Advertenties


Motorpech - Auto vervangen of repareren?

Gestart door -Sander1981-, 24 augustus 2006, 15:20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-Sander1981-

Afgelopen maandag is mijn auto langs de A2 stil komen te staan. N ;( Gelukkig viel het wegslepen en taxi naar huios binnen mijn verzekering (pechhulp). _o_
Na onderzoek door een garage bleek dat de spanrol van de distributieriem het heeft begeven, resultaat: kromme kleppen en krassen op de zuigers. De prijsopgave hiervoor kwam rond de 1700-2000 euro. Nu had Danny in zijn topic een leuke prijs voor zijn auto teruggehad van een opkoper (edit: net even opgezocht, 'leuke prijs' valt dus tegen), dus bedacht ik me de volgende opties:

- hoeveel zou ik voor mijn auto terug kunnen krijgen, mocht ik besluiten deze niet te laten repareren?
- hoe duur is een nieuw motorblok, inclusief laten plaatsen; liefst met behoud van mijn gasinstallatie?
- kan hier een nieuwe (2e hands) kop op, hoeveel zou dat kosten?
- en natuurlijk de reparatie zoals de garage heeft aangegeven (kan dit goedkoper?)

Paultje

Sander, Misschien makkelijk om bij te vermelden om wat voor megane het gaat ( leeftijd, motor inhoud ed ) Dan kunnen mensen makkelijker antwoord geven.
snappie

-Sander1981-

Het gaat om een 1.6e op G3 uit 1997 (met al 238000 km op de teller)
(Deze info staat ook in mijn ondertitel)

Tuinder

In januari was mijn motorblok ook in de soep gedraaid, een 1.6e uit '96 met 118.000km. Via mijn garage is er een nieuw blok in gekomen en met een beetje praten zijn we uitgekomen op een prijs van 1700 euri's in totaal. Hoe het met een gasinstallatie zit weet ik allemaal niet, maar misschien heb je wat aan deze richtprijs. iig succes met de reparatie of verkoop, het is een duur geintje en erg vervelend.

michell red polo

heb je geen garantie op het blok wat nu kapot is gelopen?
omdat hij er pas sinds januari erin zit
groetjes michell
ik golf niet ik polo

Tuinder

Volgens mij haal je wat door elkaar Michell. Mijn blok was in januari in de soep gedraaid, het gaat nu over die van Sander. Ik geef alleen even aan hoe het bij mij ging.

Paul

Ik zou er een gebruikte benzinekop opschroeven.
wat bedoelen ze met krassen op de zuigers??
als kleine afdrukken van de kleppen in staan, is dit niet zo erg.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Paul

klopt jochem, maar ik heb er al een hele boel vervangen en er nooit problemen mee gehad.
we kunnen het vanaf hier ook moeilijk beoordelen.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

-Sander1981-

#8
Er staan zeg maar halve maan vormige krassen in de zuigers, ik heb hier foto's van gemaakt maar kan ze op dit moment niet plaatsen (geen kaartlezer bij de hand). Dit lijken mij redelijk diepe krassen, van ongeveer een halve mm diep.
Wat kost zo'n kop gemiddeld? De garage was hier wat terughoudend over, zij gaven de voorkeur aan reviseren. Wat is het verschil in levensduur? Ik hoop er (als ik het laat repareren, waar wel mijn voorkeur naar uit gaat) minimaal nog een paar jaar mee te rijden.
Volgens de garagehouder gingen de zuigers nog soepel op en neer.

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

-Sander1981-

Dank je, ik zal deze optie aan de garagehouder voorleggen, en kijken op wat voor totaalprijs ik in dat geval uit kom.
Die zwarte cylinder, daar lijkt een klep niet goed te sluiten?

michell red polo

Citaat van: Mark. op 24 augustus 2006, 17:33:31
Volgens mij haal je wat door elkaar Michell. Mijn blok was in januari in de soep gedraaid, het gaat nu over die van Sander. Ik geef alleen even aan hoe het bij mij ging.
sorry niet goed gelezen
ik golf niet ik polo

-Sander1981-

Ik heb de auto laten repareren, maar nu zag ik op de bon dat ze er 13.3 uur mee bezig zijn geweest (kop erafhalen en er weer opzetten, en natuurlijk het bijbehorende afstellen) Is dit een normale duur voor zo'n operatie?

ForeverYoung

#13
Citaat van: -Sander1981- op 24 augustus 2006, 18:29:51De garage was hier wat terughoudend over, zij gaven de voorkeur aan reviseren. Wat is het verschil in levensduur?

De garage was hier terughoudend over?? Vind ik een beetje raar..
In levensduur heeft een redelijke revisie de voorkeur (en een complete motorrevisie natuurlijk helemaal, maar dat is niet nodig en kost helemaal klauwen vol geld)
Maar als je blok verder in goede conditie was, dan had er volgens mij prima een andere kop opgekund. Het is niet zo dat ie bij 2 ton al op hoeft te zijn. Als ik het goed begrijp is dit ook wat je gedaan hebt?

De goedkoopste optie zou moeten zijn, dat je er een ander blok inhangt. Dat dat 1700 euro, en daarmee ongeveer net zoveel als de revisie moet kosten vind ik een beetje gortig, maar misschien verkijk ik me op de manuren...

Ik heb ook ooit hetzelfde gehad als jou, ook stukjes uit de bovenkant van de zuiger geslagen, door de kracht van de kleppen die in aanraking kwamen met de zuiger. Hebben ze wat bijgevijld geloof ik, niks aan het handje.
Ik heb toen gekozen voor een kleine revisie, nieuwe kleppen en die hele zooi (want de garage kon zogenaamd geen blokken vinden 8)7 en ik was misschien wat te naief en had de kracht van internet op dat gebied nog niet ontdekt ;) )
Heeft mij toen iets onder de 700 euro gekost, ze hebben mij wel heel netjes gematst.

-Sander1981-

Nog even de vraag van de vorige pagina herhalen ;)
Citaat van: -Sander1981- op  7 september 2006, 11:32:00
Ik heb de auto laten repareren, maar nu zag ik op de bon dat ze er 13.3 uur mee bezig zijn geweest (kop erafhalen en er weer opzetten, en natuurlijk het bijbehorende afstellen) Is dit een normale duur voor zo'n operatie?
Hiermee werd de complete reparatie natuurlijk vrij duur... 1970 euro! de revisie van de kop zelf heeft 600 euro gekost, en die 13.3 uur waren tegen een tarief van 62.50 euro
Citaat van: Edward (ForeverYoung)In levensduur heeft een redelijke revisie de voorkeur
Dit is dan ook de reden waarom ik uiteindelijk voor de koprevisie ben gegaan, die overigens wel duurder was dan ik gehoopt had.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev