Advertenties


Megane II, cabrio 1.6, 16V probelmen

Gestart door Alex70, 12 augustus 2016, 19:47:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex70

Ik ben net lid van dit forum. Ik heb sinds kort een Megane II cabrio, 1.6, 16V uit 2003. Ik heb af en toe al gehad dat totaal niet wilde starten, ik vermoed dat het een vochtprobleem was (had de dag ervoor heel hard geregend). Laatste tijd start hij prima en rijdt meestal wel ok. Vanmorgen sloeg hij weer eens af bij het stoplicht (gebeurt af en toe). Daarna lijkt de motor totaal van streek. Ik heb 4 x daarna gehad dat er een paar oranje lampjes begonnen te branden en de motor op ongeveer 2000 toeren bleef draaien en niet op het gaspedaal reageerde. Las ik de motor dan afzette en opnieuw startte,ging het weer even goed.IK heb op het forum al eeen en nader gelezen over mogelijke problemen met de ECU, gasklep en nokkenasregelaar. Maar, wat te doen nu?

Alle reacties worden gewaardeerd.

Groeten Lex

MadBull

#1
Kan misschien ook een defecte bobine zijn, mede omdat je denkt aan een vocht-probleem. Is het ook net of ie op drie 'poten' loopt?
Laten uitlezen biedt misschien uitkomst.
Onze Megane sloeg met koude motor ook af als je een kruising naderde en de koppeling intrapte.
Heb toen het gasklephuis gereinigd en opnieuw ingelezen en werd wel iets beter. Na een half jaar weer zelfde probleem, dus maar weer
gedaan. Op de snelweg begon de motor erg slecht te lopen (reageerde niet goed op gaspedaal) en het luchtverontreinigingslampje begon
te branden, bobines bekeken en onder de bobine 'zwom' de bougie in een plasje water!  8)7 Dus alles droog gemaakt (kan je oh zo lekker bij),
bobines omgewisseld, want sommige slotenbeter en probleem is tot nu toe weg. Was dus ook een vochtprobleem.

Alex70

Dank voor je reactie Madbull, . Ik zat er zelf ook al aan te denken om hem uit te laten lezen. Ik hoop dat het een vd bobines is, dat is vrij eenvoudig op te lossen. Ik heb al een vd bobines vervangen, een maand geleden nadat ik daarover op het forum had gelezen. Er zat een Sagem in (de rest Beru). Daarna liep hij een hele tijd beter, Ik ga vandaag kijken of ik de motor uit kan laten lezen bij een garage waar ik wel vaker ben geweest. Vraagje: Waar zit het gasklephuis precies, wat moet je los halen?
Grt. Lex

mark29

Jouw klacht komt niet overeen met bobines.
Of die schachten moeten vol water staan.....
Maar ik denk eerder nokkenassensor, die is vaak met de klacht afslaan.
Het niet gasgeven en blijven hangen, kan ook nog een gaspedaalsensor zijn, of het regelgedeelte in de elektronische gedeelte van de gasklep.

Al me al, allemaal gokken, lees dat ding met een clip uit, dan kan je precies alle parameters en specifieke storingen zien.

Alex70

Dank je Mark29 voor je antwoord. Ik dacht zelf ook wel dat het niet aan de bobines zou liggen (hoopte er wel op). Helaas is vandaag de garage waar ik  heen ben gegaan precies deze zaterdag dicht. De reis erheen (20 km) en terug liep hij prima en niet afgeslagen. Terug, vlakbij huis helaas weer een keer afslaan en het motor lampje brand dus nog steeds, sinds gisteren. Kan het zijn, dat door een paar keer afslaan het motormanagement systeem op hol slaat en daarom gisteren hij een paar keer op 2000 toeren bleef draaien en niet op gaspedaal reageerde? Ik ga vandaag eens naar de gasklep kijken. Als ik het kan vinden,

Grt. Lex

MadBull

#5
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13304.msg231840#msg231840
Hier zou je wel wat aan hebben denk ik. Succes!

mark29

Dat is niet gek hoor, als de nokkenassensor defect zou zijn.
Dan kan goed het lampje gaan branden, maar een noodloop zou geen gek gevolg zijn.
Een dealer met een clip ziet dit direct.
Veel mensen gaan naar universele, maar met hun testers zien ze veel maar lang niet alles. Al doen ze je dat wel geloven natuurlijk, anders zien ze mensen verdwijnen.

Alex70

Ik begon steeds meer te geloven dat het de gasklep is. Gistermiddag wilde hij totaal niet meer stationair lopen. Vanmorgen wil hij niet eens starten. Iemand nog tips om hem aan de gang te krijgen? Op het gasklephuis tikken? Startpilot inspuiten in het lichtfilter? Aanslepen? Of... wie weet raad?

Alex70

De pechhulp is er net bij geweest. De motor kreeg geen benzine bij het starten. De monteur spoot er wat vluchtige damp uit spuitbus in en de auto staarte direct en bleef daarna ook lopen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat er te weinig benzine komt? Toch de gasklep, of...............?


Alex70

Vanmiddag de motor uit laten lezen bij de Renault dealer. Uitkomst foutmeldingen : Bedr. Smoorklepweestand  & Bedienimg Gemotoriseerde smoorklep.
Of, zoals de monteur zei: de probleempje met het gasklephuis, of de bedrading van het gasklephuis.

Zal het volstaan met reinigen vh gasklephuis en controleren vd bedrading?

Grt. Lex

mark29

Die had ik niet verwacht bij jou klachten.
Ja de klemkracht van de stekkers controleren.
Gasklep is te reinigen.
Maar elektrisch deel is moeilijk te controleren.

rectornbp

Heb zo'n ding eens helemaal doorgemeten en maakte daarbij dankbaar gebruik van artikel op Franse site, evetueel vertalen met google.translate

http://www.forum-auto.com/marques/renault/sujet104117-350.htm

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev