Advertenties


'kokend' koelsysteem megane estate 3 2013

Gestart door meganefan, 31 maart 2013, 12:09:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meganefan

Ik heb sinds een maand een nieuwe Megane Estate 115 Tce. Na 3 weken naar Oostenrijk. Op dat moment 1.500 kilometer gereden. Bij de Duitse grens voor het eerst naar 150 km/uur. Na twee minuten steeg de temperatuur van het koelsysteem naar vlak onder de alarmzone. Gestopt, koelwater gecontroleerd, de ventilator ging even later ook draaien, dus doorgereden. Temperatuur bleef tegen de alarmzone aan hangen. In de heuvels verderop steeg-ie tot in de alarmzone. Ettelijke keren onderweg de snelheid teruggenomen, en als de temperatuur in de alarmzone kwam, snel ook gestopt. Op de Europabrücke in Oostenrijk (stijging ca 4 %) steeg de temperatuur helemaal naar de top. Geen stop-alarm, waarschijnlijk omdat ik toen al bij de afslag was. Een Renault-dealer kon niets vinden. De boodschap: negeer de meter maar.
Op de terugweg hetzelfde verhaal. Op de Fernpass in file gereden (40-60 km/uur in de 2e en de 3e versnelling). Geen zichtbare temperatuurstijging. Maar in Duitsland met 150 km/uur was het direct weer raak. Temperatuur consequent een tot twee blokjes te hoog. Eén keer steeg de temperatuur op een wat langere helling opnieuw naar de top, maar nu ging ook het stop-sein branden. Onmiddellijk langs de kant gezet en gewacht tot de temperatuur daalde naar het midden. Dat duurde overigens maar een seconde of 30-40. Laatste ervaring was op de 'helling' bij Arnhem richting Utrecht. Daar moet je 100 km/uur. De temperatuur steeg naar vlak onder de alarmzone toen ik na de zone-snelheidscontrole tegen dat vals plat optrok naar 120.
De temperatuur stijgt en daalt met de prestaties die van de auto worden gevraagd. Daarom ga ik niet direct voor een defecte sensor. Dalen gaat zeer snel, kwestie van 10-30 seconden per blokje. Ik merk verder niets geks bij het rijden en er ontstaan ook geen rare luchtjes of rookpluimen. Ik ga vanzelfsprekend meteen na de Pasen naar de Renault-garage. Maar ben toch benieuwd of iemand met een 115 Tce ook een soortgelijke ervaring heeft?

Paul

Het lijkt erop of je thermostaat niet goed reageert of een probleem in de circulatie.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

matthew

Thermostaat niet goed ofzo, of lucht bel in koelcircuit.

Dergelijke problemen in ieder geva; nog niet gezien

BadEend

Zou goed kunnen dat de meter niet goed aangeeft, zo snel zoveel dalen is namelijk ook niet normaal.

meganefan

Het lijkt er inderdaad op dat de thermostaat niet goed functioneerde. Het thermostaathuis is inmiddels vervangen. De eerste tests lijken nu goed te verlopen, dus mogelijk is dit toch het probleem geweest. Dank voor jullie reacties!

MegBos

Hallo allemaal,

Mijn Megane TCe 1.2 doet exact het zelfde. Ik was via België naar Duitsland onderweg en bij de eerste beste heuvel liep de motor warm, zelfs zo ver dat ik de waarschuwing "Stop Motorschade" op het display kreeg. Koop ik een nieuwe auto om geen problemen te hebben en dan krijg ik ze pas!!! Mijn Fiat Marea gaf ook naar 235000 km geen krimp!

Op de plaats van bestemming aan gekomen heb ik direct Renault dealers in de buurt gebeld, maar het was nog moeilijk om geholpen te worden. Natuurlijk hebben zij niets gevonden, alleen de computer ge-reset en gaan maar weer. Terug had ik weer bij elke heuvel een extra balk, maar gelukkig niet meer. Na weg werkzaamheden bij Utrecht (vlakke weg) heb ik van 70 naar 120 via de kruise control op getrokken en jullie raden het al, een blokje extra. Al dat bij buiten temperaturen onder 10°C en airco uit! Toen ik weer thuis was ben ik direct bij de dealer geweest, natuurlijk ook niets gevonden. Ik heb mij niet tevreden gegeven en eiste een vervolg afspraak om het probleem op te lossen. Deze was afgelopen dinsdag. Na contact van de dealer met Renault kwam het hoge word uit de hoed. Het thermostaat is niet goed  >:(. Renault Nederland, dus ook Renault weet van het probleem af, maar laat zijn klanten eerst een aantal dealers aan doen en is dan schaars met informatie. De dealers weten nog steeds van niets.

Voor alle andere gedupeerden, laat bij de beschreven symptomen het thermostaat controleren en zo nodig vervangen. Verwijs de dealer naar Renault Nederland en laat je niet met een kluitje het riet in sturen.

Omdat het onderdeel uit Frankrijk moet komen word het thermostaat bij mijn auto pas over 2 weken in gebouwd, dus ik hoop op zegen.

Een vraag aan Meganefan, heeft het gemodificeerde thermostaat bij jou het gewenste effect gehad? Werkt de auto nu zoals het hoort en loopt hij niet meer heet? Ik neem aan dat de "fan" uit je naam niet meer helemaal met je gevoel over de auto overeen komt.

MegBos

Gisteren is bij mij het gemodificeerde thermostaat gemonteerd. Volgens mij is trouwens ook het verdeelhuis aan de voorkant van de motor vervangen.

Ik ga ervan uit dat het nu ook bij mijn motor geen problemen meer oplevert. De proef op de som zal onze zomer vakantie worden. Ik zal berichten hoe het verlopen is.

Trouwens ik vind ook dat het lang duurt voor de motor warm word. Ik zal erop letten welke invloed het gemodificeerde thermostaat heeft.

MegBos

Wij zijn terug van vacantie. De auto was vol beladen, met een vlinke surfbox op het dak en een surfplank. De temperatuur was max. 35°C en toch gaaf de motor geen krimp. Met het nieuwe thermostaat (en verdeelhuis) is het probleem echt opgelost. Sinds de modificatie komt de temperatuur meter niet meer boven de helft uit, dus het kleine en een groot blokje zoals het hoort. Ik ben blij dat de koeling problemen nu echt tot het verleden behoren.

matthew

Dat is erg mooi om te horen, en ook fijn dat je de informatie deelt !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev