Advertenties


[ADVIES GEVRAAGD] Mégane op het oog

Gestart door remie, 24 november 2019, 19:47:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remie

Hallo,

Ik heb een Mégane op het oog met ca 165000 KM met EDC automaat.
Het betreft een model uit begin 2011 dus een PH1.

Ik heb best wat ervaring met de PH2 auto's heb er namelijk 2 in mijn bezit gehad. (1 is nu een halve meter korter helaas)
Nu heb ik een paar vragen:

1. Heeft de PH1 hetzelfde blok + turbo als de PH2? (K9K636?) DIt is handig zodat ik weet hoe die moet klinken. (In de familie rijden er 5 PH2 rond die allemaal hetzelfde klinken)
2. Wat is de levensduur van een EDC automaat? Komt er noodzakelijk onderhoud aan rond deze km stand?
3. Zijn er nog bepaalde euvels waar ik rekening mee moet houden met de PH1 ten aanzien van de PH2?
4. Kan ik met de koppelingsdikte uitlezen? Zo ja, ik welke ECU? Met PyRen (in clip mode) of met DDT?
5. Is er een manier om een slippende koppeling te testen met een automaat?

Helaas wil ik een automaat om de zelfde reden dat mijn vorige Mégane een halve meter korter is geworden. Ik kan wel bevestigen dat dit veilige auto's zijn na hands-on ervaring !-!

Ik ben benieuwd.

mark29

Met de clip is die koppeling uit te lezen, met andere testers, ik heb geen idee.
Wat wel is, als er gedoe mee is, willen ze wel eens die koppeling opnieuw inlezen, en zonder te vervangen. Nu krijg je dan dus een waarde die lijkt of ie zeg maar bijna nieuw is, maar wie weet bijna versleten is. Dus geloven, tja moeilijk.

Die automaat is best fijn en best degelijk, maar zodra die enigzins bonkt of hapt en keihard klapt, dan komen er wel kosten ja, dan moet die dubbele koppeling vervangen worden en gemodificeerd, ik heb het vaker gezien, dwz open zien liggen op een karretje, vaak die bak eruit moeten tillen samen met een collega, maar zelf de reparatie nog niet (gelukkig) hoeven doen, dus heel specifiek kan ik niet op de reparatie ingaan.
Owja ja die k9k motoren zijn praktisch allemaal gelijk in de basis en klinken het zelfde, er is kwa aanbouw wel wat gewijzigd, er zijn varianten zonder klep in de uitlaat en varianten met, en slangetje druk verschil, pijpje naar turbo etc dat zijn typische dingen die kapot gaan bij de k9k maar die zitten niet op alle.
Ja bulletproof zijn ze zeker, de megane 3 is de beste renault die renault ooit gemaakt heeft, elke renault monteur bevestigd dit. De megane 4 is mooier, maar minder top gebouwd.

remie

Hoi Mark dankjewel.
Ik neem mijn laptop in ieder geval mee zodat ik dan toch even in die ECU kan gluren. De software die ik gebruik kan bijna alles wat de clip kan maar natuurlijk niet alles. (95% wel ofzo)

Wat zijn acceptabele waarden voor de koppeling? Ik kan natuurlijk naar een aantal cijfertjes kijken maar dan weet ik nog steeds niets.

Is er een verwachte leeftijd van de koppeling? Wanneer slijt zo'n ding nu snel en wanneer niet?

mark29

Bij de clip zie je altijd een parameter met een referentie erbij, hoeveel de referentie moet zijn geen idee, niet alles is te onthouden.
Ja net als een normale koppeling, de een stampt hem eruit bij 60k de ander bij 300k. Daar is ook niets van te zeggen.
De standaard dingen, het overschakelen, geluiden en bonken etc is op te letten, de rest is een beetje geluk hebben.

remie


Nikk

Maat van me zijn vader had de gewoonte om zijn voet op het koppelingspedaal te laten rusten. Dan ben je ook snel aan de beurt
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev