Advertenties


1.5 DCI viel tot 3x toe uit na starten koude motor

Gestart door marijn123, 4 februari 2018, 16:12:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marijn123

Beste forumleden,

Net terug van wintersport met mijn Megane 3 1.5 DCI uit 2012. Nu is alleen het volgende voorgevallen en ik vroeg me af of dit kon komen door de omstandigheden of door een defect?

De auto had namelijk 7 dagen stil gestaan bij het hotel op mijn wintersportbestemming en bij het starten om weer naar huis te gaan viel hij eerst 3x uit. Hij startte wel meteen, maar de toeren begonnen gelijk te schommelen (+- 100 RPM), een seconden of 10 later viel hij uit. Weer aangezet, even wat hoger in de toeren gehouden, terug naar stationair en hij viel weer uit. En een 3x keer gebeurde het zelfde. Tevens kon je horen dat de motor niet lekker liep, behoorlijk nagelend/tikkend geluid. Toen eerst even paar minuten met rust gelaten, weer aan en gelijk een stukje proberen te rijden (belasting op de motor), toen bleef hij ineens goed en rustig lopen.

Waar zou dit aan kunnen liggen? is er iets defect? of kunnen ze slecht tegen de echte kou? (het was -8 toen het gebeurde)

Kleine aanvulling: Ik dacht ook dat ik een blazend geluid hoorde toen ik gas gaf, alsof er ergens veel lucht ontsnapte, toen hij goed liep was dit niet meer het geval.

(PS. Verder heb ik al wat meer problemen met de auto, http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=21943.0 en http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=21723.0, niet groot maar wel vervelend en misschien dat dit wel met elkaar te maken kan hebben?. 3 verschillende garage (incl renault dealer) hebben er al naar gekeken maar kunnen niks vinden, nooit geen foutcodes gehad en tijdens het rijden waren de waarden altijd goed.)

Tris

Ik heb vorig jaar bij de wintersport exact hetzelfde gehad. Megane 3 1.5 DCI uit 2013 in mijn geval, de hele week in de parkeergarage gestaan, toen viel hij steeds uit. Mijn uiteindelijke conclusie is vlokvorming in de diesel door de kou. In mijn geval was het de nacht vantevoren -19ºC geweest. Ik heb het daarna ook nooit meer gehad. Bij mij was ook de oplossing om wat hoger in de toeren meteen weg te rijden.
1.5 dCi EDC Bose estate 2016

marijn123

Dank voor je reactie, wat jij beschrijft lijkt precies op wat er bij mij gebeurde inderdaad. 'S ochtends was het bij mij -8, misschien dat het die nacht wel -15 is geweest. Maar moet die winterdiesel daar niet tegen kunnen? In Duitsland aan de snelweg had ik hem nog volgegooid.

Tris

Ja dat zou je denken, ik had speciaal om dit te voorkomen in zuid-Frankrijk afgetankt met V-Power, maar aangezien dit de enige keer was dat ik het heb meegemaakt lijkt het daar toch aan te liggen.
1.5 dCi EDC Bose estate 2016

haelewyn

Vergeef me als ik fout zit maar mijn  eerste idee bij dit verhaal is :   Heb je de waterafscheider al eens afgetapt / leeggemaakt ?
Is ooit het brandstoffilter al vervangen ?  Dat wordt wel eens genegeerd om dat te doen of vergeten...  Net als zo vaak de distributieriem van een auto niet wordt vervangen bij onderhoudsbeurten.
Algemeen idee. Schiet me niet neer als er op dit type auto al een modernere oplossing voor de waterafscheiding zou bestaan.

marijn123

Hoi Haelewyn,
Brandstoffilter is 45k km geleden vervangen. Met de waterafscheider ben ik niet bekent, zit dit erop? zo ja, waar kan ik deze controleren/leegmaken?

haelewyn

#6
Ik heb een Laguna in het hoofd van lang geleden en ik dacht dat het daar een dop was aan het filter die je moest losdraaien om het water er uit te laten. En zo gaat het ook bij alle(oudere) dieselauto's die ik ken.
Bij andere auto's heb ik bij heel koud weer ook wel eens problemen ondervonden bij het starten, als er te veel water in zat. Maar dan zou er uiteindelijk een lampje gaan branden, als het echt te vol was.
Meer details zou je beter eens vragen aan een sleutelaar van Renault. Die gaat het stukken beter weten dan ik. Misschien sla ik de bal wel helemaal mis maar dat is wat in mijn hoofd kwam ivm oudere auto's.

Als ik verder denk ....  Weet ik ook dat ik met een Citroen 1,9 turbo D van rond 1996 of zo ooit wel eens een beetje water in de cylinders kreeg bij het starten en dat is nooit opgelost. Vermoedelijk koppakking maar toen niet erg genoeg om het blok open te gooien. Endoscopen bestonden toen niet echt bij een kleine garage.
De auto bokte bij koud weer al erg bij het starten. Precies op drie cylinders draaien.. meer dampen uit de uitlaat (rookwolk), ...

Maar laat me toe om nu te stoppen met speculeren want ik ben geen monteur.. enkel een gebruiker met wat miljoenen kilometers en heb ooit bij een depannagebedrijf gewerkt. Er zijn hier anderen die er meer over weten.

A110

Waterafscheider zit ook in het brandstoffilter. Maar ikzelf zou persoonlijk al het filter vervangen hebben. Vind 45k km echt teveel. Als je ziet hoe zwart het filter is als wij het vervangen pffffff. Dan maar een keer eerder vervangen om narigheid te voorkomen.

En dit zou inderdaad weleens een vocht/vlokken probleem kunnen zijn.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

haelewyn

#8
Voila .. .A110 is er zo eentje die er veel meer over weet dan ik     !-!
(Geen sarcasme, maar echt !)

Over die vlokken had ik nog het idee :   als hij net getankt had in Duitsland ... Daar had vroeger de diesel wel de naam om erg betrouwbaar te zijn en goed voorzien op vriesweer. Al is dat geen 100 procent betrouwbaar gegeven..  Je zou wel denken dat hij bijna een volledige tank heeft leeg gereden op weg naar wintersport. Weinig 'zomerdiesel' in zijn tank in verhouding. Tenzij vol vertrokken met zomerdiesel en maar een beetje getankt in Duitsland. Of andere factoren ...

Een vriend van me die ik was gaan depanneren had met een bestelwagen 40k km. Ineens stil gevallen in de zomer in de Ardennen. De garage heeft een dag gezocht naar de oorzaak. Bleek ook het brandstoffilter. Dus : het kan altijd...  Totale panne nochtans. Ineens stil en niets meer.

Bij vermoeden van vlokvorming bij koud weer vervingen we inderdaad ook wel meestal het brandstoffilter. Altijd, tenzij er niet aan te geraken was in de winter of tenzij de klant de investering hoegenaamd niet wou doen.

Tris

@A110 brandstoffilter doen ze bij mij om de beurt, dus elke 60.000km. Nou rij ik ook precies zoveel kilometers in een jaar, dus dat valt voor mij samen met jaarlijks. Ik heb even teruggezocht en met mijn wintersport zat ik nog een maandje voor die tweede beurt, dus ik schat iets meer dan 50.000km op het filter. Als Renault het zo zelf voorschrijft zou dat oké moeten zijn toch?
1.5 dCi EDC Bose estate 2016

marijn123

#10
Over een aantal weken moet hij voor de 210k km beurt, zal het brandstoffilter dan ook laten vervangen, mocht het daar standaard niet bij zitten.

Ik denk dat ik rond de 45 liter had getankt in Duitsland, op plaats van bestemming had ik er al weer 8 liter uitgereden (daarmee dus een week neergezet).

PS. Nederland tank je momenteel toch geen 'zomerdiesel'? wellicht winterdiesel van mindere antivries kwaliteit;P dat kan natuurlijk ook.

haelewyn

#11
Dat van die dieselkwaliteit / winterdiesel was iets wat ik schreef hiervoor. Maar zolang je niet naar wintersportland bent gereden met diesel uit augustus of september is er geen gevaar dacht ik. Aangezien jouw auto nogal wat km heeft ben jij, denk ik, geen bestuurder die maar 3 keer per jaar tankt.

Veel leuke filmpjes over koude start op Youtube , ... Onder andere :

https://www.youtube.com/watch?v=oc4569NZ2nQ
<< Deze draait ook niet fris meer na koude start, maar hij doet het wel..

https://www.youtube.com/watch?v=34G1eZZiebs
<< Van een zeer moeilijke start gesproken voor een Megane, maar wel bij -46 ...

https://www.youtube.com/watch?v=o3-IKaOfvpM

marijn123

#12
Nope, helaas zit er elke week weer minstens 1 volle nieuwe tank in.  :q

@haelewyn, mooie filmpjes!. Dat is best koud, zo erg was het nog net niet bij mij;p. Kan ook nooit goed zijn voor de motor lijkt mij?

haelewyn

Ik heb me die vraag ook gesteld :
- In hoeverre is rijden en starten in dit klimaat een factor die de betrouwbaarheid en de levensduur van je motor beinvloeden ?  Moet toch wel ietsje zijn, of nog wat meer..
- Wat kappen ze ginder in hun diesel (hoeveelheid) om toch te kunnen blijven rijden. Vroeger was het simpel .. Gewoon petroleum of gewone benzine erin. Met een moderne motor zou ik het toch even aan de constructeur vragen..
- Ik heb nog nooit een motor zo akelig moeilijk horen starten en nog nooit zo vierkant horen draaien als die bij -46     :D
Zelf zou ik gewoon de bus nemen maar die was er misschien even niet.

Interessant om te zien : iemand met 2 elektrische auto's (Leaf en Tesla) had bij -25 erg weinig problemen..  Omdat we hier de laatste tijd op het forum veel over elektrisch rijden praten voeg ik het even toe..
Eigenlijk alleen maar gekrompen actieradius met deze auto's in de winter.

https://www.youtube.com/watch?v=hvv0PegLIZE

gjcvro

Hij gebruikte volgens mij de Leaf ook nog eens als halve sneeuwploeg, maar volgens mij had hij wel wat moeite om de accu op temperatuur te krijgen. Met Tesla kan dat ook een probleem zijn: Als de accu te koud is, dan wordt hij bijna niet bijgeladen. Oplossing: Even een rondje lomp rondrijden met veel accelereren, dan komt er wel hitte in.

Ik rij nu een hybride (met DSG  :) ) en moet zeggen, de rust bij elektrisch rijden is wel lekker, dat zou hij de hele weg mogen doen.
Voor mij mag het komen, de elektrische auto (met trekhaak en 400km range, en onder de 30k  :D)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev