Advertenties


megane 2 1.6 16v 2005 rateld tussen 1500 en 2500 rpm bij warme motor??

Gestart door achiee, 21 maart 2015, 22:55:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

achiee

Hallo beste forum leden. Ik ben in het bezit van een megane 1.6 16v uit 2005 en deze heeft een merkwaardige ratel bij warme motor tussen ongeveer 1500 en 2500 rpm :neen:. Heb pas de distributieriem en koppaking vervangen en daarbij heeft de monteur niets kunnen vinden. Ik heb op het forum gelezen dat bij deze auto s de nokkenasversteller weleens kapot gaat en dat dat te merken is aan het ratelen bij koude start. Bij mij start hij gewoon normaal en rijdt verders gewoon goed. het geluid treed alleen op rond de 2000 toeren. Ik heb geprobeerd de stekker van de magneetklep van de nokkenasversteller los te koppelen en de motor zo te starten om te kijken wat ie doet. De ratel is toen verdwenen :q maar nadat ik de stekker er weer in stopte kwam het geluid weer terug. Dus mijn vraag is: is het de nokkenasversteller die het heeft begeven of kan het wat anders zijn?


mark29

ik acht die kans vrij groot.
maak eens een filmpje van het geluid.
waarom is de koppakking vervangen?

achiee

Koppakking is vervangen omdat de monteur tijdens het vervangen van de distributieriem een boutje in de cilinderkoppen had laten vallen waardoor vier kleppen krom zijn geworden. Deze zijn vervangen samen met de koppakking. Maar het geluid was al eerder aanwezig. Ik zal vanavond een filmpje van het geluid maken en hier posten. Maar kan de nokkenas versteller kapot zijn ook al rateldt hij niet bij koude start?

Da Likita

Even een vraagje: hoe kan iemand een boutje in de cilinderkop laten vallen met het vervangen van een dis ?  :?
Daarnaast vraag ik mij dan sterk af of het kunnen van die "monteur" dan goed genoeg is om een koppakking te vervangen en de hierop volgende diagnose ?

Nokkenasversteller klinkt zeer aannemelijk maar ik neig toch ook richting de kleppen (hydraulische stoters) als dit het verhaal is. In hoeverre is de kop gereviseerd ?

achiee

Hij zei dat tijdens het starten van de motor na het monteren van de distributieriem een boutje via de bougie opening naar binnen was gevallen. Was een ongelukje zei hij. Monteur werkt bij Opel dealer en heeft altijd a de distributie voor mij vervangen voor een redelijke prijs. Dus hij heeft wel verstand van zaken.

Kleppen zijn gecontroleerd en 4 kromme kleppen zijn vernieuwd. De motor draait verders gewoon goed maar het ratelen doet zich alleen maar voor wanneer de magneetklep van de nokkenasversteller is aangesloten. Wanneer ik het stekkertje eraf haal en de motor laat draaien dan hoor je het geratel niet meer. De kop is volgens mij niet gereviseerd.]

Heb vandaag de magneetklep schoongemaakt en gecontroleerd door 12v aan te sluiten. De klep doet het wel alleen de openingen gaan niet open (zie foto). Hoort dat zo?


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev