Advertenties


Accu defect?

Gestart door yvev46, 18 maart 2020, 21:33:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yvev46

Na een probleem met flikkerende verlichting heb ik de dynamo vervangen van mijn Megane 3 1.5dci Grandtour 2012. Dat probleem is verholpen. De laadspanning is goed, ca. 14,5V. Vreemde is echter nog steeds dat na een tijdje de spanning zakt naar ca. 12V. Het licht gaat dan ook zwakker branden. Behalve wanneer ik het gas los laat, dan gaat het naar ca. 15V (ik begrijp dat dit via de computer wordt geregeld) en gaat het licht een stuk helderder branden. Na een korte tijd gaat de spanning weer naar 14,5V.
Wat tevens erg vreemd is, is dat het start-stop systeem niet werkt wanneer de spanning rond 14,5V is, maar wel als de spanning terug is gezakt naar ca. 12V.
Ligt dat aan de accu? Het lijkt wel of het systeem denkt dat de accu voldoende is opgeladen en de dynamo dan niet meer laat bijladen en er dus volledig van de accu gebruik gemaakt wordt (vandaar dat start-stop dan wel werkt) maar dat die eigenlijk te weinig capaciteit heeft (vandaar zwakker brandend licht). Als na korte tijd de accu niet meer genoeg kan leveren, gaat de dynamo weer laden en stijgt de spanning weer naar 14,5V. Of is dit onzin?

mark

Wat voor dynamo is er op gekomen?

Je zult niet de eerste zijn die problemen krijgt omdat er een imitatie dynamo is gemonteerd. Moderne auto's zijn hier heel gevoelig voor. En auto's met startstop al helemaal.

mark29

Afgelopen week 2 gevallen! Ellende door verkeerde dynamo. Een twingo 2 en een clio 4.

Maarre laat jouw accu eens testen door een goede accutester. Een goede accu is de basis voor start stop, naast de overige iets van 30 voorwaarden.

yvev46

Citaat van: mark op 18 maart 2020, 22:39:03
Wat voor dynamo is er op gekomen?

Je zult niet de eerste zijn die problemen krijgt omdat er een imitatie dynamo is gemonteerd. Moderne auto's zijn hier heel gevoelig voor. En auto's met startstop al helemaal.

Er is een gereviseerde Valeo dynamo op gekomen. Hetzelfde type dat er op zat.

yvev46

Citaat van: mark29 op 19 maart 2020, 07:02:26
Afgelopen week 2 gevallen! Ellende door verkeerde dynamo. Een twingo 2 en een clio 4.

Maarre laat jouw accu eens testen door een goede accutester. Een goede accu is de basis voor start stop, naast de overige iets van 30 voorwaarden.

Er is een gereviseerde Valeo dynamo op gekomen. Hetzelfde type dat er op zat.
Het gaat mij overigens niet zo zeer om de start-stop regeling, maar meer of het inderdaad normaal is dat de spanning na een tijdje daalt (laad de dynamo dan niet meer bij?) en op dat moment de verlichting zwakker gaat branden. En vervolgens de (laad-)spanning weer naar 15V gaat. Als ik een nieuwe accu koop en dat probleem is nog niet verholpen heb ik niks, behalve dat start-stop dan werkt.

A110

Een dynamo laad inderdaad niet meer continu bij. Deze doet dat alleen als de accuspanning onder een minimum komt. En als dat te vaak gebeurt is een teken dat de accu defect begint te raken.

Ik zou ook inderdaad de accu eens laten testen. Of gewoon vervangen als deze ouder is dan 2 jaar. Een start/stop accu gaat gemiddeld maar 2 tot 3 jaar mee.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

yvev46

Citaat van: A110 op 19 maart 2020, 07:56:15
Een dynamo laad inderdaad niet meer continu bij. Deze doet dat alleen als de accuspanning onder een minimum komt. En als dat te vaak gebeurt is een teken dat de accu defect begint te raken.

Ik zou ook inderdaad de accu eens laten testen. Of gewoon vervangen als deze ouder is dan 2 jaar. Een start/stop accu gaat gemiddeld maar 2 tot 3 jaar mee.

Ok, bedankt. Op dit moment zit de originele accu uit 2012 er nog in.

mark29

Oh wow dat is aan de 8 jaar. Dat is tegenwoordig voor een accu prehistorisch.

Nieuwste autos laden ook niet persee met 14,4 volt, daar zullen mensen ook mee de mist in gaan met de ouderwetse gedachte, zoals aangegeven, heeft ie het niet nodig, dan doet ie dat niet. Sta je daar met je multimeter en je meet met lopende motor 13 volt, met de ouderwetse gedachte, dan ga je dus denken dat de dynamo kapot is.

duckie1098

Dus, als mijn ventilatie / aanjager kachel varieert in toeren bij koude, dan mag ik aannemen dat de accu kapot is?

groetsels,

Ben

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev