Advertenties


1.5 dci; motor houdt in, garage komt er niet uit

Gestart door Irby, 24 april 2016, 13:12:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Irby

Ik heb sinds juni vorig jaar een Megane coupe GT-Line uit 2012, de 1.5 dci. Ik ben sinds een tijdje ook lid van de club, maar ik moet me nog steeds voorstellen, dat zal ik snel doen :)

Sinds oktober heb ik steeds terugkerende klachten, die zelfs na 5 bezoekjes aan de garage niet zijn opgelost. Het lastige is dat het niet steeds voorkomt, en alleen maar kan worden gezien als de auto toevallig zo'n "bui" heeft. De garage krijgt het, na vervanging verstuiver, turbodruk regelaar, turbodruk sensor / slangetjes, reinigen motor en volledig doormeten van het electrische systeem, niet voor elkaar om de auto stabiel te krijgen. Ik heb een paar keer, voordat de druksensor vervangen was, meldingen van "controleer inspuiting / luchtverontreiniging" gehad waarbij de motor in noodloop ging, in dat stadium zit ik nu (nog) niet.

Ik heb, als ik flink gas geef, af en toe dat de auto inhoudt met accelereren, de toerenteller zie je even omhoog schieten, en dit meerdere keren, terwijl de snelheid wel oploopt. Je voelt de auto dan af en toe inhouden. Soms gaat het gepaard met een flink brommend geluid, maar dat is lang niet altijd. Het gebeurd zowel bij een koude als warme motor.

Ik rijdt normaliter stukjes van 60km, waarvan 55 snelweg, dus 120 per dag. Ik tank bij Tango, Total, BP, of Shell. Ik heb er eens een filmpje van gemaakt, dan laat het misschien iets beter zien; filmpje. Dit is gefilmd terwijl ik het gaspedaal steeds volledig had ingetrapt. Ik ben er inmiddels aardig klaar mee, ik hoop dat jullie nog een goed idee hebben  Y

mark29

Kan niets uit dat filmpje halen eigenlijk.
Maar wat voor soort garage breng je de auto dan? Een universeel, of een dealer?
Een dealer kan namelijk de oude foutcodes terug zien, met de daarbij de kilometerstand, toeren, turbodruk enz enz op het moment dat de storing erin kwam.
Beetje vreemd verhaal.
Misschien een probleem met roetfilter, al komt dat heel weinig voor bij de megane.
En een koppeling die slipt kan ook het toeren probleem veroorzaken, maar geen geluid eigenlijk, dus eigenlijk heb ik geen idee met jouw klachten.

Irby

Gewoon een officiële Renault dealer. Ik heb ook al zitten denken aan de koppeling, maar dan zou ik dat toch steeds moeten hebben, en niet de ene rit wel en de andere niet? Ik heb overigens nog geen 75K op de kilometerteller staan.

mark29

We hebben er zat gezien die bij de 30k al gaan. Niet hoe ze behandeld worden.
Ik sluit het niet uit. Misschien scheelt temperatuur ook wat.

Dealer zou het probleem toch moeten tackelen.

A110

Ik zat ook gelijk aan een koppeling maar ook aan het dubbelmassa vliegwiel te denken. Je dealer zou dit ook eens moeten onderzoeken.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Irby

Bedankt voor de reacties, ik ga toch nog maar eens een keertje buurten bij de garage zodra de klachten er weer zijn, vanochtend had ik nergens last van  :?

Ik heb de koppeling al eerder genoemd bij de garage, maar dat kon volgens de monteur niet (op basis waarvan het niet kon weet ik niet meer).

A110

Ik heb pas geleden een Meg II sport gehad met als klacht vervelend lopen bijgeluiden en niet lekker optrekken. Bleek achteraf ook teveel speling op het vliegwiel te zitten waardoor de computer van slag raakte.

Zie filmpjes hieronder

https://www.youtube.com/watch?v=6NWpM6toaL0

https://www.youtube.com/watch?v=eIP6MTjwFjk

Dit zou ook bij jou auto heel goed kunnen zijn. Het kan zo zijn dat hierdoor ook je koppeling iets doorslipt en jij dit ervaart in een toerental wat iets omhoog gaat.

Succes ermee,

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Irby

Een update; volgende week dinsdag gaat de auto weer naar de garage toe. Ik heb de klachten nog steeds, maar niet altijd, dat maakt het zo raar. Afgelopen week had ik een keer tijdens het accelereren dat de melding "stop" even 2 seconden ging branden, inclusief het bijbehorende akoestische signaal. Na die 2 seconden was het weer weg. In ieder geval staat er nu zeker te weten een foutmelding in de boordcomputer :)

Ik heb jullie ideeën aangedragen, en dat is dan ook hetgeen waar ze naar gaan kijken. Ik hou jullie op de hoogte!

Heatzone (Mark)

Deze zag ik laatst voorbij komen via AMT garage:

Bob Bruil: Veel voorkomend probleem bij een Renault Mégane 2012 1.5 DCI. De meest gekke storingen komen in het systeem te staan. Bijvoorbeeld: Multiplex signaal incorrect, cruisecontrol werkt niet, gasklepsignaal onjuist of een fout op de lambdasonde. Oorzaak klep in de uitlaat zit muurvast.



Geen idee wat dit voor problemen met zich mee brengt.

mark29

Die uitlaatklep heb ik er al goed richting de 100 van vervangen.
Onder andere nodig om de temperatuur omhoog te krijgen bij het regeneren.

gjcvro

Ik heb mijn auto nog nier zo heel lang (1.5 bose) maar ik heb wel al een paar keer gemerkt dat de motor het niet altijd leuk vind om onder de 2000 te moeten werken, reageert dan ook wat bokkerig als je plankt. Minder gas geven of terugschakelen is meestal de oplossing.

silvergrey

wat is het effect als de klep niet geheel openstaat op het rijgedrag? Ik had vandaag tikken bij vollast, die daarna weer verdween. Alsof de kleppen droog stonden. Even later nergens last van.

Irby

Ik heb de auto inmiddels weer twee weken terug; er is wederom 1 injector vervangen. De problemen lijken nu echt weg te zijn, hopelijk blijft dat ook zo...

splunter

sorry, ik weet dat het topic al een tijd niet in gebruik is. Toch een vraag want de klacht lijkt heel veel op mijn ervaringen. Ik ben dus erg benieuwd of het werkelijk hiermee opgelost is.

Petare

Ik heb met de K9k 110pk ook last gehad van inhouden tijdens acceleratie (zonder foutcodes). Het bleek bij mij uiteindelijk de turbodruk regel eenheid te zijn. Bij was de druksensor al is vervangen en de EGR was schoongemaakt maar toen nog zonder soelaas.. Nu loopt ie bij mij weer zoals het hoort!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev