Advertenties


Overstap naar Meg IV??

Gestart door A110, 7 januari 2018, 14:17:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

A110

Geachte Megane IV rijders,

Zoals jullie weten rijd ik momenteel een Meg III estate 1.4 TCe GT-line. Deze bevalt mij na bijna 3 jaar nog prima, zeker na de chiptuning is de motor veel levendiger geworden. Maar ik ben autoliefhebber en wil wel weer eens wat anders. En ik ben nu eenmaal Renault liefhebber dus het is een logisch gevolg dat ik voor de Meg IV gaat kiezen.

Nu lees ik veel topics door op dit forum en meestal lees je natuurlijk de negatieve ervaringen van een auto maar ik ben nu eens opzoek naar de positieve ervaringen van de Meg IV.

Ik heb natuurlijk wat wensen. Zo willen we weer een estate in een benzine uitvoering de uitvoering zal een Bose of een intens (Duitse import) worden. Zit te denken aan een automaat, ben het zelf schakelen een beetje zat aan het worden. Ik kies niet voor de GT of GT-line mede vanwege de diepe kuipstoelen, word ook al een dagje ouder en instappen lukt nog wel maar eruit komen zal met die grote wangen toch wel lastiger worden. Of jullie moeten mij kunnen overtuigen dat dat niet zo is.
Maar de motor en 4-control besturing staan mij dan weer wel aan.
Ook ben ik niet zo gechameerd van het grote midden display waarbij de functie's van de kachel/climate-control in verwerkt zitten. Ik vind het kleine scherm mooier waarbij de kachel/climate-control knoppen gewoon simpel te bedienen zijn in het middenconsole hoe zijn jullie ervaringen hierover?

Dus hieronder een lijstje waarop ik graag wat antwoorden wil hebben.
Dus mijn vraag is om de echte problemen die deze auto heeft, zoals kraken, windgeruis en een hikkende TCe motor even achterwege te laten.

- Hoe bevalt de EDC (automaat)? zit hier ook een vertraging in met schakelen of hebben ze dit onder controle?
- Hoe bevalt de 1.2 TCe 130 pk in normaal dagelijks gebruik? Wil de motor toch laten chippen. En voor vervuiling ben ik niet bang, heb zoals velen van jullie weten een eigen garagebedrijf wat gespecialiseerd is in inwendige vervuiling dus dat is voor mij dagelijkse kost en ben ik niet bang voor.
- Wat raden jullie aan het grote of het kleine scherm? Ik prefereer het kleine scherm waarbij de kachelbediening compleet op de middenconsole te bedienen is.
- Welke stoelen bevelen jullie aan. Die van de Bose zien er mooi uit en lijken mij lekker te zitten met een niet al te diepe zit (hoge wang)?
- Hoe ervaren jullie de full LED koplampen? Door mijn nachtblindheid heb ik goed licht nodig. De full LED lampen zien er mooi uit maar leveren ze ook voldoende licht en geeft het meerwaarde? Ik kan ook kiezen voor een setje H7 LED in de normale lampen zoals ik nu ook heb gedaan in mijn Meg III.

Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen/ervaringen.

Als er nog mensen opzoek zijn naar een Meg III estate 1.4 TCe GT-Line die gechipt is naar 160 PK in de kleur donkergrijs met 68000km op de teller die goed onderhouden is dan mag je mij een PM sturen voor meer info.

Met vriendelijke groet,
Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

roadrunner

 Hallo Jeroen hier Jeroen.

Ik rij nu een maand de nieuwe Megane estate 4 signature exclusief Edc 1.2 130 Pk
2000 km verder met een lach op mijn gezicht.

Plus punten

Motor voelt prima aan is nog niet helemaal los gereden.

Edc schakeld fijn ook in sportstand. Beter dan in de Opel

Stoelen van leer zitten lekker en de lendelsteun is elektrisch instelbaar.

Lcd scherm bevalt me steeds beter kan nu redelijk alles snel vinden.
Ik hebt alles ingesteld en de Climate controle staat tijd op automatisch.

Ik hebt helemaal geen last van stotteren of hikken.

Hebt er gelijk een haaienvin erop gezet en werkt prima.

Wat mooi is de glazendak.

Minpunten

Tot nu toe de bezinne verbruik 1:12 volgens dealer 1 op 17
Moet beter worden nog zeggen ze.

Maar al 2000 km dik te vreden mooi afgewerkt.

Mvg Jeroen





larsdijkstra

Sluit me helemaal aan bij roadrunner. Rij nu een 3e Megane van de zaak (werk bij Munsterhuis) en mis nog steeds mn 1e GT Line 110 dci hatchback handbak _o_ De stoelen vind ik zelf geweldig, lekker diep en echt erin zitten. Dikker stuur ook in de GT Line en vind de sportieve sfeer binnen en buiten erg mooi. De verwarming in scherm moet je aan wennen, als je op automatisch laat staan gaat het vanzelf. Het grote scherm vind ik geweldig, vooral in combi met Bose en Android Auto/Apple CarPlay.

Heb daarna een Bose gehad, ook hatchback en dci 110 handbak. Even wennen aan andere stoelen ( minder laag en gevoel erop te zitten ) en minder dik stuur. 

Nu net sinds 1 week een dci 110 hatchback Signature Exclusive EDC, helemaal vol. De EDC is geweldig, schakelt snel en soepel. Handschakelen doe ik regelmatig , vind ik leuk en actief. Dan schakelt hij ook soepel en snel, niks op aan te merken. En het is nog leuk ook  !-!

De Full Led altijd doen, geweldig licht. En het automatisch omschakelen werkt nu in de meeste gevallen nauwkeurig en precies , bij de eerste modellen was dat minder.

Ga zeker even proberen in beide modellen qua zitten, dan weet je hoe en wat. Je mag wel een keer rijden in de mijne als het zo uitkomst!
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

adinsx

Wanneer wil je een knoop gaan hakken Jeroen?
Ik heb begin februari mijn IV GT, en ben zo nu en dan wel eens bij je in de buurt voor het werk (AMT)
Kan gerust een keer langskomen. Kan ik meteen je bedrijf even bekijken, want gespecialiseerd in inwendige vervuiling klinkt interessant ;)

Verder rij ik nu met de 1.2 TCe130, en tja je weet hoe die motor is. Ik vind hem wel prettig overigens.
Lekker soepel, maar velen klagen over het stotteren. Zou je dan wellicht met chippen kunnen verhelpen.

EDC:
Heb nog geen ervaring met de EDC, maar het korte proefritje was prima. Volgens mij heeft de TCe130 ook de Getrag 7DCT300 net als de GT. Alleen is de software wellicht net wat anders.

Scherm:
Tja, ik vind het interieur met het kleine scherm niet mooi, dus in mijn geval was het een no-brainer. Hoewel, de GT heeft standaard de 8,7" ik moest alleen nog even Bose erbij aanvinken.
Gister nog even bij de GT wezen kijken, en ook een foto van het scherm (met nog de folie en rode streep er op)

Stoelen:
Net wat je prettig vindt. Bose zit inderdaad prima, maar zou niet wat voor mij zijn. Ik zit liever wat vaster.

Lampen:
Daar twijfel ik nog een beetje over. Ik heb nu de meesturende bi-xenon op de III, en twijfel nog een beetje of de full-led ook veel licht gaan geven.
Ik meen dat xenon een hoger aantal lumen levert dan led, maar dit kan inmiddels achterhaald zijn. Wel ziet het er goed uit, want die led-C-vorm vloekt nogal met halogeen.
Achteraf H7 led kan natuurlijk ook. Is wellicht zelfs goedkoper.

Als ik zo verder kijk wat ik op de GT heb genomen:
- glazen schuifdak indien het budget het toe laat zeker nemen. Is helaas niet meer zo lang (tot op de achterbank) als bij de III, maar geeft heerlijk licht in het interieur.


- Achteruitrijcamera (in Easy Life pakket), is handig indien je een trekhaak neemt en eventueel caravan. Enige reden waarom ik dat pakket heb gekozen. Automatisch inparkeren zal me een worst wezen ;)

- Stoelverwarming (maar heeft een Bose wellicht standaard?)

- Bose. Klinkt stukken beter dan de standaard sound, hoewel je bij andere merken betere systemen tegenkomt.

- Automatische handrem. Zeker doen, want zo'n handmatige verpest het interieur én met een elektrische handrem heb je gewoon ambientverlichting in de middentunnel

Na 3 februari kan ik je meer over de EDC vertellen ;)
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

roadrunner

Hallo Jeroen

Led koplampen zijn super mooi licht ervan.

Mvg.

knight-rider

Ik rij nu 11 maanden en een dikke 12.000 km met een Megane GT.

Ik ben zelf 35 en heb serieus last van mijn rug (dubbele hernia en 3 afgesleten tussenwervels) en die zetels (kuipjes) zijn echt zalig om in te zitten.
Mijn ouders zijn beiden de 70 gepasseerd en zij kunnen ook perfect in en uit de auto.
Ze zijn heel positief over de zetels, vinden dat je er beter in zit dan in mijn vorige auto (Citroën C4).

Ook de 4Control vind ik zalig, je voelt dat echt in korte bochten, of bij het nemen van een rotonde.
Ook bij het wisselen van rijvak (bij hogere snelheden) lig je echt vast op de baan.

De Climate Control stel je één keer in en daar moet je achteraf niet meer naar omkijken, dus maakt niet zoveel uit dat op dat scherm staat.

Ook de led koplampen vind ik zalig, voorheen altijd halogeen gehad in mijn voorgaande auto's, maar led lampen zijn toch veel beter.


Ik ben na bijna 1 jaar nog altijd tevreden met de keuze die ik gemaakt heb.

A110

Iedereen bedankt voor de ervaringen.

We willen eerst (moet van de vrouw) een verbouwing in huis uitvoeren en daarna heb ik vrij spel om te gaan kijken voor een andere Megane. In die tussentijd probeer ik eerst de oldtimer, Peugeot 204 uit 1969 te verkopen. Dus als er nog liefhebbers zijn of iemand weet nog wie zoiets zoekt graag een pm sturen.

Ik zal zeker eerst in een paar uitvoeringen gaan zitten en een stukje rijden. Als ik dit zo allemaal lees dan neig ik toch wel weer naar een GT-Line of zelfs de GT versie. Blijft toch leuk ruim 200pk.

@adinsx, de koffie staat altijd klaar, je mag altijd even binnen wippen om te komen kijken. Momenteel ben ik weer met een THP bezig met 180.000km en nog nooit schoongemaakt. Elke keer zeggen we tegen elkaar van het kan niet erger maar we staan toch elke keer weer versteld dat het nog erger kan. En die mooi nieuwe Megane wil ik natuurlijk ook weleens bewonderen!

Heb nog een tijdje bij Renault gewerkt en toen de Laguna III uitkwam met de 4Control was ik al enorm gechameerd van dit systeem.

We zullen zien. Als ik weer wat meer weet meld ik het hier weer en als er nog meer ervaringen zijn graag vermelden.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

adinsx

Als je eenmaal in de GTline of GT-stoelen hebt gezeten wil je niet snel wat anders denk ik.

Toen de Mégane IV werd onthuld (autosalon Frankfurt 2015 meen ik), was ik er voor mijn werk, en toen ik me in een GT liet zakken dacht 'wow, dit zit goed en moet de volgende auto worden'.


Ergens in het voorjaar waai ik wel even langs Jeroen. En maak je toevallig foto's van dergelijke klussen? Dat vinden we altijd interessant namelijk.


M.b.t. de Peugeot. Even in het Fransrijderstopic op AW plaatsen?
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Abdelitto

#8
Hello,

Ik rij nu al 14 maanden met Estate EDC, 1.5Dci en heb al 50.000km op zitten.

Over die stoelen kan de jongens van de GT/GT Line wel gelijk in hebben. Ik hoefde dat gelukkig niet want ik heb ASS stoel, speciaal op maat gemeten stoel en heerlijk. Toen ik een leenauto kreeg (ook een Megane 4 trouwens) was het inderdaad flink wennen met die standaard stoelen. Op zich hoor ik mijn medepassagiers toch positief over praten over het zitcomfort, zowel voor als achter.

Betreft EDC heb je groot gelijk in, heerlijk is dat zeg. Reageert best goed. In begin moest ik aan wennen omdat ik altijd handgeschakeld bakken reed. Leek alsof ik spijt had dat ik een automaat had genomen maar geloof me, na korte tijd wen je er lekker aan en wil je niet meer terug naar hand geschakeld bak.

Alvast succes en veel veilige KM's.

knight-rider

Ja, die EDC is zalig om mee te rijden.
Ik had hiervoor ook al een gerobotiseerde bak in mijn Citroën C4, maar daarmee schakelde ik nog steeds altijd zelf met de flippers aan het stuur.
Ik vond dat die ban niet juist schakelde wanneer ik die zijn ding liet doen.

Bij de EDC in de Megane laat ik de automaat echter gewoon zijn ding doen, die schakelt echt perfect.

A110

Even een schopje omhoog.

We zitten nog steeds in de verbouwing dus echt nog even wachten. Daarbij staat onze oldtimer ook in de verkoop en die moet ook eerst verkocht worden.

Ik kijk eigenlijk nog steeds veel rond. Maar waarschijnlijk gaat het toch weer een diesel worden in combinatie met de EDC. Ik lees daar heel goede ervaringen over.
Zelf ben ik eigenlijk een dieselrijder, vind het gewoon heerlijk rustig rijden met veel koppel. En we zullen privé ook wat meer kilometers gaan maken zitten nu rond de 10.000 km maar dit zullen er ongeveer 15.000 km worden. Moet nog even uitrekenen of het echt rendabel is maar ik doe het tegenwoordig niet meer voor de centen. Ik koop een auto die ik fijn vind rijden en dat mag best wat kosten. Daarbij komt dat ik altijd tank via mijn zaak. De auto zelf wil ik liever privé aanschaffen, dus ik betaal alleen de wegenbelasting.
De huidige benzine motoren vind ik de laatste jaren allemaal erg "zenuwachtig" overkomen. Niet dat ze slecht zijn maar het is het voor mij net niet.
Ondanks dat de dieselrijder hier in NL onder vuur ligt kan je nu een mooie Megane diesel voor weinig aanschaffen. In de toekomst zien we dan wel weer hoe dat gaat verlopen.

Dus ik blijf nog even zoeken.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

gjcvro

#11
Ik heb een heel andere keuze gemaakt, ben hybride gaan rijden. Maar dan wel 1 met 6 traps automaat, geen jarretelaandrijving.
Verbruik lag met de megane 1.5 diesel 1:19,5 (meg 3 handbak), ik rij nu 1:20 met benzine automaat, dezelfde rijstijl, dezelfde routes. Dan kom je nooit meer uit met een diesel.

En door de elektromotor toch nog een redelijk koppel en een zijdezacht lopende motor.
Wel achterin wat minder ruimte, omdat het geen station is, dat is het enige wat ik nog mis aan de meg3. (ohja, en de bose installatie)

In eerste instantie was de keuze vooral financieel (het scheelde mij persoonlijk 150 euro netto per maand) maar ben ondertussen zo ver dat zelfs zonder dit voordeel ik de keuze weer zo zou maken.

pagi

Citaat van: roadrunner op  7 januari 2018, 21:03:45
Hallo Jeroen

Led koplampen zijn super mooi licht ervan.

Mvg.

LED lampen zijn geweldig.....zolang het niet sneeuwt (weinig sneeuw in Nederland) maar toch vervelend als je geen licht meer hebt. Lampen worden niet warm zoals halogeen waardoor sneeuw blijft plakken, heb het al een paar keer meegemaakt. Verder top.
Verstuurd vanaf mijn Motorola Micro T-A-C Classic

A110

@gjcvro: Over die keuze heb ik ook na zitten denken. Ivm met werk rijd ik regelmatig in hybride auto's van Peugeot. Dit zijn dan wel diesels met elektromotor. Het rijd heerlijk rustig maar ik word er niet echt vrolijk van. Daarbij komt dat Renault geen hybride voertuigen heeft en ik een echte Renault fan ben en daar dus ook niet van afwijkt. Enige jaren geleden een Peugeot gekocht, daar had ik na een half jaar al spijt van. Ben toen weer terug gegaan naar Renault en daar blijf ik nu dus ook bij.

@pagi: OEM LED vanaf de fabriek is natuurlijk heel mooi, ook hele mooie vorm van de koplampen (stoer uiterlijk). Zelf rijd ik nu Meg III met gewoon H7 die ik vervangen heb door LED en moet zeggen dat vind ik al een hele verbetering en dan heb ik nog niet eens lens lampen. Onze 2e auto is een Peugeot 108 met lens koplampen en ook die heb ik voorzien van LED en dat geeft echt een berg licht. Dus een Meg IV met lenskoplampen (die standaard zijn) en daarin een setje LED lijkt mij ook wel voldoende. Maar ben er nog niet over uit. Heb allemaal dilemma's :).

De Meg IV diesel met EDC valt eigenlijk net weer buiten mijn budget dus dat word wel lastig. Of ik moet gewoon nog even wachten ze zullen vanzelf zakken als er geen kopers meer voor zijn. Diesel word natuurlijk in NL en Duitsland behoorlijk ontmoedigd.

Over de kleur ben ik er ook nog niet uit, mede ook door mijn wederpartij. Zelf vind ik rood een hele mooie kleur voor de Megane hatchback maar weer niet voor de estate (persoonlijke mening). Mijn wederhelft vind donkergrijs een mooie kleur voor de hatchback en estate, ik eerlijk ook. Maar wil ook wel weer eens wat anders, wat opvallends. Zo vind ik zwart en donker blauw ook weer enorm mooi voor beide varianten. Mijn wederhelft vind zwart alleen weer mooi bij de estate. Blauw vind ze wel weer mooi bij beide varianten. Het word lastig.

Denk dat ik eerst mijn eigen Megane gaat verkopen en kijken hoeveel ik daarvoor kan krijgen en dan de Oldtimer nog verkopen (hopelijk gaan ze nog bieden voor morgen, staat op Catawiki) en daarna maar eens kijken tot hoever mijn budget reikt. En ik wil gewoon eens gaan rijden met de EDC versnellingsbak of dat hij mij bevalt. Ja je leest het goed ben erg kieskeurig.

Ik houd jullie op de hoogte.
Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Jacques

Wat voor oldtimer heb je?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev