Advertenties


zomervakantie 2019

Gestart door Nikk, 15 augustus 2019, 19:43:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nikk

Dit jaar was Italie, adriatsche kust de bestemming. Waarom verslag van de autovakantie plaatsen op het Megane forum terwijl er een Espace voor deze vakantie was aangeschaft?
Tsja, na drie maanden probleemloos in de Espace te hebben rondgestuurd hiermee de vakantierit aangevangen. Na een 40 kilometer schoot de bak uit zijn 5e versnelling. Keek de vrouw eens boos aan daar ze in kleermakerzit was gaan zitten en ik dacht dat ze met haar knie de pook had aangetikt. Dat was niet het geval. Terug in zn 5 en weer verder. Na een kilometer
weer uit de versnelling. Weer er in gelegd. Pook vasthouden en je voelde dat ie uit de versnelling kwam. Nog een paar keer geprobeerd maar wilde niet meer in zijn 5 blijven. Dan maar in zn 4 proberen. Geen probleem. Ok, dan maar in het vierde verzet naar Italie was het besluit. Toen we in Frankrijk bij het eerste tolpoortje kwamen en de bak terug in 3, 2, 1 klonken er zeer verontrustende geluiden. Weer verder in de 4 en geen problemen. Volgende poortje weer dezelfde herrie. Zelfs in zn vrij. Knallen. Zachte, harde.
Dacht echt dat de boel elk moment kapot kon slaan. Weer verder rijden en toen ging ik toch eens nadenken of het wel een goed idee was om zo Zwitserland te doorkruisen. Zelfs als dat al goed afloopt dan moet je nog een keer terug ook. Besloten om rechtsomkeer te maken en hopen dat we thuis zouden halen.
Vooral vervelend om dit aan de kinderen mede te delen. Jongens, we gaan weer terug!  ;( Ging goed waar ik echt blij mee was. Tien uur 's avonds gearriveerd. En wat moet je dan? Ah wacht even, er stond nog een Megane break voor de deur :->.
Spullen overladen waarbij een paar dingen niet mee konden, paar uur slapen en de volgende ochtend weer op pad.

Met de Megane vingen we de reis echter ook niet zorgeloos aan daar sinds kort er een bijgeluid onder de motorkap vandaan kwam. Dat bleek na onderweg op een parkeerplaats eens goed gekeken / geluisterd te hebben de multiriem te zijn die er met de laatste APK na werkzaamheden aan aircoleiding op verkeerde baan van poelie was gelegd ( nog bedankt voor het meedenken Mark29 ). Kwam niet als al te spannend over voor de korte termijn en besloten er tijdens
de vakantie niets mee te doen. Na thuiskomst omgelegd en geluid was weg. De rit heen verliep prima. Geen files en in Amden Zwitserland gestopt om te overnachten. Leuk om de klim daarheen
te doen. Bij aankomst kon je de motor ruiken. Had ik nog niet eerder meegemaakt.
Tanken was het nog niet van gekomen. Volgende dag een stuk verderop gedaan
en bleek 928 kilometer op een tank te hebben afgelegd. 1:16.75. Dat had ik nog niet eerder gereden. Oorzaak zal zijn dat ik ( onbewust ) wat voorzichtig / langzamer dan normaal had gereden.
Zwitserland, niet via de Gotthard maar wat verder naar het oosten via Zurich / Chur is prachtig rijden door het berglandschap. Aanrader. In Italie maar eens wat harder gegaan. Kan daar vanaf Milaan tot Bologna ook echt kilometers maken met een 130km/u.
Probleemloos gearriveerd buiten het electrisch bedienbare
rechter achterrraam wat sinds auto in mijn bezit is nog nooit had gewerkt en nu naar beneden kwam zakken. Op de camping de deur bekleding er af gehaald waar bleek dat de kabel was losgekomen. Deze maar vastgebonden zodat raam niet meer kon zakken.
Lokaal aldaar af en toe wat ritjes gemaakt. Het was goed warm met elke dag een 30 graden. De airco deed prima zijn werk waarbij het echt koel genoeg bleef in de auto. Prettig.
De terugweg via de Gotthard tunnel gereden. Klim naar de tunnel ging de K4M prima af. Deze Megane is dus een automaat. Tandje terug en dan een 110 km/u / 3800 toeren houdt hij goed vast.
Bij 3800 toeren zit ie ook op zijn maximale koppel. Het scheelt ook dat men zich in Zwitserland serieus aan de snelheid houdt.
Niemand rijd echt hard dus je wordt sowieso niet gepushed / voorbijgevlogen. Heenweg waren we via Belgie  / Luxemburg / Frankrijk gereden. Terug via Duitsland. Lekker rustig. Wat stukken 150 gereden. Overnacht in de buurt van Karlsruhe. Volgende dag via Koblenz / Venlo huiswaarts.

In totaal 3.205km naar volle tevredenheid met de Megane afgelegd.
Nog steeds een fijne auto, ook voor lange reizen. Heb al zat jongere auto's gereden, waaronder een BMW Z4 waar ik ook mee op vakantie ben geweest
maar er verandert eigenlijk weinig over de jaren. Deze auto blijft voor mij voldoen.
Met de jaren zal het voor het hele gezin wat krap worden ( de jongens groeien als kool ), tegen die tijd heb ik de Espace vast wel weer opgelapt :->.





Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Ondanks alles toch lekker op vakantie geweest.
Ja jonge auto is leuk, maar ook die staan langs de weg.
Oudere hebben wel wat charme.
Italie is prachtig. Zwitserland erg mooi, maar ik vind het niet prettig rijden. Als je dan net door duitsland heen bent gevlogen in de nacht (niet met een megane 😉) en dan bijna stilstaand door zwitserland heen sukkeld.

remie

Mooi verhaal  !-!

Volgens mij kan die reserve auto nog wel een paar jaartjes -mee gaan-  :D

mark

Het heeft wel wat, met eigen auto op vakantie.
Daar heb ik meer vertrouwen in, dan met een huurauto.
Of de huurauto moet bij mij op het werk vandaan komen, dan heb ik die zelf in onderhoud.  ;) Slechte ervaring met het huren van een busje haha, m'n maat haalde de bus op. Als ik die op moest halen had ik hem laten staan. Dat hok zag er niet uit :D. En was ik alsnog met eigen auto op pad gegaan.

Ik geef m'n auto dan ook elke week wel een keer goed op z'n donder, dus waarom zou het dan op vakantie fout moeten gaan. Ben ik niet zo bang voor. Maar laatste paar x met het vliegtuig op vakantie geweest, dat bevalt ook wel goed.

Nikk

@mark29,

Zat langs de weg zien staan. Benadering;  Het was altijd jonger dan mijn 19 jaar oude Megane dus de conclusie is makkelijk  :).
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

@Remie,

De Espace had ik voor deze zomervakantie aangeschaft. Was eigenlijk toch al het plan om daarna de Megane weer te pakken voor dagelijks gebruik. Staat nu 117K op de teller. Zal inderdaad waarschijnlijk nog wel een tijdje meegaan  !-! 
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

@Mark,

Inderdaad, waarom zou het op een vakantierit opeens fout gaan is ook mijn gedachte. De auto kan het hoogstens een helling op wat zwaarder dan normaal krijgen. Voor de rest is het meestal (  in mijn geval ) de snelweg uithobbelen tot de bestemming. Met de Espace gewoon pech dat ie gelijk aan het begin van de vakantie problemen kreeg. Volgend jaar beter.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

rdbob

Leeftijd garantie voor succes......mijn 2000 megane cabriotje is in 6 dagen door La France naar Costa Brava gereden en na 10 dagen weer retour. In 4 dagen. Quechua tentje op Camping Municipal. Avontuur. 165000 km had ze al en nu 2500 probleemloos meer. Niet 1 km over snelweg maar wit en geel. Leek wel of ik alleen reed zo rustig. Ardennen, Morvan, Centraal massief, Cevennes en achter Carcasonnes de Pyreneën over. Sprakeloos mooi. Zonder werkende airco een flinke hitte stage gehad die aan de costa mooi van pas kwam  Terlaluh pannas ja!
Ga ik volgend jaar zeker weer doen met iets meer zwerven in La France en een weekje Costa. Dan zal ik met 180000 km stand beginnen maar met 20 liter Total excellium getanked ben je dubbel pech verzekerd. Megane cabrio van 2000/2003! Ik wil nooit meer iets anders. Salutations mon amies

rdbob

2500 km is 4500 km totaal

Nikk

Leuke rit! Kijk zelf ook alweer naar volgend jaar uit. Dan is Spanje kanshebber als eindbestemming.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev