Advertenties


1.5 Dci loopt niet altijd even lekker, soms wat inhouden/stotteren

Gestart door Creative Explorer, 18 mei 2018, 20:54:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Creative Explorer

Ik heb al veel zitten te lezen op het forum en kom ook een aantal topics tegen die een beetje lijken op mijn 'probleem', maar toch weer afwijken. Ik kom er zelf even niet meer uit, vandaar dat het tijd wordt voor een topicje.

Sinds een jaar heb ik wat last dat mijn auto wat stottert, de ene keer wat meer dan de andere keer. In het begin was het echt sporadisch, tegenwoordig is het wat frequenter.
Dit zijn mijn symptomen:
-Bij een start met een koude motor wil de motor wel eens wat onregelmatig stationair lopen, als dat gebeurt en je rijdt naar de eerstvolgende bocht, is het over.
-Tijdens het rijden wil het voorkomen dat de motor stottert, inhoudt, bokt. Dit gebeurt vaak pas bij een warme motor, óf met een koude motor vrij snel op snelweg tempo rijden (soms ontkom je er niet aan, ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden).
-Bij temperaturen onder de 5 en boven de 20, lijk ik er een stuk minder last van te hebben.
-Het gebeurt vooral tijdens minimaal gasgeven, waarbij je in een wat hogere versnelling, met lage toeren (1600-2000), de snelheid constant wil houden.
-In het begin altijd en tegenwoordig meestal, is het over als ik wat gas bijgeef.
-Het lijkt een beetje als op slechte ontsteking bij een benzine auto.
-Soms is bij het acceleren merkbaar dat het niet lineair is, maar de auto soms wat in trapjes accelereert.
-Ik vind de auto bij het starten wat naar roet stinken, maar dit is mijn eerste diesel en geen idee of dat normaal is


Ik heb de EGR klep al eens af gehaald en alhoewel deze een beetje vervuild was, leek de werking goed. Ik heb hem weer teruggezet na het schoonmaken en kan niet zeggen dat het heeft geholpen.
Ook heb ik hem eens uitgelezen en ook daar kwam niet heel veel zinnigs uit:
-DF569
-DF028
-DF029
-DF1370
-DF207
Ik heb daarna nog eens gereden met de diagnose aan, maar kreeg daar zó veel foutmelding uit, dat ik dat niet serieus kon nemen. Met de codes die daar uit kwamen, had de auto niet eens kunnen rijden  :q.
En toch heb ik nooit een foutmelding in het display van de auto gehad of de rode STOP letters.

Nu heb ik van de week op weg naar het werk 2 of 3x keer hetzelfde scenario gehad;
's-ochtends
-Beetje ruig stationair lopen
-5 minuten dorp/lokaal gereden
-dan een km of 10 autoweg snelheid (100-110) (bij 115 vind ik dat mijn auto een beetje trilt, wat niet uit de banden lijkt de komen, maar ook niet echt uit de aandrijflijn)
-Bij het binnenrijden van Leeuwarden (ik moet Leeuwarden door van oost naar west), merk dat de auto weer een bui heeft. Na het eerste stoplicht is te merken dat de auto weer wat aan het stotteren is bij een constante snelheid, met weinig 'gas', (rond de 70-80 in de 4). En dan heeft de auto daar eigenlijk last van, voor de gehele duur dat ik nodig heb om de stad door te komen (voorheen was het secondenwerk)
En bij de tijd dat ik de stad uit ben, is het ook weer verdwenen.

Wat me nu ook binnenschiet: het leek ook voorbij als je de auto even aan de kant zet, motor uit en van contact af en dan weer starten.

Inmiddels ben ik het vertrouwen wat kwijt in de auto, ik doe zoveel mogelijk het onderhoud van de auto zelf en geef de auto elk jaar een beurt, ongeacht de kilometers. Mijn vorige Megane was tegen de 3 ton en 12 jaar oud toen ik hem wegdeed (gekocht toen hij 3 jaar oud was met 160dkm) en durfde rustig lange reizen mee te doen.
Nu voelt Amsterdam al als een groot onzeker avontuur.

Ik vind het een fijne auto, maar ik zit niet meer prettig in de auto en heb zelfs onze vakantie naar Tsjechië dit jaar stopgezet, want ik durf het niet aan.
Nothing beats a TurboCharger!

mark

Dat wordt een ritje naar de dealer, voor een fatsoenlijke diagnose. Die p codes kunnen we vrij weinig mee, voor een fatsoenlijke diagnose lees je zoiets uit met de clip. (Renault computer)

mark29

Ik zie df codes, maar alleen nummers en geen toelichting. Met de clip kan je ook de toelichting geven.
Maar als er zoveel codes inzitten, doe je er verstandig aan om alles te wissen zodat je een schone ecu hebt.
En dan gaan rijden, als je dan het probleem ervaart, meteen uitlezen, dan heb je makkelijk de dader te pakken.

A110

Zoals mark29 al aangeeft eerst alles eens wissen zodat je met een foutloze computer een rondje kan gaan rijden en daarna gelijk weer uitlezen en dan de foutcode's noteren.

De onderste foutcode heeft volgens mij te maken met een defect in een diesel-injector. Die komen heel veel voor tussen de 150.000 en 200.000 km
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

marijn123

Een aantal van jou symptomen komen mij zeer bekend voor. Zelf heb ik al 60dkm last van een megane 3 1.5 DCI die (zoals jij het ook al omschrijft) een slechte bui kan hebben. Dit is er helaas nog steeds, verschillende garage waaronder een officiële dealer kunnen niks vinden. Geen foutcodes (op 1tje na laatst) en rijdend uitlezen gaaf ook geen rare waarden zeiden ze. Laatst gaf hij wel een storing wat met de Lamdasonde te maken had, dit kon terug te leiden zijn naar de LMM (volgens hun), maar na vervanging nog steeds de zelfde problemen.

Als je mijn topics terug leest zie je wat er allemaal speelde/speelt. Wat ik als het meest vervelend ervaar is het inhouden / kort missen van vermogen op het punt wanneer je gas geeft (bij hogere snelheden). Dit is goed merkbaar op de snelweg, tussen de 110 en 130 km/u. Als ik hem dan op de cruisecontrol zet, komt hij in een soort pulserende beweging. De auto wil namelijk corrigeren (snelheid constant houden) -> maar het gas reageert niet gelijk (inhouden) -> boordcomputer geeft meer gas -> inhouden stopt en vermogen komt erin -> maar dit voel je als een ruk aan de auto -> door de overshoot doet de boordcomputer weer gas las -> en het begint weer opnieuw -> resulteert in schokken. (brandstof verbruik vindt dit ook niet echt fijn ;)

Boven de 130km/u gebeurt dit niet omdat hij dan altijd voldoende gas geeft om niet in dit cirkeltje te belanden. Verder is dit ook niet altijd aanwezig, hij heeft dan weer zijn bui.

Verder:
- Onder de 5 graden ook nergens last van (daarom werd ook de LMM verdacht), maar op het laatst tijdens vorst dagen viel hij steeds na 2 minuten stationair lopen uit (brandstoffilter was goed) en wederom geen foutcodes.
- Ook merkbaar ligt schokken en bokken, vooral rond de 50km/u (constant), en tijdens optrekken merk je het goed.
- Ruik ook vaak een lichte uitlaat/roet lucht. Klinkt raar maar met het linker raam open rijden gaat het goed, met het rechter raam open komt er meteen een uitlaat lucht in de auto (niet fijn).

Hij rijdt wel door maar je merkt gewoon dat de boordcomputer het niet lekker regelt (zo voelt het althans). Vaak als ik in het weekend wat kleine stukjes heb gereden is de maandag en dinsdag een stuk beter. Na een paar dagen lange afstanden achter elkaar wordt het erger (ook dit is niet altijd, er is dus geen touw aan vast te knopen).

Ik blijf steeds hopen dat hij een keer een goede foutcode doorstuurt. Het rijplezier wordt namelijk wel minder zo. Als hij een goede bui heeft is het verder echt een fijne auto. Bij een goede bui merk ik ook dat hij krachtiger is, meer vermogen een ook direct beschikbaar.

Als laatste ben ik erg benieuwd wat er bij jou uitkomt.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev