimaal instellen

en dat kan niet op elke megane computer .
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Meganez op 28 juli 2005, 17:40:23
Een 16v kop er op zetten  ;D

haal je nog het meeste er uit.

Als dit te duur is kan je beter beginnen met het blokkie wat meer en koelere lucht te geven, dit kan o.a. dus met een airbox of openluchtfiltersysteem met het luchtfilter op een plek waar het koele lucht vandaan kan halen (bij de voorbumper in de buurt) In koelere lucht zit namelijk meer zuurstof = meer powerr..

Nou kan je blok wat beter inademen, maar nu is 't ook fijn als tie wat beter uit zou kunnen ademen,
hier valt de meeste vermogenswinst te behalen door een ander spruitstuk te monteren, deze zijn op de markt voor de 2.0L 8v. Deze komt dan wel beter tot zijn recht als je ook een katvervanger monteerd, en als laatst kan je de pijp vanaf de kat. tot de einddemper nog vervanger voor eentje met een grotere diameter inclusief een freeflow einddemper (dus eentj zonder schotjes er in enzo maar waar je zo doorheen kan kijken) Als je de middenpijp vervangt zou ik er dan WEL voor kiezen om er eentje met een demper te nemen, want met een katvervanger en freeflow einddemper maak je al een flink kabaal, en het vermogensverlies van zo'n middendemper is te verwaarlozen..

Verder valt er nog een hele hoop te tunen, op fijnere manieren enzo, maar dan moet de auto ook weer op maat afgesteld (gechipt) worden. Als je hier interesse in hebt kan je beter gewoon meteen een 16v kop er op zetten of beter nog een 16v aanschaffen (ivm de betere wegligging)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: MB82 op 28 juli 2005, 22:25:52
turbootje monteren! :D ;D
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: deWess op 29 juli 2005, 18:19:04
Citaat van: Christian op 27 juli 2005, 18:25:20
waar wil je beginnen?er is genoeg te doen.

deze dingen heb ik met mn 1.6e gedaan,as zaterdag gaat er een benzinedruk regelaar in,je hebt geen grote pk winst,maar hij er zeker wel feller op.

-filter systeem
-bougiekabels
-bougies
-uitlaatspruitstuk
-katvervanger
-middendemper vervanger
-Sportdemper
-benzine druk regelaar (van Weber)

Of het kwaad kan?ligt er aan hoe je de motor behandeld,netjes warm rijden,niet te veel toeren laten draaien ect.....


wat is het nu van een uitlaatspruitstuk en naar watvoor iets moet je dan kijken?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Meganez op 29 juli 2005, 20:57:58
Citaat van: deWess op 29 juli 2005, 18:19:04
wat is het nu van een uitlaatspruitstuk en naar watvoor iets moet je dan kijken?

???
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: crazyman op 30 juli 2005, 14:13:18
Citaat van: deWess op 29 juli 2005, 18:19:04
wat is het nu van een uitlaatspruitstuk en naar watvoor iets moet je dan kijken?

Als je het echt wil begrijpen kan je beter dit stukje nog een keer lezen, staat het eigenlijk vrij duidelijk uitgelegd.


Citaat van: Meganez op 28 juli 2005, 17:40:23
Een 16v kop er op zetten ;D

haal je nog het meeste er uit.

Als dit te duur is kan je beter beginnen met het blokkie wat meer en koelere lucht te geven, dit kan o.a. dus met een airbox of openluchtfiltersysteem met het luchtfilter op een plek waar het koele lucht vandaan kan halen (bij de voorbumper in de buurt) In koelere lucht zit namelijk meer zuurstof = meer powerr..

Nou kan je blok wat beter inademen, maar nu is 't ook fijn als tie wat beter uit zou kunnen ademen,
hier valt de meeste vermogenswinst te behalen door een ander spruitstuk te monteren, deze zijn op de markt voor de 2.0L 8v. Deze komt dan wel beter tot zijn recht als je ook een katvervanger monteerd, en als laatst kan je de pijp vanaf de kat. tot de einddemper nog vervanger voor eentje met een grotere diameter inclusief een freeflow einddemper (dus eentj zonder schotjes er in enzo maar waar je zo doorheen kan kijken) Als je de middenpijp vervangt zou ik er dan WEL voor kiezen om er eentje met een demper te nemen, want met een katvervanger en freeflow einddemper maak je al een flink kabaal, en het vermogensverlies van zo'n middendemper is te verwaarlozen..

Verder valt er nog een hele hoop te tunen, op fijnere manieren enzo, maar dan moet de auto ook weer op maat afgesteld (gechipt) worden. Als je hier interesse in hebt kan je beter gewoon meteen een 16v kop er op zetten of beter nog een 16v aanschaffen (ivm de betere wegligging)


ik zou het niet beter kunnen uitleggen in ieder geval.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: wess op 30 juli 2005, 18:01:04
Citaat van: Remko de W. op 30 juli 2005, 15:47:38
meer vermogen...sparen voor grotere motor... ;) ;D

en aandrijving
en kabelboom
en remmensysteem
en computer
en chassis
en uitlaatsysteem
en ophanging

en veel te veel

je kan dan beter voor een auto gaan zoeken met veel vermogen.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: EbOoZ op 30 juli 2005, 18:03:02
Maarum, is het uberhaubt een optie om je 1.6e te laten chiptunen?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: wess op 30 juli 2005, 18:12:33
voor de 6pk extra, kans lopen dat je blok in elkaar loopt. lijkt mij niet echt interresant
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: EbOoZ op 30 juli 2005, 18:19:18
Zo'n vermoeden had ik al ;D
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 30 juli 2005, 18:46:56
zoals eerder al aangegeven, chippen heeft alleen meer nut als je er ook een turbo op hebt zitten, bij de 1.8 20vt motor in de seat leon bijv kan je zonder al te veel moeite van 180PK naar 220 gaan!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: EbOoZ op 30 juli 2005, 21:30:39
Dat zijn leuke verschillen ;D. Ach... vindt het wel best zo.
Als ik nog eens een nieuwe auto ga kopen denk ik wel om de power, dat was ik bij deze vergeten (was onder de indruk van de looks ;))
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 30 juli 2005, 21:56:57
Citaat van: Danny "EbOoZ" op 30 juli 2005, 21:30:39
Dat zijn leuke verschillen ;D. Ach... vindt het wel best zo.
Als ik nog eens een nieuwe auto ga kopen denk ik wel om de power, dat was ik bij deze vergeten (was onder de indruk van de looks ;))

En terecht, ik ben met deze wagen ook puur voor de looks gegaan en vanwege het open dak.
als ik er nu over nadenk had ik toen beter gelijk een 2.0 16v moeten kopen! maar ja,... 1.6'je rijdt op zich ook best wel lekker rap door.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Tuned op 2 januari 2006, 21:57:52
ik zal mijn vraag maar in dit topic stellen
om meer vermogen uit de megane te halen, en dan niet een hogere top snelheid maar meer koppel, zou een kompressor (supercharger) dan een optie zijn?

en is dat mogelijk op een kleinere megane motor zoals mijn 1.6 8 klepper?
wat ik al zeg het hoeft geen enorm toename van pk`s te zijn gewoon meer koppel zodat je sneller weg bent..
iemand hier ervaring mee en is dit net zo een dure grap als een turbo?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 2 januari 2006, 22:00:44
ben bang dat je dan ook enkele aanpassingen aan je blok zal moeten doen.
zuigerstangen etc. zijn hier hoogstwaarschijnlijk niet tegen bestemd.

maar goed,.. I aint no expert. maar ben bang dat zoiets hoe dan ook een dure grap wordt!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Robert yellowDevil op 2 januari 2006, 22:57:40
Citaat van: Meganez op 28 juli 2005, 17:40:23
Een 16v kop er op zetten? ;D


Dit kan niet, ivm de spoelpoorten van je koeling, en de aansturing van je nokkenas komt niet overeen met dat van een 8 klepper, en de gaten om je kop vast te bouten op je onderblok komen ook niet overeen.

lijkt mij dan, heb ook wel es geinformeerd naar een 16v kopje maar dat past gewoon simpel weg niet.


Een turbootje met lage druk is gewoon het makkelijkst, niet voor die super pk's, maar gewoon om wat meer koppel zodat hij wat makkelijker en smeuiiger door de versnellingen heen loopt en wat sneller weg is bij het stoplicht :D


Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Meganez op 3 januari 2006, 00:05:35
Citaat van: Dave op  2 januari 2006, 21:57:52
ik zal mijn vraag maar in dit topic stellen
om meer vermogen uit de megane te halen, en dan niet een hogere top snelheid maar meer koppel, zou een kompressor (supercharger) dan een optie zijn?

en is dat mogelijk op een kleinere megane motor zoals mijn 1.6 8 klepper?
wat ik al zeg het hoeft geen enorm toename van pk`s te zijn gewoon meer koppel zodat je sneller weg bent..
iemand hier ervaring mee en is dit net zo een dure grap als een turbo?

1. Ik vraag me af of je er de ruimte voor hebt..

2. Er moet zeker een hoop aangepast worden, en als je het goed wil hebben moet je wagen dan ook gechipt worden.

3. Je hebt niks meer aan je gas systeem omdat je verdamper het toch niet aankan om meer gas te leveren bij een hogere vullingen, uiteraard kan dit aangepast worden met een bijna compleet nieuw gassyteem helemaal afgesteld op jouw auto (chiptunen voor gas) grotere verdamper enz maar dan ben je nog eens 1500 euro extra kwijt..

En nut zal het wel hebben omdat je 1.6 constant over dat extra koppel beschikt, als je de juiste compressor hebt want vergeet niet dat een compressor ook vermogen nodig heeft. De compressor van een dikke mercedes heeft bijvoorbeeld minimaal 150 pk nodig om uberhaupt te kunnen werken
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Jesse op 4 januari 2006, 10:15:35
Kijk anders is op deze site http://www.dp-engineering.nl/ doen ook veel Saxo's en Peugeot voorzien van een turbo.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: EyesOnly op 4 januari 2006, 10:22:40
Een turbo kit voor de 1.6e is er wel maar daar hangt een prijskaartje van +?5000 aan :D
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: mickeynox op 4 januari 2006, 12:04:38
Dan kan je er beter gewoon een renault 5 gtt bij kopen  :)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: EyesOnly op 4 januari 2006, 12:07:56
gadver...oude rommel :) :)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: ForeverYoung op 4 januari 2006, 12:48:14
Megane 1.6 turbo zou wel harder moeten gaan dan een standaard 5 GT Turbo... een 5 GTT is een 1.4 met turbo, zou je de M?gane 1.6 turbodruk flink opschroeven dan ga je dus de 5jes voorbij denk ik..

Misschien als ik nog eens 5000 euro kan missen, leuk projectje >:D
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Greencabrio op 4 januari 2006, 12:56:48
SK tuning installeert voor de 1.6 motors turbo's. Dit kost circa 5000,- euro afhangend van hoe je motor er aan toe is ivm bijkomende kosten. Wel wordt alles dan vervangen en wordt het blok volledig aangepast en afgesteld op de nieuwe pk's. Het gaat hier om een toename in pk's van 90pk naaaaaaar (tromgeroffel) 170pk...Alleen vertellen ze niet wat het verbruik gaat doen hahaha ;D
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Erix op 4 januari 2006, 13:51:53
Citaat van: ForeverYoung (Edward) op  4 januari 2006, 12:48:14
Megane 1.6 turbo zou wel harder moeten gaan dan een standaard 5 GT Turbo... een 5 GTT is een 1.4 met turbo, zou je de M?gane 1.6 turbodruk flink opschroeven dan ga je dus de 5jes voorbij denk ik..

Misschien als ik nog eens 5000 euro kan missen, leuk projectje >:D

Haha.. zou je denken?! Je vergeet alleen dat een Megane bijna 2x zo zwaar is als een GTT. Hebbie een beetje natuurkunde gehad op school, koppel/massatraagheid/acceleratie enzo?... Daarnaast kan de druk van een GTT blok veeeeeeeeeel hoger dan die van jouw megane aangezien dat motorblokje is ontworpen voor zulke drukken... Owja, de laaddruk verhogen bij een GTT is gratis en blijft heel goed gaan (mits goed gekoeld en voldoende brandstof).

Mocht je toch zo ijdel zijn en zoveel geld in een Megane stoppen laat die GTT rijder dan ook zijn carburateur voor een injectie systeem vervangen (een fractie van het bedrag wat jij kwijt zult zijn). Zet je Megane er maar eens naast en kijk wie de uitlaatgassen inademt van zijn tegenstander....

Rijdt voor de grap eerst eens een keer met een fatsoenlijke GTT (laat staan een gekietelde, en nee ik stel de mijn GTT niet beschikbaar) en oordeel daarna nog eens.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: dennis op 4 januari 2006, 14:07:20
zou een 2.0 16v  met turbo een gtt5 er uit trekken
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: EyesOnly op 4 januari 2006, 14:14:42
Citaat van: Erix op  4 januari 2006, 13:51:53
Haha.. zou je denken?! Je vergeet alleen dat een Megane bijna 2x zo zwaar is als een GTT. Hebbie een beetje natuurkunde gehad op school, koppel/massatraagheid/acceleratie enzo?... Daarnaast kan de druk van een GTT blok veeeeeeeeeel hoger dan die van jouw megane aangezien dat motorblokje is ontworpen voor zulke drukken... Owja, de laaddruk verhogen bij een GTT is gratis en blijft heel goed gaan (mits goed gekoeld en voldoende brandstof).

Mocht je toch zo ijdel zijn en zoveel geld in een Megane stoppen laat die GTT rijder dan ook zijn carburateur voor een injectie systeem vervangen (een fractie van het bedrag wat jij kwijt zult zijn). Zet je Megane er maar eens naast en kijk wie de uitlaatgassen inademt van zijn tegenstander....

Rijdt voor de grap eerst eens een keer met een fatsoenlijke GTT (laat staan een gekietelde, en nee ik stel de mijn GTT niet beschikbaar) en oordeel daarna nog eens.
Een trotse GTT eigenaar op de teentjes getrapt? ;)
Ieder z'n ding natuurlijk :D
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: ForeverYoung op 4 januari 2006, 14:42:32
Bij de RTC zit een jongen met een 5 Alpine Turbo die er tegenwoordig een 1.6e uit de M?gane in heeft liggen, zelf een turbo erop heeft gefabriekt, en nog een hele rits aanpassingen volgens mij, stond laatst in de GTI Auto&Tuning of hoe heet dat blad, vermogen wordt geschat op 250 pk :D

kan de megane wel zwaarder zijn maar dan vlieg je die 5 zo voorbij  8)

linkje naar z'n topic: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=12405&postdays=0&postorder=asc&start=0 beetje doorlezen en je komt wel tegen wat eraan veranderd is...
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: ForeverYoung op 4 januari 2006, 14:43:12
Citaat van: dennis op  4 januari 2006, 14:07:20
zou een 2.0 16v? met turbo een gtt5 er uit trekken


met turbo denk ik wel, zonder maak je weinig kans
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Erix op 4 januari 2006, 16:03:44
Nee ik ben niet op mijn tenen getrapt ... dat lukt jullie niet...

Jeroen vd Belt ken ik wel... technisch erg slimme gast  :D en precies zoals je zegt is het een 5 Apline Turbo... een Renault 5 dus... zo'n ding wat niets weegt en dus wel vliegt.

Maar wat er veel vergeten is dat gewicht meer verschil maakt tijdens acceleratie dan die paar PK aan winst. Zo'n PK getal is maar een verhouding tussen het koppen en het toerental.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Paul op 4 januari 2006, 17:55:03
Een megane 16v is net zo snel als een standaard!! 5gtt .
De megane kan zijn vermogen beter kwijt op de weg en dat is zijn voordeel.
Het gevoel dat je in de gtt krijgt is gewoon super :D Hij voelt veel sneller aan.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Christian de Vriend op 4 januari 2006, 18:09:16
Citaat van: ForeverYoung (Edward) op  4 januari 2006, 14:43:12
Citaat van: dennis op  4 januari 2006, 14:07:20
zou een 2.0 16v? met turbo een gtt5 er uit trekken


met turbo denk ik wel, zonder maak je weinig kans

als je pas echt leuk wilt tunen met een 2.0 16v met tub,dan moet je alles aanpassen,je kan er wel een kit op gooien,maar het is er
niet voor gemaakt,dus zal alles sneller slijten.

als je dan toch met geld gaat smijten,neem dan een alpine,mischien zwaarder dan een gtt,maar als je hogere vermogens gaat krijgen
heb je het voordeel dat het achterwiel aandrijving is,oke.dit brengt ook weer de nodige problemen mee,maar dan krijg je het vermogen
beter op de weg.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 4 januari 2006, 18:18:51
ik zeg 1 ding,.....

wil je power? dump je Megane en koop een Japanner met een Turbo of een Amerikaanse Muscle car!
5'jes zijn ook leuk speelgoed,.. je moet alleen wel van de looks houden,. ik ben er zelf niet kapot van maar ze rijden geweldig!! lekker stug geveerd en met een pittig blokje heb je echt het welbekende "kart"gevoel!!

maar goed,.. je kan ook de 2.0 16v met goedkopere aanpassingen voorzien van een wat beter vermogen.
hiervan valt wel het een en ander in de FAQ terug te vinden. maar een Turbo achteraf inbouwen is wel een grote investering.

je kan natuurlijk ook je volledige blok vervangen!! is natuurlijk ook wel een uniek projectje!! gooi je het Nieuwe RS-blokkie erin. of het Clio V6 blok!! maar dan moet je ook een diepe portemonnee hebben!!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Robin op 4 januari 2006, 18:19:59
Ik denk dat een megane met turbo zeker leuk is. Echter word het nooit een super snelle wagen daar zijn ze gewoon niet op gebouwd.
170 tot 200 pk is nog net te doen als je er echt flink geld tegenaan gooit maar daarna houd het toch echt wel op.
120 pk o.i.d daar is denk ik door wat kleinere ingrepen dan een turbo wel aan te komen in een 1.6e en dan dus ook leuk te houden.

Als je echt over vermopgens gaat praten 250+ dan denk ik toch dat de renaultjes afvallen.
Ik zou dan persoonlijk liever een 4 wiel aangedreven auto onder m'n r**t hebben (impreza , lancer evo ect)

M.V.G
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Stefan op 4 januari 2006, 19:13:12
laten we het niet meer hebben over een coupe als we pratenm over veel vermogen nee idd.....
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 30 augustus 2006, 13:21:03
Ik haal dit topic nog maar eens naar boven. ik heb namelijk de volgende vraag:
Ik heb een 2l 8v en zou graag iets sneller willen. Kan ik hier makkelijk een 16v van maken door er eenandere kop op te zetten? Of moet er dan meer aangepast worden?
Als ik zie dat een 8v en 16v wel 30pk's scheelt zie ik dat wel zitten.

Dus mijn vraag: Kan ik gewoon van kop wisselen en is de motor verder gelijk? of is er meer voor nodig??
En wat kost zo'n kop ongeveer? Praten we dan over een bedrag van boven de 1000,- euro?

Ik hoop dat iemand mij advies geven kan.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Erix op 30 augustus 2006, 14:08:11
Als je dit topic vanaf het begin leest (zoekend naar een post van Robert) dan kom je je antwoord vanzelf tegen ;)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 30 augustus 2006, 14:10:28
Maar dat ging over een 1.6l motor. Is dit ook het geval bij een 2.0l motor?

Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Erix op 30 augustus 2006, 14:27:08
Geldt hetzelfde verhaal... beide motoren zijn intern te verschillend onderling :(

Goedkoopste oplossing voor voelbaar meer power is NOS... alleen de vraag is dan meer of je dat wel wilt.

Van weinig €€€ naar veel €€€:

Elk hebben hun eigen voor- en nadelen maar als je echt serieus wilt gaan voor power zou ik zeker voor de laatste optie gaan. Aangezien de hoeveelheid lucht die de cilinders vullen anders steeds de limiet blijven. Bij een geblazen motor wordt uiteindelijk de interne cilinder temperatuur je limiet als je ver genoeg doorgaat.

Het 'probleem' of in ieder geval wat het meeste geld opslokt is het feit dat je een injectiemotor hebt waardoor je ECU steeds hergeprogrammeerd dient te worden. Ook als je met overdrukken gaat rijden (geblazen motor) dien je een andere mapsensor aan te schaffen omdat je huidige map sensor alleen onderdrukken kan meten. Dit herprogrammeren van een ECU is tijdrovend en kost dus veel rollenbank uurtjes die op hun beurt prijzig zijn.

Vind je deze coupe helemaal het einde dan vind ik zelf persoonlijk die moeite het uiteindelijke resultaat wel waard. Voor mijn megane zou ik het nooit over hebben omdat ik de auto als basis slecht vind maar dat is persoonlijk. Mijn paradepaardje is Mitsubishi Galant 2.5V6 24v waar een Eaton M82 compressor is opgezet. De mitsubishi ECU is vervangen door een UniChip welke vrij programmeerbaar is en er zijn 2 extra sproeiers geplaatst om de dorstige cilinders bij 4000+ rpm van voldoende brandstof te voorzien. Resultaat is wel 115pk en 170nm extra...
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 30 augustus 2006, 14:34:32
hmm. ok.
Jammer. :)

Ik hoopte er vrij simpel een behoorlijke lading PK's bij te kunnen krijgen.. Maar dat is dus niet het geval.

Om nu te gaan werken met turbo's is mij teveel. Ikzelf heb er niet voldoende verstand van dus zou ik het ook nog eens een ander moeten laten doen.

Bedankt voor de reactie.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 8 januari 2007, 19:06:09
Ik haal dit topic maar weer eens naar boven... :)

Ik ben nogsteeds aan het denken over meer PK's, en zou toch wel graag mijn auto iets sneller pimpen.
Ikzelf zat te denken aan een ander motorblok. Ik heb een 2.0 8v, maar een 2.0 16v is natuurlijk ietsjes sneller.
Ik heb alleen geen idee wat zoiets kosten moet.

Zijn er op dit forum al eens mensen die dit gedaan hebben? En wat was je hiervoor ongeveer kwijt?

Wat na het verwisselen van het motorblok een optie is, is er een turbo bij te zetten.
Ik zou daarom het liefst een 2.0 16v turbo in mijn coupe'tje hebben.

Een vriend van mij heeft nog twee dubbele webers liggen. Zal dit ook meer pk'tjes opleveren? Of is dit helemaal niet mogelijk??

Ik zou graag van wat mensen willen weten die hun meggie wat sneller hebben gemaakt, wat ze zo al gedaan hebben, en indien ze het willen vertellen, wat het heeft gekost.

Ik ben zelf niet in staat een motorblok te verwisselen. Vrienden van mij opzich wel, alleen weet ik niet of ik dit wel van hun vragen kan. Zijn er in Nederland ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in het geven van meer PK's aan een auto? :) Zo ja, welke dan? Dan kan ik eens bellen / mailen aan wat voor prijs ik denken moet.

Ik hoop op een paar nuttige reacties.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Birt op 8 januari 2007, 19:09:43
Als geld geen rol speelt en je wil je huidige auto houden, dan kan je een 2.0 16v + Turbo erin leggen.

Speelt geld wel een rol, verkoop deze en koop een 2.0 16v of bouw een turbo op je huidige blok, wat ook behoorlijk in de papieren zal lopen, maar makkelijker te realiseren is.

Elia had ooit wel complete setups liggen voor een megane coupe, maar weet niet of daar ook de 2.0 8v stond. De 1.6e wel in elk geval en die kreeg er een 30 pk bij, als ik mij het goed herrinner.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: RaymondTroost op 8 januari 2007, 19:17:37
Hehe.. Een turbo is zo verschrikkelijk duur, en je bent er zomaar niet met ff een bolt on turbo, als je wilt dat alles heel blijft en goed draait kan ik zo een lijst opnoemen wat je nog meer nodig heb..

koppakking
turbo
spruitstuk, afhankelijk type turbo
intercooler + piping
brandstofpomp
bougies
management
uitlaat
downpipe
hardware turbo, slangen, oilfeed etc etc...
oliekoeler
nieuwe waterpomp, oliepomp event upgrade

and the list goed on and on.... vergeet bij het plannetje maken ook niet om de kosten in de gaten te houden. bedoel een turbo willen zat mensen, alleen voor 3000 euro redt je het niet + blok

Komt echt heeeeeeeeeeeeeel veel bij kijken
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 8 januari 2007, 19:24:44
Ik snap dat er veel bij komt kijken, en dat je de kosten in de gaten houden moet. Daarom wil ik mij ook eerst orienteren. En zou ik graag van anderen horen wat die hebben gedaan om meer PK's te krijgen.

Wat zal bv duurder zijn:
1: een nieuw blok 2.0 16v in je auto (laten) bouwen
2: een andere megane kopen, en alles overzetten naar die megane, en de huidige weer standaard verkopen.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: RaymondTroost op 8 januari 2007, 19:28:26
optie 2 is duurder :P dat zowiezo...

een blok overswappen valt best mee kwa tijd verbruik, denk dat je alleen ff bezig ben met de kabelboom (abs) etc

tegenwoordig kzag er laatst nog een 2.0 16v blok te koop staan in oud beierland voor 600€  reken op 1500€ met kleine materiealen als je het in laat bouwen
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 8 januari 2007, 20:15:18
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken.

En stel als ik dat doe, weet iemand wat het kost om daar dan een turbo op te zetten?

Iedereen toept wel dat het allemaal erg duur is. Maar weet ook iemand hoe duur dit dan is? En of er bedrijven zijn die hierin gespecialiseerd zijn, en weten wat ze doen?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 8 januari 2007, 20:18:51
Dat is dan ook wel de bedoeling.. ;)
Maar ik wil graag eerst weten wat een turbo ongeveer zal kosten. Omdat ik dat als einddoel heb, en ik niet aan een 2.0 16v begin als ik er vervolgens geen turbo op krijgen kan.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 8 januari 2007, 20:22:10
Ombouw naar Turbo zal je al snel tegen de 5000 euro gaan kosten.

Bij K-tecracing hebben ze een Turbo ombouwset voor de Clio 2.0 16v en daarmee kom je op het bovenstaande bedrag uit.

er moet zo verschrikkelijk veel veranderd worden aan het blok dat het behoorlijk in de papieren gaat lopen.

ga eerst eens kijken naar in/uitlaat, nokkenassen etc. etc. op het laatst laat je je chip opnieuw programmeren zodat alles op de juiste waardes afgesteld kan worden.

dit is mijns inziens de beste een meest betaalbare wijze om een Megane wat meer power te geven!

edit,.. heb je er al eens aan gedacht om een Turboblok van een ander merk erin te laten hangen??
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Erix op 8 januari 2007, 20:30:26
Wat mijn Galant (compressor) ongeveer heeft gekost aan materiaal:

Eaton M82 compressor: 2200€
UniChip piggyback ECU: 1000€
Spruitstuk aanpassen + extra sproeiers: 180€
gehoonde lage compressie zuigers (ROSS): 800€
nieuwe MAP sensor: 80€
compressor aandrijving: 60€

Hierbij komt nog het opbouwen en afstellen van de UniChip. Hier zitten al wel wat voorbeeld programma's bij maar deze zijn niet echt bruikbaar. Totaal plaatje zat net iets over de 5000€.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Decepticon#1 op 8 januari 2007, 21:11:17
Elia tuning wist mij in Essen 2001 te melden dat er zij geen turbo voor ons blokje (2.0 8V) hadden, maar wel een andere nokkenas etc. Je kon dat uitkomen op ongeveer 135 pk. Op een 2.0 16V gooiden ze een turbo die dan volgens eigen zeggen op 192 pk uitkwam. Ik weet niet wat er in de tussentijd aan turbo's voor het eerste blok zijn gekomen, maar de overstap naar een 2.0 16V lijkt mij dan toch de 'makkelijkste' stap. Maar pas wel op, ze zijn in Loewarden (de gekstuh!) wel altijd redelijk actief qua snelheidscontrole he  :) ;)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Coupe Apeldoorn op 8 januari 2007, 21:33:15
koop ergens een blok van de nieuwe megane 2 RS...die met 225pk..
overzetten
remsysteem aanpassen


heb je meteen een mooi blok waarmee je een hoop kan veranderen in loop van tijd.....denk aan turbodruk,ECU chip....etc etc

Ik heb 4weken lang een seat leon 1.8t gehad welke ook verschrikkelijk makkelijk te tunen was met flinke vermogenstoename.

Maar goed....bedenkt wel dat het geld wat erin gaat nooit meer eruit komt snapje...
verkoop dan je megane en leg er wat geld bij voor een auto met al een mooi blok + turbo.
da´s goedkoper denk ik dan het verbouwen van je coupe
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 8 januari 2007, 22:01:13
hmm.. ok..

Ik ga een kennis bij de renaultgarage in Leeuwarden deze week ook wel even mailen of hij hier ervaringen mee heeft.

Ik sta op het punt een nieuwe TV te kopen van € 4000.,-
Maar als ik hiervoor ook meer PK's krijgen kan, heb ik dat denk ik liever. :)

Het is misschien ook wel interessant om er idd een motorblok van een ander type in te zetten. Alleen zou ik dit zelf niet kunnen.
Ik hoef dan niet een andere meg te kopen met een 2.0 16v en dat bespaart me dan natuurlijk erg veel ellende met alles overzetten.

Is dit iets wat ze bij een garage ook gewoon voor je kunnen/willen doen? Ik heb hier zelf totaal geen ervaring mee namelijk. Of moet ik hiervoor echt naar een gespecialiseerd "tunings" bedrijfje?


CiteerMaar pas wel op, ze zijn in Loewarden (de gekstuh!) wel altijd redelijk actief qua snelheidscontrole he
haha.. Ja das waar. Het is me echter vooral te doen om wat sneller bij de stoplichten te zijn hoor.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Jeroen op 8 januari 2007, 22:06:11
Kijk eens op het RTC forum.
Daar lopen meerdere projecten van Williams blokkies (ongeveer gelijk aan de 2.0 16v megane blok) waar een turbo opkomt.
De meeste zijn al wel vrij lang lopende projecten  ;)

Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: lúk op 8 januari 2007, 22:31:54
maat van me heeft zijn vr6 blokje om gebouwt van 2.8 naar 3.0 heeft nu zoon 225 pks.
maar hier komt nog compressor op met nog paar dingen. het blok heeft al een waarde van dikke 10 000 euries  :x maar hij is wel gruwlek snel begrenst op 285 kilometers per uur 8)7 maar heeft ook nodige tegenslag gehad aandrijfassen kats door midden.en nog paar dingen die weer leuke cent kosten.
volgens mij kan je dan beter een snellere auto kopen  ;) maar het blijft uiteraat wel 1 uitdaging !-!
maarja zoon geintje kost veel geld   :x
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 8 januari 2007, 23:02:15
4000 euro voor een TV??? dat moet wel echt een joekel zijn!!

zonde van je knaken (of je moet echt teveel hebben). maar voor 1500 heb je ook een perfect scherm in een mooi formaat met goed beeld!
dan hoe je nog een leuk bedraggie over om uit te geven aan je karretje!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 8 januari 2007, 23:09:01
Wel heel erg offtopic, maar ik had deze op het oog:

http://www.elektrogigant.nl/default.asp?name=TV%20LCD%20/%20Plasma&num=2845

Bij de mediamarkt 4000,- maar zie dat hij elders wel voor 3200,- te krijgen is. :)
Kan ik voor 800 niet een turbo kopen?? ;) :P

Ach, opzich is mijn TV nu ook best ok. Maar als ik een nieuwe koop, doe ik het liever goed.
Maar wil ook graag wat meer PK's. Dus meer reactie omtrent de PK's zijn altijd welkom!

Ik zal ook eens op RTC sneupen.

Meer tips?

Is er dan verder niemand die zijn meggie eens wat meer "pit" gegeven heeft?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Erix op 8 januari 2007, 23:09:25
Kunt beste naar een klein bedrijfje gaan wat trots is op wat ze doen... en dan inderdaad het liefst een bedrijfje met een tuning achtergrond.... of ga naar een profesioneel bedrijf zoals Achterberg bijvoorbeeld. Die weten ook erg goed waar ze over praten.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 8 januari 2007, 23:10:56
Citaat van: Erix op  8 januari 2007, 23:09:25
Kunt beste naar een klein bedrijfje gaan wat trots is op wat ze doen... en dan inderdaad het liefst een bedrijfje met een tuning achtergrond.... of ga naar een prof. bedrijf zoals Achterberg bijvoorbeeld
En heb jij ook ervaringen met een paar van dit soort bedrijfjes? Of weet je er een paar te vinden?
Dat zou me al een stuk op weg helpen.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 8 januari 2007, 23:11:54
MBcarperformance  ;)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 8 januari 2007, 23:23:40
http://www.mbcarperformance.nl/catalog/pages.php?page=clubkorting

Zijn er nog 4 liefhebbers voor een snelle megane? ;) :P

Ik zal ze eens een mail sturen om te horen wat er eventueel mogelijk is.

Nog meer bedrijfjes die mij misschien zouden kunnen helpen?


PS @ Remko: Ik heb het beeld gezien van die TV, en wil daarom geen ander meer.. :P
Maargoed, smaken verschillen natuurlijk!
Ik ga eerst eens kijken of een snelle megane ook tot de opties behoort.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 9 januari 2007, 11:13:11
Om nog even ontopic te komen. Als je twee dubbele webers erin zet, zou hij natuurlijk ook al meer power moeten krijgen? Maar kan dit ook op mijn motor? Want dat heeft iets te maken met de multipoint injectie? Of?
Dit heb ik van horen en zeggen, en zou graag eens de mening van iemand willen horen die hier meer vanaf weet.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: RaymondTroost op 9 januari 2007, 17:59:46
hehe... ik vraag me af wat meot je met 2 dubelle webers? die dingen stammen uit het jaar 0 in principe, hebben een hoog verbruik. en het zal niet veel meer uithalen, als je bv, je ecu aanpakt ect

http://www.dbmengineering.nl

deze gasten hebben al zoveel verschillende motoren geswapt, getuned en verbuilt. hun kunnen je vast helpen
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 9 januari 2007, 18:36:33
Ik heb ze meteen even een mail gestuurd! ;) Wie weet kunnen ze inderdaad iets voor me betekenen.

Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Meganez op 9 januari 2007, 23:35:50
Citaat van: Dirk Kuipers op  9 januari 2007, 11:13:11
Om nog even ontopic te komen. Als je twee dubbele webers erin zet, zou hij natuurlijk ook al meer power moeten krijgen?

We hadden het nog steeds over Meganes toch?? Weet jij uberhaupt wat een Weber is, of wat hun maken..
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 9 januari 2007, 23:59:24
Nee, daarom vraag ik dat hier.  Ik weet alleen hoe ze eruit zien! :D
Ik hoorde van iemand dat je auto daar erg snel van kan gaan rijden.

Zoiets:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/tuning-en-styling/69061899-een-paar-dubbele-webers-48mm.html?return=eJwlikEKwyAQAP8SSI7abehlRUrzE9sKijYu7kLShP69hpxmBsYh4B7xYhgBbtixd%2FUVTBAh1DoV8rP6uJqEsnPCas76XBQFuq%2FZwvBmK6UfH9CPU5YmW6RD16YHvyfT0rj4p6%2FcqnBseR3IQmd%2Bf5P4KoM%3D&df=1&fta=eNpNkslOwzAQQP%2FFh55n9TJRvwUFtUIRQVQE2gLqvxPbmYijn2Z7nhkt2u9i2cLXx%2Fx0HeclDItJsnCfj3g4LcfPd8Nh%2FrSf6TLMdxvmbxteb3Y7P58%2FluF9mYwOlyO2NAuX8eUchmlNWYwtTKe13mjM9jsZDK1RLIlAcvKwhrhETFQROYJcGGJFvKOIuZSKZEM5R8iZK9IdoSBIRdGRqohARWlHAJFa%2BeyIcg2rqDjCqNtc6ONHiVygtUSfPxVGxh5H%2FxloY26QRIgUG5OdoUrq9dwhEtOq2phLRFAWaROjW2iJsGY35hqqyrDVcw%2FldRhsH0DuoQRRU27MPRSLInXmHgpZEnbmHlI4pe5GsjOAQr3H5qFCiBr7Xt2jDgLc3CjtDHJKvZ57UCkSS2flH9O%2BInaPddeq0P6U3QMAkbD14M1DWUWRV4%2FHYsXC23h%2Fqte6Huip3SFZGG%2F1jMFC2N7X%2Ff34A7euw%2Bo%3D&scroll_to_image=1#photo
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: TrickeY op 10 januari 2007, 00:29:07
dat zijn carburateurs ;)

en de autos van tegenwoordig zijn allemaal injectie motoren ;)

dus ook de megane's :)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Erix op 10 januari 2007, 10:04:38
Vergeet die carburateurs (Weber is een merk wat carburateurs bouwt). De link naar marktplaats die je gaf is precies een mooi voorbeeldje waarom. Carburatie is een techniek van 15 jaar terug waarbij de motor door de onderdruk die ontstaat onder de venturie zelf zijn benzine aanzuigt. De hoeveelheid benzine die aangezogen wordt, wordt dus bepaald door de grootte van de sproeier en de onderdruk onder de venturie. Het resultaat hiervan is een altijd net-niet goed mengsel. 90% van de carburateur motoren lopen enorm te rijk bij deellast en te arm bij vollast. Oftewel het mengsel bevat teveel benzine bij deellast waardoor je gebruik onnodig omhoog gaat en te weinig benzine bij planken waardoor je niet het maximale vermogen haalt maar wel de temperaturen in je blok onnodig oplopen. Thermische belasting is nou niet echt goed voor je motor (hierdoor gaan de meeste GTT motortjes kapot). Verder druppelt de benzine doordat deze wordt aangezogen waardoor de menging met lucht verre van optimaal is.

Injectie werkt met een heel ander principe. Bij injectie zuigt de motor alleen zelf zijn lucht aan. De hoeveelheid lucht die aangezogen wordt, wordt door je ECU gemeten waarna de juiste hoeveelheid benzine wordt geinjecteerd onder een bepaalde druk. Doordat de benzine onder een hoge druk wordt ingespoten door een kleine nozzle, wordt de benzine als het ware verneveld. Door de lage dichtheid van de nevel ontstaat er een veel betere vermenging met de lucht. Met deze mate van vernevelen kunnen vermogenswinsten behaald worden (kijk naar de commonrail diesels die onder een enorm hoge druk injecteren). Echter bij diesel kan dit simpeler zonder gestraft te worden dan bij benzine. Benzine onder een te hoge druk wordt explosief van zichzelf omdat deze minder slagvast is dan diesel. Deze slagvastheid wordt bepaald door het octaan gehalte... een hoger octaan gehalte geeft een hogere slagvastheid.

Nu door de injectie niet meer gekloot hoeft te worden met de mengselverhoudingen zoals vroeger (toen was tunen vooral andere sproeiers en venturies aanpassen) omdat deze altijd 'juist' zijn moet je jezelf afvragen wat er dan bepaalt hoeveel vermogen je motorblok levert. LUCHT! Lucht is de beperkende factor! De mengsel verhouding wordt toch wel goed verzorgd door de ECU. Je hebt een totale cilinder inhoudt van 2 liter die zichzelf zoveel mogelijk dient te vullen met lucht zodra je inlaatkleppen open gaan. Echter gaat dit zo snel dat op het moment dat de inlaat kleppen weer sluiten er nogsteeds een onderdruk is in je cilinders. Of anders gezegd, ze zijn NIET met 2 liter lucht gevuld. De gemiddelde standaard motor vult zichzelf maar voor 60% met lucht. Bij ongeblazen motoren bepaalt de luchtstroom in het inlaat circuit (kleptiming, cilinderkop, inlaat spruitstuk, gasklephuis, aanzuigbuis, luchtfilter en eventueel nog wat spul daarvoor) hoever de cilinders zichzelf kunnen vullen met lucht. In dit inlaat circuit ontstaan drukgolven en resonanties die bij bepaalde toerentallen ervoor zorgen dat er juist minder lucht de cilinders ingaat (tussen de 1500 - 2000 meestal). De toerentallen waar je koppel het hoogst is daar is je inlaat systeem mooi in resonantie waardoor je juist iets meer dan die 60% drukvulling krijgt. Met throttle-boddies kun je zelf bepalen bij welke toerentallen en hoe groot deze resonanties zijn door de vorm van de kelkjes. De jongen van de marktplaats advertentie weet dit alleen loopt nu tegen het feit aan dat zijn mengsel niet OK is... vandaar dat hij ook overstapt naar throttle-boddies. Een throttle-boddy is simpel gezegt een klein gasklephuis met een injector erin.

Een andere methode voor een betere cilindervulling is om je motor geblazen maken (turbo, compressor, g-lader). Echter van ongeblazen naar geblazen is duur.... gewoonweg omdat alles aan je motor hier niet voor is ontworpen. Dit dient dus aangepast te worden....

Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 10 januari 2007, 10:33:06
Ah oke. Bedankt voor de zeer goede uitleg.

Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: RaymondTroost op 10 januari 2007, 12:37:04
hehe, die erix heeft volgens mij hbo autotechniek gedaan :P Mooi teksten en ik kan er zelfs ook nog wat van leren
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Wouter op 10 januari 2007, 15:45:20
Wel gaaf een turbo er op schroeven enzo !-! Maar let wel: teveel vermogen op je voorwielen is ook niet alles... met 150pk en nat wegdek slippen de voorwielen al vrij snel door... Moet je nagaan als je richting 200pk gaat (16v + turbo) en dat zonder tractie controle..

Ik zou daarom eerder een andere auto kopen die hier wat meer op berekend is.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 10 januari 2007, 16:15:40
daar zijn ook wel weer manieren voor om dat tegen te gaan! (gaat natuurlijk ook wel weer wat kosten!)

maar idd,.. het is er niet op berekend!

Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Erix op 10 januari 2007, 23:58:22
Met mijn Galant heb ik 310 pk op de voorwielen... en met de juiste banden en wielophanging kun je hiermee al veel compenseren. Alleen in de 1e versnelling wilt de auto nog wel eens gaan stuiteren bij vol gas maar vanaf de 2e versnelling blijft deze als een blok op de weg zonder enige wielspin.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Meganez op 11 januari 2007, 17:36:26
Citaat van: Erix op 10 januari 2007, 10:04:38
De mengsel verhouding wordt toch wel goed verzorgd door de ECU.

Goed, als je comfortabel wil rijden en het millieu niet al te erg wil belasten, maar niet goed voor zo veel mogelijk koppel en vermogen in een zo'n gunstig en groot mogelijk gebied. Oplossing: chiptunen..   ,verder wel duidelijk verhaal  !-!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 11 januari 2007, 18:04:03
Dan ben ik toch nog wel benieuwd wat beter is:

een 2.0 8v motor met een turbo, of een 2.0 16v

Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Meganez op 11 januari 2007, 18:10:14
Een 2.0L 8v met turbo is met weinig moeite dik boven de 150 pk te krijgen.. als je dat met beter bedoeld.. want dan heb je de wegligging en de remmen van de 16v nog niet.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Paul op 11 januari 2007, 19:10:38
Remmen van een 16v zijn ook niet alles......
Merk bijna geen verschil met de 8v.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Paul op 11 januari 2007, 19:29:00
Voor zijn ze hetzelfde als van de laguna 1 1.8 en 2.0 en volgens mij ook van de megane 2.0 8v.
Die schijven achter van de 16v zijn net cd's, remmen niet harder als de trommels, maar kunnen het wel langer volhouden. Warmteafvoer is beter.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 16 januari 2007, 00:20:29
Ow sorry, had die tip niet eens meer gezien. bedankt.
Ik sta nu op het punt een complete auto te kopen met een 2.0 16v. Als dat niet doorgaat zal ik dat motorblok nog eens goed bekijken!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: peterachterop op 16 januari 2007, 11:35:35
Dirk weet niet wat hij nou wil.


Meer vermogen?
Zijn eigen auto naar eigen smaak verder tunen?
Of een andere coupe welke getuned is overnemen?


We wachten af... ;)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Niels van Dijk op 16 januari 2007, 18:19:09
En als je dan nog onderdelen te kort komt, heb ik ze misschien nog wel liggen o-)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Patrick26 op 16 januari 2007, 18:57:12
ken genoeg R5 jes die bover de 250 + pk's zitten dat haal je nooit met een megane
en dan heb je nog genoeg japanners die nix wegen met veel meer pk dan een 2 liter 16V met of zonder turbo v-tec's
1.6 motortje met standaart 160 pk...ga die maar is tunenheb zelf ook een 2L 16V gehad met alles erop en mijn buurjongen een crx gechipt dat hielt ik nooit bij alleen in de 1e versnelling..me collega is bezig met een 5 turbo met een nissam skyline turbo erop geen verstand van verder met een intercooler even groot als zijn voorbumper denk niet dat dat ooit goed komt op een megane blok

bij renault rotterdam waar ik heb gewerkt stond een r5 turbo met motor voor en achter  8)7
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: lúk op 16 januari 2007, 19:23:15
als je het over crxjes gaat hebben  :q oude crx van maat van me gechipt en ander nokken assen
blaazen als de pest.niemand hield dat ding bij  8)7 en heb nog maat met verbouwde vr6 ding heeft zo veel vermogen. dat al 2x ze assen doormidden heeft gehad en nu is ook nog het subframe krom.
maar dat ding heeft een power en is snel begrenst op 285  8)7
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Stefan op 16 januari 2007, 23:22:23
jaja...... -- :x
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 16 januari 2007, 23:27:56
Ik ga vrijdag kijken bij een 2.0 16v. is toch altijd 30 a 40 PK's meer dan mijn 2.0 8v.
Daarna zien we wel weer verder.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: RaymondTroost op 17 januari 2007, 14:56:49
die van carsten ?

hehe, als de motor goed loopt, zou ik lekker heel die auto voor 2000€ meebietsen.. :D
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 17 januari 2007, 23:17:49
Bij die van carsten inderdaad.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Wouter op 18 januari 2007, 14:51:04
Maar je wil toch ook wat moois rijden.....(meg coupe)

In een CRX zou IK nog niet dood gevonden willen worden....  zeker zo 1 met 2 van die wc afvoer pijpen eronder.....verschrikkelijk (naar mijn mening)
Het enige is dat ze egt wel hard gaan ja..

Maar een megane 16V is toch ook niet langzaam?

@Dirk: 16v en 8v lopen ongeveer tot 4500 toeren gelijk op maar daarna krijgt de 16V nog even een duwtje dat tot 7000 toeren door kan gaan... Denk dat je het best wel een vooruitgang vind als je er in rijd.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 18 januari 2007, 15:01:51
Dat hoop ik wel. :)

Toekomstplan is om er van de zomer nog een turbo of compressor op te bouwen. :)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Patrick26 op 18 januari 2007, 15:06:19
Er is altijd een merk of een auto die sneller is...ten eerste wat heb je eraan in nederland :q enik rij liever in een mooie wagen idd dan in een lelijke snelle
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Michel Cijs op 18 januari 2007, 15:13:51
de 16v is snel

wat de kick blijft is dat het echt een motor is die je op toeren moet rijden. Onder de 4000 toeren kun je rustig rijden, daarboven trekt ie als de brandweer en maakt het een fantastisch geluid (zeker met een leuke in- en uitlaat ;))

Enige wat je kunt missen is het koppel onderin bij het optrekken, maar stoplichtsprintjes zijn minder belangrijk dan lekker vlot uit een bocht komen vind ik zelf. Wat een nadeel is van een hoge toerenmotor is dat je bij 120 al 4000 toeren draait dus dit is op langere stukken wat irritant (zeker als je dagelijks een diesel gewend bent)......

Maar 16v is ok Y
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 18 januari 2007, 15:18:44
Ik rij liever in een mooie EN snelle auto! ;)

En Michel, Ook bij de stoplichten kun je die power boven de 4000 toeren denk ik aardig goed gebruiken! ;)
Maar inderdaad is het ook leuk om een bocht een beetje vlot uit te komen. :)

Citeerten eerste wat heb je eraan in Nederland
Sja... Dan kun je net zo goed in een deawoo matiz gaan rijden.. Die kan ook wel 120 rijden, en harder mag je toch niet...
Het is maar net wat je graag wilt. ;)

Eerst maar even afwachten of de auto morgen iets is. Als ik hem meeneem denk ik dat ik er van de zomer een compressor op hebben wil zodat ik ook in de lage toeren nog meer power heb! :)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: zonnetje op 18 januari 2007, 15:27:37
CiteerSja... Dan kun je net zo goed in een deawoo matiz gaan rijden.. Die kan ook wel 120 rijden, en harder mag je toch niet...
Het is maar net wat je graag wilt.

Ja lijkt me wel wat, 4 turbo's per cilinder, uitgehoonde uitlaat,480 mm remschijven rondom en blazen met dat ding  :)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Patrick26 op 18 januari 2007, 15:36:00
Kortom megane is gewoon het best
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: RaymondTroost op 18 januari 2007, 16:37:13
kzou dan voor een G-lader gaan... Maakt nog een leuk geluid ook :)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Wouter op 19 januari 2007, 12:59:46
Stoplicht sprint gaat ook goed hoor met 16v... als je in 1 vol doortrekt kom je daarna iedere versnelling in een gunstig toerengebied uit !-! Zo rijd je menig auto zoek... Tuurlijk er zijn snellere maar het is en blijft een leuke, snelle en lekkere auto om in te rijden.

@Michel: volgens mij draai ik pas 4000 toeren bij 140 Km p/u.... Kan het zijn dat sommige 16v's weer anders zijn afgesteld?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 19 januari 2007, 13:20:29
en tussendoor beetje double-clutchen om hem op toeren te hoduen natuurlijk!!

(ben ik blij dat ik maar 172pk heb op 1010 kilo  :D )
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Wouter op 19 januari 2007, 13:25:38
hmmm je hebt natuurlijk altijd baas boven baas :D

Maar als je snel genoeg schakelt hoef je niet te dubbel clutchen hoor want dan zakken de toeren maar net tot aan het punt waar hij m in de volgende versnelling weer oppakt.
Moet je denk alleen niet te vaak doen want ik vraag me wel is af of het allemaal heel blijft op die manier... Maarja als het al 100.000km mee gaat zal het wel goed zijn :D
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Michel Cijs op 19 januari 2007, 14:55:41
Citaat van: Wouter op 19 januari 2007, 12:59:46
@Michel: volgens mij draai ik pas 4000 toeren bij 140 Km p/u.... Kan het zijn dat sommige 16v's weer anders zijn afgesteld?

130/135 km bij mij, maar dat rij ik meestal waar je 120 mag dus vandaar ;)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Paul op 19 januari 2007, 18:29:22
De mijne draait ook 4000tpm bij 140km/h.
Er staat dat de 16v weinig koppel onderin heeft, maar dat is absoluut niet waar.
Dat lijkt misschien zo omdat de motor zo hard trekt boven de 4500tpm.
Het koppel merk je goed, als je 50km/h rijdt in 5 en dan gas geeft.
De 8v doet gewoon niks meer boven de 4000tpm, ook heeft hij een kortere overbrenging dan de 16v.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: RaymondTroost op 19 januari 2007, 20:14:52
al die pk's hier.. Zal ik is op gaan scheppen :P Nee ff serieus een Golf 4 tdi (rooie i) die rij ik weg met me 90 pk, terwijl de golf voor 110 opstaat. Het gewicht van een diesel is dus dermate groot, dat je minimaal 150pk diesel moet hbben wil je vooruit komen :)

is wel grappig:P zo heb ik nog een maatje die heb een Frod Eskrot 1.8 16v met 115pk geloof ik stnd en die hou ik ook bij tot de 150/160 (gelijk op)


dusse zo langzaam is de 1.6 nog nie 8)7
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 19 januari 2007, 20:32:52
heeft ook alles te maken met gewicht, bakverhoudingen, kwaliteiten v.d chauffeur, onderstel etc. etc. etc.

Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Stefan op 19 januari 2007, 22:25:45
op het juist moment en manier en snel schakelen kan ook een hele hoop bepalen.... Y
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Jeroen op 19 januari 2007, 23:17:26
Dan moet je een semi automaat nemen.

Door trekken naar 6000 toeren, opschakelen, ff wachten, nog ff wachten en ja hoor de volgende versnelling is gevonden  :D
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 19 januari 2007, 23:44:28
Haha,... en vraag dat maar aan Stilo Abarth Rijders  :D heb je een leuk aantal PK's onder de kap,.. weet je transmissie het zo te vern##ken dat ie alsnog voor geen meter van zijn plek komt.

ff schakelen,.. ankertje uit,...... en weer doortrekken  l-
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 20 januari 2007, 00:08:37
Hallohallo!

Ik heb de 2.0 16v vandaag gekocht, en ik moet zeggen dat hij echt een STUK sneller is dan de 2.0 8v... Phoeh, wat scheelt dat een berg zeg..
Heerlijk!!!!!!!!!

We waren in de 2.0 8v heen, en gingen dus met 2 auto's terug. Zo konden we mooi kijken hoeveel het scheelde. Maar de 16v rijdt gewoon echt weg bij de 8v.

Voorlopig ben ik hier wel weer even blij mee!!!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Wouter op 20 januari 2007, 09:51:04
Wow gefeliciteerd met de 'snelle' aankoop !-!

@ Timo, Ik heb idd wel iss een Abarth te pakken gehad en idd op de schakel punten reed ik van m weg!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Paul op 20 januari 2007, 10:06:28
gefeliciteerd dirk !-!
Lekker motortje die 16v.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Stefan op 20 januari 2007, 10:13:04
gefeliciteerd !-!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: peterachterop op 20 januari 2007, 11:19:08
Volgens mij was deze een andere kleur.
Waren aangepolyde delen! stond hier laatst te koop.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 20 januari 2007, 13:27:10
Dank u allen!

CiteerIs de 16v ook geel etc..? Ga je je bumpers etc.. overbouwen en hem dan spuiten ofsow..?
Ben benieuwd..!
Nee, is niet geel! :) Maar ga inderdaad alles overzetten, en dan krijgt hij in zijn geheel een nieuw kleurtje. Wel weer een soort geel, maar wil er graag een zwarte gloed in hebben.

CiteerWaren aangepolyde delen! stond hier laatst te koop.
Klopt, en die gaan eraf! ;)

CiteerLekker motortje die 16v.
Mijn eerste indruk is inderdaad een lekker motortje!

Om niet nog meer offtopic te gaan, de vorderingen zijn te vinden in mijn projectpagina.

Zullen we weer praten over meer vermogen? ;)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Marcel op 25 januari 2007, 19:55:50
 !-!
Ik heb op mijn 16 e een Tenzo high flow filter gemonteerd (29 euro). Dit werkt heel goed, beduidend
meer koppel en hij trekt mooier door. Als je het orginele huis verwijderd kun je hem met een adapter (76-60 mm) ,dit is een rubber ring met een slangklem, vastzetten.
Verder nieuwe bougies en kabels.
Meer heeft niet veel zin.

gr.Marcel
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 25 januari 2007, 23:35:32
3-4 pk winst,.. op zijn hoogst.

rijbeleving wordt vooral versterkt door het aanzuiggeluid!

maar goed, voor 29 eurie kan je er geen probleem van maken toch!
belangrijkste is dat je voor jezelf het gevoel hebt dat de wagen beter presteert, cijfertjes zijn dan verder niet belangrijk!
(als je hem met en zonder die filter op een rollenbank test zal je zien dat er weinig tot geen verschil in het vermogen zit)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 17 april 2007, 15:06:09
Dit topic maar weer eens even omhoog halen. :)

M'n auto staat nu bij de spuiter, en ik wil hierna beginnen aan een turbo projectje. Ook de 16v is me nogn iet snel genoeg.. :P Werd er laatst ook weer uitgereden...

Ik wil dit zelf gaan opbouwen (met hulp van vrienden). Maar zit met een aantal vragen.
Ik ben van plan gewoon een losse turbo te gaan kopen, en niet zo'n compleet pakket.

De motor is nu gezogen, en een turbo gaat blazen. Als je een honda hebt, kun je bv van die kastjes kopen die je computer voor de gek houden. Waardoor je dit vrij 'simpel' kunt oplossen. Zijn er ook van dit soort dingen te krijgen voor een megane 2.0 16v? En zo ja, waar?
Of moet ik dan een gehele nieuwe computer kopen die wel tegen druk kan?

Ook vertelde een vriend van me dat je eind compressie moet verlagen. Weet iemand op welke manier dit het best kan? Een dikkere koppakking of je zuigers afdraaien?

Misschien dat iemand nog wat tips voor me heeft? En misschien vergeet ik nog iets waar ik rekening mee houden moet?

Brand los! :P
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 17 april 2007, 15:15:52
Ik heb net even gekeken naar dat turbo pakket van elia.

http://gateway.selltec.com/go/elia/($-R_nonOH38Y64Yateim0IC$)/s,showModuleObject,9_q1klWYtB,cxW0_xm1oxa1_xC1mxGZpNG2,4Fa0jtW3hxW2nB,8xa0nVX0_JH,hVqZ6tWZlwST_2WYiVWMQxq2_JrLmATNnATM,nB,9VG,hxGZplWZnxC1mxGZpNG2nxmY6RXZbxa1dVq1joWZbFa0_FnLNVqZ6tWZlAp0rVa1.html (http://gateway.selltec.com/go/elia/($-R_nonOH38Y64Yateim0IC$)/s,showModuleObject,9_q1klWYtB,cxW0_xm1oxa1_xC1mxGZpNG2,4Fa0jtW3hxW2nB,8xa0nVX0_JH,hVqZ6tWZlwST_2WYiVWMQxq2_JrLmATNnATM,nB,9VG,hxGZplWZnxC1mxGZpNG2nxmY6RXZbxa1dVq1joWZbFa0_FnLNVqZ6tWZlAp0rVa1.html)

Maarre.. vind dat wel erg duur hoor.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Wouter op 17 april 2007, 17:28:36
PFF, wat een geld... is het niet mogelijk om zonder turbo richting 200pk te gaan? Andere nokkenassen ofzo? Spagetti spruitstuk? Ik zeg maar wat hoor want ik heb er geen verstand van maar ben wel beniewd...
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Wouter op 17 april 2007, 17:29:05
Bedoel dit wel voor de 16V natuurlijk.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Tim_Coupe op 17 april 2007, 19:30:21
Met een 2.0 16V kun je in principe niet op de 200 PK komen zonder Turbo.. Ik heb het dan over aan de wielen en ik denk zelfs aan de krukas niet...
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Erik van der Velde op 17 april 2007, 19:33:28
Ik kan me herrineren dat die cup/rally megane's 200pk haalden uit een 16v blok. En daar zat naar mijn weten geen turbo in.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Jan van Heteren op 17 april 2007, 19:35:22
inderdaad Erik deze hebben 200 + pk en hebben geen turbo.... Y
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Tim_Coupe op 17 april 2007, 19:37:37
Dat is opzich wel uitzonderlijk veel :)

Weet iemand wat er precies aan die motoren gebeurd is dan? Vind het wel interessant om te weten namelijk! :)

En is dit dan aan de wielen of aan de krukas?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Sjors op 17 april 2007, 22:27:34
Chiptunen inderdaad. Op de volgende link kun je zien dat ze het zelfs met een 1.6 8v doen.

http://www.youtube.com/watch?v=Yhx68HAIfH4&mode=related&search=
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: JvE op 17 april 2007, 22:30:14
Volgens mij kun je voor dit geld net zo goed voor de inbouw van een ander (sneller) blok gaan.
Die raceblokken worden onderhand na elke race uit elkaar getrokken, onderdelen worden vaker vervangen en/ of gereviseerd. Om dit met een straatauto te doen en te blijven performen is volgens mij niet te doen.

Ik weet niet wat de installatie van een turbo met de levensduur van je blok doet, maar ik betwijfel of deze vooruitgang van lange duur is...
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Michel Cijs op 17 april 2007, 22:35:57
Citaat van: Remko de W. op 17 april 2007, 21:43:42
mischien onze clubsponser mccsport eens vragen,
die hebben/hadden toch zo'n rallyding... ;)

ik heb het destijds gevraagd, maar heb toen gekozen voor de complete revisie; daar ik liever een betrouwbaar en snel blok had dan enkel een heel snel blok ;)

met aangepaste nokkenas en software van Renault Sport kom je op een 2000 euro en 180 pk. Carbonbox intake en goed uitlaat voor optimalisatie en dan heb je echt wel een super snel coupetje Y
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 17 april 2007, 23:40:44
Citeerweet niet wat de installatie van een turbo met de levensduur van je blok doet, maar ik betwijfel of deze vooruitgang van lange duur is...
Het zal nooit goed zijn, maarja. Je wilt wat toch? :P

CiteerVolgens mij kun je voor dit geld net zo goed voor de inbouw van een ander (sneller) blok gaan.
Sja, wat niet kan,..
Maarja, stel: Je vind het leuk om een turbo sound te hebben, en het lijkt je ook leuk zelf eens een turbo te bouwen op een motor. Dan is het toch hartstikkene leuk!

Maargoed, er is hier verder niemand die ervaring heeft met het bouwen van een turbo op je megane?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 18 april 2007, 09:57:23
Op het forum van Automaxx zijn enkele projecten te lezen van mensen die een turbo op hun Peug.206 blokkie hebben gebouwd.
misschien dat je via die topics aan meer info kan komen.

en tsja, de levensduur van je blok loopt wel een risico.
je zal zeker rekening moeten houden met meer onderhoud. maar indien je netjes warmrijdt en de motor netjes afkoelt na het rijden scheelt dat zowiezo een hoop.

Ik neem overigens ook aan dat je bij een dergelijk pakket ook allerlei aanpassingen voor het blok zelf krijgt. wellicht dat je van Elia hier meer info over kan krijgen. of probeer het anders via K-tec. Ik geloof dat 1 van onze clubsponsors de spullen van K-tec iomporteert in NL dus wellicht dat hun je ook verder kunnen helpen.

+ hou er wel even rekening mee dat je ook dingen als je remmen moet gaan aanpassen. (niet verplicht, wel verstandig) dat worden natuurlijk ook wel wat extra kosten!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: LVD op 19 april 2007, 00:46:26
Een goede kennis van mij heeft een Tuning bedrijf, en die heeft recentelijk een turbo kit op een Sport Spider gemaakt. Niet extreem hoog in druk, ongeveer 225pk heeft ie nu, maar hij is echt snel.
Het was de bedoeling om er ook 1 op mijn auto te gaan maken, maar dat plan zit nog even in de koelkast. wel over nagedacht om een Clio RS motor in de bouwen (200pk, kon er erg goedkoop aankomen toen), maar de motoren voor de clio zijn zo anders, dat het onbegonnen werk is.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 19 april 2007, 10:12:26
Het is is ook mijn bedoeling een turbo erin te zetten die niet extreem hoge druk heeft. Eerst bv eens rijden op 0,5 bar.
Dan rij je toch nog een beetje safe voor je motor.

Ik ben al even wat info aan het verzamelen. Omdat ik een vrij grote motor heb (2.0 16v) moet er ook een aardig grote turbo op. Het probleem is dan dat je ook last kunt hebben van een te groot turbo gat. Een kleine turbo heeft hier minder last van.

Ik wil in principe eerst boven de 200 pk uitkomen. Daarna zien we wel weer verder.. :P

Alleen weet ik dus nog niet zo goed hoe ik het moet oplossen met de computer. Omdat hij dus niet gaat zuigen maar blazen.
Heb jij hier al over nagedacht? Of?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: LVD op 20 april 2007, 09:23:08
Waarom een grote turbo omdat je een grote motor hebt? voor lage druk werkt een relatief kleine turbo ook hoor.
het best kan je contact opnemen met Rica Engineering Enkhuizen (www.ricaenkhuizen.nl website is nog niet af, maar staat wel de contact info op....), zei kunnen je verder helpen.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 20 april 2007, 14:04:25
of je maakt er gelijk een twinturbo van  o-)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: JvE op 21 april 2007, 10:10:12
CiteerVolgens mij kun je voor dit geld net zo goed voor de inbouw van een ander (sneller) blok gaan.
Sja, wat niet kan,..
Maarja, stel: Je vind het leuk om een turbo sound te hebben, en het lijkt je ook leuk zelf eens een turbo te bouwen op een motor. Dan is het toch hartstikkene leuk!

Maargoed, er is hier verder niemand die ervaring heeft met het bouwen van een turbo op je megane?
[/quote]

Je moet sowiezo doen wat je zelf mooi vind en gaaf vind.
Binnen de RTC is mb carperformance (www.mbcarperformance.com) veel bezig met ontwikkeling op gebied van race en rally. Hebben zelf ook een turbo ontwikkeld (met name voor R5) wellicht kunnen zij je ook meer vertellen.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 10 mei 2007, 20:39:25
En weer even omhoog halen! :)

Veel mensen zeggen dat je andere nokkenassen moet nemen om meer snelheid te krijgen.
Alleen heb even zitten zoeken op internet, maar zijn er dan andere te krijgen voor een 2.0 16v?

Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Reinier Goorden op 10 mei 2007, 22:15:58
Jawel
http://reichhard-motorsport.com/catalog/product_info.php?cPath=25_148_637_638_3347&products_id=19515
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Marcelo op 10 mei 2007, 22:33:32
poeh duur geintje :P 8)7
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 10 mei 2007, 22:45:14
Dat is de enigste plek waar ze tekoop zijn? Of?
Mag ik vragen hoe je die hebt gevonden?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Reinier Goorden op 10 mei 2007, 22:50:54
Zal vast niet de enige plek zijn.  :neen: Reichhart levert veel voor de megane zodoende staat ie al lang in m'n favorieten. Zo snuffel ik er wel eens rond. Raad je hetzelfde aan, er is zat te vinden om je blokkie wat rapper te maken, als het tenminste de F7R is. Er hangt alleen wel een prijskaartje aan. Y
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Niels van Dijk op 10 mei 2007, 23:07:04
Spaghetti spruitstuk  :D :q
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 10 mei 2007, 23:16:09
CiteerSpaghetti spruitstuk
haha.. Ja, die komt mijn kant al op als het goed is! :P
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: matthew op 11 mei 2007, 00:03:16
Met alleen andere nokkenassen krijg je alleen bij een bepaald toerental meer vermogen en bij de rest is het minder omdat je cilinderkop(de kleppen)er verder niet op zijn aangepast waardoor je dus eigenlijk daardoor langzamer zou gaan als je het doet moet jeje hele cilinderkop laten aanpassen.

Ik heb voor mijn auto geinformeerd bij achterbergmotorsport(emmer-compascum)en als ik dan mijn 2.0 8v helemaal wou aanpakken:andere kleppen,andere nokkenas,kop vlakken,vliegwielafdraaien en andere chip dan kwam je op 4500euro uit geloof ik en dan heb ik volgens mij nog niet eens een spagetti spruitstuk.
Maar dan kon hij van mijn standaardt 115pk toch 145pk maken en een aanzienlijk beter koppel.

En dit is dus bij een 8v ,bij een 16v is meer uit te halen ik heb uiteindelijk alleen laten chippen en hij trekt stukke beter.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Timo Zuiderduin op 11 mei 2007, 09:10:40
hang er gewoon een F4R blok in  o-)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Reinier Goorden op 17 mei 2007, 18:24:28
Hier nog een waar wel wat te vinden is.  Y
http://www.k-tecracing.com
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 20 mei 2007, 10:21:32
CiteerHier nog een waar wel wat te vinden is. 
http://www.k-tecracing.com
Thx! Zal eens even kijken.

Ik heb inmiddels ook gemailt met mbcarperformance, zal ze binnenkort even een keer bellen bellen.

Als iemand anders nog een site weet waar spullen tekoop zijn voor een megane m.b.t. motorische "verbetering" dan hoor ik het nogsteeds graag.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Marc Brouwer op 25 mei 2007, 13:04:15
Citaat van: RS50Jochem op 25 mei 2007, 12:57:26
Misschien heeft hij wel al een 2.0 16v en wil hij nog sneller...

De Moderator heeft z'n handen vol aan jou.. Lees eerst even het topic door voordat je zomaar antwoord..

Idd, ben lekker berichten aan het verwijderen.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: matthew op 27 mei 2007, 20:38:02
@Dirk   Op Gronau stond een 2.0 8v met een g lader is dat iets als hobby project http://home.planet.nl/~cijs0029/meetingpictures/imagepages/image106.html                                             
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: LVD op 27 mei 2007, 20:53:28
Een clio 174, 182 of 200pk clio motor bouwen in een megane, is onbegonnen werk. heb het laatst uitgezocht, gezien mijn motor een lekke koppaking had en ik heel goedkoop een 200pk motor kon krijgen.
Het werd me van alle kanten afgeraden, gezien je alles aan moet passen, van versnellingsbak tot motorsteunen enz.

Een nokkenas is leuk, de vermogenswinst hangt af van het type nokstok. de kleplift, timing enz is van belang voor of het verleggen van het vermogens gebied, maar combi van beide, geeft over je hele gebied meer vermogen. houdt er wel rekening mee, hoe extremer je gaat met nokkenassen, hoe 'beroerder'  je auto gaat rijden. als je een 300graden nokkenas neemt, kan je 8000 toeren maken, maar onder de 2000 toeren rijdt je auto voor geen gulder (spreek uit ervaring), file rijden is dan onmogelijk...

Een turbokit is relatief eenvoudig, mits je de kennis hebt. het is een uitlaatspruitstuk maken, de stationair regeling aanpassen, olie toe en afvoer maken, benzinedruk regeling erop, olieoverdruk aanpassen enz.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 27 mei 2007, 22:34:57
CiteerEen turbokit is relatief eenvoudig, mits je de kennis hebt. het is een uitlaatspruitstuk maken, de stationair regeling aanpassen, olie toe en afvoer maken, benzinedruk regeling erop, olieoverdruk aanpassen enz.
Dat is in principe allemaal te doen inderdaad. Alleen moet je computer wel tegen een geblazen motor kunnen, anders moet er toch echt een andere computer in toch? Maar als die nu niet bestaat?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: LVD op 27 mei 2007, 22:59:53
Je computer kan wel tegen geblazen hoor. het enige wat je moet gaan oplossen, is het feit dat je nu met een overdruk werkt, dit herkent je computer niet. je kan je computer herprogrameren (wat niet gaat met een 2.0 16v) om meer brandstof te gaan krijgen. je kan om dit probleem op te lossen ook een xtra computer erbij hangen, kom zosnel niet op de naam, om dit probleem op te gaan lossen.
Als je het helemaal mooi wilt doen, hang je er een programmeerbare injectie aan. dan heb je helemaal geen gezeur met je standaard computer, enz.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 29 mei 2007, 14:27:57
Je bedoelt een soort "missing linq" systeem zoals honda kent?
Programmeerbar injectie zou inderdaad ook kunnen, maar dan gaat het wel heel extreem allemaal. Dat wordt me dan net iets te duur.

Ik heb vanmorgen even met mbcaperformance gebeld. Een erg leerzaam gesprek gehad, en het is me duidelijk dat ze in principe alles wel kunnen leveren.
Ik zal de komende tijd een beter plan uitwerken wat ik allemaal precies wil aanpassen, en wat ik ermee wil bereiken.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het van de winter door kan gaan in ieder geval. 200-250 pk moet veilig te halen zijn.

kort gezegt zijn dit de plannen:
- andere koppeling
- dikkere koppakking
- onderblok laten uitboren, compressie zal dan omlaag gaan.
- turbo met accessoires
- andere map sensor
- zelf uitlaatspruitstuk lassen
- remmen aanpassen

Wie deze ideeen ook heeft, raad ik zeker even aan contact te zoeken met mbcarperformance.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Meganez op 5 juni 2007, 23:52:17
Leuk zo'n turbo project

vriend van me is hier ook al 1,5 jaar mee bezig en ik heb hem alles van begin af aan op zien bouwen.

Een swift 1.3 gti, hij is met een spuitbus zwart gespoten omdat hij af en toe moet testrijden, en met ongespoten bumpers val je eerder op, maar hij moet dus nog helemaal strak gemaakt worden.

(http://nils.vdg.googlepages.com/DSC01037Small.JPG)

(http://nils.vdg.googlepages.com/DSC01035Small.JPG)

Strak maken van de auto gebeurd nog door een spuiter.

En het extreme deel van het project

(http://nils.vdg.googlepages.com/DSC01043Small.JPG)

(http://nils.vdg.googlepages.com/DSC01045Small.JPG)

Er zit een zeer dikke turbo op, en heel het blok is, veelal met de hand, aangepast voor de turbo. Heel de kop is aangepast, andere zuigers voor lagere compressie ed. In en uitlaatpoorten met de hand met schuurpasta bewerkt, kleppen laten slijpen, subframe aangepast om het luchtinlaat circuit zo effecient mogelijk te laten verlopen en heel de kabelboom is er uit getrokken en er is een volledig zelf te programmeren computer geplaatst. Uiteraard andere remmen, koppeling, vliegwiel enz. Komt daalijk ongeveer 250 pk uit op 700 kilo auto..

En alles is zelf gedaan op het vlakken van de kop en uithonen van de cilinderbussen na.

Hier een lijstje van zijn forum:

These are the mods:
rebuilt engine with new bearings, seals etc.
- light polished intake ports
- modified cilinderhead heavy ported exhaust and combustion chambers,further polished
- regrind valves (30/45 for better flow) and bigger seats with 1mm (polished)
- low compression pistons 75mm with chrome rings further polished (turbine tech)
- o-ringed engine
- equel lenght manifold designed for the twin scroll purpose of the turbo, ceramic coated (turbine tech)
- ihi vf38 twin scroll, titanium axle, ball bearings
- stainless steel supply lines turbo (water and oil) (turbine tech)
- left side intake manifold, ported and polished (turbine tech)
- 55mm throttle body (turbine tech)
- large aluminium front mounted intercooler (polished)
- aluminium 2.25" chargepiping (polished) with mandrel bents en silicone couplers
- vitara headgasket
- hks ssqv bov
- underdrive pully
- msd blaster 2 coil
- magnecore 8.5mm spark plug wires
- chrome oil catch can
- nissan 200 sx injectors flowing about 345cc (plug & play)
- mk1 fuel rail
- fuel press regulator
- walbro 255l/h pump
- ACT 4-pucket clutch
- stainless steel intake filter
- aluminium oil cap
- Mocal oil cooler with thermostat with stainless steel lines
- Oil filter relocation kit with stainless steel lines
- upper strut bar
- underbrace body (turbine tech)
- whole new exhaust built from scratch, first part 2.5", second part 2" from thick stainless steel (to keep gass velocity)
- wideband lambda from wbo2.com, newest version
- custom dashboard with digital oil,water temperature, digital oil pressure, analoge boost & rpm, standard fuel and speed gauge, digital wideband lamda, all in the standard dashboard, relocated the wiring a the back
- standalone ecu, adaptronic with map sensor & air temperature correction, with features like boost control, launch control and traction control
- forge bleedvalve and electronic boost controller from standalone, running parallel
- made chassis stronger

Hier nog wat beter pics
http://www.cardomain.com/ride/483184 (http://www.cardomain.com/ride/483184)

Citaat van: Dirk Kuipers op 19 april 2007, 10:12:26
Ik ben al even wat info aan het verzamelen. Omdat ik een vrij grote motor heb (2.0 16v) moet er ook een aardig grote turbo op. Het probleem is dan dat je ook last kunt hebben van een te groot turbo gat. Een kleine turbo heeft hier minder last van.

Jij hebt niet per defenitie een grote turbo nodig omdat je een grote motor hebt hoor, zeker niet als je maar op 0,5 bar wil gaan rijden (wat overigens niet echt veel is). Het voordeel van een kleine turbo is inderdaad dat deze wat eerder op spoelt, en dat je er wat minder vermogen uit haalt, maar als je meer vermogen wil stel je de turbodruk gewoon wat hoger af.

Alleen als jij denkt dat je met een kleine turbo niet voldoende vermogen er uit kan halen zou ik voor een grotere gaan, en dan kan je kijken naar bijvoorbeeld een vnt. Deze turbo's zijn variabel in geometrie waardoor ze toch snel opspoelen (dus kleiner turbogat) en toch heel veel lucht je cilinder in kunnen pompen (dus veel vermogen). Deze turbo's alleen kosten echter wel al minimaal 700 tot ongeveer 1200 euro.

Wat ik denk dat er aangepast moet worden is:
-een niet al te grote turbo
-zeer goede weg bedenken om je olie naar je turbo te voeren en af te voeren
-zuigers (lage compressie zuigers)
-koppeling en drukgroep
-onderblok uitboren (voor lagere compressie)
-injectoren/benzienedruk regelaar
-uitlaatspruitstuk laten lassen met flensen voor de turbomontage
-volledige uitlaatsysteem met een stuk grotere diameter
-ander inlaatsysteem met intercooler (mits goed geplaatst hoeft dit geen hele grote te zijn, maar dat ziet er wel stoer uit)
-dump valve of blow off valve
-remmen
-motormanagement aanpassen afhankelijk van deze aanpassingen montage van andere map sensor en/of luchtmassameter.

en dan nog wat kleine dingetjes zoals je bougies, op bezine met ron getal 98 of hoger gaan rijden enz. enz. en dan zal ik vast nog wel een aantal belangrijke dingen vergeten zijn.

Ik zou geen dikkere koppakking plaatsen omdat deze er dan ook eerder uit wordt geblazen. Ook moet je geen andere nokkenassen nemen, want met ander nokken assen zullen je kleppen langer open blijven staan. Je uitlaatkleppen zullen al warmer worden door de turbo maar daar komt bij dat je kleppen gekoeld worden via je cilinderkop en als ze open staan krijgen ze geen koeling, dus als ze langer open staan worden ze nog warmer en dat zullen ze niet fijn vinden.

optioneel is dan nog
-optimaliseren cinlinder kop door bleuprinten (bijwerken in en uitlaatpoorten en evt koelkanalen)
-kleppen in een andere hoek laten slijpen voor een betere flow (en koeling)
-volledig zelf te programmeren computer
enz enz

Je kan het zo gek maken als je wil, afhankelijk van je budget.

Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: lúk op 5 juni 2007, 23:54:35
dat is eg ziek  8)7 dan vlieg je over de weg  8)
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 6 juni 2007, 09:57:02
Hey nils,

Leuke reactie! Heeft die vriend van jou niet teveel PK's voor dat gewicht?

CiteerIk zou geen dikkere koppakking plaatsen omdat deze er dan ook eerder uit wordt geblazen.
Ik denk wel dat ik dit ga doen. Iedereen raad mij dit namelijk aan.

CiteerOok moet je geen andere nokkenassen nemen
Dat vertelde MBCarperformance inderdaad ook.

Ook heb ik te horen gekregen dat mijn blok in principe al gebouwd is voor een turbo, en je er niet al te veel meer aan moet veranderen. Toen men dit motorblok ontwikkelde dacht men dat hier een turbo op komen moest. Dit is later echter toch niet doorgegaan, alleen is de setup van het (onder)blok wel in takt gebleven.

Citeer-een niet al te grote turbo
Ik wil toch wel graag een middel tot grote turbo nemen. Dit wordt dan inderdaad wel een hybride Turbo, waardoor je inderdaad minder erg last hebt van een turbogat. In principe wil ik eerst op 0,5 bar rijden, maar je weet natuurlijk niet wat je daarna nog wilt.. ;)
Als je echt op veel meer bars rijden gaat, dan krijgt je blok er echter ook wel een dreun van. Ik wil m'n blok echter niet in een jaar kapot rijden. Als ik bv op 1,5 bar rijden ga, moet ik nog veel meer aanpassen waarschijnlijk.

Citeer-dump valve of blow off valve
Dat zeker weten!! ;)


Een vriend van mij is overigens ook een turbo aan het bouwen op een heel licht auto'tje.
http://www.cinquecentoclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1396&postdays=0&postorder=asc&start=0
Alleen deze staat nog stil.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Meganez op 6 juni 2007, 12:35:41
Citaat van: Dirk Kuipers op  6 juni 2007, 09:57:02
Hey nils,

Leuke reactie! Heeft die vriend van jou niet teveel PK's voor dat gewicht?


Best wel, daarom heeft hij er ook een sper differentieel op gezet, dit scheelt aanzienelijk. Kost alleen ook een hoop geld.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: LVD op 6 juni 2007, 20:59:34
en toch, zou ik als je eenmaal aan dit project begint, een programeerbare injectie nemen. gezien een normale 16v computer niet geprogrammeerd kan worden, moet je al een andere mapsensor.
Voor rond de 1000 euro heb je een vrij compleet systeem, maar dan heb je wel wat. Je hebt bv een DTA S60, die zijn gericht op het gebruik met turbo motoren. je kan je injectie nauwkeurig afstellen, waardoor je er zeker weten veel meer vermogen uit haalt, je kan je motor veilig afstellen, waardoor je de levensduur ook wat langer kan houden.
groot voordeel is ook, mocht je eens naar de garage moeten voor bv. apk, je kan met je injectie, door lambda adjustments, heel gemakkelijk je lambda naar beneden halen, waardoor de keuring ook geen enkel probleem geeft.
Wat ik zelf erg mooi vindt, is dat je bv ook traction control hebt erop, gezien je nu al aangeeft 200+ pk wilt, is dat best makkelijk op een voorwielaangedreven auto Y

ik ben erg benieuwd naar je project, gezien het feit ik zelf ook al erg lang met het idee in mn hoofd rond loop !-!
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 6 juni 2007, 21:35:08
Ik heb van horen en zeggen dat er in scandinavie 2.0 16v blokjes rondrijden met 700+ PK's.
Ach ja, dan moet je wel heel wat centjes erin pompen, en volgens mij bijna alles ook wel aan passen.

Citeerik ben erg benieuwd naar je project, gezien het feit ik zelf ook al erg lang met het idee in mn hoofd rond loop
Hou op! :P Als ik het er straks op heb zitten, wil ik wel de enigste blijven natuurlijk!! :) hahahaha

Maarre, mijn planning is pas in de winter. Dus het duurt nog wel even hoor. ;)
Eerst wil ik straks een paar maanden genieten van hoe hij er nu bij staat.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Meganez op 6 juni 2007, 23:23:18
Citaat van: LVD op  6 juni 2007, 20:59:34
en toch, zou ik als je eenmaal aan dit project begint, een programeerbare injectie nemen. gezien een normale 16v computer niet geprogrammeerd kan worden, moet je al een andere mapsensor.
Voor rond de 1000 euro heb je een vrij compleet systeem, maar dan heb je wel wat. Je hebt bv een DTA S60, die zijn gericht op het gebruik met turbo motoren. je kan je injectie nauwkeurig afstellen, waardoor je er zeker weten veel meer vermogen uit haalt, je kan je motor veilig afstellen, waardoor je de levensduur ook wat langer kan houden.
groot voordeel is ook, mocht je eens naar de garage moeten voor bv. apk, je kan met je injectie, door lambda adjustments, heel gemakkelijk je lambda naar beneden halen, waardoor de keuring ook geen enkel probleem geeft.
Wat ik zelf erg mooi vindt, is dat je bv ook traction control hebt erop, gezien je nu al aangeeft 200+ pk wilt, is dat best makkelijk op een voorwielaangedreven auto Y

ik ben erg benieuwd naar je project, gezien het feit ik zelf ook al erg lang met het idee in mn hoofd rond loop !-!

Ik zal is vragen wat die maat van me voor computer heeft, die is namelijk volgens mij wel iets goedkoper. Van horen zeggen weet ik dat deze computer sowieso de volgende functies heeft.

- Je kan er een wide band lambda sensor op aansluiten. Een normale lambda geeft alleen maar aan of je boven of onder een stoichiometrisch, dus perfecte, verbranding zit (de verhouding tussen lucht en brandstof is 1:14,7 dus je lambda is precies 1). Een wide band lambda geeft precies aan hoeveel je boven of onder die lambda = 1 zit. Deze computer heeft een self learning mode waarmee hij aan de hand van de lambda sensor zelf probeert uit te rekenen hoeveel brandstof er ingespoten dient te worden. Dit is erg handig als je gaat beginnen.
- Hij heeft ook traction control en launch control.
- Je kan verschillende programma's opslaan en simpel wisselen waardoor je dus ook altijd door de keuring heen kan komen en je er bijvoorbeeld een zuinige stand op kan zetten als je even een maandje geen zin hebt 3 keer per week bij de pomp te staan.
- Hij heeft heeel erg veel mogelijkheden om de hoeveelheid in te spuiten brandstof uit te laten rekenen. Dit gaat altijd aan de hand van het toerental, maar dit kan dus in combinatie met het inlaatdruk signaal (map) of met de waardes van een luchtmassameter (maf) en zo nog een aantal dingen, je hebt dus best veel vrijheid in je keuze hierin.
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 31 augustus 2007, 13:16:31
CiteerIk heb de 2.0 16v vandaag gekocht, en ik moet zeggen dat hij echt een STUK sneller is dan de 2.0 8v... Phoeh, wat scheelt dat een berg zeg..
Heerlijk!!!!!!!!!

Voorlopig ben ik hier wel weer even blij mee!!!

Citeermaar mischien eerst eens met een 2l-16v rijden.
voordat je daar extra energie gaat steken...

Tijd is weer aangebroken om dit topic omhoog te halen!!!!!!
_o_ 8)7


Citeer@Dirk   Op Gronau stond een 2.0 8v met een g lader is dat iets als hobby project http://home.planet.nl/~cijs0029/meetingpictures/imagepages/image106.html
Die link werkt niet meer. Is er ergens anders informatie over deze megane te vinden??

Mijn ideeen zijn toch weer wat veranderd..
Mijn gevoel gaat op dit moment meer naar een supercharger (compressor) i.p.v. een turbo...

Ik ben al wel veel aan het omkijken. Ook dit topic weer even helemaal doorgelezen. Toch wel nuttig zo, een topic waar gediscussieerd wordt over meer vermogen.. Nuttig en zeker leerzaam.

Wellicht kunnen we dit voortzetten? ;)

Wat is er bij een supercharger allemaal nodig?
De charger komt op je riem die hem aandrijft als ik goed heb begrepen..
Hier een foto van mijn motor:
(http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/tn_DSC02335.JPG)
Is de indeling van mijn motor dan wel ideaal? Want volgens mij zit het juist daar al helemaal vol..

Iemand nog tips waarmee je bij een charger rekening moet houden?

Hoop op weer wat discussies!!! :P
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 1 mei 2008, 11:02:00
Dit topic nog maar eens omhoog halen...
Ik bedoel, een topic als deze is best leerzaam als je hem helemaal door leest.

CiteerJe hebt bv een DTA S60, die zijn gericht op het gebruik met turbo motoren. je kan je injectie nauwkeurig afstellen, waardoor je er zeker weten veel meer vermogen uit haalt, je kan je motor veilig afstellen, waardoor je de levensduur ook wat langer kan houden.
Inderdaad, de DTA S60 komt nu ook op mijn auto.
Wel moet je ook rekening houden met een nieuwe kabelboom en rollebank uurtjes.
Vrijdag gaat mijn auto weg, en hoop hem dan over een paar weken dus rijdend terug te krijgen...
Spannend!! :P
Voordeel van dit systeem is trouwens ook dat je de geschiedenis kunt bekijken... Als je motor het niet meer doet, hoef je niet te zoeken en bekijk je de logs gewoon waar het mis gaat.
Daarnaast kun je deze altijd weer anders programmeren, dus een andere setup of meer compressie is qua software nu iig geen probleem meer.

Zijn er nu inmiddels ook al andere mensen die met het idee met meer vermogen rond lopen in een coupé?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: parzival op 20 juni 2008, 11:13:36
wat loopt er dan voor rooie slang ? links van je motor ?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: Dirk Kuipers op 20 juni 2008, 12:46:55
Dat is een kabel van de dynamo (die toen nog op die positie zat) naar de accu. Origineel loopt deze van de dynamo naar de startmotor, naar de accu. Deze moest ik ander leggen i.v.m. een scheidingsrelais voor mijn tweede accu achterin.
Heeft dus niets te doen met meer vermogen. ;)

Ben je ook opzoek naar meer vermogen? of?
Titel: Re: meer vermogen
Bericht door: parzival op 20 juni 2008, 16:49:28
nou ietsjes meer zou niet zo vervelend zijn.. maar geen zin in gedoe.. en aangezien mijn vriendin er vnl in rijdt.. en mijn Nissan QQ genoeg power heeft.. ik was iig niet van plan om complete turbo's of donor motoren te gaan gebruiken
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev