Advertenties


K9k 1.5DCI EGR afdoppen

Gestart door Petare, 20 september 2017, 16:12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petare

Beste mensen van dit forum,

Ik heb (bijna, op het moment van schrijven) de K9k 1.5DCI met 110PK. Nu wil ik de EGR afdoppen. Ik ben, grof gezegd, niet geïnteresseerd in de redenen waarom ik het niet moet/mag doen. Ik sta namelijk al aan de kant waarom het wel moet.

Vroeger toen dit blok oa nog in de Clio II lag kon je deze 90graden draaien en kwam je er vanaf zonder storingen, met meer vermogen en geen vervuiling in het inlaat traject, als de krukaslagers al niet kapot liepen tenminste.
Met de nieuwere blokken zal dit vast en zeker moeilijker zijn gemaakt. Helaas kan ik er op 1 forumthread in Engeland niet veel over vinden. Wel heb ik afdop plaatjes gevonden op Ebay, maar omdat ik de auto nog niet daadwerkelijk heb kan ik er niet naar kijken en aan prutsen. Daarom ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die dit gedaan hebben en vooral hoe!

Bij voorbaat dank,

Peter

gjcvro

Ik zie alleen dat bij verschillende tuners het softwarematig verwijderen wordt aangeboden als service.
Daarom ga ik er inderdaad vanuit dat je er niet komt met alleen hardware.

mark29

Lekker vanaf blijven, en bovendien zijn er bijna geen problemen meer met de egr op de megane 3.

mark

Dat komt tegenwoordig niet vaak meer voor.
Vandaag nog een kangoo in de werkplaats gehad, met 4 ton op de klok. En dat k9k blokje liep nog mooi ook.  :)

Petare

Tijdens het zoeken naar een motorstoring, die dealer ook niet kon vinden, zelf maar is de EGR onderhanden genomen. De symptomen (inhouden tijdens acceleratie) leidde in sommigen gevallen naar de EGR klep die niet meer volledig gangbaar was.

Hieronder een plaatje van hoe die van mij er uit zag van bj2013 en 147000km. Eigenlijk viel het me heel erg mee. Vanaf de uitlaat tot met de klep was zoals op de foto. Het inlaattraject was zelf netjes schoon. Hier is zeker winst geboekt uit oudere k9k's. Maar toch ga ik kijken of deze nog afgedopt kan worden. Moet wel vermeld worden dat de EGR NIET de oorzaak was van de problemen.




Arb7

Welke problemen heb/had je dan, Petare?

Petare

onregelmatig optrekken in toeren bij halve tot volle belasting. Soort zagende beweging, van wel vermogen, minder vermogen, wel vermogen, minder vermogen... Bleek uiteindelijk de Turbodruk regeleenheid te zijn..

mark29

Zo lekker vaag omschreven. Dat kunnen 20 onderdelen zijn.
Wat is er vervangen?

Had vandaag een auto met storing turbodruk voor turbine. Was al bij andere dealer sensor met stekker vervangen. Die hadden verzuimd het pijpje eronder te controleren. Dus die bleek ook verstopt. Goede diagnose doen is belangrijk.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev