Advertenties


Vertraging bij gas geven

Gestart door marijn123, 1 juni 2017, 09:44:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marijn123

Beste forumleden,

Een tijdje geleden had ik wat problemen met pulserend optrekken, dit bleek de turbodruk regelklep te zijn, netjes vervangen en probleem was verholpen. Echter blijf ik met een ander probleem zitten, het gaat om een Renault Megane III Hatchback 1.5 DCI 110 uit 2012. Ik heb het idee dat hij niet helemaal lekker loopt en zal het zo goed mogelijk omschrijven.

Het meest concrete wat zich af en toe voordoet is dat hij een vertraging heeft op het gaspedaal. Als je op de snelweg rijd (130 km/u) en je doet even gas los en dan weer gas erop pakt hij niet meteen op. Het duurt 1 a 2 seconden voordat de motor reageert, ook heb ik het idee dat ik het gas iets verder moet indrukken. Dit is niet altijd het geval, soms een week niet en dan opeens wel weer (meestal na een half uurtje rijden, als hij goed warm is). Verder heb ik het idee dat hij niet meer zo pittig is al voorheen, hij mist wat vermogen en tevens nagelt hij meer als voorheen volgens mij. Dit nagelen gebeurt vooral bij optrekken, dus misschien mist hij daardoor wat vermogen?. Nu weet ik dan die 1.5 DCI al redelijk nagelen maar volgens mij is dit wel meer dan ik voorheen had.

Zelf dacht ik iets richting pomptiming (kapotte brandstofpomp?) of verstuivers? Dit vooral omdat het nagelen zich meer voordoet. Hij geeft echter geen foutcodes of meldingen aan, start altijd goed, loopt stationair goed. Hebben jullie een idee waar ik het kan zoeken?

A110

Het zouden inderdaad verstuivers kunnen zijn.

Heb je al eens geprobeerd om een dieselreiniger bij de brandstof te doen, en kijken of er verbetering komt? Dit voor het nagelen.

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Diesel-Injector-Treatment.html

Bij deze motoren zit er een variabele turbo gemonteerd met variabele schoepen deze kunnen door inwendige vervuiling gaan kleven of vast gaan zitten.

http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2013/7/werkt-fortes-medicijn-tegen-vastgeroete-vtg-turboverstelling-10117791

Hier zijn ook reinigers voor in de handel. Dit zou je ook eens kunnen proberen.

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Diesel-Turbo-Cleaner.html

En dan af en toe wel even lekker goed doortrekken zodat al het opgehoopte roet uit je motor en uitlaat verdwijnt. Laat maar eens een lekkere zwarte rookwolk achter je auto zien.

Wij werken graag met Forté producten deze hebben hun werking getoond bij ons in de garage.
Je kan ze ook vinden bij de betere automaterialen handel.

Er zijn natuurlijk ook andere merken maar daarvoor moet je veel demonteren om de turbo te reiningen.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

marijn123

Dank voor je reactie. Een paar maanden geleden zijn er al 2 flesjes forté (dacht injector cleaner) rechtstreeks in het brandstoffilter gegaan bij vervanging filter. Hij heeft hier dus al even puur op gelopen, met paar keer goed doortrekken naar de 4500/5000 rpm (zonder zwarte rookwolk).

Verder heb ik ook al 3 tanken Vpower/Ultimate getankt en rij 95% van de tijd stukken van 90km. Dus vraag me af of het nog vervuiling kan zijn. Tenzij hier de Turbo zelf nog niet echt van schoon wordt. Ik zal dus nog eens die Turbo Cleaner kunnen proberen.

A110

Oké, dat is al een goed teken dat jij geen rookwolken achter je hebt. Je kan dan inderdaad nog de turbo cleaner gebruiken en kijken of hier nog verbetering in komt.
Verder doet je het dan goed.

Hoeveel kilometers heeft de auto gedraaid?
Een kapotte verstuiver komt niet veel voor bij deze motoren maar het kan natuurlijk altijd. Dit zou ook het nagelen kunnen zijn. Maar ik moet zeggen dat deze motoren inderdaad altijd wel staan te nagelen.

Het kan ook gewoon software matig zijn. Het zijn eco motoren. Dan zou een chiptuning nog uitkomst kunnen bieden. Maar dat moet je natuurlijk wel willen.
Mijn broer rijd een QashQai met de 1.5 DCi motor en vond deze ook traag en niet lekker oppakken.
Deze hebben we laten chippen. En nu pakt hij veel beter op en heeft ook meer koppel en trekkracht gekregen. Verwacht geen raceauto met race wonderen maar de software is beter afgestemd op de motor en dat merk je met het rijden, de driveability is beter geworden.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

marijn123

Die turbo cleaner ga ik zeker nog gebruiken. De auto heeft 170k gelopen nu. Zou een kapotte verstuiver niet een foutcode moet geven? Hoe zit het met die hoge druk pompen, is het aannemelijk dat die versleten raken? niet meer precies op tijd lopen. Of gebeurt dat niet heel vaak van deze type?

Verder zal ik eens kijken of er een motor management update beschikbaar is, misschien dat dit verbetering geeft.

BK

Ik heb ook een megane 1.5 dci en heb bij 130.000 ook verstopte verstuivers gehad.
De motor hield erg in en had niet veel vermogen meer maar er begon gelijk een motormanagement lampje te branden.

Klaas-Jan

Beste Marijn,
Ik vermoed dat mijn GS uit 2013 hetzelfde probleem heeft. Loopt namelijk ook pulserend waardoor het voelt alsof je constant met het gas zit te spelen. Tevens een zagende stationairloop. Kun je aangeven hoe jouw garage heeft geconcludeerd dat het deze klep was? Was het een prijzig onderdeel? Ik voel er niet veel om op de gok onderdelen te vervangen maar ik kom met de garagebedrijven ook niet veel verder. Dealer gaf aan dat in dit soort gevallen eerst met reinigers aan de slag wordt gegaan en dat de motor even flink belast een snelwegrit moet maken. Ben sindsdien een week naar Duitsland geweest maar die rit heeft echt geen verschil gemaakt. Ik verdenk dus echt de regelklep.
Alvast bedankt!
Klaas-Jan

marijn123

Hoi Klaas-Jan,

Bedankt voor de reactie, ook in mijn andere post (hier zal ik zo ook even op reageren). Destijds heb ik ook best lang met deze kapotte turbodruk regelklep gereden, wat best vervelend was. De universele garage dacht eerst ook vervuiling en zijn daar eerst mee aan de slag gegaan (brandstoffilter, injector cleaner, goed doortrekken, etc), dit hielp niet en na iets van 5k a 10k km gaf hij gelukkig een foutcode aan, toen was het duidelijk dat dit het was. Kosten van het klepje was maar 40e ongeveer, stelt niet veel voor.

Nu kun je volgens mij ook op een andere manier de werking van deze regelklep testen. Met deze nieuwe problemen was ik namelijk naar een dealer geweest, deze had toen mijn klepje ook even gecontroleerd door ergens onder de motorkap (bij een draaiende motor), iets in te drukken / vast te knijpen, weet niet precies wat hij deed, maar toen kon hij ergens aan zien dat hij goed werkte. Hopelijk weet iemand anders op dit forum hoe je dit zelf kan doen?

Klaas-Jan

Ik zal dit eens met mijn garage bespreken. €40 heb ik er wel voor over om zaken uit te sluiten.
Bedankt en succes met de andere problemen!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev