Advertenties


advies ivm aanschaf Megane Scenic 2002 - kachelprobleempje

Gestart door Mojo, 16 maart 2018, 15:58:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mojo

Hallo allemaal,

Ik wil waarschijnlijk mijn Clio diesel inruilen op een Megane Scenic 2.0 automaat van 2002.

Nu heb ik bij het proefrijden iets vast gesteld, maar weet niet welk onderdeel dan kapot zou kunnen zijn. Deze scenic is voorzien van airco. Wanneer ik het digitale display instel op max koud (of 16 graden) blijft het systeem warme lucht door de roosters blazen. Ook wanneer ik de aico uit doe.



De airco doet het wel. Bij inschakelen hoor je de pomp inschakelen; motor reageert hierop. Er zit voldoende koelmiddel in want de pomp slaat aan. De scenic heeft onder het bedieningspaneel een extra bakje, voor het koelen van bv flesje drinken oid. Die luchtaanvoer is ijskoud bij inschakelen airco op max koud.

Is nu het bedieningspaneel kapot of toch het elektrische motortje die de kou en warm kleppen bedient. Wanneer ik de toetsen bedien van bv. voorruit ipv op de voeten; dan voel je die wel schakelen en ophouden met blazen op de voorruit. De ontwasemingstoets werkt ook.

Graag je reactie wat jij ervan vindt; aangevuld met advies en mogelijk meer informatie over locatie waar het motortje zit.
Of moet ik dan het hele kachelhuis vervangen ???!!! :x

Mojo

#1
inmiddels al even verder gezocht en kwam dit tegen: "Kachelklep motor"



De naam vermoedt dat het de warmte regelt / airco  aanvoer van lucht.
- is dit de stelmotor voor bv voorruit, gezicht en of voeten luchtaanvoer? Zo ja, dan is dit niet het probleem...

Is dit wel de veroorzaker:
- Waar zou die dan zitten?

Mojo


mark29

Ja dat kan.
Als je het echt wilt weten en niet op wilt gokken wat iedereen maar roept, ga je meten en hang je de clip eraan.

zapp

Inderdaad, hang 'em aan de clip.
Ik heb dit (bijna) elk jaar. Dan kom ik (in het voorjaar) er achter dat de airco het niet doet.
Dan hangen ze hem even aan de clip, Reset, en dan doet ie het weer (kost ca. 2 tientjes)  _o_

Ze hebben een complete beslissingstabel in de garage met alle mogelijke oorzaken en daarbij behorende (dure) reparaties.
Maar ik laat het maar zo, het weegt niet op tegen een reset van twee tientjes per jaar

Mojo

Voor alle duidelijkheid;  de airco doet het! Pomp slaat aan en heb ook ijskoude lucht uit het koeler boxje.

Probleem zit hem in het regelen van de temperatuur. Temp op max koud; maar lucht blijft bedrijfswarme lucht blazen.

mark29

Ja dat snappen we. Maar de kachelhuis heeft klepjes die bediend moeten worden om de luchstromen aan te sturen, warm koud, en hoeveel. Daar gaat het fout.
Dus even de clip eraan.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev