Advertenties


Response by gas geven boven 1800 toeren

Gestart door jeewee85, 23 december 2016, 14:35:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeewee85

Hoi allemaal,

Ondertussen heb ik al een tijdje een megane bose uit 2011 (1.5 DCI). De auto rijdt fijn, het enige waar ik me soms aan stoor is het ietswat traag oppakken van de turbo. Als ik boven de 1800 toeren rijd (1.5 DCI heeft minder vermogen onderin), en het gas snel intrap dan duurt het 1-1,5 seconde voordat ik vol vermogen krijg. Ervaren jullie dit ook? Is dit normaal voor de 1.5DCI? Ik ben een 1.6 16V benzine zonder turbo gewend, en deze reageerde direct.

Groeten,

Jan Willem

mark29

Veel mensen klagen over te weinig vermogen.
Vergeet niet dat deze dingen gigantisch geknepen zijn om de emissie waardes te halen, en niet voor niets in de 14 procent bijtelling klasse viel.
Het rijd goed, lekker, maar strepentrekkers zijn het echt niet.
Ik rijd geregeld in die dingen  ;) maar het vlot is het niet, beetje op toeren houden rijd wel wat vlotter door.....

Twijfel je toch, laat hem dan eens met een clip uitlezen, en dan niet alleen foutcodes door een onderschoolde monteur die niet verder kijkt, maar laat iemand de parameters bekijken, kijken hoe de turbodruk is, wijkt die af, loopt die voldoende op enz enz.
Ooit is de turbodruk regel klep kapot, maar die geeft dan normaal wel vlot een foutmelding aan, dus dat zal wel niet van toepassing zijn nu.

Hoe is jouw verbruik trouwens?
De meeste zitten op de 1 op 18, ik zie voornamelijk de lease rijders, dat zijn toch de vlottere snelwegrijders die nergens naar kijken, een heel zuinig iemand zal rond de 1 op 20 komen te zitten.

jeewee85

Hallo,

Bedankt voor je reactie!

Het is idd niet de snelste auto, maar ik vind vooral die seconde vertraging een beetje irritant voordat de turbo begint te werken. Ik weet niet of het helpt om de EGR klep schoon te maken? Ik was hier nog niet aan begonnen, omdat er koelslangen aan vast zitten.

Ik heb een (chinese) renault CLIP gekocht om zelf foutcodes en dergelijke mee uit te kunnen lezen. Hij werkt prima, enig idee wat een typische turbodruk zou moeten zijn (waar moet ik op letten?).

Groeten,

Jan Willem

mark29

Je ziet bij waardes voorgeschreven waarde en een daadwerkelijke waarde. Deze moeten evenredig oplopen.

2.7 a 2.8 moet ie wel halen.

mark29

Ow en die egr klep is praktisch bijna geen issue meer bij de megane 3, dit is een totaal andere constructie dan op de 1.5 dci die in de megane 2 lag.
Uit elkaar halen gaat bijna niet, en sommige delen word voorgeschreven door renault, dat die niet uit elkaar gehaald mogen worden.
Heb je er geen foutcodes in over de egr, lekker laten zitten, niet aankomen.

jeewee85

Hey Mark,

Nogmaals bedankt, ik zal de CLIP er eens aan hangen.

Mn megane 3 heeft geen foutcodes, dus dan blijf ik voorlopig even van de EGR af. Mijn verbruik is trouwens gemiddeld tussen de 1 op 18 en 1 op 19.

Groeten,

Jan Willem


gjcvro

Heb je dat ook nog boven de 2000rpm?
Het is niet de snelste, maar met handig schakelen ben je over het algemeen toch vlot weg.

Ik erger me nog steeds regelmatig aan mensen die dusdanig langzaam optrekken dat ik me stevig in moet houden.

Op normale ritjes van zo'n 35 km is het verbruik bij mij rond de 1op20 volgens de bc.. op langere afstanden vaak zuiniger. Ik heb 1 x de boordcomputer nagerekend met de echte km en liters, en toen was de bc zelfs negatief.  De bc vond dat ik 1:19 gereden had, in werkelijkheid was dst 1:21..

jeewee85

#8
Hi,

Ik heb mijn CLIP er even aangehangen en de gevraagde druk loopt iets achter (in tijd) tov de echte druk.

Verder heb ik ook 2 logfiles gemaakt tijdens het rijden met een goedkope OBD bluetooth stekker en mn telefoon.

Hieronder rijd ik vol gas op speed limitor, en dan haal ik de speed limitor er af. De RPM heb ik gedeeld door 10 om hem in hetzelfde grafiekje te krijgen (tov linker as). Vanaf het moment dat ik de speed limitor eraf haalf duurt het ongeveer 1 seconde bij 2400 rpm en  1.5-2 seconden bij 2000 RPM voordat ik volledige druk heb. (+- 2.5 bar).

Is dit normaal? Zou de ECU remappen hier veel aan kunnen doen? :q





Groeten,

Jan Willem


mark29

Wist je dat je met de clip ook opnames kan maken?
Vind dat eerlijk gezegd duidelijker uitzien dan dit  :x sorry.

Maar bij parameters kijk ik meestal, clip op schoot, iemand laten rijden, plank gas en dan kijken hoe de druk oploopt en ondertussen kijken naar de voorgeschreven druk.
Een klein beetje verschil mag, theorie is leuk maar de praktijk dus de uiteindelijke waarde kan iets minder snel mee komen.
Dus een verschil van 0.2 a 0.3 mag nog wel, maar moet niet meer worden.

jeewee85

Ow, dat wist ik niet, ff naar die optie zoeken dan  :) Is dat in hetzelfde scherm als de parameters?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev