Advertenties


Opeens heftig schokken en bokken, garage niks gevonden

Gestart door marijn123, 25 september 2017, 14:25:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark29

Der zit wel een gasklep op inderdaad, maar dan zou die ook naar boven moeten komen met de clip. Ding kost ook iets van 3 a 400 euro.
Verstuiverlek test hebben ze dus niet gedaan?
Kapotte turbo komt ooit wel eens voor nog bij dit model maar heel erg sporadisch, stel dat die variabele geometrie vast zit.....
Ik durf nergens op te gokken, ik zou eerst iets zeker weten voor je onderdelen aanschaft.

marijn123

Ze hebben wel raildruk allemaal gecontroleerd maar dat is misschien niet voldoende voor een goede lek test? Is een verstuiverlektest duur? En kun je die variabele geometrie makkelijk controleren? Of moet je hem daarvoor demonteren? Ik heb verder niet veel vertrouwen in hem nog een keer te laten uitlezen. Daar is al 3 keer niks uitgekomen :p

marijn123

Vanochtend zelf nog even een simpel logje gemaakt (met OBD2 dongle) met een aantal standaard waarden, misschien kun je hier nog iets uithalen. Op het eerste plaatje zie je het resultaat van wat er gebeurt als ik 116 km/u op de cruisecontrol rij. Je ziet dat hij steeds overschiet doordat hij ergens inhoudt en niet meteen kan corrigeren, hij blijft niet stabiel. Je kan je voorstellen dat dit niet prettig rijdt:P boven de 130km/u gebeurt dit niet. Mijn conclusie: doordat de MAF, MAP en Boost niet helemaal wegvallen, lijkt mij hier het probleem niet te zitten. Dit lijkt mij een gezond resultaat van extra veel gas bij geven om niet nog verder in snelheid te zakken. Variabele geometrie uitgesloten? lijkt mij dat dit meer effect op de MAP moet hebben.

Op het tweede plaatje zie je een log van 2x vol op het gaspedaal tijdens het rijden op de snelweg. Volgens mij ziet ook dit er verder ook goed uit, althans de gemeten waarden.






mark29

Ik hier niets geks in eigenlijk.
Tussen de 111 en 112 kilometer per uur en iets schommeling in toerental van een 20 toeren hoogstens.
Dit is nihiel, dit zie je bij elke auto bij de parameters.

marijn123

Het is ook niet dat hij echt in snelheid en dus toeren varieert, dit probeert hij natuurlijk constant te houden. Maar tijdens dit constant houden geeft hij continu een boost/ruk aan de auto. Dit lijkt mij zeker niet normaal, of wel?. Het is behoorlijk irritant namelijk, en voorheen had hij dat nooit.

marijn123

#20
Het enige rare misschien wat ik uit deze meting kan halen, maar hopelijk kan iemand dat verifiëren. Is dat wanneer de auto iets gas wil bijgeven, de MAP, Boost en Load allen reageren en omhoog gaan (dit is goed te zien), maar de MAF nog even constant blijft en er een fractie later plots inschiet (en de motor dus even inhoudt). Klopt dit? want misschien is het normaal (rol van de EGR bijvoorbeeld, daarvoor heb ik te weinig kennis) of moeten deze waarden altijd proportioneel gelijk oplopen. Dit zou anders namelijk kunnen verklaren dat iets de vers aangevoerde lucht blokkeert, of de MAF sensor respons is zelf laat/fout.

Klaas-Jan

Beste Marijn,
Mijn Grand Scenic uit 2013 met 1.5dCi had hetzelfde verschijnsel. Tijdens een rit over provinciale weg bij het optrekken na een rotonde plotseling een sterk ratelend geluid. Ik vreesde zelfs even mechanische schade, een klep stuk oid. Rustig naar huis gereden. Volgende dag door mijn garage bedrijf nagekeken. geen bijzonderheden gevonden. Brandstofilter vervangen voor de zekerheid. Hij heeft toen na warmdraaien de motor gewoon zwaarder belast. Dus hoger in toeren en met meer belasting. Vervolgens was het over. Zijn vermoeden was dat de inspuiting licht vervuild was. De inspuiting bestaat uit een aantal zeer fijne voorinspuitmomenten en vervolgens een hoofdinspuitmoment. In de lagere toeren wordt zo fijn gedoseerd dat hier snel een afwijking in de inspuiting kan ontstaan (misschien door lichte vervuiling) wat het nagelen kan verklaren. In de hogere toeren en met meer belasting speelt die voorinspuiting geen rol meer. Ik heb het later niet meer gehad. Ik heb nog wel een vraag over de onrustige motorloop, die zal ik in je eerder geplaatste topic zetten.
Gr. Klaas-Jan

marijn123

Hoi Klaas-Jan,

Het zou goed kunnen dat het nagelen door lichte vervuiling komt, en dus tevens deze aanval van bokken en schokken. Gebeurde dat bij jou ook, het bokken en schokken? of was het alleen een sterk ratelend geluid (soort heftig nagelen)? Bij mij viel hij echt bijna uit had ik het idee, en thuis aangekomen stonk hij behoorlijk.

Verder moet ik zeggen dat ik de laatste 5.000 km geen problemen meer heb gehad met nagelen (even afkloppen), hij loopt ook veel stiller als ik bij het stoplicht sta te wachten. Ik merk dit goed doordat mijn stuur niet meer zo trilt ;p, voorheen voelde je dit best goed. Ook het optrekken heeft een mooier geluid, niet meer zo ratelend als voorheen. Hopelijk blijft dit zo. Wel heb ik nog steeds deze vervelende vertraging/inhouden als eerder beschreven.

Of het is dus nog wel iets met de verstuivers?, maar dan zou ik verwachten dat de motor ook minder mooi loopt, was hij wel doet. Hoe ik het ervaar is het alsof hij even gesmoord wordt, niet voldoende zuurstof voor een fractie van een seconde, en dan schiet hij er wel door. Precies wat bovenstaande grafiek (MAF) laat zien. Wat mij namelijk ook goed opvalt is dat (meestal als hij wel snel reageert op gaspedaal), hij bij plankgas iets minder vermogen heeft dan waarna ik gas terugneem tot ~1/3, dan trekt hij net wat beter. Alsof hij dan een betere zuurstof-brandstof verhouding heeft / niet meer gesmoord wordt.

Maar echt een touw kan ik er nog aan vast knopen. Het lijkt er ook op dat ik er bij koud weer minder last van heb. 2 weken geleden toen het lekker koud was, zelf vorst in de ochtend (krabben), had ik die rit nergens last van!. Ik vind het maar raar, hopelijk komt er snel een foutcode dan is het duidelijk waar het allemaal vandaan komt.

Klaas-Jan

Bokken en schokken heb ik niet ervaren. Wel vermogensverlies. Verder ben ik zo rustig mogelijk naar huis gereden. Het zijn wel gevoelige motoren merk ik. Ik ben juist van de LPG afgestapt omdat ik een betrouwbare kilometervreter wilde hebben. Nou moet ik zeggen dat hij het wel altijd doet. Ik heb al eens de drukverschilslangetjes lek gehad en nu het wat onregelmatige loop. Best jammer wat het doet echt afbreuk aan het rijcomfort.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev