Advertenties


Opeens heftig schokken en bokken, garage niks gevonden

Gestart door marijn123, 25 september 2017, 14:25:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marijn123

Beste forumleden,

Voorheen al keer een topic gestart waarbij de laatste ging over vertraging bij het gas geven. Het gaat om een Renault Megane 3 HB 1.5 dci uit 2012, met 187.000 km op de teller. Ik zal nog even een aantal dingen opsommen en hoop graag meer duidelijkheid te krijgen over wat er aan de hand is en recentelijk gebeurd is.

De genoemde vertraging in gasrespons doet zich met name voor boven de 100 km/u, als je dan even gas loslaat en weer gas erop, merk je dat het 1 a 2 seconden duurt voordat hij echt reageert (turbodruk waarschijnlijk weer terugkomt). Dit komt overigens niet altijd voor, en soms klapt het er in één keer in op de snelweg.

Merkbaar gevolg: het zorgt er dan voor dat de cruise control niet lekker stabiel blijft, hij komt dan op een gegeven moment in een golvende beweging, optrekken – inhouden – optrekken – inhouden (voelbaar maar niet te zien aan snelheid). Dit komt denk ik omdat de auto tijdens het in stand houden van de gewenste snelheid continue aan het corrigeren is, en als hij dan iets gas bij moet geven dan zorgt de vertraging ervoor dat hij dit niet gelijk kan doen, resultaat: een 'overshoot' als het vermogen wel ineens wordt geleverd, cruise control reageert hier op door gas weer los te doen, daarna gas er weer op met ''overshoot en zo blijft hij in een golvende beweging. Om nu toch lekker op cruise control te rijden moet ik boven de 130 km/u rijden. Dan moet hij blijkbaar altijd iets gas bij geven en dan is het goed. Onder de (ongeveer) 100 km/u ook geen probleem.

Ook heeft de auto de laatste 30.000 km last van perioden dat hij meer nagelt als anders (ook al eerder beschreven), dit treedt met name op tijdens het optrekken en als je lichtjes het gas indrukt. Druk je dan een fractie meer gas erbij houdt het nagelen op. Nu moet ik zeggen dat dit de laatste 5000 km en stuk beter gaat (motor is stiller).

Waarom ik deze nieuwe topic start is omdat afgelopen zaterdag avond er iets meer gebeurde. Auto liep goed op de provinciale wegen, maar op het moment toen ik de oprit van de snelweg op ging begon de auto echt hevig te schokken en er kwam een raar geluid bij de motor weg (soort luide nagelen/ratelen), overigens geen waarschuwingslampje of melding, helemaal niks. Ik had het idee dat de auto elk moment kon uitvallen, ben toen rustig naar huis gereden (was nog maar enkele kilometers gelukkig), ondertussen nog continu aan het schokken. Thuis geparkeerd rook ik ook een penetrante (branderige) lucht, goed mis dacht ik.

Volgende ochtend had ik hem wel weer gestart, stationair liep hij goed. Tijdens gasgeven voelde je de auto schokken/bokken, maar nog steeds geen foutmelding. Maar weer snel uitgezet en vanmorgen toch maar naar de garage gereden (paar honderd meter verderop). Het schokken was toen weg, wel nog iets wat raar geluid uit de motor.

Wel nu, de garage heeft er in gereden en alles uitgelezen. Het merkwaardige is dat alle waarden prima in orde zijn: Turbo komt goed op druk, rail druk goed, inspuiting goed, MAF goed, geen verzadigde roetfilter, etc. Kortom geen bijzonderheden. Ik de auto weer meegenomen, zelf goed stuk gereden en het was eigenlijk wel weer prima. Na het goed warmlopen werd het geluid uit de motor ook steeds beter.

Mijn vraag: Heeft iemand een idee wat er gebeurt kan zijn, en waar het aan kan liggen? Alle waarden (ook tijdens het rijden) zijn goed, maar toch weet ik zeker dat er ergens iets niet pluis is.

Opsomming van symptomen en gebeurtenissen:
-   Vertraging op gasrespons (niet altijd aanwezig, wel alleen merkbaar op hogere snelheden/snelweg.)
-   Perioden (gehad) waarbij hoorbaar meer nagelen optreedt.
-   Boven de +- 3000 rpm is hij plots stiller/soepeler/geen nagelen (waarom dit is, geen idee).
-   Afgelopen weekend ineens enorm schokken/bokken bij oprijden snelweg.
-   Thuis aangekomen een penetrante (brand) lucht uit motorkap.
-   Ook raar ratelend/hard nagelend geluid toen.
-   Rijdend uitgelezen door garage, alle waarden gecheckt en alles was in orde, niks gevonden.
-   Auto rijdt weer goed, geluid uit de motor is beter. (gasrespons nog niet goed kunnen testen)

Mijn dank ik groot!

mark29

Moeilijk dit. Uitgelezen parameters gecontroleerd door universeel of renault dealer met clip?
Van de parameters kunnen ze ook opnames maken.
Vind het lastige klachten, het hikken zou ik denken aan die zwarte turbodruk regelklep die slecht word.
Maar door het nagelen zou ik een slechtere verstuiver verdenken.
Laat ze eens een verstuiverlek test doen.
Ooit eens per ongeluk benzine getankt gehad en daarmee gereden?

Blijft toch puzzelen en gissen, handig als je een auto ernaast hebt staan waarvan je onderdelen kan lenen, anders word het een duur geintje.
Als een component echt kapot is, is die vaak wel te tackelen, word iets twijfelachtig word het vaak lastig om iets goed te constateren.

marijn123

Door een universele garage. Die zwarte turbodruk regelklep is destijds vernieuwd, hij had toen last van pulserend optrekken en was na vervanging opgelost. Dat hikken/schokken van afgelopen zaterdag was ook heel anders dan toen, had tijdens het schokken bijna het idee dat iemand constant op de rem ging (dus meer weerstand dan alleen geen turbodruk meer, dan rolt hij meer uit). Verder nooit benzine getankt (van de vorige eigenaar weet ik het niet), wel eerste half jaar bij een onbemande tank getankt maar sinds de eerste problemen (met turbodrukregelklep) hier mee gestopt (of het broodje aap verhaal is? geen idee).

Het rare vind ik ook dat hij blijkbaar behoorlijk heftig kan lopen (nagelen, schokken en hikken) zonder dat hij hier een foutmelding van geeft. Die turbodrukregelklep heeft ook 10.000 km slecht gefunctioneerd voordat hij pas een melding gaf. Geeft een kleine afwijking met een stuiver niet gelijk de fout in het systeem?

Moet morgen weer 200 km rijden, hopen dat het goed gaat. De betrouwbaarheid heeft toch wel een deuk opgelopen, gaf hij maar gewoon een fout o.i.d. aan, dan wat centen er tegenaan maar is het wel opgelost ;).

mark29

Die verstuiver hoeft niet meteen een melding te geven, hij kan zelf nog wat corrigeren namelijk.
Oke turboklepje is dus ook vervangen, daar vallen vaak stukjes membraam van in dat vacuum t stukje die eronder zit, waar de slangetjes op zitten, schroef deze eens los, met een torx 20, ooit zit er dan een tuutje verstopt of deels verstopt. Dit moeten we altijd controleren, veel mensen weten dit niet namelijk.

marijn123

Ik zal dit eens controleren. Gaat het om deze beide T-stukken? Die op plek "1" kun je namelijk alleen losschroeven (van de vacuümpomp.)



marijn123

Vandaag weer 200km gereden zonder echt problemen. Op de heenreis wel weer het euvel met gasresponse. In de middag kon ik alleen even het T-stuk op plek 2 controleren (had niet juiste gereedschap bij me), dit was schoon. Wel viel me op dat 1 slangetje heel gemakkelijk eraf ging (rek was eruit op het punt waar hij vast zat), hier heb ik een paar cm afgeknipt en weer erom gedaan (misschien dat hij hier wat vacuüm lekte).

Op weg naar huis geen (merkbaar) last gehad van vertraging op het gaspedaal, maar het is nog te vroeg om te zeggen of het echt over is vind ik (hij heeft wel vaker gehad dat het zich niet voordoet). Wel viel mij op dat het nagelen weer een stuk erger was, zelfs op de snelweg op cruise control merkte je dat hij aan het nagelen was.

Kan het zijn dat de verstuivers er langer over doen om weer te corrigeren dan 1 rit? Dat het nu beter is (turbodruk regeling) maar de verstuivers nog in de oude setting staan als het ware.
Verder vind ik het ook apart dat wanneer ik boven de 3000 rpm kom het nagelen in één klap over is en de motor een stuk stiller loopt. Zou dit nog een richting kunnen zijn om in te zoeken? Is er bijvoorbeeld een systeem/component/sensor dat niet meer dienst hoeft te doen boven de 3000 rpm? waardoor de motor in eens goed gaat lopen.

Morgen ga ik nog even das T-stuk met torx loshalen en kijken of daar nog iets in zit.

marijn123

Update: vanochtend was het nagelen weer weg, maar de vertraging bij gas geven kwam er weer in toen hij goed warm was.

marijn123

Heb nu het T-stuk op de vacuümpomp ook losgehaald, hier zat niks in dat het verstompte. Verder al deze vacuümslangen ook maar gelijk vernieuwd. Nagelen was vanochtend wel weer weg alleen nog steeds kwam de vertraging op het gaspedaal er weer in na iets van 30 km. Heb het idee dat het wel iets beter is, maar dat kan ook komen omdat het buiten kouder is (aangezien het ook pas merkbaarder wordt als hij goed warm is). Iemand nog een idee in welke richting ik het kan zoeken?

mark29


marijn123

Nee nog niet, daarvoor moet ik dan naar een garage. Zou eventueel een slechte/vuile LMM (lucht massa meter, MAF) nog kunnen? Heb namelijk het idee dat met koud weer / vochtig weer, er wel iets verschil is (misschien dat de LMM hier op reageert).

Jacques

Misschien heb je hier wat aan: LLM in combinatie met K&N luchtfilter kan problemen geven. De Olie van het luchtfilter gaat op de draden van de LLM zitten en de ECU krijgt dan verkeerde informatie.

marijn123

Bedankt voor je input Jacques, lijkt mij alleen sterk dat er een K&N luchtfilter is geplaatst. Maar iets verkeerde waarden van LMM kan inderdaad voor problemen zorgen volgens mij. Verkeerde lucht-brandstof mengsel kan misschien wel nagelen versterken? En als hij te weinig lucht registreert heeft dat dacht ik ook weer invloed op de variabele schoepen aansturing van de turbo? Dit kan misschien weer de turbo-lag (gasresponse) veroorzaken? Of zeg ik nu onwaarheden?

marijn123

#13
Tevens helemaal laten uitlezen bij een renault dealer, ook met clip tijdens het rijden. Niks kunnen vinden, wederom alle waarden goed. Na 1.5 uur zijn ze gestopt met controleren / checken. Weet het zelf ook niet meer, rij eerst maar weer gewoon door maar fijn is anders. Mochten jullie nog ideeën hebben, graag. Het vervelende is dat hij het niet altijd heeft, wel merk ik dat het steeds frequenter is, bijna elke rit tegenwoordig. Vandaag begon hij ook licht te bokken/schokken rond de 50 km/u op cruise control, iets gas bijgeven en toen stopte het weer.

marijn123

#14
Misschien nog een iets andere invalshoek. Ik neig namelijk zelf steeds meer naar een probleem ergens in het lucht/uitlaat circuit. Er zijn namelijk 3 dingen die mij tevens opvallen.

1) Het uitzetten van de motor gaat niet altijd even vloeiend. De ene keer slaat hij heel rustig af, volgens mij zoals het moet, maar de andere keer slaat hij onrustig af met relatief veel gestotter en schudden.
2) De lichte fluittoon die af en toe aanwezig is, komt volgens mij door een luchtstroom. Gas los en de toon is weg, gas erop en hij is er dan weer. Geluid alsof je over een flesje blaast, maar heel zacht.
3) Af en toe wordt hij volgens mij ergens gesmoord. Met name als je in één keer het gas volledig intrapt heeft hij minder trekkracht dan wanneer je dit langzaam doet. En wat mij ook opvalt is (niet altijd) als je het gas in één keer intrapt en dan langzaam gas eraf doet hij op een punt komt dat hij meer trekkracht heeft. Beetje moeilijk te opschrijven, maar tijdens het optrekken (met flink gas indrukken) en je wilt schakelen dat tijdens het gas loslaten hij nog even een boost krijgt (net voordat je het gas helemaal los hebt).

En verder kon je, met name in de zomer, ook goed een uitlaatgaslucht ruiken als je het raam open deed, niet heel veel maar het was er wel. Dit is/was alleen tijdens het rijden, stationair rook je niks. Het inhouden, wat het meest vervelende is, gebeurt ook echt alleen maar op het punt van gas los en gas erop, nooit tijdens het gas inhouden dat hij halverwege even inhoud (hooguit wat algehele vermogens verlies maar dan wel constant), en eigenlijk ook alleen maar boven de +- 80 km/u. Met optrekken geen (merkbaar) last vast.

Hopelijk weet nog iemand of deze symptomen ergens aan gekoppeld kunnen worden. Vooral door punt 1 neig ik richting gasklep/smoorklep? zou dat kunnen? En hoe kan ik deze testen?

PS. misschien dat ik trouwens beter weer verder kan gaan in http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=21723.0, het bokken was meer een incident

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev