Ik werd erop gewezen dat mijn kentekenplaatverlichting achter het niet deed.
Na een check deden inderdaad beide lampjes het niet. Dus vervangen (gloeidraden leken nog oké, maar glas was wat zwart bij eentje). Maar nog steeds niet branden. De zekeringen bekeken, maar volgens mij heeft deze verlichting geen eigen zekering (en alle andere verlichting werkt!).
Nu moet ik erbij zeggen dat het achterklepslot soms ook hapert. Kan het een draadbreuk in de kabel naar de achterklep zijn? De achterwisser doet het gelukkig wel gewoon.
Gokje: Zitten die draden niet direct verbonden met je achterlichten? In dat geval kan je ze toch even doormeten met een multimeter zou ik zeggen.
De kentekenplaatverlichting zit in de achterklep, de achterlichten in de carosserie. Geen idee of die direct zijn verbonden. Maar uit het feit dat beide (nieuwe) lampjes niet branden leid ik af dat er geen spanning op staat.
Dat weet ik ;)
Maar wat ik bedoel is dat de kentekenverlichting paralel aan de achterlichten zit. Als je ergens kan vinden waar die kabel zich dan splitst, dan zou je die kunnen doormeten. Maar zoals ik al zei. Ik zou niet weten hoe die precies kabels lopen, het is maar een gokje :q
Heb je hier (http://felixparmentier.nl/rommel/renault/0140_A3.PDF) wat aan?
Citeer
MAT ELEKTRISCHE MASSA 2 LANGSBALK LINKS VOOR
MZ ELEKTRISCHE MASSA ACHTERPANEEL LINKS
R2 VERBINDINGSSTEKKER DASHBOARD/ACHTER LINKS
R9 VERBINDINGSSTEKKER DASHBOARD/VOORKANT
R244 VERBINDINGSSTEKKER ACHTER LINKS/ACHTERKLEP
R372 VERBINDING ACHTER / STRIP
R392 VERBINDINGSSTEKKER LIJST / VERLICHTING KENTEKENPLAAT
R436 VERBINDINGSSTEKKER KABELBUNDEL VOOR/KABELBUNDEL DASHBOARD 2
166 KENTEKENPLAATVERLICHTING RECHTS
167 KENTEKENPLAATVERLICHTING LINKS
172 ACHTERLICHT RECHTS
173 ACHTERLICHT LINKS
226 KOPLAMP RECHTS
227 KOPLAMP LINKS
247 INSTRUMENTENPANEEL
1337 VEILIGHEIDS- EN SCHAKELEENHEID
1519 SCHAKELAARS ONDER STUURWIEL
Wat is het verschil tussen deze verschillende types, ik kan K84, L84 en E84 selecteren. Allemaal net iets anders.
Edit: Nog iets handigs. (http://felixparmentier.nl/rommel/renault/S24.PDF)
0141_A3.PDF (http://felixparmentier.nl/rommel/renault/0141_A3.PDF)
0142_A3.PDF (http://felixparmentier.nl/rommel/renault/0142_A3.PDF)
verschillen zullen zitten in handsfree of niet, maar welke wat is?
Bedankt voor de schema's, kan ik in ieder geval zien wat waarmee is verbonden of niet)! !-!
Ik zal de andere twee er ook ff bij zetten. Dan moet je zelf ff uitzoeken welke van toepassing is op je Megane :)
Ik heb net even de balk waarin de twee lampjes zitten gedemonteerd, en als ik daar spanning op de stekker zet branden ze gewoon. Het probleem zit dus elders. Verder heb ik de klep dichtgedaan en de auto op slot om e.e.a. binnen te testen. Nu gaat de achterklep niet meer van slot.... pfffffff.
Iemand een idee hoe je die (eventueel handmatig van binnenuit) toch open krijgt?
Via de kofferbak,dan de bekleding van je klep af halen/trekken en dan kan je volgens mij van uit de klep zelf een palletje bedienen zodat ie weer open gaat,btw wel meteen LED geplaatst hioop ik?
Hij is weer open, gewoon met de drukknop. Rare auto's, die Renaults.
Nee, geen led's; kon geen geschikte vinden, en geeft te weinig licht, vind ik.
Welke leds heb je overwogen dan? Dat zijn toch gewoon C5W lampjes?
Ik heb zulke (LED) lampjes besteld op dealextreme. Deze waren eigenlijk bedoeld voor in de kofferbak, maarja die blijken dus anders te zijn. Nu kan ik ze misschien als kentekenplaatverlichting gebruiken.
Even afwachten hoe ze zijn, dat is altijd een beetje de vraag met die chinese rommel :P
Ik heb nu LED (was 1 van de eerste dingen die ik veranderd heb),en kan je zeggen dat ze juist een stuk meer licht geven dan de orginele lampjes!! (dus ga nu niet zeggen dat ze te weinig licht geven,enne ik heb er dus niet van die vieze blauwige LED in) :D Zijn btw gewoon autostyle geloof ik en dan de witte uitvoering.
Ja, die had ik eerst ook op het oog, maar waren op bij Slager. Maar altijd als ik een auto zie met ledlampjes als kentekenplaatverlichting, vind ik de kentekenplaat maar minimaal verlicht. Zelfs bij nieuwe BMW's, die dat volgens mij standaard hebben. Bij sommige auto's is van een afstandje zelfs de plaat niet of nauwelijks leesbaar.
Maar goed, bij mij is die vooralsnog helemaal donker, want ik heb het lek nog niet boven. In de balk met lampjes boven de plaat zit het 'm niet, want als ik die aansluit op een externe bron, branden de lampjes gewoon. Misschien stekker aan de andere kant defect? Slechte massaverbinding ergens? Het vreemde is wel, dat de drukknop om de achterklep te openen wél werkt, terwijl die op dezelfde draden aangesloten zit (kentekenplaatvetlichting takt af ná die drukknop). Wie het weet, mag het zeggen!
het is waarschijnelijk een kabelbreuk tussen de klep en carr. heb ik namelijk ook last van gehad. ...
Daar zit ik ook aan te denken. De vraag is alleen: waar? Hoe is dat bij jou opgelost?
Even het rubber lostrekken uit de klep en bekijken of daar draadbreuk zit.
En voor achterklep die niet los wil van buiten hoeft niet perse bekleding af als je achterbank kantelt kun je bij slotje net komen en daar zit een wit palletje wat je dan opzij zou moeten drukken en dan is die ook los.
Bedankt voor de tips! De breuk zou volgens jou dus moeten zitten in de rubber slang tussen de carrosserie en de klep? Ik zal van het weekend een tweede poging wagen.
Ik ben een nieuwe draad aan het trekken van mijn kentekenplaatverlichting naar het linkerachterlicht, en ik ben er bijna. Moet alleen nog even weten welke (kleur) draad er naar het achterlicht (dus niet rem of knipperlicht) gaat. De groene is de achteruit. Weet iemand dat?
De zwarte draad (massa) kan gewoon aan het massapunt, toch?
Nou, heel wat uurtjes ploeteren later, maar de kentekenplaatverlichting werkt nu gelukkig weer.
Als het niet zou hoeven werken voor de APK en als :police: je er geen bon voor zou kunnen geven had ik het lekker zo gelaten...
Helaas is er wat anders voor in de plaats gekomen: het achterklepslot reageert nu niet meer....
Misschien een andere draad gebroken, of zou het komen dat de twee draadjes die voorheen naar de stekker van de kentekenplaatverlichting gingen nu loos hangen (wel geïsoleerd natuurlijk)?
Gelukkig kreeg ik 'm handmatig van binnenuit op slot, zodat de rest van de portieren wel met de AB op slot konden. Nu maar kijken hoe we dat nu weer op gaan lossen.
Citaat van: Tedo op 19 februari 2012, 15:05:55
Ik heb net even de balk waarin de twee lampjes zitten gedemonteerd, en als ik daar spanning op de stekker zet branden ze gewoon. Het probleem zit dus elders. Verder heb ik de klep dichtgedaan en de auto op slot om e.e.a. binnen te testen. Nu gaat de achterklep niet meer van slot.... pfffffff.
Iemand een idee hoe je die (eventueel handmatig van binnenuit) toch open krijgt?
Hoe heb je dat gedaan ?
van binnenuit of van buitenaf ?
Van binnen in kofferruimte kruipen. Wit palletje in slot opzij duwen en ondertussen de klep open duwen.
Begrijp nooit waarom die mensen die in kofferbakken worden vervoerd in films nooit ontsnappen? De meeste autos kan je gewoon van binnen openmaken met dat palletje.
Ik denk dat hij bedoelt hoe ik de balk heb verwijderd. Ook van binnenuit.