Advertenties


Ventilator alleen nog op stand 4, waar zit de weerstand???

Gestart door michoogle, 6 oktober 2004, 15:42:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michoogle

Hallo,

Mijn ventilator doet het tegenwoordig alleen nog maar op stand 0 of 4, nu dacht ik eerst dat het de schakelaar was dus het hele middenconsole open gehad, blijkt dat de schakelaar gewoon functioneerd.
Even zoeken op het oude forum levert de oorzaak van mijn probleem op: de weerstand van de kachel (http://www.meganecoupe.nl/forum/index.php?topic=1005.0)

Ik kan dat ding met geen mogelijkheid vinden. Als ik het kapje boven de accu los schroef dan zit er links van de accu een klein zwart kastje en rechts van de accu zit de ventilator met een paar draden er naartoe. Daar kom je alleen met geen mogelijkheid bij, dan moet het hele hitteschild losgehaald worden.

Zit die weersand in dat kleine zwarte kastje of zoek ik helemaal verkeerd??

Greets, Michiel

Ferdi

Jep de weerstand van de kachel... ff uitleggen... je haalt het klepje van je rooster los waar de accu zit... dan zie je rechts ( als je voor de auto staat) wat relais zitten... dan ga je wat verder, met een zaklamp!! want anders zie je het helemaal niets, zie je onder je ruitenwissermotor je thermische weerstand zitten, je kunt er heel moeilijk bij en als je ertegenop kijkt is ie zwart (de kop) maar als je hem eruit haalt zie je dat hij zilverkleurig is... daar zit een stekkertje aan en die moet je uiteraard er uit trekken... het lijkt een beetje op een mini verstekkertje. (anders weet ik het ook niet uit te leggen) het is een heel gefriemel, en raad je dan ook aan de accu eruit te schroeven voor de zekerheid...,dat scheelt je een hoop gefriemel? :D
Maar contreleer de relais eens, er zitten er geloof ik 3 daar... kan het ook zijn en als laatste nog een tip, controleer je stekkertje wat naar die relais toeloopt, misschien dat er ergens iets is doorgebrand bij die stekker, op die stekker zitten geloof ik 12 aansluitingen op.
Succes  :D

Ferdi

Wess dat is helemaal niet zeker!!  :D bij mijn was het het relais... en het kan ook ooit aan de bedrading liggen  :D

PS. Zo'n kachelweerstand kost 129 euro  ;D

Ferdi

Ik heb alleen de prijs nagevraagd want ik had hem achteraf niet nodig  ;D een relaistje vervangen van 5 euro...  ;D  ;)

Ferdi

Citaat van: wess op  6 oktober 2004, 18:40:44
idd, zeker weten de weerstand in het kachel huis!!

hou je hart maar vast, want die weerstanden zijn best prijzig? :-\

:-\

jeroen84

Citaat van: Ferdi op  6 oktober 2004, 18:55:52
Wess dat is helemaal niet zeker!! :D bij mijn was het het relais... en het kan ook ooit aan de bedrading liggen :D

PS. Zo'n kachelweerstand kost 129 euro ;D

voor da geld heb je een nieuwe ventilator weerstandje is veel goed koper

peyden

Ik heb het bij mijn megane nog nooit kapot gehad, maar bij ander auto's kan het ook de draaiknop zelf zijn.

Haal deze eens ervanaf, en dan zie je als het goed is een koperstaaf je de vorm van een halve cirkel (omdat de draaiknop rond is)
nou zit er aan de draaiknop ook een koper pinnetje wat over dat koperenstaaje moet glijden het kan zijn dat dit iets verbogen ofzo is en alleen bij de stand 4 contact maakt. Zet hem dus bv in stand 2 en druk het pinnetje tegen dat staafje aan, als hij dan begint te blazen heb je het probleem gevonden.

Ferdi

 Bij Renault is dat een beetje moeilijker om de schakelaars er helemaal vanaf te krijgen om dat deze unit helemaal gegoten is... dus mocht de schakelaar kapot zijn moet je heel de unit vervangen omdat je op geen enkele manier dit unit normaal open krijgt..om hem weer dicht te krijgen...  ;D
je zult het moeten meten op de aansluitstekker... hoe groter de blaasstand des te kleiner de weerstand, blijft de weerstand hetzelfde weet je wat er aan de hand is... zo niet moet je heel de bedrading na lopen zoals ik gedaan heb... dat is niet prettig...  ;)
Om er even iets op toe te voegen, Je zou er wel mee door een APK kunnen komen... een keurmeester zegt: "als ie maar blaast" maar het is toch een stukje comfort wat je dan mist....  :D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev